Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Ik vraag me wel af wanneer je  "heel rijk" bent. Over welke bedragen hebben we het dan? 

Daglichtlamp schreef op 29-07-2025 om 14:47:

[..]

Zelfs dat vind ik ingewikkeld, ik denk dan aan de Rotterdamse familie Van der Vorm. Ja, zij doen echt fantastische dingen met hun vermogen in Rotterdam. Maar dat vermogen is ook zo groot geworden door zoveel mogelijk belasting in Nederland te ontduiken. Maar ja als je hier de vermogensbelasting hoger maakt,dan gaat dat meer gebeuren.
En dat vermogen waar sowieso al geen belasting over is betaald door het in het buitenland te stallen, gaat nu naar goede doelen, zodat het ook nog een aftrekpost oplevert voor de familie.

Maar ze doen er wel prachtige dingen mee, via hun stichtingen Droom en Daad en de Verre bergen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/11/de-koopjes-van-wim-pijbes-het-rotterdamse-vastgoedimperium-van-de-stichting-droom-en-daad-dijt-steeds-verder-uit-a4899809

https://www.deverrebergen.nl/programma/

https://droomendaad.nl/?

Het is natuurlijk bijvoorbeeld fantastisch dat De Verre Bergen mondzorg toegankelijk wil maken voor alle Rotterdammers. Maar ik wil dat mondzorg niet afhankelijk is van een liefdadigheidsinstelling, maar gewoon toegankelijk is voor alle Nederlanders. Dan heb ik liever meer belastinginkomsten.

Een museum als Fenix wat mogelijk gemaakt is door Droom en Daad is prachtig, ik kan iedereen een bezoek aanraden. Maar ook daar zie je dat deze familie in staat is panden op te kopen, waar ook andere partijen plannen voor hadden (maar die hadden minder invloed op het gemeentebestuur).

Klopt, het is ook ingewikkeld, ik zat lukraak wat in het wilde weg te filosoferen, totaal niet praktisch, de werkelijkheid is veel weerbarstiger.

De AOW staat onder druk, de groep ouderen wordt groter maar de enorme groep die zich "straks" meld voor AOW is enorm.
Iedereen die (tijdelijk) in Nederland woont, arbeidsmigranten en buitenlandse studenten bouwen (gedeelte) AOW op.
Op dit moment zijn dat er 130.000, die een bijbaantje hebben van zes uur in de week, die krijgen ook AOW. Dat kunnen ze op hun 67ste in hun thuisland aanvragen. 

AOW onder druk: ‘Kan niet de bedoeling zijn dat buitenlandse studenten en arbeidsmigranten AOW opbouwen’
Van Gaal: „Het is heel mooi dat niemand in ons land zijn oude dagen in armoede hoeft te slijten, vanwege het basispensioen dat je van de overheid krijgt, maar het moet wel betaalbaar blijven.” Volgens de opiniemaker gaat het om „weeffouten die in de vijftigerjaren zijn gemaakt, waarbij we niet nadachten over hoe de wereld er nu uit zou zien”. Zij pleit er dan ook voor om de regels iets aan te passen.

In Dubai werkt het anders: er werken daar veel arbeidsmigranten uit veel verschillende landen, en die kunnen ze niet allemaal een oudedagsvoorziening schenken. In dat land wordt, terwijl je werkt, 3 procent van je salaris apart gezet. Dat krijg je mee als je het land verlaat, als een soort alternatief voor een transitievergoeding. Van Gaal zou er voorstander van zijn om beter naar zulke regelingen te kijken, en die wellicht ook in Nederland toe te passen.

AOW onder druk: 'Kan niet de bedoeling zijn dat buitenlandse studenten en arbeidsmigranten AOW opbouwen'

Yumi schreef op 29-07-2025 om 15:21:

De AOW staat onder druk, de groep ouderen wordt groter maar de enorme groep die zich "straks" meld voor AOW is enorm.
Iedereen die (tijdelijk) in Nederland woont, arbeidsmigranten en buitenlandse studenten bouwen (gedeelte) AOW op.
Op dit moment zijn dat er 130.000, die een bijbaantje hebben van zes uur in de week, die krijgen ook AOW. Dat kunnen ze op hun 67ste in hun thuisland aanvragen.

AOW onder druk: ‘Kan niet de bedoeling zijn dat buitenlandse studenten en arbeidsmigranten AOW opbouwen’
Van Gaal: „Het is heel mooi dat niemand in ons land zijn oude dagen in armoede hoeft te slijten, vanwege het basispensioen dat je van de overheid krijgt, maar het moet wel betaalbaar blijven.” Volgens de opiniemaker gaat het om „weeffouten die in de vijftigerjaren zijn gemaakt, waarbij we niet nadachten over hoe de wereld er nu uit zou zien”. Zij pleit er dan ook voor om de regels iets aan te passen.

In Dubai werkt het anders: er werken daar veel arbeidsmigranten uit veel verschillende landen, en die kunnen ze niet allemaal een oudedagsvoorziening schenken. In dat land wordt, terwijl je werkt, 3 procent van je salaris apart gezet. Dat krijg je mee als je het land verlaat, als een soort alternatief voor een transitievergoeding. Van Gaal zou er voorstander van zijn om beter naar zulke regelingen te kijken, en die wellicht ook in Nederland toe te passen.

AOW onder druk: 'Kan niet de bedoeling zijn dat buitenlandse studenten en arbeidsmigranten AOW opbouwen'

Wat van Gaal er niet bij vertelt is dat je 2% per jaar AOW-uitkering opbouwt, dus een student die hier 4 jaar studeert, bouwt 8% op. Idem dito voor een arbeidsmigrant. Wat van Gaal ook niet vertelt is dat de hoogte van de AOW in het buitenland afhankelijk is van de kosten van levensonderhoud daar. Ik vind het een goed idee om hier nog eens kritisch naar te kijken, maar ik vrees dat het minder simpel is dan van Gaal doet voorkomen.

PensioNada schreef op 29-07-2025 om 15:45:

[..]

Wat van Gaal er niet bij vertelt is dat je 2% per jaar AOW-uitkering opbouwt, dus een student die hier 4 jaar studeert, bouwt 8% op. Idem dito voor een arbeidsmigrant. Wat van Gaal ook niet vertelt is dat de hoogte van de AOW in het buitenland afhankelijk is van de kosten van levensonderhoud daar. Ik vind het een goed idee om hier nog eens kritisch naar te kijken, maar ik vrees dat het minder simpel is dan van Gaal doet voorkomen.

Er zijn ongeveer 1 miljoen arbeidsmigranten in Nederland, en 130.000 Internationale studenten. Door de jaren heen, bouwen deze aantal aardig wat op, alleen de administratieve rompslomp die dit met zich meebrengt moet voorkomen worden.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-07-2025 om 16:09 Topicstarter

https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/uitslagen/vvd-en-cda-nu-even-groot-in-zetelpeiling-kiezers-vinden-dilan-yesilgoz-premier-onwaardig-en-henri-bontenbal-duidelijk-en-integer-160895
Zelfs minder dan de helft van de mensen die nu van plan zijn om VVD te stemmen vinden Yesilgoz geschikt als premier.
Ik denk dat de VVD nog veel verder gaat dalen, het zou me verbazen als ze meer dan 20 zetels gaan halen.
GroenLinks-PvdA is in deze peiling nog maar 1 zetel kleiner dan de PVV.
Uiteindelijk vermoed ik dat de strijd om wie premier gaat worden zal gaan tussen Bontenbal en Timmermans.

PensioNada schreef op 29-07-2025 om 15:45:

[..]

Je kan natuurlijk aow alleen beschikbaar stellen voor mensen die in Nederland wonen als ze de aow leeftijd hebben bereikt (en aow hebben opgebouwd). Daar vind ik iets voor te zeggen, aangezien we dan zorgen voor de mensen in Nederland. 

Tegelijkertijd zul je ook mensen hebben die hun hele leven in Nederland hebben gewoond en gewerkt en dan willen emigreren (of remigreren) naar het buitenland als ze met pensioen zijn. Ze hebben geïnvesteerd in de samenleving dus verdienen ook wat terug. 

Ik vind het dan wel weer gek dat een Nederlander alleen in Nederland hoeft te wonen en een immigrant ook minimaal 6 uur moet werken. (En waarom 6 uur en niet 18 of 40 (of 70% van minimumloon oid)). Het stimuleert wel werken, maar geeft ook ongelijkheid. Ik lees overigens dat je als buitenland als student maximaal 16 uur mag werken, ik snap ook niet helemaal waarom daar een maximum op zit. 

Oftewel, zo vrij filosoferend. Verandering lijkt me goed, wat de beste methode is vind ik lastig inschatten. Dat vraagt, mijn inziens, sowieso doorrekenen van de kosten/opbrengsten. 

Ik vind de AOW ook echt ingewikkeld. Want wat moet je eraan veranderen? 

Ik heb ook een beetje het plan in mijn hoofd om te emigreren als ik kan stoppen met werken, als ik doorwerk tot AOW leeftijd heb ik nog 20 jaar te gaan. Als je AOW alleen beschikbaar stelt voor mensen IN Nederland dan is emigreren ook alleen nog voor de echt rijken. Overigens moet je om te emigreren ook wel van een bepaald kapitaal voorzien zijn natuurlijk, dus de armeren kunnen dit sowieso nooit doen denk ik. 

Maar hoe je dat systeem moet veranderen en met welke criteria? Ik denk dat je er niet teveel aan moet sleutelen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-07-2025 om 19:50 Topicstarter

AOW is nu formeel een volksverzekering, daarom bouwt volgens mij iedereen in Nederland AOW rechten op. Zeker  die hele kleine AOW-aanspraken zou je af moeten kunnen kopen.

Dat buitenlandse studenten niet meer mogen werken heeft met het visum te maken. Hiermee wordt voorkomen dat iemand zich hier alleen inschrijft voor een studie om vervolgens fulltime aan het werk te kunnen gaan. Een studentenvisum is gemakkelijker verkrijgbaar dan een werkvisum. 

Miraval schreef op 29-07-2025 om 19:23:

Ik heb ook een beetje het plan in mijn hoofd om te emigreren als ik kan stoppen met werken, als ik doorwerk tot AOW leeftijd heb ik nog 20 jaar te gaan. Als je AOW alleen beschikbaar stelt voor mensen IN Nederland dan is emigreren ook alleen nog voor de echt rijken. Overigens moet je om te emigreren ook wel van een bepaald kapitaal voorzien zijn natuurlijk, dus de armeren kunnen dit sowieso nooit doen denk ik.

Maar hoe je dat systeem moet veranderen en met welke criteria? Ik denk dat je er niet teveel aan moet sleutelen.

Emigreren? Nieuwsgierig! Waarheen? Als je het wil vertellen? Wil je dan eerder stoppen met werken? 

Sorry offtopic

felija schreef op 29-07-2025 om 20:32:

[..]

Emigreren? Nieuwsgierig! Waarheen? Als je het wil vertellen? Wil je dan eerder stoppen met werken?

Sorry offtopic

Haha, nou ik was vorig jaar in Polen en was echt weg van dat land qua ruimte en rust, Krakau en Zakopane vond ik geweldig, de wegen waren erg goed, mensen eeg vriendelijk, ook op die kleinere campings bij kleinere plaatsen. 

Ja veel minder luxe, veel meer back to basic, maar als je ouder bent heb je ook minder nodig denk ik. Als ik dan mijn camper gewoon aan blijf houden, dan wil ik daar ook mee reizen door Europa maar dan meer de Balkan en Griekenland, welllicht vanuit daar ook wat verder naar het Oosten? 

Maar het is maar een hersenspinsel hoor, zou dat graag willen maar vaak wordt het ook erg geromantiseerd. Zal waarschijnlijk wel nooit gaan gebeuren.

Vooral kijk ik denk ik gewoon uit naar de  rust als ik over 20 jaar mijn pensioenleeftijd heb bereikt. Heb dan vanaf mijn 18e fulltime gewerkt non-stop (als ik gezond blijf natuurlijk en die leeftijd mag halen). Ik heb niet het idee dat ik die rust in Nederland kan vinden? Als ik thuis ben ervaar ik altijd een soort van druk van dingen moeten, de stress van rekeningen kunnen betalen, de drukte overal in steden maar zelfs hier in mijn dorpje. Kan het niet goed uitleggen? Echt die rat-race.

Daar komt bij dat wanneer ik 67 ben, je via je AOW toch een "vast inkomen" hebt, dus die druk van moeten werken valt weg. En ik heb een redelijke erfenis in het vooruitzicht (wat hopelijk nog 50 jaar duurt), een pensioen/lijfrente en een grotendeels hypotheekvrije woning, waardoor ik dan gevoelsmatig kan ontspannen en gaan genieten. 

Of ik eerder kan stoppen met werken weet ik niet, ik vind mijn werk heel leuk dus dat scheelt natuurlijk. En in principe zou ik ook kunnen blijven werken maar dan 3 dagen per week, ook na mijn 67e. Zijn er heel veel die dat doen in mijn sector. Maar dan kan dat ook, omdat ik het financieel dan beter heb dan nu. (Hoop ik) 

(Heel verhaal, sorry want het is allemaal toekomst en dromen... )

Dankjewel, Miraval! Wat leuk om te lezen! Wie weet wat de toekomst je gaat brengen. Zeg nooit nooit. Lekker met je camper vanuit Polen oostelijk Europa verkennen. En veel rust en ruimte, weg van de ratrace. Het is je gegund. 

Miraval schreef op 29-07-2025 om 19:23:

Eens, en ik vind de kracht van aow ook wel dat het voor iedereen gelijk is. Ongeacht inkomen etc. in die zin is het een vorm van basisinkomen en ik kan me best goed vinden in die filosofie/vereenvoudiging. 

Ja er zullen mensen zijn die het niet nodig hebben maar als we daar weer regels op gaan bedenken dan vallen er ook weer gaten die we moeten dichten). 

Maar goed het moet wel betaalbaar blijven...

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-07-2025 om 12:40 Topicstarter

image-9.png

Groot verschil tussen de peilingen. Maar het is wel duidelijk dat de premierstrijd waarschijnlijk zal gaan tussen Timmermans en Bontenbal. (Dus stemadvies voor Fleurtje : als je echt niet wilt dat Timmermans premier wordt kun je het beste op het CDA stemmen ). 

https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/ipsos-io-zetelpeiling-vvd-valt-buiten-de-top-3/

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-07-2025 om 14:21 Topicstarter

Deze uit hetzelfde onderzoek over de populariteit en de bekendheid van partijleiders is ook interessant (Yesilgoz is nog net populairder dan Timmermans, maar het scheelt niet veel meer).

image-10.png

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.