Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
rionyriony
15-09-2025 om 10:35
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-09-2025 om 23:33:
[..]
Heb je daar een bron van?
En je tweede punt, enorme risico's lopen, inclusief doodgaan, hoort helemaal niet bij het arts of chirurg zijn. Als ze veilig willen werken en veel geld willen verdienen is Gaza wel de laatste plaats waar ze heen willen.
1 nee diverse malen horen zeggen tussen aankomende artsen dat dat leuk was, leerzaam, afwisselend maar toch simpel en veel opleverde als ze zich nog niet wilden settelen
2 als je je aangetrokken voelt tot werk in dergelijke gebieden en je daarvoor hebt ingeschreven dan moet je daar geschikt voor zijn en tegen doden en gewonden kunnen anders moet je een huisartsenpraktijk openen of inval-artswerk gaan doen.
Dat het werk een heldenimage heeft dat is fijn meegenomen voor op zijn CV. Het gaat hier om goed betaalde mensen.
Ik houd niet zo van de indeling Helden - Daders - Slachtoffers.
Zilver_gray
15-09-2025 om 10:38
rionyriony schreef op 15-09-2025 om 10:35:
[..]
1 nee diverse malen horen zeggen tussen aankomende artsen dat dat leuk was, leerzaam, afwisselend maar toch simpel en veel opleverde als ze zich nog niet wilden settelen
2 als je je aangetrokken voelt tot werk in dergelijke gebieden en je daarvoor hebt ingeschreven dan moet je daar geschikt voor zijn en tegen doden en gewonden kunnen anders moet je een huisartsenpraktijk openen of inval-artswerk gaan doen.
Dat het werk een heldenimage heeft dat is fijn meegenomen voor op zijn CV. Het gaat hier om goed betaalde mensen.
Ik houd niet zo van de indeling Helden - Daders - Slachtoffers.
Hm. Als ik jouw berichten in dit draadje lees, hou jij best van daders en helden, maar alleen niet zo van slachtoffers..
rionyriony
15-09-2025 om 11:39
Miraval schreef op 15-09-2025 om 10:35:
[..]
Tja, als als als ...
Waarom moet alles politiek worden gemaakt? Een sportevenement moet los staan van politiek. Het is gewoon kutgedrag. Punt.
Ook al sta ik aan de Palestijnse kant, of althans ben ik tegen het beleid van de huidige Israëlische regering, dan nog vind ik dit soort dingen gewoon niet kunnen. Het gaat ook om de veiligheid van die renners he? Hoeveel valpartijen zijn er niet geweest door die demonstranten?
't Is geen wedstrijd maar een tragiek.
Palestijnen waren voor 85% blij met de inval van Hamas op 7 oktober 2023 in Israël en dat was Israël genoeg gevaar en ze wilden zo niet meer verder.
Geduld hebben ze genoeg gehad. Als je blij bent om dergelijk vullis naar je buren te sturen dan heb je volgens mij elk recht op een vredige oplossing verspeeld.
rionyriony
15-09-2025 om 11:58
Ik denk ook dat de mensen hier een beetje in de war zijn; ik hoop dat ze bijkomen en dan de werkelijkheid gaan zien. Maar ja nadenken moeten ze zelf doen.
Loeki72
15-09-2025 om 12:29
rionyriony schreef op 15-09-2025 om 11:39:
[..]
't Is geen wedstrijd maar een tragiek.
Palestijnen waren voor 85% blij met de inval van Hamas op 7 oktober 2023 in Israël en dat was Israël genoeg gevaar en ze wilden zo niet meer verder.
Geduld hebben ze genoeg gehad. Als je blij bent om dergelijk vullis naar je buren te sturen dan heb je volgens mij elk recht op een vredige oplossing verspeeld.
Israël gaat nooit meer vrede kennen, dankzij Bibi. Men gaat deze daden de komende eeuw niet meer vergeten en de bevolking en andere joden gaan daar de tol voor betalen.
felija
15-09-2025 om 12:35
rionyriony schreef op 15-09-2025 om 11:58:
Ik denk ook dat de mensen hier een beetje in de war zijn; ik hoop dat ze bijkomen en dan de werkelijkheid gaan zien. Maar ja nadenken moeten ze zelf doen.
Welke werkelijkheid? Dat Palestijnen per definitie niet deugen en daarom best dood mogen?
Beterhier
15-09-2025 om 12:46
Loeki72 schreef op 15-09-2025 om 12:29:
[..]
Israël gaat nooit meer vrede kennen, dankzij Bibi. Men gaat deze daden de komende eeuw niet meer vergeten en de bevolking en andere joden gaan daar de tol voor betalen.
Geen vrede kennen is collateral damage van de nederzettingenpolitiek. De kans op vrede is fors afgenomen maar het vooruitzicht op meer land fors toegenomen.
rionyriony
15-09-2025 om 13:47
felija schreef op 15-09-2025 om 12:35:
[..]
Welke werkelijkheid? Dat Palestijnen per definitie niet deugen en daarom best dood mogen?
Ik denk niet in termen van "deugen". Maar ze wedden wel op heel erg verkeerde paarden die ik nooit in mijn strijd zou inschakelen. Ver beneden mijn maatstaven. Als je toch weet wat dat voor lui zijn en dat dan 85% van de Palestijnen dat een aanvaardbare methode én doelstelling vindt (marteldood, gericht op uitsluitend burgers, bedoeld om de Joden uit Israël op de vlucht te laten slaan). En dat Nederlanders hier maar in de verste verte enig begrip voor kunnen opbrengen.
Verder bedoelde ik met "de mensen hier" niet de Via forummers maar Nederland, voor alle helderheid. Ik schaam me kapot voor mijn land. Ik zie de mensen hier als ernstig in de war.
Misschien doen de sociale media dat.
Koko67
15-09-2025 om 14:43
Poezie schreef op 15-09-2025 om 09:39:
[..]
Als Israël nou stopt met het doden van onschuldige Palestijnen dan zullen dit soort protesten ook niet meer plaatsvinden.
En als Hamas die gijzelaars nou eens eindelijk vrij laat of de Palestijnen gaan vertellen waar Hamas ze verstopt.
felija
15-09-2025 om 15:30
Als je toch weet wat voor lui dat zijn? Jij weet hoe ruim twee miljoen Gazanen zijn? Waar haal je die 85% vandaan? Die mensen zijn inferieur aan ons, aan Israëliërs?
Muurbloem1985
15-09-2025 om 20:36
felija schreef op 15-09-2025 om 15:30:
Als je toch weet wat voor lui dat zijn? Jij weet hoe ruim twee miljoen Gazanen zijn? Waar haal je die 85% vandaan? Die mensen zijn inferieur aan ons, aan Israëliërs?
Misschien had hamas niet moeten aanvallen 7 oktober dan was gaza nu geen puinhoop
Daglichtlamp
15-09-2025 om 20:46
https://www.ad.nl/buitenland/israelische-bommen-vagen-hele-woonblokken-weg-in-gaza-stad-deze-dagen-zijn-een-horrorfilm~aa225523/
Israël drijft de Palestijnen bijeen in het zuiden van de Gazastrook. Volgens de Verenigde Naties heeft Israël 87 procent van de Gazastrook in zijn macht. In de rest van het gebied, in het zuiden, moeten de ontheemden zien te overleven in gebieden die door Israël worden bestempeld als ‘veilige zones’. Maar ook die zijn al vaak aangevallen door het Israëlische leger.
„Gedwongen verplaatsing op zo’n grote schaal heeft grote gevolgen voor een bevolking die al bijna twee jaar bombardementen, hongersnood en herhaalde ontheemding heeft moeten doorstaan’’, zegt Beckie Ryan, directeur noodhulp van hulporganisatie Care.
Lijden nog meer vergroot
„Ze worden naar een overbevolkte zogenoemde humanitaire zone geduwd waar een tekort is aan fatsoenlijke schuilplaatsen, schoon drinkwater, sanitair, veiligheid en privacy, wat het lijden van de mensen vergroot.’’
-----------
Mensenrechtenorganisaties en ooggetuigen wijzen op het gebruik van ‘boobytrap-robots’ in Gaza-Stad. Afgeschreven Israëlische pantserwagens worden volgeladen met explosieven, op afstand bestuurd en naar een wijk gereden. ‘Die ontploffen met de kracht van een aardbeving en veranderen complete appartementenblokken in puin’, schreef Hijazi.
‘Dit zal doorgaan tot de volledige etnische zuivering en vernietiging. De Gazastrook zal eindigen in zand en tenten. Er is geen licht aan het eind van de tunnel. De bombardementen stoppen niet. Elke dag voelt zwaarder als de dag ervoor. Overleven is mijn enige, fulltime baan geworden.’
Beterhier
15-09-2025 om 21:55
Muurbloem1985 schreef op 15-09-2025 om 20:36:
[..]
Misschien had hamas niet moeten aanvallen 7 oktober dan was gaza nu geen puinhoop
Kom op, die aanval is voor N een geschenk. 7 oktober en de laatste gijzelaars zijn een hoge prijs maar het perceel Gaza is uiteindelijk meer waard toch?
Zorroo
15-09-2025 om 22:07
Beterhier schreef op 15-09-2025 om 21:55:
[..]
Kom op, die aanval is voor N een geschenk. 7 oktober en de laatste gijzelaars zijn een hoge prijs maar het perceel Gaza is uiteindelijk meer waard toch?
Afschuwelijk maar die indruk heb ik ook.
Beterhier
15-09-2025 om 22:19
Zorroo schreef op 15-09-2025 om 22:07:
[..]
Afschuwelijk maar die indruk heb ik ook.
En de VS blijft onverminderd wapensteun leveren. Ik vraag me af of het gegeven dat Israël nu moeite krijgt met het eigen leger ze alles nog sneller willen uitvoeren. Dit jaar nog?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.