Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

absor schreef op 29-04-2025 om 01:08:

[..]

Maar als je het zo ziet dan na 7 oktober had israel niet direct moeten aanvallen. Maar in diepe rouw moeten gaan en zich eerst heel diep afvragen waarom dit gebeurde en zich bekeren

Dit was de enige juiste reactie telkens in het oude testament iig

Ik weet wat ik nu zeg klinkt onmogelijk want ze hadden gijzelaars meegenomen. Maar Gods weg is in de bijbel iig nooit de weg van menselijke onderbuikgevoelens

Laten we eens kijken wat er op 7 oktober en de dagen daarna gebeurde. 

Vanuit Gaza werden die dag naar schatting minstens 2.500 (!) raketten afgevuurd richting Israël. Het afvuren van raketten vanuit Gaza was helaas geen unicum, dat gebeurde al vanaf het begin van deze eeuw en werd alleen maar intenser nadat Israël in 2005 Gaza volledig verliet. De snelle reactie met luchtaanvallen lag in lijn met de Israëlische reactie op eerdere raketaanvallen vanuit Gaza. Ruim een jaar eerder was er bijvoorbeeld Operatie Breaking Dawn waarbij doelen in Gaza werden aangevallen na raketaanvallen. Vaak gebeurt dit binnen enkele uren. 

Waar in westerse landen mensen al op 7 en 8 oktober de straat opgingen om hun blijdschap te uiten over de aanslag en de vermoorde Israelis en de protesten tegen Israël toen ook al begonnen (terwijl er in een stad als Sderot nog heftig gevochten werd), heeft men in Israël gewacht met een grondoffensief. Pas op 27 oktober viel Israël met grondtroepen Gaza binnen, bijna 3 weken later dus. Dat was niet overhaast. 

In Israël weet men waarom Hamas dit deed. Men is in Israël veel beter bekend met de overtuigingen en doelen van Hamas dan veel westerse landen en met de indoctrinatie van een hele generatie jongeren, hoewel er ook in Israël een groep is die denkt dat vrede mogelijk is. Die mensen woonden vooral in de grensdorpen als Beeri en Nir Oz en zijn in grote getale afgeslacht op 7 oktober. 

Ik zie ook wel de oproepen om de gijzelaars te laten gaan en vrede te sluiten. En ja, ik wil ook vrede en ben in mijn 3 weken in Israël niemand tegengekomen die deze gedachte niet deelt. Maar als je eerlijk bent, dan realiseer je je dat Hamas en co geen vrede willen. Zij willen From the River to the Sea en geen vierkante millimeter minder. De PLO is bijvoorbeeld opgericht in 1964. Zoals je weet viel het grondgebied van Gaza toen nog onder Egypte en de Westbank onder Jordanië. Wat moest er toen "bevrijd" worden? 

absor schreef op 28-04-2025 om 20:35:

voor de joden en /of christenen hier een vraag; zie je Gods hand hierin?

God, Allah, Jahweh, Shiva. Ze hebben allemaal niets te maken met wat mensen doen. Religie is iets dat van mensen is met de menselijke gevolgen van dien. 

absor schreef op 28-04-2025 om 20:58:

[..]

Maar denk/geloof je dan dat de joden Gods volk zijn nog? Of is dat volledig losgelaten?

Volgens de bijbel zijn de Joden het uitverkoren volk met alle gevolgen van dien. Onder andere dat zij altijd vervolgd zullen worden en verstrooid zullen zijn over de wereld. De zogenaamde Diaspora. En als ik kijk hoe Joden in de loop der eeuwen behandeld zijn zit hier wel wat in.

absor

absor

29-04-2025 om 10:26 Topicstarter

Thora schreef op 29-04-2025 om 09:19:

[..]

Volgens de bijbel zijn de Joden het uitverkoren volk met alle gevolgen van dien. Onder andere dat zij altijd vervolgd zullen worden en verstrooid zullen zijn over de wereld. De zogenaamde Diaspora. En als ik kijk hoe Joden in de loop der eeuwen behandeld zijn zit hier wel wat in.

Nee de vervolging en verstrooing is een gevolg van hun zonde. Zolang ze de wet volgde en god diende werden ze gezegend 

Ook ik ben Christen. Ik denk dat de bijbel heel duidelijk is over de bijzondere positie die het volk Israël heeft bij God. Ik ben wel voorzichtig met wat nu gebeurd uitleggen met profetieën uit de bijbel. Wat ik wel zeker weet is dat God's beloften aan het volk Israël voor eeuwig zijn.

absor

absor

29-04-2025 om 10:44 Topicstarter

Malibu2 schreef op 29-04-2025 om 07:45:

[..]

Laten we eens kijken wat er op 7 oktober en de dagen daarna gebeurde.

Vanuit Gaza werden die dag naar schatting minstens 2.500 (!) raketten afgevuurd richting Israël. Het afvuren van raketten vanuit Gaza was helaas geen unicum, dat gebeurde al vanaf het begin van deze eeuw en werd alleen maar intenser nadat Israël in 2005 Gaza volledig verliet. De snelle reactie met luchtaanvallen lag in lijn met de Israëlische reactie op eerdere raketaanvallen vanuit Gaza. Ruim een jaar eerder was er bijvoorbeeld Operatie Breaking Dawn waarbij doelen in Gaza werden aangevallen na raketaanvallen. Vaak gebeurt dit binnen enkele uren.

Waar in westerse landen mensen al op 7 en 8 oktober de straat opgingen om hun blijdschap te uiten over de aanslag en de vermoorde Israelis en de protesten tegen Israël toen ook al begonnen (terwijl er in een stad als Sderot nog heftig gevochten werd), heeft men in Israël gewacht met een grondoffensief. Pas op 27 oktober viel Israël met grondtroepen Gaza binnen, bijna 3 weken later dus. Dat was niet overhaast.

In Israël weet men waarom Hamas dit deed. Men is in Israël veel beter bekend met de overtuigingen en doelen van Hamas dan veel westerse landen en met de indoctrinatie van een hele generatie jongeren, hoewel er ook in Israël een groep is die denkt dat vrede mogelijk is. Die mensen woonden vooral in de grensdorpen als Beeri en Nir Oz en zijn in grote getale afgeslacht op 7 oktober.

Ik zie ook wel de oproepen om de gijzelaars te laten gaan en vrede te sluiten. En ja, ik wil ook vrede en ben in mijn 3 weken in Israël niemand tegengekomen die deze gedachte niet deelt. Maar als je eerlijk bent, dan realiseer je je dat Hamas en co geen vrede willen. Zij willen From the River to the Sea en geen vierkante millimeter minder. De PLO is bijvoorbeeld opgericht in 1964. Zoals je weet viel het grondgebied van Gaza toen nog onder Egypte en de Westbank onder Jordanië. Wat moest er toen "bevrijd" worden?

@Malibu, wat ik zoek is de verbinding met Gods wil in deze. En in deze reactie mis ik dat.  In het OT werden de israelieten met grote regelmaat verdrukt en aangevallen en verscheurd.  Sterker nog de tijd dat ze zelfstandig landje waren is maar heel klein. Ook in de tijd van Jezus waren ze geen zelfstandig land maar onderdeel van het romeinse rijk. 

Ik zie zelf niet dat 1948 een vervulling is van een profetie, maar sommigen zien dat wel. En als je dat wel ziet dan ben ik ook benieuwd hoe je dit ziet.  Want hoe bijv de joodse kolonisten zich (hebben) gedragen, dat kan niet anders zijn dan een gruwel in Gods ogen (om maar even in bijbelse termen te praten).     Dit staat los van het feit dat andere volken ook gruwelijkheden uitvoeren he

absor schreef op 29-04-2025 om 10:26:

[..]

Nee de vervolging en verstrooing is een gevolg van hun zonde. Zolang ze de wet volgde en god diende werden ze gezegend

Dan zijn de meningen daarover verdeeld. Of het is een combinatie. Ik denk het laatste.

absor schreef op 29-04-2025 om 10:44:

[..]

@Malibu, wat ik zoek is de verbinding met Gods wil in deze. En in deze reactie mis ik dat. In het OT werden de israelieten met grote regelmaat verdrukt en aangevallen en verscheurd. Sterker nog de tijd dat ze zelfstandig landje waren is maar heel klein. Ook in de tijd van Jezus waren ze geen zelfstandig land maar onderdeel van het romeinse rijk.

Ik zie zelf niet dat 1948 een vervulling is van een profetie, maar sommigen zien dat wel. En als je dat wel ziet dan ben ik ook benieuwd hoe je dit ziet. Want hoe bijv de joodse kolonisten zich (hebben) gedragen, dat kan niet anders zijn dan een gruwel in Gods ogen (om maar even in bijbelse termen te praten). Dit staat los van het feit dat andere volken ook gruwelijkheden uitvoeren he

Oké, de profetische kant. 

Ik kan 1948 inderdaad zien als een vervulling van meerdere profetien. Dat staat voor mij los van hoe bepaalde Joodse kolonisten zich hebben gedragen. Ik weet ook dat sommigen Joel 4:2 als vervuld zien ("Want zij hebben mijn volk Israel, mijn eigendom, onder vreemde volken verstrooid, ze hebben mijn land verdeeld"). 

Ikzelf baseer me liever niet op 1 specifieke profetie in 1 vers, maar kijk vooral naar het grotere geheel dat door de hele bijbel heenloopt. Door meerdere profeten werd voorzien dat God zijn volk weer vanuit alle volken/landen van de wereld terug zou brengen naar het land Israel. Dit kan dus geen betrekking hebben op de Babylonische ballingschap, maar op een andere toekomstige ballingschap (toekomstig gezien vanuit de profeten). 

Ezechiel vind ik wat dat betreft erg indrukwekkend, met het visioen van het dal van de beenderen waaruit weer leven voortkomt en God die hen naar het land Israel terugbrengt. En ook de oorlog van Gog tegen een "land dat zich nog maar net van de oorlog hersteld heeft, tegen een volk dat uit vele volken weer is samengebracht op de bergen van Israel, die lange tijd verlaten zijn geweest" en "die argelozen mensen die zo onbezorgd leven in hun steden zonder muren en vergrendelbare poorten". Ezechiel leefde rond 600 voor Christus. 

Verwacht ik nu al perfectie in Israel? Nee. Zacharia 12 tm 14 gaat bijvoorbeeld over een toekomstige dag waarin alle volken ten strijde trekken tegen Jeruzalem. Als christen lees ik Zacharia 14 als de terugkeer van Jezus op de Olijfberg. In hoofdstuk 12 staat "Ze zullen zich weer naar Mij wenden, en over degene die ze hebben doorstoken, zullen ze weeklagen als bij de rouw om een enig kind". Ik interpreteer dit als dat de echte voltooiing van de geestelijke vernieuwing van Israel pas zal plaatsvinden wanneer Jezus terugkomt en de Joden Jezus zullen zien voor wie hij is. Dat neemt niet weg dat er nu al Messiaanse Joden zijn en dat veel Israelis nu meer dan ooit openstaan voor het evangelie. Ze hebben helaas erg slechte ervaringen gehad met het christendom in het verleden, maar het aantal Messiaanse Joden is groeiende en social media is wat dat betreft een zegen. 

Dit zijn zo even een paar verzen/hoofdstukken waar ik aan moest denken. Ik verwacht nu dus nog geen perfectie in Israel. Velen zijn wel opgegroeid met de normen en waarden van het Judaisme, maar walgelijke acties van individuen zijn voor mij zeker niet uitgesloten. In de bredere cultuur zijn de normen en waarden echter gebaseerd op het Judaisme. 

En zie ik 7 oktober als Gods wil? Nee. Maar ik ben van de vrije wil en ik geloof dat God kon voorzien wat er ging gebeuren.

Malibu2 schreef op 29-04-2025 om 13:16:

En zie ik 7 oktober als Gods wil? Nee. Maar ik ben van de vrije wil en ik geloof dat God kon voorzien wat er ging gebeuren.

God kent zijn mensen. En gelukkig is er de vrije wil anders was het hier een marionettentheater geweest met God aan de touwtjes. 

Bedankt voor je uitleg in je vorige bericht trouwens. Heel goed verwoord.

Thora schreef op 29-04-2025 om 13:31:

[..]

God kent zijn mensen. En gelukkig is er de vrije wil anders was het hier een marionettentheater geweest met God aan de touwtjes.

Bedankt voor je uitleg in je vorige bericht trouwens. Heel goed verwoord.

Dank je 

Hieronder een stukje uit een column van Leon de Winter over een artikel in de Volkskrant (https://www.telegraaf.nl/watuzegt/1550233121/leon-de-winter-jodenhaat-opgewekt-door-manipulatie-zijn-dit-kinderen-in-gaza-die-sterven-door-voedselgebrek). 

"Als je het eenmaal weet, zie je het: de bewering van de Volkskrant dat de getoonde Palestijnse kinderen doodziek zijn geworden door uithongering, ook al worden ze omringd door kerngezonde ouderen met een kilootje extra, deugt niet. Ik kan niets anders concluderen dan dat de Volkskrant de lezer wil laten geloven dat de Joden van Israël onmenselijk zijn. Om de lezer zo ver te krijgen dat hij dat gelooft, heb je iets nodig waaraan bijna alle media in het westen jaren hebben gewerkt: de ’suspension of disbelief’, ofwel het uitstellen van scepsis.

Armzalig hoopje tomaten
Hoe dat werkt? Afgelopen zondag liet het NOS Journaal beelden zien van een armzalig hoopje tomaten op een lege tafel van een marktkraam in Gaza. De voice-over beweerde dat het eten op was. Tegelijkertijd laat de X-account van @Imshin recente beelden zien van Gazaanse marktkramen met een ruim aanbod van groente en fruit. Kunnen beide waarachtig zijn? Misschien. Maar met opzet de volle kramen niet tonen betekent dat de NOS zijn kijker manipuleert. Doe dat jarenlang en dan maak je de geesten rijp voor Jodenhaat. Inmiddels gelooft een groot deel van de nieuwsconsumenten dat Israël duivels is. Dan is de stap naar Jodenhaat minimaal."

Ik heb dit soort foto's vaker gezien. Soms bleken het oude foto's te zijn van Syrië, en soms bleken het foto's te zijn van kinderen met een bijzondere ziekte. Vaak inderdaad omringd door volwassenen die geen gebrek aan eten leken te hebben. 

Ook gaan er filmpjes rond met zogenaamd zielige hongerige kinderen. Ze lijken zichzelf echter helemaal niet zo zielig te vinden, zie deze video: https://x.com/GAZAWOOD1/status/1917110511100891282?t=nkCPuFoSOLZUUTKEy69BKg&s=19

https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5506769/baby-blokkade-gaza-eten-drinken-voedsel-water-medicijnen-israel

Ik denk ook dat de Hamasleiders nog geen honger hebben. Maar doen alsof honger niet speelt voor de rest van de bevolking nadat er al twee maanden geen voedsel binnenkomt en door Israël ook vrijwel alle landbouwgrond onbruikbaar gemaakt is, daar heb ik geen woorden voor.

weer een knap staaltje media propaganda het is juist hamas die niks binnenlaat

Daglichtlamp schreef op 01-05-2025 om 14:01:

https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5506769/baby-blokkade-gaza-eten-drinken-voedsel-water-medicijnen-israel

Ik denk ook dat de Hamasleiders nog geen honger hebben. Maar doen alsof honger niet speelt voor de rest van de bevolking nadat er al twee maanden geen voedsel binnenkomt en door Israël ook vrijwel alle landbouwgrond onbruikbaar gemaakt is, daar heb ik geen woorden voor.

Één ding is duidelijk: niemand bekommert zich om het lot van de Gazanen, men is alleen uit op eigen gewin, of dat nu Hamas, Israël of Trump is. Afschuwelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.