Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Thora schreef op 11-07-2025 om 15:42:

De wandaden van Hamas zijn gefilmd door Hams en daarna trots op het internet gezet door Hamas. Dat zijn waarschijnlijk de beelden die die journalist heeft gezien.

Grappig doch verontrustend dat de gruweldaden van Hamas in twijfel worden getrokken en berichten van datzelfde Hamas over dingen die Israël doet direct als waarheid de ether ingesmeten worden. Let wel. Ik ontken niet dat er vreselijke dingen gebeuren. Het gaat om de dingen die door Hamas worden gemeld.

Zou kunnen dat dat die beelden zijn. Hij had het over de ruwe beelden. Ik zie hem niet zo vaak, maar ik ga het navragen.

Ik heb October 7th Unfiltered, een documentaire van 22 minuten met opnames van Hamas, andere cameras en interviews met terroristen en ook met first responders zoals van Zaka. Een soort "light" versie van de versie die journalisten is getoond (en waarbij de NOS overigens niet kwam opdagen...). 

De beelden in deze documentaire zijn al vreselijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat journalisten kotsmisselijk waren bij het zien van de langere film. In deze kortere documentaire worden dingen beschreven waar ik eerder al beelden van had gezien zoals de zwangere vrouw wiens buik opengesneden wordt. De baby wordt vervolgens dood gestoken met dat mes. En tenslotte wordt de vrouw van achteren neergeknald. Dat soort dingen.

Dat Hamas verschrikkelijke dingen heeft gedaan is waar, dat Israëlische soldaten verschrikkelijke dingen doen is ook waar. Hoeveel Palestijnse kinderen mogen uitgehongerd of vermoord worden voordat de misdaden van 7 oktober vergeld zijn? Of mogen alle Palestijnen uitgeroeid worden? In beide landen leven slechte mensen. 

Malibu2 schreef op 11-07-2025 om 17:08:

Ik heb October 7th Unfiltered, een documentaire van 22 minuten met opnames van Hamas, andere cameras en interviews met terroristen en ook met first responders zoals van Zaka. Een soort "light" versie van de versie die journalisten is getoond (en waarbij de NOS overigens niet kwam opdagen...).

De beelden in deze documentaire zijn al vreselijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat journalisten kotsmisselijk waren bij het zien van de langere film. In deze kortere documentaire worden dingen beschreven waar ik eerder al beelden van had gezien zoals de zwangere vrouw wiens buik opengesneden wordt. De baby wordt vervolgens dood gestoken met dat mes. En tenslotte wordt de vrouw van achteren neergeknald. Dat soort dingen.

Dat zei hij ook, de NOS was er niet. Hij is trouwens sowieso niet gelukkig met onze nationale nieuwszender.  Regelmatig, zegt hij , plukken ze nieuws regelrecht van Hamas sites. Dat is niet hoe journalisten horen te werken. Checken, checken, checken zegt hij. 

Loeki72 schreef op 11-07-2025 om 17:44:

Dat Hamas verschrikkelijke dingen heeft gedaan is waar, dat Israëlische soldaten verschrikkelijke dingen doen is ook waar. Hoeveel Palestijnse kinderen mogen uitgehongerd of vermoord worden voordat de misdaden van 7 oktober vergeld zijn? Of mogen alle Palestijnen uitgeroeid worden? In beide landen leven slechte mensen.

Dan moet hamas eindelijk eens een deal sluiten. En de gijzelaars vrij laten. Het ligt niet aan Israël. De onderhandelingen met hamas verlopen stroef, Israël wil wel. Net zoals ze in de 80er jaren en 90 er jaren en trouwens ook nog later geprobeerd hebben een 2 statenstelsel te bereiken , waar iedereen in vrede kon leven. Dat hebben de Palestijnen elke keer tegen gehouden. Lees je eens in wat Israël allemaal beloofd heeft ( zeker met de onderhandelingen geleid door clinton) arafat zei toch nee. Ze willen niet. Ze willen de vernietiging van Israël,  meer niet.

Wat Hamas gedaan heeft op 7 oktober is verschrikkelijk. Dat besef je als je de lijst van slachtoffers bekijkt. Zoveel jonge mensen en ook kinderen.
https://www.gov.il/en/pages/swords-of-iron-civilian-casualties
We weten wel zeker dat er niet gevoetbald is met babyhoofdjes. Op 7 oktober zijn twee baby's vermoord door Hamas. Waaronder de baby van de familie Bibas, wiens lichaam door de terroristen meegenomen is naar Gaza. Wat gebeurd is, daar zijn geen woorden voor. Dat hoeft niet aangedikt te worden met dingen die niet gebeurd zijn. 

Koko67 schreef op 11-07-2025 om 15:09:

[..]

Je wil dat wel aannemen? En nepnieuws is dat helaas niet. Ik heb iemand gesproken die de ruwe beelden heeft gezien van 7 oktober. De beelden die maar aan een beperkte club kunnen worden getoond. Deze persoon is journalist en heeft het nodige gezien. Maar tijdens deze beelden is hij kotsend naar de wc gelopen. Dit is al een jaar geleden , maar hij heeft er nog steeds nachtmerries van.

Dus je wil me vertellen dat deze specifieke beelden nu bijna 2 jaar na dato nog steeds niet door Israel naar buiten gebracht zijn?

Alles wat er die dag gebeurd is is inmiddels allang bekend en gerectificeerd d.m.v video/beeldmateriaal, ooggetuigen verslagen en interviews. Waarom zou men deze beelden dan niet openbaar hebben gemaakt?

Waarom heeft Hamas die opnames niet het internet op gegooid, gezien al het andere wat ze die dag hebben gefilmd binnen een paar uur over de hele wereld te zien was.

Dit klinkt mij allemaal erg onwaarschijnlijk in de oren.

(dit soort “heimelijke” info word even tussen neus en lippen door op Via gedeeld, en moeten we dan maar voor waar aannemen)

Loeki72 schreef op 11-07-2025 om 17:44:

Ik denk dat daar geen limiet voor is. Zolang Israël zich maar veilig waant. Daar is alles voor geoorloofd.

Daglichtlamp schreef op 11-07-2025 om 19:16:

Wat Hamas gedaan heeft op 7 oktober is verschrikkelijk. Dat besef je als je de lijst van slachtoffers bekijkt. Zoveel jonge mensen en ook kinderen.
https://www.gov.il/en/pages/swords-of-iron-civilian-casualties
We weten wel zeker dat er niet gevoetbald is met babyhoofdjes. Op 7 oktober zijn twee baby's vermoord door Hamas. Waaronder de baby van de familie Bibas, wiens lichaam door de terroristen meegenomen is naar Gaza. Wat gebeurd is, daar zijn geen woorden voor. Dat hoeft niet aangedikt te worden met dingen die niet gebeurd zijn.

Nou inderdaad, alsof het allemaal niet gruwelijk genoeg is. 

Zilver_gray schreef op 12-07-2025 om 06:00:

[..]

Ik denk dat daar geen limiet voor is. Zolang Israël zich maar veilig waant. Daar is alles voor geoorloofd.

Ik denk dat Europa en Amerika ook alles doen om veilig te zijn. 

Er circuleerde een lange reeks videos op telefoon opgenomen (want ze waren er trots op) van wat Hamas deed met de slachtoffers, nog levend en dood. Ik heb ze bekeken.

Ik denk dat deze groep een poosje kan doen alsof ze eenzelfde mindset hebben als westerlingen, om sympathie te krijgen, en dat ze zo de Nederlandse goegemeente meekrijgen, maar dat het om uiterst gemotiveerde strijders gaat met maar één wens: alles wat niet islamitisch is in dat gebied moet dood. Pas dan kunnen ze rusten. Of ze zelf er het leven bij laten maakt niet uit.

Gesteld dat dat zou lukken om Israël weg te krijgen dan zullen ze weldra mede-Islamieten gaan aanvallen en uitroeien, groepen die niet precies dezelfde versie van de islam aanhangen als zijzelf. Het zal een eindeloze strijd zijn.

Ik denk overigens dat na Israël de westerse wereld aangevallen wordt en dood moet.

rionyriony schreef op 12-07-2025 om 06:45:

Er circuleerde een lange reeks videos op telefoon opgenomen (want ze waren er trots op) van wat Hamas deed met de slachtoffers, nog levend en dood. Ik heb ze bekeken.

Ik denk dat deze groep een poosje kan doen alsof ze eenzelfde mindset hebben als westerlingen, om sympathie te krijgen, en dat ze zo de Nederlandse goegemeente meekrijgen, maar dat het om uiterst gemotiveerde strijders gaat met maar één wens: alles wat niet islamitisch is in dat gebied moet dood. Pas dan kunnen ze rusten. Of ze zelf er het leven bij laten maakt niet uit.

Gesteld dat dat zou lukken om Israël weg te krijgen dan zullen ze weldra mede-Islamieten gaan aanvallen en uitroeien, groepen die niet precies dezelfde versie van de islam aanhangen als zijzelf. Het zal een eindeloze strijd zijn.

Ik denk overigens dat na de Israeli's de westerse wereld aangevallen wordt en dood moet.

Dat klopt. En wij zijn te naïef en te verwend om dat in de gaten te hebben. We kunnen het ons veroorloven om te deugen. En dat doen we zo graag. 

Zilver_gray schreef op 12-07-2025 om 05:56:

[..]

Dus je wil me vertellen dat deze specifieke beelden nu bijna 2 jaar na dato nog steeds niet door Israel naar buiten gebracht zijn?

Alles wat er die dag gebeurd is is inmiddels allang bekend en gerectificeerd d.m.v video/beeldmateriaal, ooggetuigen verslagen en interviews. Waarom zou men deze beelden dan niet openbaar hebben gemaakt?

Waarom heeft Hamas die opnames niet het internet op gegooid, gezien al het andere wat ze die dag hebben gefilmd binnen een paar uur over de hele wereld te zien was.

Dit klinkt mij allemaal erg onwaarschijnlijk in de oren.

(dit soort “heimelijke” info word even tussen neus en lippen door op Via gedeeld, en moeten we dan maar voor waar aannnemen)

Hier is destijds wel over gediscussieerd, om die beelden te publiceren. Maar er is uiteindelijk voor gekozen om dat vanwege de privacy van de slachtoffers en de nabestaanden niet te doen.

Er is voor een compromis gekozen door het wel aan de pers te laten zien. 

Wat precies klinkt je onwaarschijnlijk in de oren?

Malibu2 schreef op 12-07-2025 om 07:54:

[..]

Hier is destijds wel over gediscussieerd, om die beelden te publiceren. Maar er is uiteindelijk voor gekozen om dat vanwege de privacy van de slachtoffers en de nabestaanden niet te doen.

Er is voor een compromis gekozen door het wel aan de pers te laten zien.

Wat precies klinkt je onwaarschijnlijk in de oren?

Oh jij kent ook al iemand die deze beelden wel gezien heeft?

Wat mij zeer onwaarschijnlijk in de oren klinkt is dat dit nog niet met bewijs van beeldmateriaal door zowel Israël of Hamas naar buiten is gebracht. Het zou beide partijen meer dan goed uitkomen.

Zilver_gray schreef op 12-07-2025 om 08:10:

[..]

Oh jij kent ook al iemand die deze beelden wel gezien heeft?

Wat mij zeer onwaarschijnlijk in de oren klinkt is dat dit nog niet met bewijs van beeldmateriaal door zowel Israël of Hamas naar buiten is gebracht. Het zou beide partijen meer dan goed uitkomen.

Persoonlijk kennen niet. Ik weet dat Wierd Duk de film van ongeveer 43 minuten heeft gezien. Douglas Murray ook en de Deense journalist Jotam Confino. Zij hebben er allen openlijk over verteld. En ik weet dat de NOS niet is komen opdagen en dat Gretha Thunberg een paar weken geleden ook weigerde te kijken toen ze in Israël was. Ook politici konden de film blijkbaar zien, in ieder geval in België, waar er echter teveel tegenstanders waren om de film in het parlement te laten zien. Ik weet niet hoe dit in Nederland is gegaan.

https://www.hln.be/binnenland/onbegrijpelijk-en-schandalig-de-kamer-weigert-beelden-van-bloedbad-van-7-oktober-te-bekijken~a461cb9b/

Wat is voor Hamas het nut om het nu naar buiten te brengen? Op 7 oktober verkeerden ze nog in een waas van overwinning en konden ze hun kracht laten zien aan hun fans. Dat ging volgens mij vooral via Telegram, want sites als Youtube hebben zeer strikte maatregelen om dit soort beelden niet op hun site te krijgen. Wel weet ik van een Gazaan die, met de smartphone van een slachtoffer, een video heeft gemaakt van wat hij met haar deed en dat via haar eigen smartphone op haar eigen  Facebookpagina heeft gedeeld.

Als Hamas nu nog beelden zou verspreiden dan vermoed ik dat het per saldo negatief voor hen zou uitpakken. Ik denk (of hoop) dat er dan een paar westerlingen zijn van wie de ogen open gaan, die het voorheen wellicht zagen als "right to resist". 

Israël heeft de nabestaanden beloofd het niet te publiceren. Ik ben het met je eens dat het qua beeldvorming goed voor hen zou kunnen uitpakken. Maar aan de andere kant: wie het nu nog niet wil aannemen, ook niet van journalisten die de beelden wel hebben gezien, die zal waarschijnlijk blind blijven. Van de Holocaust zijn bijvoorbeeld 80 jaar na dato veel beelden beschikbaar, maar ook dat wordt door een deel van de mensen ronduit ontkend. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.