Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
absor
22-05-2025 om 20:05
Miraval schreef op 22-05-2025 om 18:16:
Nou laten we in ieder geval niet ontkennen dat het antisemitisme sinds 7 oktober enorm is toegenomen. Niet alleen in Nederland maar ook in veel andere landen. Ik denk dat het voor Joodse mensen nu wel onveilig voelt om hun geloof openlijk te tonen. Dat ontkennen is hetzelfde als ontkennen dat er geen genocide plaatsvindt nu.
En het is schandalig dat Joden of Israëliërs elders ter wereld verantwoordelijk worden gehouden voor wat Netanyahu nu doet. Andersom is het ook schandelijk wanneer we alle Moslims aansprakelijk houden voor terreuraanslagen uit naam van de Islam.
Ik ben het helemaal eens! Zeker ook dat vredelievende moslims helemaal NIETS te maken hebben met radicale moslims die alle joden en christenen dood of bekeerd willen hebben
Wil toevoegen dat je verschil hebt tussen Joods en joods. Verreweg de meeste joden zijn atheist en tonen geen geloof maar gaat om hun joods zijn. Iets wat je ook niet kan stoppen 🙄. Net zo min als ik kan stoppen met nederlander zijn
absor
22-05-2025 om 20:06
ik hoop toch zo dat die trucks met voedsel naar de burgers gaat en niet naar hamas!! Hoe en wie controleert die dingen?
Muurbloem1985
22-05-2025 om 20:09
absor schreef op 22-05-2025 om 20:06:
ik hoop toch zo dat die trucks met voedsel naar de burgers gaat en niet naar hamas!! Hoe en wie controleert die dingen?
Waarom Hamas de humanitaire hulp in Gaza wil controleren :: Gatestone Institute
absor
22-05-2025 om 20:10
https://x.com/HenMazzig/status/1925542132107857921
Sarah Milgrim, 26, was a passionate peace activist.
She held a Master’s in International Studies from American University, and a second Master’s in Natural Resources and Sustainable Development from the United Nations University for Peace.
At the Israeli Embassy in Washington DC, she dedicated her work to building a future where Israelis and Palestinians could live side by side in peace and dignity.
She also volunteered with Tech2Peace, an organization that brings together young Israelis and Palestinians to foster dialogue, understanding, and reconciliation.
When Elias Rodriguez shot her, simply because she was Jewish, he murdered not just a bright young woman, but the very kind of person our world so desperately needs: someone working tirelessly to create a more peaceful, just, and shared future for all.
May her memory be a blessing.Post vertalen
felija
22-05-2025 om 20:17
Miraval schreef op 22-05-2025 om 18:16:
Nou laten we in ieder geval niet ontkennen dat het antisemitisme sinds 7 oktober enorm is toegenomen. Niet alleen in Nederland maar ook in veel andere landen. Ik denk dat het voor Joodse mensen nu wel onveilig voelt om hun geloof openlijk te tonen. Dat ontkennen is hetzelfde als ontkennen dat er geen genocide plaatsvindt nu.
En het is schandalig dat Joden of Israëliërs elders ter wereld verantwoordelijk worden gehouden voor wat Netanyahu nu doet. Andersom is het ook schandelijk wanneer we alle Moslims aansprakelijk houden voor terreuraanslagen uit naam van de Islam.
Helemaal dit, precies de nuance die helaas zo vaak ontbreekt.
Miraval
22-05-2025 om 20:40
absor schreef op 22-05-2025 om 20:05:
[..]
Ik ben het helemaal eens! Zeker ook dat vredelievende moslims helemaal NIETS te maken hebben met radicale moslims die alle joden en christenen dood of bekeerd willen hebben
Wil toevoegen dat je verschil hebt tussen Joods en joods. Verreweg de meeste joden zijn atheist en tonen geen geloof maar gaat om hun joods zijn. Iets wat je ook niet kan stoppen 🙄. Net zo min als ik kan stoppen met nederlander zijn
Ja klopt, die nuance had ik misschien ook even aan kunnen brengen, maar ik vond het iets minder relevant.
Ik begrijp 🙄 die dan ook niet zo goed?
Ik vind het wel ontzettend jammer dat door deze oorlog de spanningen tussen verschillende groepen toegenomen is. En het zwart/wit denken. Het is voor of tegen maar niks ertussenin. En juist die tussenin meningen zouden wat meer aandacht mogen krijgen. Maar veel mensen (algemeen) durven dat ook niet denk ik, want dan ben je dus voor/tegen.
absor
22-05-2025 om 21:03
Miraval schreef op 22-05-2025 om 20:40:
[..]
Ja klopt, die nuance had ik misschien ook even aan kunnen brengen, maar ik vond het iets minder relevant.
Ik begrijp 🙄 die dan ook niet zo goed?
Ik vind het wel ontzettend jammer dat door deze oorlog de spanningen tussen verschillende groepen toegenomen is. En het zwart/wit denken. Het is voor of tegen maar niks ertussenin. En juist die tussenin meningen zouden wat meer aandacht mogen krijgen. Maar veel mensen (algemeen) durven dat ook niet denk ik, want dan ben je dus voor/tegen.
Ja dat bedoelde ik niet voor jou maar voor mensen die denken dat joods een religie is. Dat is het ook maar niets perse en de meeste zijn atheist
ik vind trouwens dat het online heel zwart wit is. En de mensen in een demonstratie misschien ook ( iig gewelddadige demonstraties, geweldloze misschien niet eens) maar de mensen die ik offline spreek zijn meestal heel genuanceerd. Gelukkig maar! Als je veel online zit zou je dat bijna vergeten
Miraval
22-05-2025 om 21:09
absor schreef op 22-05-2025 om 21:03:
[..]
Ja dat bedoelde ik niet voor jou maar voor mensen die denken dat joods een religie is. Dat is het ook maar niets perse en de meeste zijn atheist
ik vind trouwens dat het online heel zwart wit is. En de mensen in een demonstratie misschien ook ( iig gewelddadige demonstraties, geweldloze misschien niet eens) maar de mensen die ik offline spreek zijn meestal heel genuanceerd. Gelukkig maar! Als je veel online zit zou je dat bijna vergeten
Ja ik heb er eigenlijk bijna alleen online iets mee te maken. In mijn "bubbel" leeft het eigenlijk nauwelijks behalve een "vreselijk" hier en daar.
Leerlingen zijn er eigenlijk al helemaal niet mee bezig en wat ze weten is meer napraten van wat ze dan via via horen dan weten wat er nou allemaal gebeurd is. En dan is die kant dus ook erg zwart/wit.
Zilver_gray
24-05-2025 om 08:21
absor schreef op 22-05-2025 om 20:06:
https://www.bbc.com/news/articles/czdyv3jp5elo
More than 90 lorry loads of humanitarian aid have been collected by UN teams inside the Gaza Strip, three days after Israel eased an 11-week-long blockade.
The aid, which included flour, baby food and medical equipment, was picked up from the Kerem Shalom crossing on Wednesday night and taken to warehouses for distribution. Several bakeries began producing bread with the flour on Thursday.
The UN said the delays were due to a lack of security along the single access route approved by Israel's military.
VN medewerkers zorgen ervoor dat het op de juiste plaats terechtkomt onder toeziend oog van het Israëlische leger. Die zijn daar in grote getallen aanwezig, hebben inmiddels heel Gaza bezet, dus hoe kan er nog steeds gesproken worden over Hamas die voedsel inneemt? Dan zou Hamas makkelijk doelwit zijn als ze zich bij de trucks zouden ophouden en meteen uitgeschakeld kunnen worden.
Zilver_gray
24-05-2025 om 09:01
Nog een artikel die er mijn inziens op wijst dat Hamas geen enkele invloed (meer) heeft in de hongersnood die nu heerst.
Hulp uit Israël
Israël en Amerika richtten eerder deze maand een eigen organisatie op die moet zorgen voor noodhulp in Gaza. Maar dat is volgens experts symboolpolitiek. Er komen zo weinig distributiecentra dat Gazanen over lange afstanden moeten reizen om aan eten te komen.
"Een gevaarlijke onderneming tijdens een conflictsituatie", zegt De Zwarte. "Bovendien kunnen de mensen die in staat zijn eten halen, worden blootgesteld aan screening door het Israëlische leger. Als dit een precedent schept voor hoe bezetters mogen omgaan met hulpverlening, hebben we een heel groot probleem."
Muurbloem1985
24-05-2025 om 09:33
Zo een land zijn we dus geworden:
Heftige beelden bij anti-Israëlprotest Rotterdam - Jonet.nl
Koko67
24-05-2025 om 11:06
Muurbloem1985 schreef op 24-05-2025 om 09:33:
Zo een land zijn we dus geworden:
Heftige beelden bij anti-Israëlprotest Rotterdam - Jonet.nl
Het is niet meer leuk om Nederlander te zijn. Je schaamt je rot. Wat een kutvolk is dat. En de politie meteen achter die ( terechte) actie van die automobilist, maar die etters laten ze vrij rondlopen.
felija
24-05-2025 om 11:30
Goede analayse:
Israël is zijn krediet aan het verspelen. Wordt het een pariastaat?
https://www.volkskrant.nl/buitenland/israel-is-zijn-krediet-aan-het-verspelen-wordt-het-een-pariastaat~bb525e4d/
Vrees dat het artikel achter een betaalmuur staat, maar voor diegenen die het wel kunnen lezen, toch maar geplaatst.
Muurbloem1985
24-05-2025 om 11:37
Koko67 schreef op 24-05-2025 om 11:06:
[..]
Het is niet meer leuk om Nederlander te zijn. Je schaamt je rot. Wat een kutvolk is dat. En de politie meteen achter die ( terechte) actie van die automobilist, maar die etters laten ze vrij rondlopen.
Vreselijk ik heb soms echt het idee dat we weer in aan nazi tijd zitten, de agressiviteit bij die mensen niet normaal.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.