Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Ysenda schreef op 27-09-2022 om 15:28:

[..]

maar je kunt toch ook meer gebruiken dan het energie plafond. Tot het plafond geld een maximum prijs per eenheid, verbruik daarboven betaal je de marktprijs en die gaan ze zoals wettelijk al heel lang verplicht is 30 dagen van te voren aankondigen.

Maar daar rekenen ze woekerprijzen voor dus eerst zit je al met die absurde 70 cent voor stroom + daar bovenop nog alle belastingen van de roverheid en over het meerverbruik mag je nog het dubbele aftikken. 

wild-flower schreef op 27-09-2022 om 15:25:

'Minister Jetten noemde het "een eerste goede stap" dat Eneco vandaag bekendmaakte vanaf 1 november tariefwijzigingen dertig dagen van tevoren te gaan doorgeven. '

Maar wat voor tariefwijzigingen dan vanaf 1 november ? Dan gaat toch het energie-plafond in , of heb ik het niet goed begrepen ?

https://nos.nl/artikel/2446206-jetten-tegen-energiebedrijven-geef-wijzigingen-30-dagen-van-tevoren-door

Het prijsplafond gaat volledig in per 1 januari 2023, en per 1 november kunnen lasten worden verlicht door een prijsplafond te simuleren voor de termijnbedragen.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/09/20/prijsplafond-energie-moet-huishoudens-zekerheid-bieden

ZanyHeron88

ZanyHeron88

27-09-2022 om 15:44

redbulletje schreef op 27-09-2022 om 15:30:

[..]

Maar daar rekenen ze woekerprijzen voor dus eerst zit je al met die absurde 70 cent voor stroom + daar bovenop nog alle belastingen van de roverheid en over het meerverbruik mag je nog het dubbele aftikken.

Ik vrees ervoor. Wij hebben dus ook een soort warmte terugwin installatie, vandaar onze lage gasverbruik en hogere stroomverbruik  nooit geweten dat die dingen dus stroom vreten. 

Paracelsus schreef op 27-09-2022 om 15:44:

[..]

Ik vrees ervoor. Wij hebben dus ook een soort warmte terugwin installatie, vandaar onze lage gasverbruik en hogere stroomverbruik nooit geweten dat die dingen dus stroom vreten.

En veel electriciteit wordt opgewekt met:...... GAS, dus die prijzen zijn gewoon aan elkaar verbonden. 

Ik vind het echt achterlijk dat de stroomprijs niet wordt losgekoppeld. Stroom zou nooit meer dan 30 cent moeten gaan kosten. Toch te bizar dat ondanks al die lelijke zonnepanelen en windmolens de stroom toch in prijs verdrievoudigd is. En dan die idiote belastingen in Nederland die vele malen hoger zijn dan in onze buurlanden.
Ipv de energiebedrijven te willen compenseren kunnen ze ze beter nationaliseren. 

Ik vind de uitzending van Radar van gisteren erg verhelderend. Met een paar individuele situaties wordt heel helder geschetst waarom dat prijsplafond het volgende drama is.
Ikzelf heb met mijn relatief lage verbruik wellicht mazzel tegen die tijd. Maar er gaan alsnog ik-weet-niet-hoeveel mensen het schip in.

En mensen met een warmtepomp hebben echt een grote kat in de zak gekocht. Een verbruik van zo'n 8000kwh werd genoemd terwijl ze met zonnepanelen wellicht zo'n 3000 opwekken.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

27-09-2022 om 16:22

redbulletje schreef op 27-09-2022 om 16:09:

En mensen met een warmtepomp hebben echt een grote kat in de zak gekocht. Een verbruik van zo'n 8000kwh werd genoemd terwijl ze met zonnepanelen wellicht zo'n 3000 opwekken.

Ja, ik voel me ook wel een beetje genaaid. Laag gasverbruik inderdaad, maar hoog qua elektriciteit. En ik maar denken dat we thuis iets “fout” deden.

Paracelsus schreef op 27-09-2022 om 16:22:

[..]

Ja, ik voel me ook wel een beetje genaaid. Laag gasverbruik inderdaad, maar hoog qua elektriciteit. En ik maar denken dat we thuis iets “fout” deden.

Heb jij ook een warmtepomp dan?

Ik kreeg, hoe verrassend, bericht van de woningbouw dat ze binnen afzienbare tijd gaan beginnen met energetische werkzaamheden. Die zien de bui al hangen. Ik ben er blij mee. Liever gewoon huur betalen en niet stoken voor de buitenwereld.

redbulletje schreef op 27-09-2022 om 16:25:

Gazprom boekt recordwinsten terwijl Europa zichzelf in de kou heeft gezet met die achterlijke sancties:
https://www.nu.nl/economie/6226407/gazprom-meldt-recordwinst-als-gevolg-van-hoge-gasprijzen.html?push_request_id=83854012&source=notification-open&utm_medium=push&utm_source=browser_push&utm_campaign=stdc_nu&redirect=1

Het is nu wel pijn lijden voor ons, maar dan zijn we hierna tenminste wel van Rusland af. Je moet niet afhankelijk willen zijn van dat soort landen. 

Nederland zou wel meer moeten doen voor de eigen inwoners. Nu draaien wij op voor de kosten terwijl (energie)bedrijven megawinsten maken. Dat vind ik ook niet kloppen.

arnica25 schreef op 27-09-2022 om 16:43:

Ik kreeg, hoe verrassend, bericht van de woningbouw dat ze binnen afzienbare tijd gaan beginnen met energetische werkzaamheden. Die zien de bui al hangen. Ik ben er blij mee. Liever gewoon huur betalen en niet stoken voor de buitenwereld.

Goed nieuws!

Rondstruiner schreef op 27-09-2022 om 16:55:

[..]

Goed nieuws!

Absoluut! Ze hebben het veel te lang op hun beloop gelaten maar dankzij het pressiemiddel van forse huurkortingen komt er nu beweging in. Dat pressiemiddel werkt dus en ik hoop voor iedereen die in een tochtige, koude woning zit. O.a. spouwmuurisolatie, glas vervangen voor isolatieglas en een ventilatiesysteem zit nu in de pijplijn. Erg blij mee.

wild-flower

wild-flower

27-09-2022 om 18:31 Topicstarter

De gasprijzen schoten vanmiddag weer omhoog met bijna 20 %  . 
Wie zich afvroeg  wie er baat had bij de sabotage van de gasleidingen vandaag .....

https://www.nu.nl/economie/6226487/gasprijs-stijgt-fors-door-mogelijke-sancties-rusland-tegen-oekraiens-gasbedrijf.html

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.