Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Koko67
27-09-2025 om 17:32
Amboise schreef op 27-09-2025 om 15:29:
[..]
Ja. Omdat sommige hier beweren dat de gehele Palestijnse bevolking maar moet boeten, want ze hebben het verkeerd gedaan, dus eigen schuld wat ze nu overkomt. Maar die Palestijnse peuter heeft niets verkeerd gedaan! En ja, die Israëlische ook niet, aan beide kanten zijn onnodige burgerslachtoffers gemaakt. Hamas doet dat zeer zeker, absoluut, maar Israël ook. En ik vind niet dst Israël dat mag doen met een 'ja maar zij' argument. Als je iets heel verkeerd vindt van de ander dan moet je het niet juist ook zelf ook gaan doen. Dan verlaag je jezelf tot de slechtheid van de ander.
Ik snap wat je zegt. Het probleem van Israël is dat Hamas door zal gaan, net zolang tot Israël vernietigd is. Dus jezelf niet verlagen betekent in dit geval dat Israël straks weggevaagd is.
Amboise
27-09-2025 om 18:06
Koko67 schreef op 27-09-2025 om 17:32:
[..]
Ik snap wat je zegt. Het probleem van Israël is dat Hamas door zal gaan, net zolang tot Israël vernietigd is. Dus jezelf niet verlagen betekent in dit geval dat Israël straks weggevaagd is.
Dan maak je in mijn ogen een denkfout, namelijk dat er slechts 2 keuzes zijn: of het Palestijnse volk weggevaagd of het Israëlische, hard tegen hard, de een of de ander.
Ik heb ondanks al mijn moedeloosheid toch ook nog wel een sprankje hoop dat er nog een derde keuze is. Een humanere. Waarbij het kwaad bestreden wordt, Hamas teruggedrongen en de gijzelaars (of hun lichamen, ik heb weinig hoop meer op dat vlak) terugkomen, maar wel volgens het oorlogsrecht. Waarbij internationale teams tussenbeide komen, er onderhandeld wordt, de haat heel langzaam kan afnemen omdat mensen weer gewoon kunnen leven.
Ik weiger om te vergoelijken dat een heel volk inclusief peuters en baby's die niets misdaan hebben wordt weggevaagd om het andere te beschermen.
rionyriony
27-09-2025 om 18:09
Wij (de NLers, neem ik nog steeds aan) zien Hamas als slecht, maar zijzelf en de Gazanen zien zichzelf als goed; als dienaren van Allah die het juiste doen.
Ik neem niemand iets kwalijk, en heb geen andere hoop dan dat de Gazanen het op een gegeven moment het zó slecht krijgen, dat ze toch ervoor gaan kiezen om voor hun hiervoormaals te gaan vechten en niet voor hun hiernamaals.
Maar gezien alle beloningen die ze momenteel krijgen in de vorm van volop aandacht, gratis lekker eten, leuke wapens en vrijelijk hun agressie koelen op hun eigen volk, heb ik weinig hoop dat ze al dit fraais gaan opgeven voor hun mensen.
PS; ik heb weinig neiging om mensen te willen "redden" die een gevaarlijke overlast voor anderen betekenen, nu en in de toekomst. Als ik al iets zou willen doen, en zij dat waarderen en erom vragen, dan zou ik mijn energie richten op mensen waar ik zelf veel om geef. Dat lijkt me veel productiever.
Amboise
27-09-2025 om 18:14
Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 16:18:
[..]
Jij hebt de vorige post ook gelezen over nazi Duitsland of niet? Jij weet wat oorlog inhoudt en dat o.a. door Gazanen 7 Oktober mogelijk is gemaakt? Dat Hamas zich nog steeds schuilt in tunnels onder ziekenhuizen en scholen? Zijn de gijzelaars al vrij? Om te denken dat mensen gespaard kunnen worden in een oorlog die ze zelf hebben veroorzaakt is zo ongelofelijk naïef.
Ja, ik weet prima wat daar gebeurt. Hoe heeft volgens jou zo'n peuter waar ik het over heb die oorlog dan veroorzaakt? Je blijft maar steeds hetzelfde herhalen over 'Gazanen' en dat zij dit gedaan hebben. Alsof het één mens is, in plaats van heel veel verschillende individuen, waaronder ook heel veel onschuldige.
Is een onschuldige Israëlische peuter jou meer waard dan een onschuldige Palestijnse peuter? Beide hebben geen idee wat oorlog inhoudt en hebben nooit ergens voor gekozen of iets veroorzaakt. Beide moeten ze beschermd worden.
Koko67
27-09-2025 om 18:16
Amboise schreef op 27-09-2025 om 18:06:
[..]
Dan maak je in mijn ogen een denkfout, namelijk dat er slechts 2 keuzes zijn: of het Palestijnse volk weggevaagd of het Israëlische, hard tegen hard, de een of de ander.
Ik heb ondanks al mijn moedeloosheid toch ook nog wel een sprankje hoop dat er nog een derde keuze is. Een humanere. Waarbij het kwaad bestreden wordt, Hamas teruggedrongen en de gijzelaars (of hun lichamen, ik heb weinig hoop meer op dat vlak) terugkomen, maar wel volgens het oorlogsrecht. Waarbij internationale teams tussenbeide komen, er onderhandeld wordt, de haat heel langzaam kan afnemen omdat mensen weer gewoon kunnen leven.
Ik weiger om te vergoelijken dat een heel volk inclusief peuters en baby's die niets misdaan hebben wordt weggevaagd om het andere te beschermen.
Dat zou mooi zijn en tegelijkertijd denk ik echt niet dat dit gaat gebeuren. Haat tegen Joden zit diep, heel diep. “ zit in ons dna, Juf”. Zoals meerdere van mijn leerlingen mij vertelde.
En hoe graag wij met onze westerse ogen en individualistische kijk op het leven ook willen geloven dat we meer op elkaar lijken dan verschillen geloof ik daar na jaren met moslims gewerkt te hebben helemaal niks van.
Wij kunnen ons bv. echt niet voorstellen dat je als moeder blij en trots bent als je zoon dood is door de strijd tegen Israël. Maar ouders op school hebben mij meermalen geprobeerd uit te leggen hoe eervol het is als je zoon sneuvelt voor de “ heilige” zaak. Dat is denken in het collectief. Het individu doet er totaal niet toe. En dan heb ik het dus over mensen die hier al jaren jaren wonen, waar de kinderen hier geboren zijn. Het oorlogsrecht? Die bestaat niet bij Palestijnen, niet als het om het vernietigen van Israël gaat.
Amboise
27-09-2025 om 18:27
rionyriony schreef op 27-09-2025 om 16:12:
[..]
Ik voel me niet verantwoordelijk voor alle vormen van leven waar ook ter wereld. Daar is geen beginnen aan en het is ook onwenselijk.
Naar schatting overlijden er dagelijks ongeveer 150.000 tot 160.000 mensen op aarde. Dit aantal is gebaseerd op verschillende bronnen en globale bevolkingsstatistieken.Ik ga me hier niet dagelijks mee bezighouden; dan heb je geen leven. Ik zou ook niet weten welke beslissingen ik dan beter zou kunnen nemen. Ik zie in Nederland mensen alleen maar dommere beslissingen nemen n.a.v. van de toestand in Gaza.
Je begrijpt mijn post verkeerd. Ik had het niet over 'je' in de zin van 'jij', maar in de zin van 'men'. Ik bedoelde dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen keuzes en daden. En dat een Palestijnse peuter dus niet zou hoeven te boeten voor de daden van Hamas. Ik schrik er echt van dat sommigen dat helemaal niet zo'n punt vinden.
Je statement om maar niks te doen vanuit ons gezapige vrije land omdat je niet iedereen kunt redden is een drogreden. Je zou om te beginnen aan landen of organisaties die het oorlogsrecht schenden als land gewoon geen onderdelen voor wapens kunnen leveren. Daar hoef je niet eens actief iets voor te doen, alleen iets voor te laten.
Muurbloem1985
27-09-2025 om 18:32
Amboise schreef op 27-09-2025 om 18:14:
[..]
Ja, ik weet prima wat daar gebeurt. Hoe heeft volgens jou zo'n peuter waar ik het over heb die oorlog dan veroorzaakt? Je blijft maar steeds hetzelfde herhalen over 'Gazanen' en dat zij dit gedaan hebben. Alsof het één mens is, in plaats van heel veel verschillende individuen, waaronder ook heel veel onschuldige.
Is een onschuldige Israëlische peuter jou meer waard dan een onschuldige Palestijnse peuter? Beide hebben geen idee wat oorlog inhoudt en hebben nooit ergens voor gekozen of iets veroorzaakt. Beide moeten ze beschermd worden.
Dat heb ik nu toch al 100X uitgelegd? Kun je ook teruglezen? In elke oorlog vallen doden dat hoort er bij.
Zilver_gray
27-09-2025 om 18:40
Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 18:32:
[..]
Dat heb ik nu toch al 100X uitgelegd? Kun je ook teruglezen? In elke oorlog vallen doden dat hoort er bij.
Hulpverleners kapot schieten en begraven, jonge jongens gericht in hun geslachtsdelen schieten, überhaupt gericht op kinderen schieten, infrastructuur vernielen, mensen uithongeren etc…. Ach het hoort er allemaal bij.
Nou nee!
Israël pleegt oorlogsmisdaden, en niet zo’n beetje ook.
Muurbloem1985
27-09-2025 om 18:47
Zilver_gray schreef op 27-09-2025 om 18:40:
[..]
Hulpverleners kapot schieten en begraven, jonge jongens gericht in hun geslachtsdelen schieten, überhaupt gericht op kinderen schieten, infrastructuur vernielen, mensen uithongeren etc…. Ach het hoort er allemaal bij.
Nou nee!
Israël pleegt oorlogsmisdaden, en niet zo’n beetje ook.
Ja zal wel laat ze eerst de gijzelaars eens teruggegeven die zijn ontvoerd op 7 oktober 2023 ik heb nog nooit een oorlog meegemaakt waarbij de dader Zichzelf zo als slachtoffer kan neerzetten schande is het.
rionyriony
27-09-2025 om 19:05
Amboise schreef op 27-09-2025 om 18:27:
[..]
Je begrijpt mijn post verkeerd. Ik had het niet over 'je' in de zin van 'jij', maar in de zin van 'men'. Ik bedoelde dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen keuzes en daden. En dat een Palestijnse peuter dus niet zou hoeven te boeten voor de daden van Hamas. Ik schrik er echt van dat sommigen dat helemaal niet zo'n punt vinden.
Je statement om maar niks te doen vanuit ons gezapige vrije land omdat je niet iedereen kunt redden is een drogreden. Je zou om te beginnen aan landen of organisaties die het oorlogsrecht schenden als land gewoon geen onderdelen voor wapens kunnen leveren. Daar hoef je niet eens actief iets voor te doen, alleen iets voor te laten.
Je klinkt wat standaard links georiënteerd. Mensen redden, goed gevoel krijgen, zielig gaat vóór, minder zielig moet wachten en achteruit worden gezet, omdat de linkse visie de beste is, enz. enz.
Alle vormen van leven zou ik een leven gunnen, maar helaas; het leven moet een selectie maken. Zou wat zijn als alles en iedereen moest overleven, en dan vooral degenen die jij zielig vindt. Wie moet er dan voor de vooruitgang zorgen als sommigen niets anders kunnen dan als een emmer achter de boot te gaan hangen. Wordt dan een enorme overlast waar de mensheid aan gaat bezwijken.
Amboise
27-09-2025 om 19:07
Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 18:47:
[..]
Ja zal wel laat ze eerst de gijzelaars eens teruggegeven die zijn ontvoerd op 7 oktober 2023 ik heb nog nooit een oorlog meegemaakt waarbij de dader Zichzelf zo als slachtoffer kan neerzetten schande is het.
Nu gooi je opnieuw die Palestijnse peuter op één hoop met Hamas. Waarom kan volgens jou een volk enkel of helemaal uit daders of helemaal uit slachtoffers bestaan?
Amboise
27-09-2025 om 19:10
Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 18:32:
[..]
Daar gaat het oorlogsrecht nou precies over. Dat burgerdoden niet altijd te voorkomen zijn, maar dat je er wel altijd alles aan doet om zoveel mogelijk burgerdoden te voorkomen. En dat is waar Israël zwaar de grenzen overschrijdt. Wat vind jij van dat oorlogsrecht? Dat heb je me niet al 100x uitgelegd, die vraag ontwijk je en in plaats ervan kom je 100x met 'ja maar de Palestijnen zijn de schuld'.
Muurbloem1985
27-09-2025 om 19:12
Amboise schreef op 27-09-2025 om 19:07:
[..]
Nu gooi je opnieuw die Palestijnse peuter op één hoop met Hamas. Waarom kan volgens jou een volk enkel of helemaal uit daders of helemaal uit slachtoffers bestaan?
Lezen is een vak of niet?
Zilver_gray
27-09-2025 om 19:14
Ja maar Hamas is begonnen en ja maar 7 oktober zijn toch ook prima argumenten om alle vragen vakkundig te omzeilen?
Muurbloem1985
27-09-2025 om 19:16
Amboise schreef op 27-09-2025 om 19:10:
[..]
Daar gaat het oorlogsrecht nou precies over. Dat burgerdoden niet altijd te voorkomen zijn, maar dat je er wel altijd alles aan doet om zoveel mogelijk burgerdoden te voorkomen. En dat is waar Israël zwaar de grenzen overschrijdt. Wat vind jij van dat oorlogsrecht? Dat heb je me niet al 100x uitgelegd, die vraag ontwijk je en in plaats ervan kom je 100x met 'ja maar de Palestijnen zijn de schuld'.
Dus het oorlogsrecht geldt alleen voor Israël? Niet voor Hamas die ook openlijk eigen burgers executeerd? Zijn de gijzelaars die 7 Oktober 2023 zijn ontvoerd allemaal terug?
Mensen snappen niet dat Israël wel terug moet slaan om te overleven, anders stopt het geweld vanuit Gaza nooit.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.