Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

felija schreef op 11-06-2025 om 10:57:

[..]

Waarom doet een slim iemand beloftes die hij niet kan waarmaken? Kiest diezelfde persoon tegen de uitwerking van zijn eigen tien punten? Waarom heeft hij maar voor één ding aandacht? En waarom denken mensen dan nog steeds dat hij zielig is en wordt tegengewerkt?

Ik denk puur voor macht.

Fleurtje_5 schreef op 11-06-2025 om 11:37:

[..]

En ook echt ontzettend erg én onveilig dat meisjes en vrouwen niet meer overdag veilig naar school kunnen of over straat lopen.

En jij denkt dat dat beter wordt als je asielzoekers op straat laat slapen? Yes, een hard beleid! En het werkt voor gen meter, meer instroom en onveiliger op straat.

Jorni schreef op 11-06-2025 om 11:59:

[..]

Ik denk puur voor macht.

Dat denk ik ook, gezien worden.

Er is een treffende omschrijving die de ontevredenheid mede verklaart: 
"the words you speak become the house you live in"

Als je als individu geen noemenswaardige problemen ondervindt maar je hoort steeds anderen (al dan niet terecht) over problemen dan word je zelf ook negatiever.

Ik denk inderdaad dat het verhaal dat alle problemen en gevaren door 'de anderen' komen, goed werkt op het menselijk reptielenbrein. Het oergevoel van 'wij' en 'zij die anders zijn' wordt aangesproken. De mens is een dier dat kan nadenken maar dat vaak niet voldoende doet. Onze reflexen zitten nog vlak onder het oppervlak, onder een dun laagje beschaving. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-06-2025 om 12:59 Topicstarter

Tekort aan artsen: wachtlijst voor UWV-keuring loopt op tot 100.000 - https://nos.nl/l/2570747
Zou te lezen heeft Van Hijum het druk genoeg met 1 ministerie. Daar kan hij onmogelijk ook nog het ministerie van Volksgezondheid naast doen. Heeft Schoof inmiddels al met zijn vuist op tafel geslagen om de drie partijleiders aan tafel te krijgen? 

felija schreef op 11-06-2025 om 10:57:

[..]

Waarom doet een slim iemand beloftes die hij niet kan waarmaken? Kiest diezelfde persoon tegen de uitwerking van zijn eigen tien punten? Waarom heeft hij maar voor één ding aandacht? En waarom denken mensen dan nog steeds dat hij zielig is en wordt tegengewerkt?

Hij is uit op 1 ding: macht. Zijn hele strategie is erop gericht om met grote meerderheid aan de macht te komen. Godzijdank hebben we hier een stelsel wat dat onmogelijk maakt. Het is een ondemocratische, doodenge man.

felija schreef op 11-06-2025 om 12:01:

[..]

En jij denkt dat dat beter wordt als je asielzoekers op straat laat slapen? Yes, een hard beleid! En het werkt voor gen meter, meer instroom en onveiliger op straat.

Hoezo het zijn toch maar kleine aantallen veilige landers die problemen veroorzaken?

Sorry felija, ben het vaak met je eens, maar nu bevestig je eigenlijk het beeld wat ook hier in de buurt van het azc speelt. In de avond is het er niet veilig en de bewoners aan de overkant durven de straat niet op. Daarnaast zijn de mannen behoorlijk aanwezig, blijven in groepjes op de stoep staan en doen geen stap opzij, waardoor ik de drukke weg op moet. 
Mijn vriendin woont in dezelfde straat, als ik in de avond naar haar ga loop ik een heel eind om, zodat ik via de andere kant kom. 

Nou, mooie oplossing weer, de schijnzelfstandigheid aanpakken leidt tot het aanpakken van alle zelfstandigen. En dit leidt weer tot problemen. 

Laat zelfstandigen nou eens gewoon zelfstandigen blijven als ze hiervoor kiezen, en pak de problemen aan daar waar ze zijn, namelijk de zzpers in de zorg. En niet de hele sector. 

Ik voorzie ook problemen met de verplichte AOV wanneer dat van kracht gaat worden. Zoals de plannen nu zijn is dat gewoon 3x niks, ja een manier om mensen hun portomonnee weer te kunnen laten trekken met oplossingen die niet eens een pleister op de wonde zijn.

En het gaat hier maar ook op Viva alleen maar over Wilders, hoe slecht hij is, kiezersbedrog, slim politiek vanuit hem, domme kiezers... noem het maar op.

Wat ik mis is het antwoord van andere partijen op Wilders. Wat ik mis is zelfreflectie bij die andere partijen. Wat ik mis is luisteren naar de kiezers van Wilders, hun motivatie om Wilders te stemmen en daar een plan op maken. Want je kunt al die kiezers wel in een dom-rechtse hoek zetten, feit is dat ze stemrecht hebben, hun stem telt even zwaar als die van anderen, en door ze als dom te betitelen gaat die kiezer echt niet denken ow, ik wil niet dom gevonden worden, laat ik maar Timmermans stemmen. Nee die kiezer zet zijn hakken nog verder in het zand en denkt dikke vinger! Ik blijf bij mijn standpunt en Den Haag kijkt maar wat ze ermee doen. 

Met vingers wijzen naar Wilders zonder jaar je eigen verhaal te kijken, dat gaat niet helpen. Daarmee zorg je er alleen maar voor dat Wilders zo groot blijft, en erger, wederom de allergrootste wordt. 

Miraval schreef op 11-06-2025 om 14:46:

En het gaat hier maar ook op Viva alleen maar over Wilders, hoe slecht hij is, kiezersbedrog, slim politiek vanuit hem, domme kiezers... noem het maar op.

Wat ik mis is het antwoord van andere partijen op Wilders. Wat ik mis is zelfreflectie bij die andere partijen. Wat ik mis is luisteren naar de kiezers van Wilders, hun motivatie om Wilders te stemmen en daar een plan op maken. Want je kunt al die kiezers wel in een dom-rechtse hoek zetten, feit is dat ze stemrecht hebben, hun stem telt even zwaar als die van anderen, en door ze als dom te betitelen gaat die kiezer echt niet denken ow, ik wil niet dom gevonden worden, laat ik maar Timmermans stemmen. Nee die kiezer zet zijn hakken nog verder in het zand en denkt dikke vinger! Ik blijf bij mijn standpunt en Den Haag kijkt maar wat ze ermee doen.

Met vingers wijzen naar Wilders zonder jaar je eigen verhaal te kijken, dat gaat niet helpen. Daarmee zorg je er alleen maar voor dat Wilders zo groot blijft, en erger, wederom de allergrootste wordt.

Ik hoop dat de komende verkiezingsdebatten op een manier georganiseerd worden dat mensen er iets van opsteken. Dus niet alleen maar hard schreeuwen, elkaar in de rede vallen en oneliners roepen, maar standpunten uitwisselen en de kans krijgen die ook toe te lichten. 

Het is alleen jammer dat veel mensen niet kijken naar dat soort uitzendingen en hun informatie alleen halen van X en Facebook. 

Edit: ik kijk zelf vaak naar Buitenhof. Daar worden echt wel standpunten aangedragen en ook onderbouwd, maar het bereikt blijkbaar niet voldoende mensen. Of ze willen het niet horen, dat kan natuurlijk ook.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-06-2025 om 15:05 Topicstarter

Miraval schreef op 11-06-2025 om 14:41:

Nou, mooie oplossing weer, de schijnzelfstandigheid aanpakken leidt tot het aanpakken van alle zelfstandigen. En dit leidt weer tot problemen.

Laat zelfstandigen nou eens gewoon zelfstandigen blijven als ze hiervoor kiezen, en pak de problemen aan daar waar ze zijn, namelijk de zzpers in de zorg. En niet de hele sector.

Ik voorzie ook problemen met de verplichte AOV wanneer dat van kracht gaat worden. Zoals de plannen nu zijn is dat gewoon 3x niks, ja een manier om mensen hun portomonnee weer te kunnen laten trekken met oplossingen die niet eens een pleister op de wonde zijn.

Er zijn veel te veel zogenaamde zelfstandigen die er niet voor kiezen, maar die zo wel alle bescherming kwijt raken die hoort bij in loondienst zijn. Wie wel een arbeidsovereenkomst hebben, hebben in  Nederland veel vaker een tijdelijke arbeidsovereenkomst dan in andere EU landen. Wat mij betreft laat dat zien dat je ook voor de arbeidsmarkt zowel linkse als rechtse partijen in de regering nodig hebt.

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-flexwerk/flexwerk-in-nederland-en-de-eu

https://www.volkskrant.nl/binnenland/nederland-is-flexkampioen-van-europa-maar-er-is-wel-een-kentering-gaande~b3d636b0/

Die ontwikkeling is voor het kabinet geen reden om af te zien van de grootscheepse verbouwing van de arbeidsmarkt. Want de gevolgen van flexwerk voor de bestaanszekerheid zijn groot. Zo is de kans op een eigen woning 25 procent lager voor schoolverlaters met een flexibel contract. En is de kans dat een vrouw met een flexcontract voor een eerste kind ‘kiest’ 20 procent lager dan bij vrouwen met een vast contract.

De risico’s van flexwerk zijn bovendien ongelijk verdeeld over de samenleving. Met name in laagbetaalde sectoren als horeca en cultuur wordt veel gewerkt met flexcontracten. Van alle flexwerkers is bovendien bijna 70 procent tussen de 15 en 35 jaar oud. Ook is de beroepsbevolking met een vast contract voornamelijk hoogopgeleid; ongeveer 85 procent heeft minimaal een havodiploma.

Herfstappeltaart schreef op 11-06-2025 om 14:55:

[..]

Ik hoop dat de komende verkiezingsdebatten op een manier georganiseerd worden dat mensen er iets van opsteken. Dus niet alleen maar hard schreeuwen, elkaar in de rede vallen en oneliners roepen, maar standpunten uitwisselen en de kans krijgen die ook toe te lichten.

Het is alleen jammer dat veel mensen niet kijken naar dat soort uitzendingen en hun informatie alleen halen van X en Facebook.

Edit: ik kijk zelf vaak naar Buitenhof. Daar worden echt wel standpunten aangedragen en ook onderbouwd, maar het bereikt blijkbaar niet voldoende mensen. Of ze willen het niet horen, dat kan natuurlijk ook.

Dat gaat niet gebeuren vrees ik. Ik heb geen vertrouwen in het verstand van de mensen, niet in de media en zeker niet in politici. 
de mensen en politici lijken alleen maar om macht en oneliners te geven. Waarheid en wetenschap zijn vieze elitaire woorden geworden. De media pennen over wat politici roepen zonder te weerleggen met feiten, talkshowhost nodigen alleen populaire mensen, en steeds dezelfde uit, en zorgen ervoor dat de volgende populist groot wordt. 

Loeki72 schreef op 11-06-2025 om 15:49:

[..]

Dat gaat niet gebeuren vrees ik. Ik heb geen vertrouwen in het verstand van de mensen, niet in de media en zeker niet in politici.
de mensen en politici lijken alleen maar om macht en oneliners te geven. Waarheid en wetenschap zijn vieze elitaire woorden geworden. De media pennen over wat politici roepen zonder te weerleggen met feiten, talkshowhost nodigen alleen populaire mensen, en steeds dezelfde uit, en zorgen ervoor dat de volgende populist groot wordt.

Ik ben bang dat je gelijk hebt.

Yumi schreef op 11-06-2025 om 14:06:

[..]

Hoezo het zijn toch maar kleine aantallen veilige landers die problemen veroorzaken?

Sorry felija, ben het vaak met je eens, maar nu bevestig je eigenlijk het beeld wat ook hier in de buurt van het azc speelt. In de avond is het er niet veilig en de bewoners aan de overkant durven de straat niet op. Daarnaast zijn de mannen behoorlijk aanwezig, blijven in groepjes op de stoep staan en doen geen stap opzij, waardoor ik de drukke weg op moet.
Mijn vriendin woont in dezelfde straat, als ik in de avond naar haar ga loop ik een heel eind om, zodat ik via de andere kant kom.

Het verschil, naar mijn mening, is dat dat kleine percentage veiligelanders niet op straat hoeven te slapen, maar nog enigszins een dak boven hun hoofd hebben en een bed om in te slapen in een AZC. 

Gewoon mensen op straat gooien als oud vuil, zoals in België gebeurt, is voor niemands veiligheid en welzijn goed. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.