Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Gebruikersnaaminvullen
28-09-2025 om 23:16
Muurbloem1985 schreef op 28-09-2025 om 22:44:
[..]
https://youtu.be/U240wyjF_dU?si=1J0sR6hHXM3SrRJ7 https://vm.tiktok.com/ZGdaa7xYL/
Dat bedoel ik, er is altijd iets te vinden.
https://www.youtube.com/watch?v=PCrULJ7lKC8
Amboise
28-09-2025 om 23:25
Er circuleren zoveel filmpjes op internet, een enkele uitzondering kan zodanig rondgaan dat het de standaard lijkt en alles kan in scène gezet zijn. Van beide kanten zeggen deze filmpjes mij daarom helemaal niets.
Mensen met wie je van mening verschilt ‘pro Pallies’ noemen vind ik trouwens nogal denigrerend. Palestijnen zijn gewoon ook mensen hè, geen ‘Pallies’, alsof het om een konijnenras of speelgoedrage gaat. (En ja, de term Zionisten gebruiken als het gaat om Joden, Israëliërs of mensen die hun belangen behartigen, vind ik ook kwalijk.)
Muurbloem1985
29-09-2025 om 09:15
Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-09-2025 om 23:16:
[..]
Dat bedoel ik, er is altijd iets te vinden.
https://www.youtube.com/watch?v=PCrULJ7lKC8
Ja dit is een heel ander soort filmpje, waar ik persoonlijk vind dat die vlogger er helemaal niet goed uitkomt, die andere filmpjes met de green prince (Mossab) geeft aan hoe naïef en eenzijdig mensen in het westen denken over het conflict, totaal anders.
Beterhier
29-09-2025 om 11:26
Daglichtlamp schreef op 28-09-2025 om 13:09:
Waarom kan het daar wel, en is Nederland zo onbarmhartig?
https://www.ad.nl/binnenland/deze-belgische-arts-doet-wat-nederland-niet-wil-zieke-en-gewonde-kinderen-uit-gaza-behandelen~aa11eef6/
Er werd hier toch gezegd dat lossen ze in de regio maar op. Met vr. groet, Geert?
Beterhier
29-09-2025 om 12:46
Beterhier schreef op 29-09-2025 om 11:26:
[..]
Er werd hier toch gezegd dat lossen ze in de regio maar op. Met vr. groet, Geert?
Ik kan de tekst niet meer corrigeren. Het woord hier moet eruit. Dit las ik in het nieuws.
Thora
29-09-2025 om 13:18
Muurbloem1985 schreef op 29-09-2025 om 09:15:
[..]
Ja dit is een heel ander soort filmpje, waar ik persoonlijk vind dat die vlogger er helemaal niet goed uitkomt, die andere filmpjes met de green prince (Mossab) geeft aan hoe naïef en eenzijdig mensen in het westen denken over het conflict, totaal anders.
Een conflict dat dermate ingewikkeld is dat zelfs mensen met enige kennis van zaken er geen oordeel over kunnen vellen. Daarom is het zo stuitend dat legio onnozelaars roepend en slopend hun oordeel kenbaar maken. Een van de grootste gevallen van meeloperij sinds lange tijd.
rionyriony
29-09-2025 om 18:05
Daglichtlamp schreef op 28-09-2025 om 13:09:
Waarom kan het daar wel, en is Nederland zo onbarmhartig?
https://www.ad.nl/binnenland/deze-belgische-arts-doet-wat-nederland-niet-wil-zieke-en-gewonde-kinderen-uit-gaza-behandelen~aa11eef6/
De selectie van patiënten in België verloopt zorgvuldig. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft een lijst van kinderen die in Gaza of buurlanden niet geholpen kunnen worden. Van Berlaer: „Daar staan zo’n drieduizend namen op. Je kunt ze niet allemaal helpen, maar hoe meer landen meedoen, hoe kleiner de lijst wordt.”
België bekijkt vervolgens per patiënt of opvang haalbaar is. Elk kind reist met een ouder of vertrouwenspersoon, die vooraf wordt gescreend door de Staatsveiligheid en consulaten. Daarna volgt de medische afweging: welke Belgische ziekenhuizen hebben de juiste expertise en capaciteit? „Onze eigen kinderen mogen er geen nadeel van ondervinden”, benadrukt Van Berlaer.
--------
België heeft al ervaring met dit soort medische evacuaties. Tijdens het gewapende conflict in Gaza, begin 2009, werden voor het eerst kinderen overgebracht. „Toen ging het vooral om gewonden”, herinnert Van Berlaer zich. „En telkens zie je hetzelfde: gezinnen willen uiteindelijk terug. Onze rol is tijdelijk, maar kan beslissend zijn.”
---------
. „Je toont dat je mensen niet laat vallen in hun donkerste momenten. Het is een signaal van hoop, van internationale solidariteit. Uiteindelijk worden landen afgerekend op wat ze deden toen het moeilijk was.”
—---------
Ondertussen blijft de WHO-lijst een race tegen de klok. Sommige kinderen overlijden voordat er een plek is geregeld. „Dat is hard”, zegt Van Berlaer. „Soms hoor je: dat kind waar je net alles voor had klaargezet, is er niet meer. Maar elke keer dat we een kind wél overbrengen, betekent dat een nieuwe kans. Voor dat gezin maakt het alles uit.”
De mensen hier kunnen ook niet altijd geholpen worden hoor. Als men al een naam weet voor je aandoening is het lang niet altijd zeker dat je een behandeling krijgt.
De reden is waarschijnlijk: onvoldoende draagvlak. Misschien kunnen liefhebbers hun eigen portemonnee omkeren (vermelding en selfies in Facebook hoeven niet voor mij) en het kind laten behandelen in de regio. Ik weet niet of Israël er nog voor te porren is.
- knip -
Daglichtlamp
29-09-2025 om 18:15
In de pol die bij dit artikel staat is maar 20 procent tegen (en het AD is nu niet bepaald een typisch linkse krant).
Amboise
29-09-2025 om 18:20
rionyriony schreef op 29-09-2025 om 18:05:
[..]
De mensen hier kunnen ook niet altijd geholpen worden hoor. Als men al een naam weet voor je aandoening is het lang niet altijd zeker dat je een behandeling krijgt.
De reden is waarschijnlijk: onvoldoende draagvlak. Misschien kunnen liefhebbers hun eigen portemonnee omkeren (vermelding en selfies in Facebook hoeven niet voor mij) en het kind laten behandelen in de regio. Ik weet niet of Israël er nog voor te porren is. Je weet maar nooit of er geen bommetje onder verborgen ligt. Ik zou wel eerst een terugkeervisum regelen anders sta je daar voor een gesloten poort als je het kind terug wil brengen.
Een ziek kind niet willen behandelen want je weet maar nooit of er een bommetje onder verborgen ligt? Wat is je reden om op zo'n manier erover te praten en een ziek klein kind als terrorist meer te zetten? Zou je het ook gepast vinden om op zo'n manier over zieke Nederlandse kinderen te praten?
Muurbloem1985
29-09-2025 om 19:01
Amboise schreef op 29-09-2025 om 18:20:
[..]
Een ziek kind niet willen behandelen want je weet maar nooit of er een bommetje onder verborgen ligt? Wat is je reden om op zo'n manier erover te praten en een ziek klein kind als terrorist meer te zetten? Zou je het ook gepast vinden om op zo'n manier over zieke Nederlandse kinderen te praten?
Laat ze het lekker naar Egypte sturen, hoeft het ook niet zo ver te reizen, waarom moet Belgie of Nederland hier verantwoordelijk voor zijn? Buurlanden kunnen wel helpen maar willen het niet dat is heel wat anders.
Zilver_gray
29-09-2025 om 19:05
Het disrespect waarmee sommigen hier praten over Palestijnse kinderen is werkelijk weerzinwekkend.
Onschuldige kinderen die helemaal niks kunnen doen aan deze hele shit show !
rionyriony
29-09-2025 om 20:03
Daglichtlamp schreef op 29-09-2025 om 18:15:
In de pol die bij dit artikel staat is maar 20 procent tegen (en het AD is nu niet bepaald een typisch linkse krant).
Niet links! Nou dat is wel heel lang geleden dat ie neutraal was. Dan moet je heel ver teruggaan. Telkens weer fusies en in andere handen komen en dan is het haast onmogelijk om je oorspronkelijke karakter te behouden.
Ik heb in de business gezeten van enquête en statistiek maar alles wat betreft de vraagstelling heeft een grote invloed op de gegeven antwoorden.
Loeki72
29-09-2025 om 20:04
Amboise schreef op 29-09-2025 om 18:20:
[..]
Dit laat toch heel duidelijk zien dat sommige forummers Palestijnen niet als mensen zien en zelfs minderwaardiger dan dieren. Echt walgelijk gedrag.
Malibu2
29-09-2025 om 20:57
Ik ben vooral benieuwd hoe Hamas gaat reageren op het voorstel van Trump.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.