Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
felija
22-08-2025 om 23:31
Koko67 schreef op 22-08-2025 om 23:23:
[..]
Juist, waar burgers minstens zo lijden als in Gaza. En toch, geen debat, geen demonstratie, helemaal niks. Waarom het ene land wel en het andere niet. Het blijft mij verbazen.
Open er een topic over.
In dit specifieke draadje wordt één politiek leider van een democratisch land geidialiseerd. Wordt hem de hand boven het hoofd gehouden, omdat hij politiek leider van Israël is. Dat is in de andere situaties niet aan de orde.
Gelukkig ben je het er in ieder geval mee eens dat de burgers in Gaza lijden.
Koko67
22-08-2025 om 23:32
Zilver_gray schreef op 22-08-2025 om 23:25:
[..]
Jij bent daar alleen maar zogenaamd verontwaardigd over als je die troef er hier in kunt gooien.
Niet verontwaardigd, vooral heel verbaasd.
Zilver_gray
22-08-2025 om 23:35
Koko67 schreef op 22-08-2025 om 23:32:
[..]
Niet verontwaardigd, vooral heel verbaasd.
Onlangs ook nog;
Peaceful demonstration in The Hague!
📅: Tuesday 25 March
⏰: Gaterhing om 12:30, start 13:00
📍: Tweede Kamer, Prins Irenepad 1, 2595 BG Den Haag
Share this information, be there, and bring others along! 📢 #wijzijncongolezen #freecongo
felija
22-08-2025 om 23:37
Zilver_gray schreef op 22-08-2025 om 23:29:
[..]
Omdat jij je er niet mee bezig houdt, betekent niet dat er niks ondernomen wordt. Dus blijf je vooral verbazen.
NOS Nieuws•Zondag 15 juni, 07:201,7 miljoen euro bij elkaar gewandeld voor vluchtelingen
De Nacht van de Vluchteling heeft dit jaar ruim 1,7 miljoen euro opgebracht. Volgens de organisatie is dat een record. Afgelopen nacht liepen zo'n 8000 mensen routes van 10, 20 of 40 kilometer om geld op te halen voor noodhulp aan mensen die zijn gevlucht voor oorlog en geweld.
https://nos.nl/artikel/2571214-1-7-miljoen-euro-bij-elkaar-gewandeld-voor-vluchtelingen
Mooi inderdaad en zo zijn er nog meer voorbeelden.
Zilver_gray
22-08-2025 om 23:39
Doodmoe zou een mens ervan worden!
Grote mond “maar er zijn geen demonstraties, niks” … euh die zijn er wel.
Kun je zien dat het ze geen moer interesseert, alleen leuk om hier verontwaardigd gaan lopen doen.
En inderdaad; open er een topic over.
Zilver_gray
22-08-2025 om 23:41
felija schreef op 22-08-2025 om 23:37:
[..]
Mooi inderdaad en zo zijn er nog meer voorbeelden.
Klopt, in juni j.l is er o.a ook voor Congo gelopen.
De Nacht van de Vluchteling is een jaarlijks wandelevenement verspreid over het land. Dit jaar waren er onder meer routes van Rotterdam naar Den Haag, Tilburg naar Den Bosch en Nijmegen naar Arnhem.
felija
22-08-2025 om 23:42
Zilver_gray schreef op 22-08-2025 om 23:39:
Doodmoe zou een mens ervan worden!
Grote mond “maar er zijn geen demonstraties, niks” … euh die zijn er wel.
Kun je zien dat het ze geen moer interesseert, alleen leuk om hier verontwaardigd gaan lopen doen.
En inderdaad; open er een topic over.
Precies. Ik vind het verschrikkelijk.
felija
22-08-2025 om 23:43
Zilver_gray schreef op 22-08-2025 om 23:41:
[..]
Klopt, in juni j.l is er o.a ook voor Congo gelopen.
De Nacht van de Vluchteling is een jaarlijks wandelevenement verspreid over het land. Dit jaar waren er onder meer routes van Rotterdam naar Den Haag, Tilburg naar Den Bosch en Nijmegen naar Arnhem.
Heel mooi initiatief. Geeft hoop!
Malibu2
23-08-2025 om 00:04
felija schreef op 22-08-2025 om 23:30:
[..]
Vind jij het geen probleem dat er honger is in Gaza? Is niet iedere hongerige er één te veel? Jij gelooft dus eerder een corrupte radicaalrechtse politicus, die eigenlijk de gevangenis in moet en gelooft meteen dat de 'de pers dit soort nonsens' letterlijk overneemt?
Israëliërs zelf, de legertop, steeds meer mensen zien met lede ogen het beleid van Netanyahu aan, maar jij blijft vastbesloten het sprookje van een Netanyahu die het beste voor heeft met Israël en de gijzelaars, geloven?
Ik ben niet degene die in sprookjes gelooft.
En ja, ik ben ook van mening dat iedere hongerige er 1 teveel is. Maar om dit probleem te kunnen oplossen moet je eerst een heldere analyse van het probleem hebben. En daar schort het aan.
Juist door al die leugens, die foto's van vermagerde kinderen met reeds bestaande aandoeningen (zie ter vergelijking dat gezonde broertje die niet zichtbaar was op voorpagina's), het IPC dat de eisen voor een hongersnood versoepelt, etc ga ik steeds meer twijfelen aan het honger verhaal in Gaza. Ik wil wel geloven dat er burgers zijn die voedselonzekerheid hebben, maar ligt dat aan Israël die voldoende voedsel binnenlaat, aan de VN die haar transporten laat beroven, of aan Hamas die voedseltransporten berooft en de inwoners juist voedsel onthoudt?
Ergens klopt er iets niet.
Wat denk jij dat de reden is dat het IPC onlangs de voorwaarden voor een hongersnood heeft versoepeld? Vanwege Sudan?
rionyriony
23-08-2025 om 06:21
Een meerderheid van de Tweede Kamer
vindt dat Hamas "totaal vernietigd moet
worden" en geen enkele rol mag krijgen
in de toekomst van Gaza.Dat bleek bij
de stemmingen aan het einde van het
Kamerdebat over Israël en Gaza.
Voorstellen voor maatregelen tegen
Israël,waarvoor een groot deel van de
oppositie pleitte en die deels door de
vertrokken regeringspartij NSC werden
gesteund,haalden het niet.Daarbij ging
het onder meer om het boycotten van
producten uit bezette gebieden.
Ook een motie om de Palestijnse staat
te erkennen,kreeg geen meerderheid.Wel
wil de Kamer dat Israël journalisten en
waarnemers toelaat in de Gazastrook.
Aldus Teletekst.
Ik had zo'n geringe dunk van de Nederlandse politiek gekregen, dat ik dit niet had zien aankomen. 
Er is toch nog wel wat verstand in Nederland!
Kijk als je mij vraagt: was oorlog noodzakelijk, dan vind ik dat het inderdaad niet noodzakelijk was voor de Palestijnen om met Hamas in zee te gaan. Ook zonder Hamas hadden ze voedsel plenty gekregen en in feite is hun welvaartsniveau, vergeleken met omringende landen, behoorlijk hoog. Ze eten normaliter geen droge rijst en hebben kleren, onderwijs en mobieltjes zat, zegmaar.
Dus Hamas was niet nodig. Kennelijk hebben Palestijnen problemen om zich te organiseren en iets haalbaars te bereiken. Ze overspelen keer op keer hun hand en door het kiezen van de verkeerde leider die Israël in eigen land op een barbaarse manier gaat aanvallen dwingen ze Israël daardoor om orde op zaken te stellen. Wat moet je anders. Hadden ze een andere reactie verwacht dan? Het enige waar Hamas op gokte was dat domme partijen in westerse landen zoals NSC Israël zouden afvallen en gelukkig dat deze partij, waar ik ooit nog op heb gestemd nota bene, nu pleitos is.
Malibu2
23-08-2025 om 07:08
rionyriony schreef op 23-08-2025 om 06:21:
Een meerderheid van de Tweede Kamer
vindt dat Hamas "totaal vernietigd moet
worden" en geen enkele rol mag krijgen
in de toekomst van Gaza.Dat bleek bij
de stemmingen aan het einde van het
Kamerdebat over Israël en Gaza.
Voorstellen voor maatregelen tegen
Israël,waarvoor een groot deel van de
oppositie pleitte en die deels door de
vertrokken regeringspartij NSC werden
gesteund,haalden het niet.Daarbij ging
het onder meer om het boycotten van
producten uit bezette gebieden.
Ook een motie om de Palestijnse staat
te erkennen,kreeg geen meerderheid.Wel
wil de Kamer dat Israël journalisten en
waarnemers toelaat in de Gazastrook.
Aldus Teletekst.
Ik had zo'n geringe dunk van de Nederlandse politiek gekregen, dat ik dit niet had zien aankomen.
Er is toch nog wel wat verstand in Nederland!
Ik had dit ook niet meer verwacht, maar kan me in elk punt vinden. Dat geeft me hoop, dat er wellicht toch nog een stille meerderheid is in Nederland die zich niet laat meeslepen.
Beterhier
23-08-2025 om 14:19
Dat Nederland nu geen actie onderneemt om Israël te signaleren dat het zo niet verder kan boeit effectief weinig. In het beste geval krijgt Nederland toch niet meer dan een sneer en een middelvinger. Hamas is fout en zou al vernietigd moeten zijn maar dit doel mag niet bereikt worden via oorlogsmisdaden.
Aan Netanyahu vragen of hij alstublieft toch weer journalisten toelaat is werkelijk belachelijk.
De geschiedenis gaat het ons snel leren en dan lullen de genocide voorstanders zich er ook wel weer uit.
Fleurtje_5
23-08-2025 om 15:59
Dieptriest dat onschuldige mensen in Nederland zelfs niet veilig zijn vanwege hun roots.
Betogers zorgen voor ONRUST in AMSTERDAM
19 aug 2025
Een pro-Palestijnse demonstrant spoot zaterdag de leus ‘Never again is now’ op het Nationaal Monument in Amsterdam. Verslaggever Pim Markering spreekt met ondernemers die de agressie van betogers zat zijn. Voor bewoners en winkeliers rond de Dam is de maat vol: zij eisen een einde aan de protesten in de binnenstad.
PensioNada
23-08-2025 om 16:36
Fleurtje_5 schreef op 23-08-2025 om 15:59:
https://youtu.be/mfCAGvEzRTc?si=ZwXxnb3DCrsr_85j NL
Dieptriest dat onschuldige mensen in Nederland zelfs niet veilig zijn vanwege hun roots.
Betogers zorgen voor ONRUST in AMSTERDAM
19 aug 2025
Een pro-Palestijnse demonstrant spoot zaterdag de leus ‘Never again is now’ op het Nationaal Monument in Amsterdam. Verslaggever Pim Markering spreekt met ondernemers die de agressie van betogers zat zijn. Voor bewoners en winkeliers rond de Dam is de maat vol: zij eisen een einde aan de protesten in de binnenstad.
Er worden een aantal dingen getoond:
- De bekladding van het monument op de Dam - ik vind dit persoonlijk smakeloos, maar de dader is geweldloos bezig.
- Het feit dat de dader na 1 nacht al werd vrijgelaten - dat werkt zo bij vernieling
- Het feit dat de schade verhaald moet worden, waarbij aangenomen wordt dat dit niet zal gebeuren, terwijl daar nog niets over bekend is
En dan opeens er tussendoor een oproep om Israëlische toeristen hier lastig te vallen. Wat ik zeer verwerpelijk vind, maar niets te maken heeft met de bekladdende man, die staat daar misschien ook niet achter gezien het feit dat zijn actie geweldloos was en hij zich zonder problemen liet arresteren.
Het doel van het zo presenteren is duidelijk. Men wil een beeld schilderen van geweldadig tuig dat overal mee wegkomt door die softies in het Amsterdamse bestuur.
Daglichtlamp
23-08-2025 om 16:40
Laten we vooral bedenken waar dit oorlogsmonument voor staat. Als herinnering dat zulke verschrikkelijkheden als toen nooit meer mogen gebeuren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.