Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Amboise
26-09-2025 om 22:55
Malibu2 schreef op 26-09-2025 om 15:13:
[..]
Ik denk dat dat voor Israël nu geen optie meer is. Ze hebben het in 2005 geprobeerd met Gaza en ze hebben het resultaat daarvan ervaren. Die willen niet net zo'n terreurstaat op de westbank. En zolang de Palestijnen het bestaansrecht van Israël niet erkennen en ermee in vrede willen leven, zie ik niet in hoe er een tweestaten oplossing kan komen.
Wat ik nog wél zie gebeuren is een soort zelfbestuur van Palestijnen in bepaalde gebieden maar waarbij de IDF in dat gebied aanwezig blijft en ingrijpt waar nodig. Volledige terugtrekking zoals 20 jaar geleden uit Gaza is een te groot veiligheidsrisico.
Wat zijn voor jou de kenmerken van "gematigde Palestijnen"?
Gematigde Palestijnen zijn degenen die niet Hamas aanhangen en gewoon in vrede willen leven. Hoe meer bommen Israël gooit, hoe minder er van die gematigdheid overblijft en hoe meer Israël ze in de armen van Hamas drijft. Wie kan er nog mild zijn als de bommen je om de oren vliegen, wie kan er vredelievend denken als je machteloos en wanhopig van plek naar plek vlucht maar nergens veilig bent?
Ik denk dat de IDF tussen de Palestijnen zetten juist niet werkt. Je hebt hier een onafhankelijke internationale vredesmacht nodig. En hoop, rust en toekomstperspectief voor de gewone Palestijnse burger. En dan is er nog een lange weg te gaan, maar dat lijkt me het startpunt.
Zilver_gray
26-09-2025 om 23:14
Amboise schreef op 26-09-2025 om 22:22:
Muurbloem en Riony: dus een 2-jarig Palestijns kind = het Palestijnse volk = haatprediker en dus eigen schuld als het gebombardeerd wordt? Is dat echt wat jullie nu beweren? Ik kan niet begrijpen hoe je dat met droge ogen kan schrijven.
En als het nou gaat om Joden, moeten die óók gelijkgetrokken worden met hun hele volk en leiders, of zijn dat wel individuen die niet aangevallen mogen worden om wat anderen doen?
Deze vraag heb ik ook al meerdere malen gesteld, tot op heden geen antwoord gekregen.
Wel verontwaardigd zijn als men Joden over 1 en dezelfde kam scheert, en men ze verantwoordelijk houdt voor wat Netanyahu doet.
Maar het heel normaal vinden dat een heel volk vermoord wordt om wat Hamas heeft gedaan.
En dan ook nog het woord victim blaming in de mond durven nemen?!
Loeki72
26-09-2025 om 23:18
artsen zonder grenzen geeft aan geen andere keuze te hebben dan zich terug te trekken uit Gaza. Hun klinieken zijn omsingeld door Israëlische troepen.
Zilver_gray
26-09-2025 om 23:23
Loeki72 schreef op 26-09-2025 om 23:18:
artsen zonder grenzen geeft aan geen andere keuze te hebben dan zich terug te trekken uit Gaza. Hun klinieken zijn omsingeld door Israëlische troepen.
Tja zelfs hulpverleners worden beschoten onder het mom van “Hamas”. Dus ik snap het wel.
Koko67
27-09-2025 om 00:12
Amboise schreef op 26-09-2025 om 22:41:
[..]
Dank je voor deze reactie. Ik snap wat je schrijft en kan er deels in meegaan, maar ben het niet met je eens dat Israël geen keuze zou hebben (al vind ik het wel veel menselijker en sympathieker klinken dan bepaalde ‘eigen schuld dikke bult voor het hele Palestijnse volk met kinderen en al’ retoriek hier). Ik denk dat de huidige keuze voor zowel de Palestijnen als voor de Israëli’s funest is, want vrede en veiligheid is daar in die hele regio verder weg dan ooit. En ja, daar is 7 oktober debet aan, maar het wordt met de reactie van Israël alleen maar erger en erger, ze maken hiermee zichzelf al 2 jaar lang alleen maar gehater en Hamas geliefder. En de top van Hamas verschuilt zich echt al lang niet meer tussen de mensen in Gaza, die zitten ergens veilig in het buitenland. Maar ik begrijp je denkwijze wel en de vraag hoe je dan wél echt voor vrede en veiligheid moet zorgen in die regio vind ik ook een heel lastige. Ik word er moedeloos van.
Ik word er ook enorm moedeloos van. Er is geen absolute waarheid en geen panklare oplossing. Ik word trouwens ook moedeloos van dat enorme respectloze gebekvecht over “ ja maar Israël”, “ ja, maar Hamas”. De nuance en de grijsgebieden zijn totaal verdwenen. Je bent tegen of voor Israël.
Ik vind het zo goed als onverteerbaar dat Israël dit de Palestijnen aandoet. Tegelijkertijd hoor en zie ik ook de machteloosheid van Israël. Als ze niks doen dan bestaan ze straks niet meer. En dat hebben ze ooit eerder meegemaakt. Als ik vraag aan mensen die Israël met enorme hartstocht veroordelen naar wat Israël volgens hun zou moeten doen komt er eigenlijk nooit een antwoord.
Muurbloem1985
27-09-2025 om 02:14
Muurbloem en Riony: dus een 2-jarig Palestijns kind = het Palestijnse volk = haatprediker en dus eigen schuld als het gebombardeerd wordt? Is dat echt wat jullie nu beweren? Ik kan niet begrijpen hoe je dat met droge ogen kan schrijven.
En als het nou gaat om Joden, moeten die óók gelijkgetrokken worden met hun hele volk en leiders, of zijn dat wel individuen die niet aangevallen mogen worden om wat anderen doen?
Dat heb ik ook al 100 keer geprobeerd uit te leggen, in nazi Duitsland waren niet de kinderen het probleem maar het vreselijk regime, het regime heeft er voor gezorgd dat miljoenen mensen zijn vermoord en dat de tweede wereld oorlog is veroorzaakt. Maar het gif van het regime kom wel werken met steun van de bevolking anders zou het nooit zo groot worden. En dat is in gaza ook aan de hand, hamas is mede groot geworden door de bevolking sterker nog ik durf te beweren dat 7 oktober mede mogelijk is gemaakt door de gazanen. Dus je zult eerst dat gif en dat is in dit geval jodenhaat en moslim extremisme uit deze samenleving moeten halen wil je verder want hamas zijn nazi's ze hebben dezelfde ideologie. En om weer joden er bij te halen, wat jij doet, die blazen zichzelf niet op in bussen he? Die hebben geen 7 oktober veroorzaakt dus die vergelijking is kant nog wal.
Muurbloem1985
27-09-2025 om 02:16
Zilver_gray schreef op 26-09-2025 om 23:14:
[..]
Deze vraag heb ik ook al meerdere malen gesteld, tot op heden geen antwoord gekregen.
Wel verontwaardigd zijn als men Joden over 1 en dezelfde kam scheert, en men ze verantwoordelijk houdt voor wat Netanyahu doet.
Maar het heel normaal vinden dat een heel volk vermoord wordt om wat Hamas heeft gedaan.En dan ook nog het woord victim blaming in de mond durven nemen?!
Geloof mij nou maar jodenhaat is springlevend bij pro palestijnen dus wat wil je nou eigenlijk zeggen.
Malibu2
27-09-2025 om 06:39
Amboise schreef op 26-09-2025 om 22:55:
[..]
Gematigde Palestijnen zijn degenen die niet Hamas aanhangen en gewoon in vrede willen leven. Hoe meer bommen Israël gooit, hoe minder er van die gematigdheid overblijft en hoe meer Israël ze in de armen van Hamas drijft. Wie kan er nog mild zijn als de bommen je om de oren vliegen, wie kan er vredelievend denken als je machteloos en wanhopig van plek naar plek vlucht maar nergens veilig bent?
Ik denk dat de IDF tussen de Palestijnen zetten juist niet werkt. Je hebt hier een onafhankelijke internationale vredesmacht nodig. En hoop, rust en toekomstperspectief voor de gewone Palestijnse burger. En dan is er nog een lange weg te gaan, maar dat lijkt me het startpunt.
Oké, zelf maak ik het onderscheid tussen Palestijnen die het bestaansrecht van Israël erkennen en in vrede met hen willen samenleven en degenen die dat niet willen. Ik vrees dat die eerste groep niet zo groot is.
Waarom zeg ik dat? In Nazi Duitsland was er, net als in Gaza, een enorme indoctrinatie, met name gericht op de jeugd. In Nazi Duitsland zijn er echter Duitsers geweest die Joden hebben geholpen, die het leven van Joden hebben gered. In Gaza is er, ondanks hoge uitgevaardigde beloningen incl een nieuwe start elders voor de familie, niemand geweest die naar voren is gekomen met info die gijzelaars kon redden. Sterker nog, gijzelaars waren ontsnapt aan hun bewakers en door wie werden ze gepakt en teruggebracht? Door Gazaanse burgers. Ook heb ik de beelden gezien van juichende Gazaanse burgers op 7 oktober.
Nu kun je stellen dat dat maar een kleine groep is. Dat klopt. Uit polls blijkt echter dat Gazanen in een grote meerderheid achter de aanval van Hamas van 7 oktober stonden. Pas in september 24 werd dit een minderheid van zo'n 39% volgens PCPSR. Op de westbank is de steun nog groter, van 82% in december 23 tot nog steeds een meerderheid van 59% in mei 25. En hoewel de steun aan Hamas afneemt, wil een grote meerderheid niet dat Hamas ontwapend wordt om de oorlog te stoppen. Opvallend is ook dat in Gaza de tevredenheid over Hamas in het eerste jaar van de oorlog juist toenam tot 64%. Pas daarna zakte het tot 43%.
En het is voor mij niet alleen de reactie van Gazanen op 7 oktober en de polls, maar ik zie ook wat ze zelf posten op social media en wat ze zelf zeggen.
Dan nog weet ik dat er Gazanen zijn die het bestaansrecht van Israël erkennen en in vrede naast hen willen leven. Wat ik al dit hele topic zeg vind ik deze oorlog voor hen vreselijk. Maar alsnog is die oorlog een noodzakelijk kwaad, zolang Hamas de gijzelaars heeft, aan de macht is, bewapend is en 7 oktober keer op keer wil herhalen.
Een internationale vredesmacht klinkt in theorie mooi, maar uit welke landen? Ik neem aan dat je bekend bent met het enorme aantal moties tegen Israël in de VN? In de Algemene Vergadering is in de jaren 2015-2025 Israël 173x veroordeeld en is hiermee koploper. De nummer twee, Rusland, volgt op ruime afstand met 29 veroordelingen. (https://x.com/HillelNeuer/status/1971425442750951756?t=qerTBBfopCIJ2RDXOmJKig&s=19)
Moet Israël voor haar veiligheid vertrouwen op een internationale vredesmacht van deze VN? Ik dacht het niet...
Zilver_gray
27-09-2025 om 08:25
Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 02:16:
[..]
Geloof mij nou maar jodenhaat is springlevend bij pro palestijnen dus wat wil je nou eigenlijk zeggen.
Hoezo begrijp je niet wat ik zeg?
Jij scheert alle Palestijnen over 1 Kam; stelt de hele bevolking verantwoordelijk.
Als we nu hetzelfde zouden doen met de Joden? Allemaal verantwoordelijk stellen voor wat Netanyahu doet, of wat de kolonisten doen?
Zou jij het ok vinden als we ze allemaal zouden opblazen zoals nu gebeurt met de Palestijnen of is het dan anders?
rionyriony
27-09-2025 om 08:43
Jij hebt heel andere uitgangspunten: bijvoorbeeld je vindt dat het eindresultaat van foute keuzen van ouders zaak is van *iedereen op de wereld* behalve van degenen die deze fouten zelf hebben gemaakt. Je gelooft in een soort bemoeizorg. Alsof het onze taak zou zijn dat wij in Nederland elke groep op elke plek in de wereld en diens kinderen hond en kat, gelukkiger zouden moeten maken, haast of het onze verantwoordelijkheid zou zijn.
Ik zou hier zeker niet gelukkig van worden. Vriendschap en respect tussen verre landen prima, samenwerking tussen buurlanden prima, afspraken prima, dat kan iedereen helpen, maar de plicht om je met de hele wereld te bemoeien en je eigen mensen daardoor te verwaarlozen of zelfs in problemen te brengen, nee.
Het valt me op dat mensen elkaar niet meer horen. Al 6894 pagina's lang wordt voortdurend haast hetzelfde gezegd, men hoort alleen wat niet strookt met zijn eigen groepsovertuiging en die uitgangspunten gaat men fel verdedigen alsof zijn leven er vanaf hangt. Men verliest uit het oog dat mensen verschillen in dat wat ze van een maatschappij verlangen.
Muurbloem1985
27-09-2025 om 09:09
Zilver_gray schreef op 27-09-2025 om 08:25:
[..]
Hoezo begrijp je niet wat ik zeg?
Jij scheert alle Palestijnen over 1 Kam; stelt de hele bevolking verantwoordelijk.
Als we nu hetzelfde zouden doen met de Joden? Allemaal verantwoordelijk stellen voor wat Netanyahu doet, of wat de kolonisten doen?
Zou jij het ok vinden als we ze allemaal zouden opblazen zoals nu gebeurt met de Palestijnen of is het dan anders?
Je hoeft niet zo bijdehand te doen ik snap heus wel wat je zegt en er zijn genoeg mensen die alle joden op een hoop gooien dus dat argumenten kan ook de prullenbak in.
Zilver_gray
27-09-2025 om 09:15
Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 09:09:
[..]
Je hoeft niet zo bijdehand te doen ik snap heus wel wat je zegt en er zijn genoeg mensen die alle joden op een hoop gooien dus dat argumenten kan ook de prullenbak in.
?
Heeft niks te maken met bijdehand willen doen. Ik dacht oprecht dat jij me niet begreep, anders zou ik het toch niet nogmaals gaan herhalen??
Maar je geeft ondertussen nog steeds geen antwoord op mijn vraag, en blijft er maar omheen draaien..
De hele bevolking (de Palestijnen in dit geval) uitroeien om iets wat een kleine groep doet vind jij ok, maar dezelfde theorie geldt niet voor Joden. Duidelijk!
Muurbloem1985
27-09-2025 om 09:30
Zilver_gray schreef op 27-09-2025 om 09:15:
[..]
?
Heeft niks te maken met bijdehand willen doen. Ik dacht oprecht dat jij me niet begreep, anders zou ik het toch niet nogmaals gaan herhalen??
Maar je geeft ondertussen nog steeds geen antwoord op mijn vraag, en blijft er maar omheen draaien..
De hele bevolking (de Palestijnen in dit geval) uitroeien om iets wat een kleine groep doet vind jij ok, maar dezelfde theorie geldt niet voor Joden. Duidelijk!
Zucht weer leg jij mij woorden in de mond, dat heb ik helemaal niet zo gezegd, maargoed als je daar blij van wordt prima.
Daglichtlamp
27-09-2025 om 09:33
Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 09:09:
[..]
Dat is toch juist het argument? Je moet zowel joden als Palestijnen niet op 1 hoop gooien. Je moet iedereen beoordelen op zijn of haar eigen daden.
Muurbloem1985
27-09-2025 om 09:39
Daglichtlamp schreef op 27-09-2025 om 09:33:
[..]
Dat is toch juist het argument? Je moet zowel joden als Palestijnen niet op 1 hoop gooien. Je moet iedereen beoordelen op zijn of haar eigen daden.
Maar dingen die ik over Gazanen heb gezegd, die ik niet nog een keer ga herhalen, zijn gewoon feiten, dat heel veel Gazanen achter 7 Oktober staan zijn feiten, dat heel veel Gazanen Hamas steunen zijn feiten, dat heeft niks te maken `met over een hoop gooien` zoals ik al heb gezegd, ik durf te beweren dat 7 Oktober niet zo heeft kunnen bestaan zonder Gazanen, dat moet erg genoeg zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.