Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Malibu2 schreef op 11-09-2025 om 22:39:

Er is een rapport uitgebracht over de kwaliteit van het "educatieve" videomateriaal van de NOS en NTR over het Israëlisch-Palestijns conflict. De uitkomsten verrassen met niet, maar vind ik wel behoorlijk problematisch.

........

Ik had wat delen van het rapport ook al eerder gezien deze week.Niet fraai wat daar benoemd wordt.Wel een gedegen pil van ruim 300 pagina's.Waaraan o.a. ook journalist Maaike van Charante en historicus en arabist Machteld Allan meewerkten,las ik. Maar de tendenzieuze berichtgeving die ze signaleren bij School. tv is idd verontrustend. Met berichten als "dat Israël genocidale misdaden tegen vrouwen begaat door hen genitaal te verminken. Dat is helemaal gestoeld op één rapport dat volstrekt nergens op is gebaseerd. En "Hamas is eigenlijk de politieke partij die de baas is in Gaza, maar zij hebben ook mensen die vechten"..🙄.                                                                                                                       Ook dat Hamas in Amerika en Europa op de lijst van terreurorganisaties staat,wordt niet vermeld. Of dat er na de verkiezingen van 2005 een bloedige strijd uitbrak tussen Hamas en de concurrenten van Fatah. Met standrechtelijke executies en lichamen van gedode Fatah-leden die achter brommers door de straten van Gaza werden gesleept.En ook niet dat er na hun verkiezingswinst in 2005 geen vrije verkiezingen meer in Gaza zijn geweest.Of dat Hamas in hun handvest heeft staan dat het Israël van de kaart wil vegen en daarbij alle Joden doden. Net als dat aan 7 oktober amper woorden worden vuil gemaakt.            In 2023 verscheen zelfs op de links georienteerde JOOP van BNNVara,een uiterst kritisch stuk over de dictatuur van Hamas in Gaza.Dan mag je daar toch zeker iets van terugzien bij een objectief geachte school. tv.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/wat-je-van-sommige-palestina-activisten-niet-mag-vertellen-over-hamas

Heel goed dat dit rapport er is gekomen.Hoewel de vraag blijft of er veel gaat veranderen.Ben daar wel sceptisch over😒.

Malibu2 schreef op 12-09-2025 om 12:51:

[..]

Mij ook. Ik had al wel gelezen dat Ierland dit had aangekondigd.

Ja van Ierland had ik gisteren meen ik iets gelezen. Maar niet verwacht dat Nederland een dergelijk standpunt zou innemen, gezien onze houding jegens Israël.

Zilver_gray schreef op 12-09-2025 om 12:59:

[..]

Ja van Ierland had ik gisteren meen ik iets gelezen. Maar niet verwacht dat Nederland een dergelijk standpunt zou innemen, gezien onze houding jegens Israël.

Het is een besluit van de AvroTros, niet van de regering. 

Malibu2 schreef op 12-09-2025 om 13:06:

[..]

Het is een besluit van de AvroTros, niet van de regering.

Daar heb je gelijk in.

@Nighttripper citeerde SchoolTV: Hamas is eigenlijk de politieke partij die de baas is in Gaza, maar zij hebben ook mensen die vechten"..
Het grappige is dat het feit dat Hamas niet alleen een guerillabeweging (of een terreurbeweging) is, maar ook een soort van statelijke actor, juist vanuit linkse hoek (en trouwens ook vanuit islamitische hoek) kritiek heeft opgeleverd. Als het alleen een guerillabeweging was geweest, dan was geweldadig verzet toegestaan, maar NIET gericht tegen burgers, waarmee de actie van 7 oktober dus een terreurdaad is. Echter nu ze ook een soort van staatsmacht hebben in Gaza, hadden ze ook rekening moeten houden met de te verwachten gevolgen voor hun eigen bevolking.  

een paar dagen geleden zijn er nog 6 onschuldige mensen doodgeschoten gijzelaars zitten nog vast maar Nederland moet zo laf zijn om niet met Israël in een festival te zitten, ik schaam mij kapot voor dit land.

Daglichtlamp schreef op 12-09-2025 om 07:59:

Waarom zouden we een lijvig rapport moeten lezen terwijl de schoolTV-filmpjes gewoon online staan? Mijn conclusie uit het nazoeken van het eerste voorbeeld van de Telegraaf was in elk geval dat dat voorbeeld volledig uit de context gehaald was. Tegelijk leidt dit natuurlijk gewoon weer af van het dagelijkse leed in Gaza. Uit het liveblog van het AD van gisteren:
Het aantal kinderen in de Gazastrook dat lijdt aan ondervoeding stijgt in snel tempo. Dat meldt Unicef. Bijna één op de vijf kinderen in Gaza-Stad is ondervoed, een stijging met 3 procent ten opzichte van de maand juli.

Uit onderzoek blijkt dat 13,5 procent van de kinderen in de Gazastrook in augustus te maken had met ondervoeding, tegenover 8,3 procent in juli. In Gaza-Stad is de situatie nog ernstiger, met een stijging van 16 procent in juli naar 19 procent in augustus.

In absolute cijfers gaat het om 12.800 kinderen in de Gazastrook die ondervoed zijn. Unicef meldt wel dat in augustus minder kinderen konden worden onderzocht doordat tien gezondheidscentra in Gaza-Stad en het noorden van Gaza onlangs de deuren moesten sluiten, waardoor de werkelijke cijfers hoger kunnen liggen.

https://www.ad.nl/buitenland/live-midden-oosten-premier-van-qatar-praat-in-witte-huis-met-trump-over-israelische-aanval-op-doha~aafe837f/

Het zal problematisch zijn om alles bij de juiste mensen op de stoep te krijgen; Hamas zal flink tegenwerken zoals ik ze ken om de Gazaanse bevolking (behalve zijzelf) liefst zoveel en zo zichtbaar mogelijk te laten lijden en Israël wil geen onaanvaardbaar hoge risico's lopen denk ik voor zijn eigen veiligheid.

Ze hebben vriendschap en consensus opgegeven en zetten nu in op uitsluitend kracht en de rest zoekt het verder zelf maar uit als ze zo nodig in Sprookjesland willen leven waar aangevallen landen altijd eerst kijken of al hun vijanden eerst te eten hebben voordat ze een bommetje teruggooien. En duizend excuses maken en as over hun hoofd strooien als er toch iemand geraakt wordt.

Malibu2 schreef op 12-09-2025 om 07:25:

[..]

Ik blijf het zo bijzonder vinden om te zien hoe dit gaat.

In dit topic heb ik al vaker aangetoond hoe problematisch de berichtgeving van oa de NOS is. Hoe er dingen worden gezegd/geschreven die aantoonbaar onjuist zijn. Niet incidenteel, maar keer op keer opnieuw.

Dan mogen de werknemers wellicht afgestudeerde journalisten zijn, maar als dit het niveau is waarop ze functioneren dan is er iets grondig mis.

Dan ontstaat hier nu een voorbeeld van het zwartmaken van een rapport dat keurig is onderbouwd. Het is geen inhoudelijke kritiek, maar kritiek op de auteurs. Kritiek omdat de schrijvers wellicht niet dezelfde topopleiding hebben genoten als de mensen van de NOS.

PS:

• In het rapport is opgenomen wie de auteurs zijn en wat hun achtergrond is.
  • Het rapport toetst in hoeverre de NOS en NTR zich aan de eigen journalistieke codes houden.
  • Het rapport is transparant en toont duidelijk de bronnen aan.
  • In het rapport valt te lezen of er hoor en wederhoor is toegepast.

Ik wou dat je dezelfde eisen aan de NOS zou stellen die je nu ook aan dit rapport stelt.

Maar ik ga bijna denken dat je dat bewust uit de weg gaat. Want dan hoef je niet met de consequenties te dealen.

Nog even terugkomend op deze post:

De schrijvers hebben het in hun rapport wel over de journalistieke codes waaraan de NOS zich moet houden, maar nergens lees ik iets over hoe ze zich er zelf aan houden.

Ze hebben hoor en wederhoor toegepast door een mail te sturen aan de NOS, netjes, maar vervolgens gaan ze niet in op het antwoord van de NOS. 

Verder valt het me op dat geen enkele kwaliteitskrant over het rapport bericht. Alleen organisaties/platforms waarvan je het verwacht, berichten erover, zoals bijvoorbeeld Christenen voor Israël, Nieuwrechts.

In het kader van de discussie vind ik onderstaand artikel wel interessant, hierin gaat de ombudsman in op de kritiek op de verslaggeving van de NOS.

https://www.villamedia.nl/artikel/de-ombudsman-legt-de-nos-berichtgeving-over-de-oorlog-in-israel-en-gaza-onder-de-loep

En de NOS zelf over de berichtgeving omtrent Gaza:

https://over.nos.nl/nieuws/waarom-en-wanneer-de-nos-spreekt-van-genocidaal-geweld-in-gaza/

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

12-09-2025 om 14:55

felija schreef op 12-09-2025 om 10:45:

We zijn het met elkaar eens dat we het beiden op een tegenovergestelde manier heel bijzonder vinden hoe de ander selectief omgaat met waarheidsvinding.
Ik verbaas me in hoge mate over, onder andere, jou, Malibu, hoe je alles wat anti-Israel is, wantrouwt, maar berichten van rechtse of christelijke sites meteen bejubeld. En niet inzien hoe subjectief dat is, precies waar jij de ander van 'beschuldigt'.
Ik vind het verontrustend hoe heilig men kan geloven in iemands onschuld of dat die persoon niet handelt enkel uit wraak en machtswellust, enkel omdat diegene de belangen van in dit geval Israël vertegenwoordigt (zou moeten vertegenwoordigen).

die werken onder de hereGod en zijn dus altijd juist  

Wat betreft de NOS is er zeker sprake van aanwijzingen voor onbewuste kleuring van de berichtgeving, beïnvloed door de achtergrond van de journalisten (afkomst en opleiding) en de dominante denkbeelden binnen de Nederlandse elite (welgesteld links; afhankelijk van banen binnen dit circuit) . 

Ongeveer zoals je nu ook ziet tussen de islam en linkse politieke partijen. Het is gewoon de aard van het beestje. Niet de aard van alle Nederlanders, maar van een minderheid, die toevallig de roeptoeter bemachtigd heeft.

Tot voor enige maanden was ik langdurig abonnee op De Correspondent, er zaten tot voor een jaar heel veel interessante artikelen bij die ik graag las, totdat kennelijk de nieuwe lichting vers opgeleide verslaggevers het bulk van de artikelen ging schrijven (allemaal wat ik noem onervaren kinderen), en toen was het over en uit met de neutrale berichtgeving.

Voortaan was het Wilders dit, Genocide dat, de Stem van Gaza dit, met maar een enkel interessant lezenswaardig artikel erbij, wat ik terstond ging wantrouwen want misschien stond er toch een Israël-sneer in verborgen, totdat ik er tureluurs van werd en ik het geld er niet meer voor overhad.

Ik vond hun visie volkomen oninteressant (veel te weinig doorleefd) dus ik heb mijn abbo opgezegd. Ik heb eigenlijk nooit antwoord gekregen op mijn toelichting waarom ik hun ommezwaai zo jammer vond.

Ik vind het eigenlijk wel prima dat Nederland en andere landen niet deelnemen aan het ESF als Israël meedoet. Afgelopen jaar hebben veel deelnemers de sfeer als niet prettig en onveilig ervaren, mede door de beveiligingsmensen van Israël.

Provocaties en ‘schoolpleinruzies’ tijdens songfestival: ‘Zorg dat je weet waar de nooduitgang is’

Het was een editie vol ruzie, het Eurovisie Songfestival 2024 in Zweden. Diverse artiesten voelden zich onprettig of onveilig en deden daar melding van. Was de impact van de omstreden deelname van Israël dan echt zo groot? ,,Laat er alsjeblieft niets gebeuren, dacht ik. Ik heb drie dochters en een zoon.”

https://www.ad.nl/songfestival/provocaties-en-schoolpleinruzies-tijdens-songfestival-zorg-dat-je-weet-waar-de-nooduitgang-is~aadc1287/

Maar dit jaar hing er ‘een onprettige en onveilige sfeer’ in de backstage-ruimte. AvroTros maakte hier tweemaal melding van bij organisator EBU, bevestigde de omroep, maar zonder verdere toelichting. Ook Noorwegen, Litouwen, Zwitserland, Portugal en Ierland beklaagden zich bij de EBU.

Artiesten werden lastiggevallen

Die onveilige sfeer had volgens ingewijden niet alleen te maken met de intimiderende beveiliging rond de Israëlische delegatie, maar vooral met het gedrag van dit team, dat als vervelend en vijandig werd ervaren. Waar de Israëli’s zich grotendeels schuilhielden in het hotel, lieten de acht mediakanalen uit hun land nogal van zich horen in Malmö. Tot ongenoegen van andere omroepen en delegaties. Artiesten die de deelname van Israël vooraf openlijk ter discussie hadden gesteld vanwege het Israël-Palestina-conflict, zouden zijn lastiggevallen.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

12-09-2025 om 21:33

idd heel goed plan

Friezinnetje schreef op 12-09-2025 om 21:33:

idd heel goed plan

Laf zul je bedoelen 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.