Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2025 om 15:38 Topicstarter

Nicole123 schreef op 16-04-2025 om 14:52:

[..]

Oh, ik dacht dat het over die particuliere huren ging. Ik haalde inderdaad twee dingen door elkaar dan.

Ik ben ook benieuwd naar waar ze het van gaan betalen, daar konden nog wel eens vervelende verrassingen uit komen. Eén ding is wel bekend toch, dat de onderste schijf inkomstenbelasting minder naar beneden gaat dan gepland? Koopkracht aan de ene kant omhoog (energiebelasting, huur), aan de andere kant weer omlaag (inkomstenbelasting). Dat het voordeel als eerst uitlekt lijkt me wel normaal eigenlijk, gebeurt dat niet altijd?

Blijkbaar krijgt Keijzer wel haar zin. https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/coalitie-bevriest-huren-in-sociale-sector-corporaties-verbijsterd~b5a95bbb/

Voor de andere huursectoren lijken de verhogingen wel door te gaan. Bovendien lijkt de coalitie steun te geven aan voorstellen van minister Mona Keijzer om particuliere verhuurders iets tegemoet te komen. Veel verhuurders verkopen nu hun panden, omdat sinds vorig jaar bij een groter deel van hun bezit de huren die ze mogen vragen gemaximeerd zijn. Ook wordt het bezit van de panden sinds enkele jaren zwaarder belast.

Minister Keijzer wil iets hogere huren toestaan, onder meer door in de Wet betaalbare huur de woningwaarde in dure buurten zwaarder te laten meetellen in het puntensysteem. Daardoor mogen de huren hoger woden, en belanden de woningen sneller in de middenhuur of zelfs in de niet-gereguleerde sector. Ook zou het verbod op tijdelijke contracten, nog zo’n maatregel waar verhuurders bezwaren tegen hebben, voor studenten weer worden opgeheven.

Dinsdag nog zeiden coalitiepartijen NSC en PVV nog dat deze extra huurverhoging onwenselijk is. Maar VVD-leider Dilan Yesilgöz meldde op X woensdagmiddag “goed nieuws voor huurders en verhuurders” te hebben. “We versoepelen de Wet betaalbare huur fors door minder huurwoningen onder de wet te laten vallen, de waarde van huizen eerlijk te laten meetellen en uitzonderingen te maken voor kleine verhuurders”, aldus Yesilgöz. Dat zou betekenen dat NSC en PVV hun verzet tegen in ieder geval een deel van deze maatregelen hebben opgegeven.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

16-04-2025 om 15:50

Daglichtlamp schreef op 16-04-2025 om 14:47:

Het schijnt onder andere betaald te worden door 600 miljoen te bezuinigingen op de zorg, zou deze keer minister Agema wel op voorhand zijn meegenomen?
Verder gaan we meer inkomstenbelasting betalen. Ik ben benieuwd hoe dit verdeeld wordt. Dit jaar hebben we gezien dat de rijken belastingverlaging kregen, terwijl de armsten juist minder overhielden van hun salaris. Ik heb wat dat betreft dus weinig vertrouwen in dit kabinet.

ja, dan maar weer bezuinigen op de zorg, terwijl daar enorme wachtlijsten zijn, en er steeds meer mensen gebruik van (moeten) maken. Heul handig

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2025 om 15:55 Topicstarter

Er schijnt ook geen extra geld te komen voor de gevangenissen, dus Coenradie blijft met een onmogelijke opgave opgezadeld worden. Ik ben wel heel benieuwd hoe de ministerraad morgen gaat, ik kan me goed voorstellen dat sommige ministers niet zo blij gaan zijn met dit akkoord. Zeker omdat we  nog geen inzicht hebben in het totaal van het 'zuur'.

Daglichtlamp schreef op 16-04-2025 om 12:53:

[..]

Je snapt mijn punt niet. Vernielen is nu ook al verboden, denk je echt dat relschoppers die van plan zijn om te gaan vernielen zich wel iets gaan aantrekken van het verbod om gezichtsbedekkende kleding?

Ik denk dat jij mijn punt niet snapt.

Dit is wat ik schreef:

Ik denk dat men iig weet aan wie ze de rekening van de vernielingen kunnen sturen als ze weten wie er achter die vermomming schuil gaat.

Ze zouden zich er niets van aan kunnen trekken, en misschien toch gewoon laf die sjaal voor hun gezicht droppen, maar als ze gepakt worden kan de straf wel zwaarder uitvallen én de rekening van hun vernielingen mogen ze betalen.

Als het zo werkt zoals jij redeneert dan betaalt iemand geen boete voor te hard rijden 'want iemand die hard rijd zal die boete ook wel aan d'r laars lappen'. 

Nee toch.

Nicole123 schreef op 16-04-2025 om 13:19:

[..]

Je kunt ze zonder gezichtsbedekking makkelijker oppakken. Als je de relschoppers kunt oppakken kun je ze aansprakelijk stellen voor de schade die ze hebben aangericht en ze berechten voor het geweld dat ze hebben gebruikt. Door die grotere pakkans denk ik dat ze ook inderdaad minder zullen gaan vernielen. Een behoorlijk deel van die relschoppers gebruikt dit soort geweld denk ik niet impulsief, maar best berekenend. Vaak zijn het helemaal niet degenen die echt voor de zaak demonstreren (bij die demonstraties bij de UvA waren velen volgens mij helemaal ook geen student), maar is het deels ook gewoon kicken op het rellen an sich en komen ze heel bewust op door anderen georganiseerde demonstraties af. Als ze weten dat ze met hun hoofd op een camera worden opgenomen en de week erop de politie aan de deur krijgen of in Opsporing Verzocht verschijnen dan bedenken ze zich hopelijk. Daarin ben ik het wel met Fleurtje eens.

Punt hierbij is wel of het echt veel zoden aan de dijk zet. Ik zie op foto's ook altijd veel mannen met ver over hun gezicht getrokken capuchons en met petjes, waardoor ze ook niet echt herkenbaar zijn. Dus gaat het verbieden van bivakmutsen dan erg veel oplossen?

Tweede punt is welke goeden je treft door het proberen de kwaden te raken. Dat bivakmutsen dragende vernielende relschoppers een halt toe moeten worden geroepen daar zijn we het volgens mij allemaal over eens. Maar tref je er niet ook mensen mee die heel vreedzaam demonstreren, maar ofwel vanuit geloofsovertuiging gezichtsbedekking dragen (en dus óf tegen hun geloof in moeten gaan óf niet kunnen demonstreren dan) ofwel bang zijn herkenbaar in beeld te komen bij een buitenlands regime waar ze tegen demonstreren? Wat dat betreft ben ik het weer helemaal met jou eens: het rellen en vernielen, dát is het probleem, niet het dragen van gezichtsbedekking op zichzelf.

Yes

Daglichtlamp schreef op 16-04-2025 om 15:55:

Er schijnt ook geen extra geld te komen voor de gevangenissen, dus Coenradie blijft met een onmogelijke opgave opgezadeld worden. Ik ben wel heel benieuwd hoe de ministerraad morgen gaat, ik kan me goed voorstellen dat sommige ministers niet zo blij gaan zijn met dit akkoord. Zeker omdat we nog geen inzicht hebben in het totaal van het 'zuur'.

Met dank aan Fred Teeven die de gevangenissen sloot om een paar miljoen te bezuinigen. Die bezuinigingen kosten alleen maar nog meer geld. En nee...voordat iemand weer begint over personeelstekort....er is destijds ook ontzettend veel personeel de laan uit gestuurd.

Fleurtje_5 schreef op 13-04-2025 om 11:00:

Na%20lang%20aandringen%20komt%20er%20dinsdag%20een%20dialoog%20tussen%20Zuyderland%20en%20de%20Parkstad-gemeenten%20over%20het%20ziekenhuisplan%202030.

Na lang aandringen door de Ziekenhuisalliantie praat Zuyderland de zeven Parkstadgemeenten dinsdag 15 april bij over het toekomstplan 2030. De aanloop naar deze bijeenkomst heeft wel wat vileine kantjes.

„Te gek voor woorden” en „arrogant” noemt Theo de Groot van de Ziekenhuisalliantie Parkstad een mail van Zuyderland, „bedoeld om regie te nemen” over de bijeenkomst die dinsdag plaatsvindt in de Heerlense raadszaal. Daar praat Zuyderlandbaas David Jongen de zeven gemeenteraden van Parkstad bij over het toekomstplan 2030.

Met uitzondering van Beekdaelen verzet de regio, gesteund door Gulpen-Wittem en Valkenburg, zich tegen het plan om de spoedeisende hulp (SEH), intensive care (ic) en het geboortecentrum van Heerlen naar Geleen te verplaatsen.

Actievoerders

De Groots boosheid richt zich op een mail die Zuyderland dezer dagen naar het presidium van de Heerlense gemeenteraad stuurde, gastheer van de bijeenkomst. ‘Eerdere ervaringen leiden niet tot het vertrouwen dat deze bijeenkomst echt georganiseerd is uit interesse in de toekomstplannen. Het actief uitnodigen van actievoerders draagt ook niet bij aan dit beeld’, schrijft Zuyderland in de uitgelekte mail.

Voorafgaand aan de bijeenkomst mogen sympathisanten van de alliantie, die het plan onverantwoord vindt, hun zorgen uiten. De Groot: „David Jongen gaat niet over de mening van onze inwoners. Het lijkt wel of hij vrees heeft om in het hol van de leeuw zijn verhaal te doen. De burgemeester zorgt er heus wel voor dat alles ordentelijk verloopt.”

..............etc.etc.etc............

Gevraagd naar het doel van de mail antwoordt Zuyderland: ‘De uitnodiging van het presidium is toelichting te geven op de stand van zaken bij de nieuw-/verbouwplannen. We doen er alles aan om ondanks vergrijzing, personeelstekort en stijgende kosten ervoor te zorgen dat de beste zorg beschikbaar blijft in een regio die het niet altijd makkelijk heeft.’ Juist dit (de ziekste regio van Nederland, met veel vergrijzing en armoede) vinden tegenstanders reden om in Heerlen een volwaardig ziekenhuis open te houden.

.......etc.etc.etc..........

https://www.limburger.nl/regio/heerlen/dialoog-zuyderland-met-gemeenteraden-parkstad-over-ziekenhuisplan-kent-vileine-aanloop-maar-eindelijk-komt-het-ervan/54662266.html

Zal Fleur Agema er ook naar toe gaan? In ieder geval hoop ik dat er nu nog veel meer actievoerders naar toe gaan. Sluiting van bepaalde afdelingen in dit volwaardige ziekenhuis, want er is een personeelstekort, maar dan is er ook een personeelstekort voor dat nieuwe ziekenhuis wat Zuijderland wou bouwen (het nieuw te bouwen ziekenhuis bij Nuth, waar nu niets meer van terug te vinden is)

Dieptriest dat Zuijderlandbaas David Jongen stug voet bij stuk blijft houden, en ze nog steeds lijnrecht tegenover elkaar staan. Het ziekenhuis in Geleen (destijds in grote financiële problemen) heeft veel te danken aan het ziekenhuis in Heerlen waarmee ze later zijn gefuseerd.

https://www.limburger.nl/regio/heerlen/zuyderlandbaas-zegt-niet-de-vijand-te-zijn-ziekenhuisalliantie-na-debat-zonder-hoop-uw-houding-versterkt-ons-verzet/57560359.html 16 april 2025

Zuyderlandbaas zegt ‘niet de vijand te zijn’, ziekenhuisalliantie na debat zonder hoop: ‘Uw houding versterkt ons verzet’

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2025 om 16:44 Topicstarter

Wat denk je dat er landelijk moet veranderen zodat voortaan de minister wel kan ingrijpen Fleurtje? Het is nu Limburg, maar de volgende keer kan het zomaar een andere regio zijn. Ik denk dat we vooral een linksere regering nodig hebben, die meer macht terug naar de politiek wil in plaats van macht bij de private partijen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2025 om 17:07 Topicstarter

Het zuur lekt ook uit inmiddels: https://www.ad.nl/politiek/snijden-in-zorg-hogere-huren-kortere-ww-hier-zit-de-verzwegen-pijn-in-de-coalitiedeal~aa354f78/
Kortere WW, de al eerdere uitgelekte bezuinigingen op de zorg, de financiering van de Nedersaksenlijn is een sigaar uit eigen doos (want wordt betaald met geld dat voor de Lelylijn was bestemd), en mensen die aangewezen zijn op de middenhuur die juist duurder uit gaan zijn.

Ik denk dat mensen met slaapgebrek niet de beste besluiten nemen. Hopelijk ontaard het morgen in de ministerraad alsnog in ruzie en een kabinetsval.

Afgesproken is dat particuliere verhuurders straks weer meer huur mogen vragen dan nu.

Ik denk dat dit gezien de krappe huurmarkt noodzakelijk is, waarmee ik niet beweer er blij mee te zijn. De particuliere verhuurders verkochten massaal hun woningen, daardoor werd de kans op een huurwoning nog kleiner. 

De duur van de ww wordt verkort van twee jaar naar achttien maanden. Dit plan stond al als optie in het hoofdlijnenakkoord, maar wordt nu dus ook echt doorgezet.

In tijden van personeelstekorten heb je aan 18 maanden meer dan genoeg om een andere baan te zoeken. 

Verder moet er alsnog ruim 900 miljoen euro naar asiel. PVV-leider Geert Wilders wilde via het ‘strengste asielbeleid ooit’ juist besparen. Maar door het schrappen van reguliere opvang moeten cruiseschepen en hotels gehuurd worden en die zijn tot drie keer duurder dan een normale opvang.

Jammer maar hopelijk lost dit zich in de loop van de tijd, voor een deel op als er minder asielzoekers in NL mogen blijven/komen.

De geschrapte btw-verhoging op cultuur en boeken wordt opgehoest door iedereen, doordat de inkomstenbelasting minder wordt verlaagd dan eerder afgesproken. En sommige ministeries krijgen iets minder te besteden, zij krijgen geen inflatiecorrectie

De IB wordt minder verlaagd dan afgesproken, nu moet iedereen meebetalen aan dat ticket en boek. Ik haal mijn plezier graag uit cultuur en boeken, maar het is niet nodig dat anderen daaraan meebetalen.

Blij dat ze eruit zijn, je kan zeggen van dit kabinet wat je wilt, maar ze doen er alles aan om het niet te laten vallen. Want daar schieten we in deze onrustige tijden ook niets mee op. 

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

16-04-2025 om 18:45

Kan er niet wat zuur door expats worden betaald waarvoor de 30% regeling geldt? Als ik het goed begrijp ontvangen zij 30% van hun loon belastingvrij. Dit geldt voor expats met specifieke kennis. Stel, je past dit percentage aan naar bijvoorbeeld 27,5% of 25% Wat levert dit op? Moeten ‘we’ dan al bang zijn dat ze naar andere landen vertrekken? Wie weet hier meer over?

Anfisa schreef op 16-04-2025 om 18:45:

Kan er niet wat zuur door expats worden betaald waarvoor de 30% regeling geldt? Als ik het goed begrijp ontvangen zij 30% van hun loon belastingvrij. Dit geldt voor expats met specifieke kennis. Stel, je past dit percentage aan naar bijvoorbeeld 27,5% of 25% Wat levert dit op? Moeten ‘we’ dan al bang zijn dat ze naar andere landen vertrekken? Wie weet hier meer over?

Het belastingvoordeel van de 30%-regeling (expatregeling) gaat omlaag. Dat wordt 27% vanaf 2027. Ook moet het loon van de werknemer (inkomensnorm) hoger zijn om de expatregeling te kunnen gebruiken.

De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief. Eerst moeten de Tweede en Eerste Kamer het wetsvoorstel aannemen. Na publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant kan de wet ingaan.
Vergoeding 30%-regeling expats wordt 27% | Ondernemersplein

Ah fijn, de werkgeverspremie voor de WW gaat ook omhoog, extra lasten dus voor ondernemers. WW naar 18 maanden lijkt me niet zo gek in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. 

Ik hoop dat de IB voor de hoogste lonen dan niet gaat dalen of mss wel wat kan gaan stijgen. 

Yumi schreef op 16-04-2025 om 19:04:

[..]

Het belastingvoordeel van de 30%-regeling (expatregeling) gaat omlaag. Dat wordt 27% vanaf 2027. Ook moet het loon van de werknemer (inkomensnorm) hoger zijn om de expatregeling te kunnen gebruiken.

De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief. Eerst moeten de Tweede en Eerste Kamer het wetsvoorstel aannemen. Na publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant kan de wet ingaan.
Vergoeding 30%-regeling expats wordt 27% | Ondernemersplein

En de regeling geld ook als jij naar het buitenland gaat maar in Nederland belastingplichtig bent. 

Ik heb er ook gebruik van gemaakt toen ik voor een Nederlands bedrijf 6 maanden in het buitenland zat. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.