Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ZanyHeron88
17-09-2022 om 22:57
Poezie schreef op 17-09-2022 om 22:33:
[..]
Waarom geen plastic koffiefilterhouder? Als die schadelijk zouden zijn, zouden die heus niet verkocht mogen worden in Nederland.
Als het warm wordt, bestaat de kans dat het plastic schadelijke stoffen lekt. Deze stoffen komen dan in je drinken en daarna in je lichaam terecht. Sommige stoffen zoal bisfenol-A hebben een hormoonverstorende werking. Deze stof wordt gelinkt aan borstkanker, hormonale problemen en gedragstoornissen.
In het buitenland zijn ze hier veel meer mee bezig dan in Nederland. Als zwangere vrouw krijg je bijv een hele lijst wat schadelijk is. Dus Bijv producten uit blik, uit plastic enz
ZanyHeron88
17-09-2022 om 23:13
zou het lonen om groente aan de kook te brengen ( inductie) en dan de kookplaat uitschakelen met de deksel op de pan. En dan Bijv na 5 minuten weer even aan de kook brengen.
Of scheelt dit maar minimaal met stroom verbruik
Ysenda
17-09-2022 om 23:31
Paracelsus schreef op 17-09-2022 om 23:13:
zou het lonen om groente aan de kook te brengen ( inductie) en dan de kookplaat uitschakelen met de deksel op de pan. En dan Bijv na 5 minuten weer even aan de kook brengen.
De pan in een hooimadam of dekbed zetten dan gaart het prima. Slinkgroenten laat ik gewoon staan gaat prima
Poezie
17-09-2022 om 23:55
Paracelsus schreef op 17-09-2022 om 22:57:
[..]
Als het warm wordt, bestaat de kans dat het plastic schadelijke stoffen lekt. Deze stoffen komen dan in je drinken en daarna in je lichaam terecht. Sommige stoffen zoal bisfenol-A hebben een hormoonverstorende werking. Deze stof wordt gelinkt aan borstkanker, hormonale problemen en gedragstoornissen.
In het buitenland zijn ze hier veel meer mee bezig dan in Nederland. Als zwangere vrouw krijg je bijv een hele lijst wat schadelijk is. Dus Bijv producten uit blik, uit plastic enz
Dat gaat op voor sommige soorten plastic, maar als je de juiste hebt kan het geen kwaad om daar warme dranken uit te drinken.
ToetieToover
18-09-2022 om 07:12
Poezie schreef op 17-09-2022 om 22:33:
[..]
Waarom geen plastic koffiefilterhouder? Als die schadelijk zouden zijn, zouden die heus niet verkocht mogen worden in Nederland.
Alles uit plastic vind ik naar plastic smaken. Ik kook daarom zelf mijn bonen of ik koop ze uit glas, bijvoorbeeld. Het is dus een kwestie van smaak. Ook is er een smaakverschil tussen een porseleinen en rvs filterhouder, misschien door de temperatuur, wie zal het zeggen. Een glazen filterhouder heb ik nog nooit geprobeerd. Ga ik doen als ik er 1 vind in de kringloop maar ik acht de kans klein omdat dingen eerder stukvallen ik zag wel zo’n “chemex” ding van Bodum staan laatst, van borosilicate glas, nog in de kartonnen doos. Maar of daar nou een papieren filter in hoort?
Reden 2: ik heb er niet zoveel vertrouwen in dat alles wat schadelijk is, wel verboden zal zijn. Er spelen grote belangen als de (Europese) normen worden bepaald en gezondheid van de bevolking wordt daarin meegewogen maar staat niet op 1, daarover heb ik geen illusies. Vroeger rookte de dokter ook enzo. When you know better, you do better.
ToetieToover
18-09-2022 om 07:14
Dit topic gaat zo lekker alle kanten op
maar gezond blijven is goedkoper/ geeft meer inkomen.
Rondstruiner
18-09-2022 om 07:27
Paracelsus schreef op 17-09-2022 om 23:13:
Pierre Wind promoot dat al heel lang herinner ik me nu. Koken tot het kookpunt. Voor groente, pasta, eieren. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ga dat wel eens doen.
Hij heeft sowieso al lang tips over duurzaam koken, zoals hoe je de bladeren van de bloemkool en de steel van de broccoli lekker kunt verwerken ipv weggooien.
Hij heeft ook een boek geschreven daarover, maar mijn bieb heeft het helaas niet...
alhambra
18-09-2022 om 07:53
Balderen van de bloemkool? Nooit aan gedacht! Maar het lijkt natuurlijk op sla 
redbulletje
18-09-2022 om 08:00
Water eerst opwarmen met de waterkoker en kokend in de pan gooien. Dan is je groente sneller gaar.
Herfstappeltaart
18-09-2022 om 08:06
redbulletje schreef op 18-09-2022 om 08:00:
Water eerst opwarmen met de waterkoker en kokend in de pan gooien. Dan is je groente sneller gaar.
Je groente moet even lang koken. Het water in je pan is dan sneller aan de kook. Sinds ik een inductieplaat heb doe ik dat niet meer. Ik gebruik de boostertoets en het water kookt razendsnel.
ShowyHummingbird30
18-09-2022 om 08:08
redbulletje schreef op 18-09-2022 om 08:00:
Dat doe ik inderdaad ook. Bij pasta hoef je dan niet eens meer bij te verwarmen. Gewoon 8-10 minuten laten staan met deksel erop.
Groente/aardappelen/rijst kook ik ongeveer de helft van de "normale"tijd en laat ze dan nog dubbel zo lang met deksel erop nagaren.
Alleen met eieren is het niet zon goed idee. Die knappen als je ze met kokend water laat schrikken. Wel volstaat het als ze maar half onder water staan - dat is toch weer minder water dat heet moet worden, dus gaat sneller.
ShowyHummingbird30
18-09-2022 om 08:09
Herfstappeltaart schreef op 18-09-2022 om 08:06:
[..]
Je groente moet even lang koken. Het water in je pan is dan sneller aan de kook. Sinds ik een inductieplaat heb doe ik dat niet meer. Ik gebruik de boostertoets en het water kookt razendsnel.
Ik heb helaas nog steeds gas - en gebruik dan maar de waterkoker als alternatief.
Herfstappeltaart
18-09-2022 om 08:10
Coreopsis schreef op 18-09-2022 om 08:09:
[..]
Ik heb helaas nog steeds gas - en gebruik dan maar de waterkoker als alternatief.
Dat werkt ook heel goed, deed ik ook.
redbulletje
18-09-2022 om 08:19
Coreopsis schreef op 18-09-2022 om 08:08:
[..]
Dat doe ik inderdaad ook. Bij pasta hoef je dan niet eens meer bij te verwarmen. Gewoon 8-10 minuten laten staan met deksel erop.
Groente/aardappelen/rijst kook ik ongeveer de helft van de "normale"tijd en laat ze dan nog dubbel zo lang met deksel erop nagaren.
Alleen met eieren is het niet zon goed idee. Die knappen als je ze met kokend water laat schrikken. Wel volstaat het als ze maar half onder water staan - dat is toch weer minder water dat heet moet worden, dus gaat sneller.
Ik gebruik een elektrische eierkoker
ZanyHeron88
18-09-2022 om 08:37
Poezie schreef op 17-09-2022 om 23:55:
[..]
Dat gaat op voor sommige soorten plastic, maar als je de juiste hebt kan het geen kwaad om daar warme dranken uit te drinken.
Daar geloof ik helemaal niets van.
volgens mij staat hier het 1 en ander in. Ik heb hem zelf nog niet gelezen. Ga ik zo ook even doen. Ik weet alleen nog dat er jaren terug een programma was op tv en toen werd al aangegeven dat Nederland veel te weinig doet en ook niet genoeg waarschuwt l.
https://www.wemos.nl/wp-content/uploads/2016/06/Maatregelen_tegen_hormoonverstorende_stoffen_juni2016.pdf
Dat vind ik overigens ook van ons suikergebruik. Ze willen nu wel met een tax komen, maar nergens komen ze ervoor uit dat toegevoegd suiker schadelijk is en zorgt voor de meeste welvaartsziekten die we kennen.
Er komen ook steeds meer studies die laten zien dat suikervervangers het ook niet helemaal zijn. Maar er wordt niet echt actie op ondernomen. Deze bedrijven hebben gewoon veel te veel geld en kunnen goed lobbyen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.