Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-07-2025 om 18:22 Topicstarter

Stardust schreef op 01-07-2025 om 16:39:

[..]

Wetsvoorstel is dit jaar aangenomen: https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20250311/hate_crimes_worden_zwaarder

gaat om alle hatecrime.

En dit was een initiatief wetsvoorstel van GroenLinks-PvdA en CU. 

Daglichtlamp schreef op 01-07-2025 om 11:15:

Wilders moet eerst maar eens zelf laten zien dat hij gelijke rechten voor LHBTI belangrijk vindt. Ik weet toch vrijwel zeker dat hij vanmiddag tegen het amendement gaat stemmen dat LHBTI partners van vluchtelingen dezelfde rechten geeft als partners die wel in het land van herkomst konden trouwen.

En, wat is het geworden? 

Neweve schreef op 01-07-2025 om 12:39:

[..]

En wat is jouw mening over dit artikel?
(En over de post daarna?)

Ik zou het waarderen als je alleen de link deelt en niet (delen) van het artikel. Zeker bij links die gewoon breed toegankelijk zijn. Ik probeer zelf altijd het hele artikel te lezen om een compleet beeld (breder dan jouw selectie) te krijgen en merk het steeds vervelender te vinden om door de lange lappen tekst te scrollen.

Dat kan ik niet weten, maar het zou me niets verbazen als het idd een luchtkasteel is. Maar misschien ook niet.

De partijleden die opgestapt zijn zeiden in een interview dat ze dat idd ook gehoord hadden, (v.d. extra leden) en ze vroegen zich ook af 'wie zouden dat dan kunnen zijn?' Palestina-aanhangers misschien? Extensionrebellion-leden misschien? Want die zagen de aanslag op 7 oktober niet als aanslag maar als 'een daad van verzet'. 

Daglichtlamp schreef op 01-07-2025 om 13:35:

[..]

Als je echt wilt weten wat voor 'nieuws' een website brengt, moet je natuurlijk niet de slager zijn eigen vlees laten keuren.
Hier is een artikel van de NRC te lezen over deze website: https://archive.is/mS3To#selection-1402.0-1402.1
Geheel in lijn met de nationaal populisten in Europa en de alt-right in Amerika hangt DDS het geloof aan dat „de linkse media” en het „partijkartel” uit zijn op de vernietiging van de „judeo-christelijke cultuur”. Dat leidt tot „een cultuurstrijd” waarin zaken als „massa-immigratie”, progressieve hervormingen en het opgeven van nationale soevereiniteit bestreden moeten worden.

En dit zeggen ze er zelf over:

„Misschien zijn we weleens ongenuanceerd. Maar we pretenderen ook niet neutraal te zijn”, zegt Van der Galiën aan de telefoon. „Als een links iemand zegt: genuanceerd stuk was dat, dan zijn we slecht bezig.”

Zeggen diegene die de drie interviews die ik had geplaatst niet hebben bekeken.

Zorroo schreef op 01-07-2025 om 14:04:

[..]

Het is superbelangrijk om je bronnen op waarde weten te schatten. Als je daar niet toe in staat bent of je beseft niet hoe essentieel dat is, ben je aardig verloren en gevoelig voor manipulatie. Het verklaart wel het e.e.a.

Wat ik zeg... 

Het is superbelangrijk idd, maar jullie namen geen moeite om die interviews te bekijken. Want stel je voor 'mensen met een andere mening'...

Ik schreef op 30-06-2025 om 15:06:

Ik heb er 0 verstand van schrijf je. Het kan ingewikkeld zijn en Ik heb nooit gezegd dat ik alles weet. Ik ben geen jurist of minister. Als kiezer of burger kan ik wel een mening hebben. Zeker als er straks weer verkiezingen zijn. Ik wil niet alleen maar één kant horen.

Ikke niet. Jullie zijn wel erg eenkennig en iedereen met een andere mening word dom, onbetrouwbaar, aardig verloren of 'gevoelig voor manipulatie' genoemd. Ik laat me niet manipuleren, ook niet door jou/jullie, al doen jullie nog zo neerbuigend tegen mij.

Daglichtlamp schreef op 01-07-2025 om 18:22:

[..]

Klopt. Mooie samenwerking. Zitten volgens mij ook samen in het interruptietreintje. 

Wat ook wel grappig is, is hoe ze er zelf over praten op hun site. 

CU licht antisemitisme uit: 

Het initiatief voor deze wet is genomen door ChristenUnie en GroenLinks-PvdA. Dit betekent dat rechters bij geweldsdelicten waarbij iemand wordt aangevallen vanwege de groep of gemeenschap waar hij of zij deel van uitmaakt, zoals de Joodse gemeenschap, de maximale gevangenisstraf met een derde kunnen verhogen.

https://www.christenunie.nl/nl/blog/2025/03/11/eerste-kamer-stemt-in-met-strengere-straffen-voor-haatmisdrijven

PvdA/GL houdt het breed: 

Jaarlijks worden duizenden mensen in Nederland slachtoffer van geweld, vernieling of belediging – enkel om wie ze zijn. Regenboogvlaggen worden in brand gestoken, moskeeën en synagogen beklad, en mensen voelen zich niet meer veilig in hun eigen buurt. Dat kunnen en mogen we niet accepteren. Er is geen plaats voor haat in onze samenleving.

https://groenlinkspvda.nl/nieuws/geen-plaats-voor-haat/

In ieder geval op de pagina’s die hoog in mijn Google naar boven komen. 

Maar het allermooiste is dat dit zonder noemenswaardige tegenwerpingen of gedoe door de kamers is gekomen. Uiteindelijk stemde alleen FvD tegen (PVV en JA21 weifelden in het begin nog wegens zorgen om vrijheid van meningsuiting). Fijn dat we het overall nog over iets eens zijn. ❤️

Ik vind het 3 statenstelsel juist wel goed. Ben je gevlucht voor oorlog en is je eigen land weer veilig, dan houdt je verblijfsvergunning op, ook het verkorten van 5 naar 3 jaar ben ik het mee eens. Tevens strengere wetten voor gezinshereniging, ook voor, echter wel met de mogelijkheid voor LGBTHI relaties. Die zijn op zich vrij makkelijk te bewijzen met foto's e.d. En alleen leden van het kerngezin, ja daar kan ik me ook in vinden.

Goed trouwens dat de spreidingswet niet wordt ingetrokken en illegaliteit strafbaar wordt. 

Ik ben benieuwd wat de tegenstanders van deze wetten dan wel als optie zien voor strengere asielwetten? 

ik snap niet dat er mensen zijn die op groenlinks stemmen na die motie van piri.  Ik vind het vreselijk dat er Palestijnen sterven door hamas en Netanyahu. Maar blijkbaar is het niet zo erg dat er joden sterven door Netanyahu. Waarom zijn groenlinksers zo begaan met Palestijnen,  maar niet met de Joden. Die zijn net zo onschuldig als Palestijnen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-07-2025 om 19:26 Topicstarter

Miraval schreef op 01-07-2025 om 19:07:

Ik vind het 3 statenstelsel juist wel goed. Ben je gevlucht voor oorlog en is je eigen land weer veilig, dan houdt je verblijfsvergunning op, ook het verkorten van 5 naar 3 jaar ben ik het mee eens. Tevens strengere wetten voor gezinshereniging, ook voor, echter wel met de mogelijkheid voor LGBTHI relaties. Die zijn op zich vrij makkelijk te bewijzen met foto's e.d. En alleen leden van het kerngezin, ja daar kan ik me ook in vinden.

Goed trouwens dat de spreidingswet niet wordt ingetrokken en illegaliteit strafbaar wordt.

Ik ben benieuwd wat de tegenstanders van deze wetten dan wel als optie zien voor strengere asielwetten?

LHBTI- relaties moeten nu een beroep doen op artikel 8 van het europees mensenrechtenverdrag. Dat is een lastigere procedure, waar er meer bewijslast ligt bij de vluchteling dan bij de gewone gezinsherenigingsprocedure. Deze paren worden vanaf nu anders behandeld dan heteroparen. Ik ben diep, diep teleurgesteld in rechts Nederland.

Koko67 schreef op 01-07-2025 om 19:25:

Waarom zijn groenlinksers zo begaan met Palestijnen, maar niet met de Joden. Die zijn net zo onschuldig als Palestijnen.

Zijn ze best. Kijk bijv maar naar het stukje tekst dat ik net quotete. De gedachte achter die motie (waar je dat idee waarschijnlijk op baseert, klopt dat?) is wezenlijk anders. Stel dat de Nederlandse staat bijvoorbeeld Rusland zou voorzien van wapens, waarmee ze vanuit een vrij veilige positie Oekraïne zouden kunnen aanvallen. Dan zou je waarschijnlijk wel willen dat die wapens ingetrokken. 

Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben. Ik vind dit ontzettend ingewikkeld. Maar ik kan de gedachte wel volgen. Ik heb trouwens nog nooit landelijk op ze gestemd. Wel een keer lokaal wegens gebrek aan progressievere opties. 

Stardust schreef op 01-07-2025 om 19:32:

[..]

Zijn ze best. Kijk bijv maar naar het stukje tekst dat ik net quotete. De gedachte achter die motie (waar je dat idee waarschijnlijk op baseert, klopt dat?) is wezenlijk anders. Stel dat de Nederlandse staat bijvoorbeeld Rusland zou voorzien van wapens, waarmee ze vanuit een vrij veilige positie Oekraïne zouden kunnen aanvallen. Dan zou je waarschijnlijk wel willen dat die wapens ingetrokken.

Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben. Ik vind dit ontzettend ingewikkeld. Maar ik kan de gedachte wel volgen.

Dat is toch iets heel anders. Ik ben helemaal voor het stoppen van leveren van wapens aan Israël ( probleem is dan wel dat Iran enz. de wapens vanuit China gewoon krijgen) maar het niet leveren van onderdelen van de iron dromen is massamoord. 

Koko67 schreef op 01-07-2025 om 19:25:

ik snap niet dat er mensen zijn die op groenlinks stemmen na die motie van piri. Ik vind het vreselijk dat er Palestijnen sterven door hamas en Netanyahu. Maar blijkbaar is het niet zo erg dat er joden sterven door Netanyahu. Waarom zijn groenlinksers zo begaan met Palestijnen, maar niet met de Joden. Die zijn net zo onschuldig als Palestijnen.

Ik ben het met je eens. Ik had liever een beperkt wapenleververbod gehad, zodat de Iron Dome de Israëlische burgers wel kan blijven beschermen. Tegelijkertijd vind ik het een hele ingewikkelde kwestie. 

felija schreef op 01-07-2025 om 19:39:

[..]

Ik ben het met je eens. Ik had liever een beperkt wapenleververbod gehad, zodat de Iron Dome de Israëlische burgers wel kan blijven beschermen. Tegelijkertijd vind ik het een hele ingewikkelde kwestie.

Wat vind je dan ingewikkeld?

Daglichtlamp schreef op 01-07-2025 om 18:22:

[..]

Een artikel van 11 maart 2025. 

Stukje uit je link: Namens de leden van de vaste Kamercommissie voor Justitie en Veiligheid voerde senator Dittrich (D66), voorzitter van die commissie, het woord. Alleen de PVV- en de FVD-fractie hadden zich niet aangesloten bij zijn vragen. Volgens Dittrich zijn haat en discriminatie op alle vlakken een groot probleem.

Ik vind dat alle misdrijven zwaarder gestraft mogen worden, en niet alleen misdrijven die voortkomen uit discriminatie. 

Maar nu we het over discriminatie en haat hebben:

Rob Oudkerk stond op het podium tijdens de congresavond van GL/PvdA, hij kreeg 30 seconden de tijd om zijn zegje te doen, en begint met de woorden "de motie van Piri versterkt mijn gevoel van onveiligheid..."
En krijgt dan op microfoon-sterkte te horen: "de tijd zit er op zit", en dan zegt een andere vrouw op het podium: 'Rob krijgt dertig seconden erbij, maar we maken er geen gewoonte van", en dan volgt boegeroep door de GL/PvdA leden op de congresavond, afgekapt en uitgejoeld als hij een poging doet om een briefje voor te lezen van een holocaust overlevende.

Koko67 schreef op 01-07-2025 om 19:47:

[..]

Wat vind je dan ingewikkeld?

Ik was niet duidelijk, sorry, de hele Midden- Oostenkwestie. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.