Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Malibu2 schreef op 30-09-2025 om 13:47:

Laten we niet vergeten dat Hamas de oorlog is begonnen. Het hoeft daarom ook niet makkelijk voor ze te zijn.

Het ligt wel even wat gecompliceerder dan dat.

Zorroo schreef op 30-09-2025 om 14:52:

[..]

Nee, het ligt niet gecompliceerder dan dat. 

Ja, er is een lange geschiedenis, nog ver vóór 1948. Maar de Hamas leden, andere terroristen en die Gazaanse burgers die op 7 oktober Israël binnenvielen om onschuldige burgers en kinderen te verkrachten, verminken, onthoofden, verbranden, ontvoeren of om af te slachten, die hadden een keuze. Ze stonden voor de keuze tussen leven en dood en ze kozen voor de dood. 

Die keuze heeft consequenties. 

Zorroo schreef op 30-09-2025 om 14:52:

[..]

Waarom denken mensen dat de hele tijd, denken mensen echt dat Israël voor de lol een oorlog is begonnen??

Muurbloem1985 schreef op 30-09-2025 om 17:17:

[..]

Waarom denken mensen dat de hele tijd, denken mensen echt dat Israël voor de lol een oorlog is begonnen??

Kijk even de video van John Oliver, dat geeft heel veel perspectief. 

https://www.youtube.com/watch?v=0_Bwix9IjOE

Malibu2 schreef op 30-09-2025 om 17:02:

[..]

Nee, het ligt niet gecompliceerder dan dat.

Ja, er is een lange geschiedenis, nog ver vóór 1948. Maar de Hamas leden, andere terroristen en die Gazaanse burgers die op 7 oktober Israël binnenvielen om onschuldige burgers en kinderen te verkrachten, verminken, onthoofden, verbranden, ontvoeren of om af te slachten, die hadden een keuze. Ze stonden voor de keuze tussen leven en dood en ze kozen voor de dood.

Die keuze heeft consequenties.

De verschrikkelijke daden van Hamas zijn totaal verwerpelijk (zoals iedereen weet en waar iedereen hier het roerend mee eens is), maar de geschiedenis vanaf ver voor 1948 heeft zeker ook consequenties. De manier waarop Israël is ontstaan en hoe er sindsdien met Palestijnen is omgegaan, werkt onvermijdelijk door in wat er vandaag gebeurt. Dat benoemen is geen vergoelijking van mijn kant, totaal niet, maar het complete verhaal is gewoon heel complex. Alleen maar roepen 'Hamas begon', is veel en veel te makkelijk. Bovendien, vergeet niet dat Netanyahu Hamas zelf in het verleden flink heeft gesteund (om een tweestatenoplossing te voorkomen). 

alweer mezelf gequote, grr

Zorroo schreef op 30-09-2025 om 18:30:

[..]

Kijk even de video van John Oliver, dat geeft heel veel perspectief.

https://www.youtube.com/watch?v=0_Bwix9IjOE

Ja nog steeds geen reden voor 7 Oktober 2023, want dat is de reden van de oorlog, zo moeilijk is het niet.

Muurbloem1985 schreef op 30-09-2025 om 18:43:

[..]

Ja nog steeds geen reden voor 7 Oktober 2023, want dat is de reden van de oorlog, zo moeilijk is het niet.

Zo moeilijk is het wel. Maar jij wil dat niet zien. Verder totaal geen behoefte aan welles-nietes met jou, ik reageerde op Malibu (ik haal jouw berichten maar weer uit mijn zicht). 

Zorroo schreef op 30-09-2025 om 18:45:

[..]

Zo moeilijk is het wel. Maar jij wil dat niet zien.

Zo moeilijk is het niet, mensen gruwelijk martelen en vermoorden en nog gijzelaars nemen is fout, daar kan geen reden voor zijn.punt.

Muurbloem1985 schreef op 30-09-2025 om 18:46:

[..]

Zo moeilijk is het niet, mensen gruwelijk martelen en vermoorden en nog gijzelaars nemen is fout, daar kan geen reden voor zijn.punt.

Oh mijn god, de blindheid.. blok!

Zorroo schreef op 30-09-2025 om 18:45:

[..]

Zo moeilijk is het wel. Maar jij wil dat niet zien. Verder totaal geen behoefte aan welles-nietes met jou, ik reageerde op Malibu (ik haal jouw berichten maar weer uit mijn zicht).

Als jij het zo goed weet wat is je boeiende verhaal dan?

Zorroo schreef op 30-09-2025 om 18:47:

[..]

Oh mijn god, de blindheid.. blok!

Ja probeer het maar goed te praten en als je geen normaal antwoord weet blok je maar volwassen hoor.

Zorroo schreef op 30-09-2025 om 18:38:

[..]

De verschrikkelijke daden van Hamas zijn totaal verwerpelijk (zoals iedereen weet en waar iedereen hier het roerend mee eens is), maar de geschiedenis vanaf ver voor 1948 heeft zeker ook consequenties. De manier waarop Israël is ontstaan en hoe er sindsdien met Palestijnen is omgegaan, werkt onvermijdelijk door in wat er vandaag gebeurt. Dat benoemen is geen vergoelijking van mijn kant, totaal niet, maar het complete verhaal is gewoon heel complex. Alleen maar roepen 'Hamas begon', is veel en veel te makkelijk. Bovendien, vergeet niet dat Netanyahu Hamas zelf in het verleden flink heeft gesteund (om een tweestatenoplossing te voorkomen).

Moet je wel het hele verhaal vertellen

Lijst van aanslagen in Israël - Wikipedia

Zorroo schreef op 30-09-2025 om 18:38:

[..]

Ja want 7 Oktober als individu veroordelen daar krijg je natuurlijk wat van, zo complex is het niet, als Hamas niet gedaan had wat het deed was gaza nu geen puinhoop, maar dat mag je van sommige mensen niet zeggen stel je voor, want Palestijnen zijn schatjes die nooit wat hebben gedaan, stel je voor. En als we het toch over 2 staten oplossing hebben wie hebben dat keer op keer geweigerd? Wie hebben keer op keer "nee" gezegd tegen vrede? Zo complex is het helemaal niet.

Iedereen hier veroordeeld Hamas. Maar in jouw wereldbeeld is wraak normaal. Dus als er iemand een rechtvaardiging geeft voor de daden van Hamas ben jij dat Muurbloem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.