Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Muurbloem1985
26-03-2025 om 14:50
Zilver_gray schreef op 26-03-2025 om 12:01:
Die logica snap ik niet.
Beide worden vermoord, beide zijn dood en beide zullen rouwende nabestaanden hebben.
Beide even verdrietig in mijn optiek.
Moorden is moedwillig doden dat is wat hamas heeft gedaan 7 oktober en dat is niet wat Israël doet.
Zilver_gray
27-03-2025 om 10:48
https://www.trouw.nl/opinie/oud-ministers-roepen-premier-schoof-op-om-op-te-staan-tegen-israel~b01b3c12/
Helemaal mee eens! Dat slappe hap gedoe al de hele tijd; neem gewoon duidelijk stelling in. Wat hier gebeurt kán gewoon niet!
Daglichtlamp
29-03-2025 om 15:45
Emily Tripp is directeur van Airwars, een organisatie die onderzoek doet naar burgerslachtoffers in conflictgebieden. “Het is zeldzaam dat we de beschikking hebben over zulke lijsten”, zegt ze. “Wij hebben niet eerder een conflict onderzocht waar officiële instanties dit in zoveel detail registreren.” De organisatie heeft een tool ontwikkeld op basis van de gepubliceerde lijsten - de meest recente update van het ministerie moet daarin nog verwerkt worden - waardoor iedereen ze online kan doorzoeken.
Er zijn natuurlijk dingen om rekening mee te houden, vertelt ze. Zoals het feit dat het ministerie in deze lijsten geen onderscheid maakt tussen burgers of strijders. Maar ze benadrukt dat de lijsten over het algemeen als betrouwbaar worden gezien, iets wat ook blijkt uit eigen onderzoek.
Koko67
29-03-2025 om 16:04
Zilver_gray schreef op 27-03-2025 om 10:48:
https://www.trouw.nl/opinie/oud-ministers-roepen-premier-schoof-op-om-op-te-staan-tegen-israel~b01b3c12/
Helemaal mee eens! Dat slappe hap gedoe al de hele tijd; neem gewoon duidelijk stelling in. Wat hier gebeurt kán gewoon niet!
En gaan we ook optreden tegen Hamas en tegen die massa slachting van de Alawieten en in Soedan en Jemen? Of doen we dat alleen bij Israël?
Daglichtlamp
29-03-2025 om 16:20
Koko67 schreef op 29-03-2025 om 16:04:
[..]
En gaan we ook optreden tegen Hamas en tegen die massa slachting van de Alawieten en in Soedan en Jemen? Of doen we dat alleen bij Israël?
Hamas is een terreurorganisatie, dus ja daar hebben we sancties tegen. Net als tegen de regimes in Syrie en Soedan. Maar omdat dat niet omstreden is, zal je daar weinig over lezen.
Koko67
29-03-2025 om 16:32
Nederland heeft geen sancties tegen Hamas, de EU heeft sancties opgelegd.
In Syrië heeft de EU juist weer flink wat sancties opgeschort.
Maar mijn vraag was: vind je dat ook slappe hap van de regering? Dat we flink stelling moeten nemen voor al die christenen die vermoord worden?
Daglichtlamp
29-03-2025 om 17:09
Koko67 schreef op 29-03-2025 om 16:32:
Maar mijn vraag was: vind je dat ook slappe hap van de regering? Dat we flink stelling moeten nemen voor al die christenen die vermoord worden?
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/commissieverslagen/detail?id=2025D13698&did=2025D13698
Er is vorige week nog over gedebatteerd, volgens mij is er komende week een twee minuten debat om moties in te dienen.
Maar hier offtopic natuurlijk. Als het je zo aan het hart gaat moet je er misschien een draadje over openen.
Zilver_gray
29-03-2025 om 20:00
Koko67 schreef op 29-03-2025 om 16:32:
Natuurlijk moeten we stelling nemen voor Christenen die vermoord worden. In Gaza wonen immers ook Christenen. Maar die bedoel je niet.
De slachtoffers in Sudan en Congo Zijn alleen interessant om erbij te slepen als het over Israël gaat. Verder hoor ik er hier op het forum nagenoeg niks over.
Ik had een tijdje geleden ook een artikel geplaatst over het leed in Soedan. Ik kan me vergissen maar volgens mij heb ik geen reactie van jou daarop voorbij zien komen.
Maar goed dit alles is hier enorm off topic.
Muurbloem1985
29-03-2025 om 20:20
Zilver_gray schreef op 29-03-2025 om 20:00:
[..]
Natuurlijk moeten we stelling nemen voor Christenen die vermoord worden. In Gaza wonen immers ook Christenen. Maar die bedoel je niet.De slachtoffers in Sudan en Congo Zijn alleen interessant om erbij te slepen als het over Israël gaat. Verder hoor ik er hier op het forum nagenoeg niks over.
Ik had een tijdje geleden ook een artikel geplaatst over het leed in Soedan. Ik kan me vergissen maar volgens mij heb ik geen reactie van jou daarop voorbij zien komen.
Nee het is niet enorm offtopic als vooral linkse mensen en politici moord en brand schreeuwen over Israël, wat ten kosten van alles nog een 7 Oktober wil voorkomen maar hun mond houdt bij wandaden van Islamitische staat of Boko Haram ect. ontzettend hypocriet is dat.
Zilver_gray
29-03-2025 om 20:46
Daglichtlamp schreef op 29-03-2025 om 15:45:
Emily Tripp is directeur van Airwars, een organisatie die onderzoek doet naar burgerslachtoffers in conflictgebieden. “Het is zeldzaam dat we de beschikking hebben over zulke lijsten”, zegt ze. “Wij hebben niet eerder een conflict onderzocht waar officiële instanties dit in zoveel detail registreren.” De organisatie heeft een tool ontwikkeld op basis van de gepubliceerde lijsten - de meest recente update van het ministerie moet daarin nog verwerkt worden - waardoor iedereen ze online kan doorzoeken.
Er zijn natuurlijk dingen om rekening mee te houden, vertelt ze. Zoals het feit dat het ministerie in deze lijsten geen onderscheid maakt tussen burgers of strijders. Maar ze benadrukt dat de lijsten over het algemeen als betrouwbaar worden gezien, iets wat ook blijkt uit eigen onderzoek.
Dank voor dit artikel Daglichtlamp. Het is verschrikkelijk te afgrijselijk voor woorden.
Goed dat ook deze vermoorde kinderen een naam krijgen en niet enkel worden gekenmerkt als het zoveelste dodelijk slachtoffer.
Malibu2
29-03-2025 om 21:18
Zilver_gray schreef op 29-03-2025 om 20:00:
[..]
Natuurlijk moeten we stelling nemen voor Christenen die vermoord worden. In Gaza wonen immers ook Christenen. Maar die bedoel je niet.De slachtoffers in Sudan en Congo Zijn alleen interessant om erbij te slepen als het over Israël gaat. Verder hoor ik er hier op het forum nagenoeg niks over.
Hoeveel christenen denk je dat er nog in Gaza zijn?
Schattingen variëren van slechts 1.100 in 2022 tot 1.000 in 2017. Ter vergelijking: de schatting van 2009 was 3.000 christenen. Het cijfer zal intussen nog verder zijn gedaald, actuele cijfers ontbreken (bron: Grok).
Ik heb vandaag diverse christenen op de westbank gesproken. Allen willen vooral in vrede samenleven met Israël. Ze erkennen het bestaansrecht van de staat Israël en doen niet aan "from the river to the sea". Ze beseffen maar al te goed wat er met die leus bedoeld wordt.
De slachtoffers in Sudan en Congo zijn vreselijk, net als de slachtoffers van het regime van Syrië waarover ik eerder heb gepost. Ik ben het met je eens dat daar veel te weinig aandacht voor is.
Daglichtlamp
29-03-2025 om 21:23
Muurbloem1985 schreef op 29-03-2025 om 20:20:
[..]
Nee het is niet enorm offtopic als vooral linkse mensen en politici moord en brand schreeuwen over Israël, wat ten kosten van alles nog een 7 Oktober wil voorkomen maar hun mond houdt bij wandaden van Islamitische staat of Boko Haram ect. ontzettend hypocriet is dat.
Ze houden dus hun mond niet daarover, alleen jij interesseert je er niet voor als ze hun mond open doen.
Muurbloem1985
29-03-2025 om 21:27
Daglichtlamp schreef op 29-03-2025 om 21:23:
[..]
Ze houden dus hun mond niet daarover, alleen jij interesseert je er niet voor als ze hun mond open doen.
Ik heb partijen als denk er niet over gehoord anders, geen enkele keer jij wel dan?
Daglichtlamp
29-03-2025 om 21:29
Muurbloem1985 schreef op 29-03-2025 om 21:27:
[..]
Ik heb partijen als denk er niet over gehoord anders, geen enkele keer jij wel dan?
Misschien moet je de Tweede Kamer wat beter volgen. Verder wacht ik wel af of je echt hier een draadje over gaat openen.
Muurbloem1985
29-03-2025 om 22:01
Daglichtlamp schreef op 29-03-2025 om 21:29:
[..]
Misschien moet je de Tweede Kamer wat beter volgen. Verder wacht ik wel af of je echt hier een draadje over gaat openen.
Nee nu ben ik wel benieuwd vertel waar heb jij denk ooit afstand horen nemen van de moord van islamitische staat op yeshidi?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.