Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
18-04-2025 om 14:59
rionyriony schreef op 18-04-2025 om 07:30:
Op geen enkel moment is er door mijn gedachten gegaan hoe slim of niet slim immigranten zijn en de aanname dat ik daar een negatieve opinie over heb is iets wat kennelijk normaal is tegenwoordig. En onmiddellijk wordt er op die aanname gereageerd.
Het zal beslist erg bevredigend zijn om nieuwkomers dingen te leren en een prettig gevoel geven; het beloont zichzelf dus. Zeker als die mensen nog hun natuurlijke charme hebben omdat ze in een wij-cultuur zijn opgegroeid, wat wezenlijk anders is dan in onze ik-cultuur.
Mijn zus was daar vijftig jaar geleden al dagelijks mee bezig (mensen taal leren en wegwijs maken) en toen het te druk en toch wel onaangenaam werd in haar eigen wijk die onherkenbaar veranderde verhuisde ze naar een betere wijk. En dat herhaalde zich enige malen. Anderen doen dat niet en trekken zich terug. Vinden daar niet veel aan, halen daar niets uit voor zichzelf en moesten ook telkens verhuizen.
Er bestaan dus mensen die nieuwe aanwas van immigranten in dit land fijn vinden en mensen die het niet fijn vinden en dat wordt duidelijk in hun politieke keuze, wat nog steeds een recht is in dit land.
Dieptriest.
Mijn nicht woonde met haar gezin jarenlang in een gewone gemoedelijke fijne buurt met rijtjeshuizen.
Toen kreeg ze zo'n 'lieve buren'. 'Immigranten'. Daar was ze zo blij mee. Mijn nicht is weduwe geworden, kinderen het huis uit. Maar op het moment blijkt het voor mijn nicht bijna niet meer houdbaar om daar te blijven wonen. Ze kreeg bijna een klap van haar 'lieve' buurvrouw die in het echt haren op de tanden heeft. Als het niet loopt zoals buurvrouw wil, dat kan altijd, ook bij Nederlandse buren. Maar met dit verschil, als mijn nicht er iets van zegt dan valt het woord racisme.
felija
18-04-2025 om 15:01
Nicole123 schreef op 18-04-2025 om 13:56:
[..]
Ik heb het al vaker gezegd: je doet steeds net alsof mensen die asielzoekers goed willen opvangen dat willen omdat ze daar zelf profijt van zouden hebben. Dat is niet zo. Het gaat bij politieke keuze voor heel veel mensen om veel meer dan 'waar word ik persoonlijk beter van'. Ik vind nieuwe aanwas van immigranten helemaal niet fijn. Ik vind het wel moreel gezien de enige juiste keuze om mensen die vluchten omdat ze in hun eigen land hun leven niet zeker zijn een veilig onderdak te bieden als je zelf een relatief rijk land bent. Gaat het bij jou echt alleen maar om 'ik heb persoonlijk geen voordeel van asielzoekers dus ik blief ze niet'?
Dit, waarom zou je altijd ergens persoonlijk voordeel uit willen halen? Het is is soms enkel een fatsoensplicht richting mensen die niet het geluk zoals wij hebben in een welvarend, vrij land te wonen waar ook nog eens vrede is.
Westerse welvarende mensen zijn dat veel te gewoon en vanzelfsprekend gaan vinden en vinden ook dat ze er recht op hebben, maar voor andere minder gefortuneerde mensen geldt dat kennelijk niet. Onbegrijpelijk.
Bakblik
18-04-2025 om 15:52
Nicole123 schreef op 18-04-2025 om 13:53:
[..]
Volgens mij begrijp je de reacties op jouw post niet goed. Jij schreef:
Ja natuurlijk is de taaleis belangrijk. Als ik verhuis naar Luilekkerland en je hoeft daar geen Luilekkerlands te spreken (waar heb je verder die rare taal nodig he zeker als iedereen zich toch haast om je te begrijpen en je te helpen) maar mag daar mijn eigen taal blijven spreken, ja dan besteed ik mijn tijd op een andere manier dan rare klanken te moeten voortbrengen. Je overijverige omgeving doet toch zijn best wel.
Wat je in die post zegt is dat immigranten verhuisd zijn naar Luilekkerland en daar aangekomen te lui zijn om de taal te leren.
Bakblik maakt helemaal niet de aanname die jij haar nu in de mond legt, maar stelt dat deze mensen helemaal niet lui zijn, maar dat het niet altijd zo makkelijk is voor ze om de taal te leren, o.a. doordat bepaalde klanken in het Nederlands heel anders zijn dan in andere talen en asielzoekers nauwelijks les in Nederlands krijgen en vrijwel alleen door vrijwilligers. Niemand heeft het over slim of niet slim.
Verder stelt Bakblik dat jouw post van domheid getuigt, doordat je denkt dat asielzoekers blijkbaar voor de leuk naar Luilekkerland verhuisd zijn. Ik ben het met haar eens dat het echt te grof en bizar voor woorden is dat je dat je toetsenbord uitkrijgt over mensen die gevlucht zijn voor oorlog en geweld.
Dank Nicole123!
Jij snapt het!
Nicole123
18-04-2025 om 16:27
Fleurtje_5 schreef op 18-04-2025 om 14:59:
[..]
Dieptriest.
Mijn nicht woonde met haar gezin jarenlang in een gewone gemoedelijke fijne buurt met rijtjeshuizen.
Toen kreeg ze zo'n 'lieve buren'. 'Immigranten'. Daar was ze zo blij mee. Mijn nicht is weduwe geworden, kinderen het huis uit. Maar op het moment blijkt het voor mijn nicht bijna niet meer houdbaar om daar te blijven wonen. Ze kreeg bijna een klap van haar 'lieve' buurvrouw die in het echt haren op de tanden heeft. Als het niet loopt zoals buurvrouw wil, dat kan altijd, ook bij Nederlandse buren. Maar met dit verschil, als mijn nicht er iets van zegt dan valt het woord racisme.
Het is heel simpel. Als je een probleem hebt met een vervelende buurvrouw die toevallig immigrant is dan is dat geen racisme. Als je een probleem hebt met een vervelende buurvrouw en je vindt dat ze zo vervelend doet omdát ze immigrant is dan is het wel racisme. Als je het over immigranten als gehele groep op een negatieve manier hebt dan is het ook racisme.
Daglichtlamp
18-04-2025 om 16:53
Raak commentaar van de NRC.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/04/18/visieloze-koehandel-rondom-de-voorjaarsnota-bevestigt-het-wantrouwen-van-een-coalitie-in-campagnestand-a4890457
Zo op het oog is het knap dat de vier partijen hun zelfgecreëerde probleem hebben weten op te lossen. Maar dat is schijn. De echt grote besluiten (klimaat, stikstof) zijn wederom doorgeschoven. Ook loopt het tekort meer op dan het Centraal Planbureau had berekend, omdat niet uitgegeven miljarden niet in ‘het saldo’ lopen, maar in latere jaren alsnog worden uitgegeven (de beruchte ‘kasschuif’).
—------------
Het extraparlementaire experiment van deze coalitie loopt tegen zijn eigen grenzen aan, of is daar al doorheen. Het willens en wetens weghouden van vakministers, die met steun van hun ambtelijk apparaat wél weten hoe bezuinigingen of investeringen uitpakken, leidt tot ad-hoc-politiek die vaak meer kwaad dan goed doet. Visieloze koehandel zonder de echte consequenties daarvan te willen openbaren. Premier Schoof kon na afloop niets anders dan met zalvende woorden de eenheid benadrukken. Verder dan: „het kabinet is wederom net niet gevallen" lijkt hij niet te komen.
Neweve
18-04-2025 om 20:41
Nicole123 schreef op 18-04-2025 om 13:56:
[..]
Ik heb het al vaker gezegd: je doet steeds net alsof mensen die asielzoekers goed willen opvangen dat willen omdat ze daar zelf profijt van zouden hebben. Dat is niet zo. Het gaat bij politieke keuze voor heel veel mensen om veel meer dan 'waar word ik persoonlijk beter van'. Ik vind nieuwe aanwas van immigranten helemaal niet fijn. Ik vind het wel moreel gezien de enige juiste keuze om mensen die vluchten omdat ze in hun eigen land hun leven niet zeker zijn een veilig onderdak te bieden als je zelf een relatief rijk land bent. Gaat het bij jou echt alleen maar om 'ik heb persoonlijk geen voordeel van asielzoekers dus ik blief ze niet'?
Wat zou het fijn zijn als alle landen zo prettig waren om te leven, dat er geen oorlogen waren en dus ook geen asielzoekers.
(Dat is overigens een van de redenen dat ik pro-ontwikkelingshulp ben. Investeren in preventie is ook hier veel nuttiger).
Loeki72
18-04-2025 om 21:10
Friezinnetje schreef op 18-04-2025 om 20:02:
https://nos.nl/artikel/2564111-nsc-leider-omtzigt-verlaat-politiek-herstel-burn-out-lukt-niet
Pieter Omzigt vertrekt
Dat had hij veel eerder moeten doen, jammer dat hij niet eerst de stekker uit dit kabinet trekt.
Daglichtlamp
18-04-2025 om 21:19
Als ik kijk naar de laatste onderhandelingen is de NSC de enige die gestreden heeft voor de kleine man. Wilders schermt wel met zijn 'boodschappenbonus', wat een eenmalige verhoging is van de huurtoeslag in 2026. Maar dat geld wordt in zijn geheel weggehaald van woningcorporaties, dus gaat ook weer ten koste van dezelfde sociale huurders.
De resultaten van de BBB en de VVD heeft de kleine man al helemaal niets aan.
Respect voor Omtzigt, maar ik denk inderdaad dat het een goed besluit is. De NSC is nu inderdaad klaar denk ik, 0 zetels verwacht ik bij de volgende verkiezingen. (en hopelijk gaan die kiezers grotendeels naar het CDA, Bontenbal zie ik als de beste kandidaat voor de volgende premier).
Zorroo
18-04-2025 om 22:55
Heb helemaal niks met het CDA maar Bontenbal als premier zou een grote verademing zijn. Nooit gedacht dat ik zoiets zou zeggen.
Yumi
18-04-2025 om 23:29
Goed besluit van Omtzigt om uit de politiek te stappen.
Jammer dat hij ondanks zijn gezondheid toch een eigen partij oprichtte, het was wachten op een nieuwe uitval door zijn burn out. Ik hoop dat hij in de toekomst betere keuzes maakt.
felija
18-04-2025 om 23:42
Zorroo schreef op 18-04-2025 om 22:55:
Heb helemaal niks met het CDA maar Bontenbal als premier zou een grote verademing zijn. Nooit gedacht dat ik zoiets zou zeggen.
Nou inderdaad!!
Loeki72
19-04-2025 om 10:36
Ik heb deze petitie ondertekend. Ik vin het belangrijk dat ik kan kiezen wie ik wil ongeacht uit welke provincie deze komt. Ik ben dan ook zeer tegen deze beperking van het kiesrecht.
https://petities.nl/petitions/stop-de-beperking-van-ons-kiesrecht?locale=nl
Fleurtje_5
19-04-2025 om 10:54
Yumi schreef op 14-04-2025 om 16:36:
Misschien is het voor sommige tijd om het nieuwe boek van Keyvan Shahbazi te lezen....
Het nieuwe boek van islamcriticus Keyvan Shahbazi
Keyvan Shahbazi is een Iraans-Nederlandse psycholoog en columnist die fel ageert tegen islamisering en linkse tolerantie jegens islamisme, vanuit zijn ervaring als gevluchte dissident. Arthur van Amerongen over zijn oud-collega en diens nieuwe boek De prijs van vrijheid.
De prijs van vrijheid is een bundel vol alarmerende en islamkritische verhalen, essays en opiniestukken. Zowel persoonlijke ervaringen als zorgwekkende maatschappelijke ontwikkelingen komen hierin voorbij.
Cultureel psycholoog Keyvan Shahbazi vluchtte in 1983 vanuit Iran naar Nederland. Hij adviseerde tal van Nederlandse bewindspersonen bij verschillende ministeries, doceerde aan de Politieacademie en is bestuurslid van de stichting VluchtelingenWerk Nederland en Comité Iran Vrij en is uitgeroepen tot Vrijdenker van het Jaar.
‘De prijs van vrijheid is een noodzakelijk boek. Met de pen zet Keyvan Shahbazi zijn strijd voor vrijheid en gelijkheid voort.’ UIT HET VOORWOORD VAN PROF. DR. AFSHIN ELLIAN
‘Keyvan Shahbazi is iemand met een authentiek en urgent verhaal dat het verdient te worden gehoord.’
Het nieuwe boek van islamcriticus Keyvan Shahbazi en waarom hij als columnist opstapte bij de Volkskrant - HP/De Tijd
Keyvan Shahbazi, een Iraanse vluchteling die als tiener politiek asiel in Nederland kreeg, heeft een nieuw boek gepubliceerd getiteld "De prijs van vrijheid". In dit werk waarschuwt hij het Westen voor de opkomst van de islam, die hij vergelijkt met zijn ervaringen in Iran. Shahbazi, nu 60 jaar oud, benadrukt de gevaren van een steeds invloedrijkere islam in de publieke ruimte, waaronder de geleidelijke afbraak van de scheiding tussen kerk en staat en de angst om de eigen cultuur te verkondigen.
Shahbazi vluchtte in 1983 uit Iran, waar hij werd gearresteerd en gemarteld onder het bewind van de huidige president Ebrahim Raisi. Hij beschrijft in zijn boek niet alleen de islamistische dictatuur, maar ook zijn teleurstellingen in Nederland, waar hij dacht dat hij in een vrijheidsparadijs aankwam. Zijn ervaringen als columnist bij de Volkskrant hebben geleid tot conflicten, vooral over zijn kritische standpunten over de samenwerking tussen linkse partijen en islamitische groeperingen, wat volgens hem parallellen vertoont met de situatie in Iran.
Hij beschouwt zichzelf als een strijder voor vrijheid en bekritiseert vooral de naïviteit van mensen die de opkomst van islamitische waarden en normen in een seculiere samenleving niet ernstig nemen. Shahbazi roept Nederlanders op om waakzaam te zijn en de grenzen van secularisme en vrijzinnigheid te verdedigen, en benadrukt dat de vrijheid van religie samengaat met de vrijheid van religiekritiek. Zijn oproep is urgent, want hij vreest dat, als deze tendens aanhoudt, de liberale waarden waar Nederland voor staat in gevaar komen.
Yumi, goed van je dat je dit artikel hebt geplaatst. Vanmorgen staat er een goeie column in de krant over deze Keyvan Shahbazi. En toen dacht ik: 'o dat is die man waar Yumi een artikel over had geplaatst'.
Heel indrukwekkend, beangstigend. En verbazend en absurd dat dit zomaar kan.
Twee kleine stukjes uit de column:
https://www.limburger.nl/opinie/column/de-schande-van-het-ademhalen/59042504.html 19-04-2025 Door Amanda Kluveld
.............
Het is een schande dat jij hier, in deze heilige rechtbank, überhaupt lucht durft in te ademen.” Woorden van een rechter tegen een christen. Niet uit een dystopische roman of oude zwart-witfilm, maar uit het hedendaagse Iran. Daar is christen-zijn bijna synoniem met staatsgevaarlijk gedrag geworden. Samen bidden thuis, de Bijbel lezen, christelijke liederen zingen? Het kan je direct een gevangenisstraf opleveren voor ‘activiteiten tegen de nationale veiligheid’ of erger nog, ‘afvalligheid’, waarvoor in Iran de doodstraf geldt.
...............
Shahbazi waarschuwt ons dringend: laat religieuze intolerantie nooit bepalen welke vrijheid je verdedigt, en spreek je uit tegen elke vorm van repressie. Want als wij zwijgen en wegkijken, dan zegt straks ook elders een rechter tegen een andersdenkende: „Het is een schande dat je hier nog durft te ademen.” En dan, ja dan, is het inderdaad te laat.
.................
Fleurtje_5
19-04-2025 om 10:57
https://nos.nl/artikel/2564093-faber-asielzoekers-moeten-zelf-koken-en-zorgkosten-betalen-als-dat-kan NOS-nieuws van gisteravond
Faber: asielzoekers moeten zelf koken en zorgkosten betalen als dat kan
De asielopvang wordt versoberd door asielzoekers zelf te laten koken en, als zij dat kunnen, zelf te laten betalen voor hun zorgkosten. Dat schrijft minister Faber van Asiel en Migratie in een brief aan de Tweede Kamer.