Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Miraval
06-02-2025 om 19:57
Muurbloem1985 schreef op 06-02-2025 om 19:41:
[..]
Genocide is het uitmoorden van zoveel mogelijk mensen, dat is precies wat Hamas heeft gedaan op 7 Oktober, en je kunt wel zeggen dat 7 Oktober niet het begin was maar zonder 7 Oktober was gaza nu geen grote ravage, ze hebben met steun aan hamas dit over zichzelf afgeroepen. En er moet iets in Gaza gebeuren, dit kan geen terroristen hol blijven anders blijft het maar doorgaan.
Van de ene kant kan ik je heel goed volgen en ik stond er aan het begin van deze oorlog precies hetzelfde in. Maar naarmate ik meer leer over de geschiedenis ben ik wat genuanceerder.
Het 1 wordt in mijn ogen namelijk in stand gehouden door het ander. Als een soort cirkel. Geen enkele partij wil ook maar 1 vinger toegeven en dan ga je van sanctie naar sanctie, van aanslag naar aanslag tot je uit komt op een oorlog zoals deze.
En ja, de Palestijnse bevolking heeft gekozen voor Hamas, maar wanneer waren de laatste verkiezingen? Dat was in 2006, bijna 20 jaar geleden. Sindsdien zijn er geen nieuwe verkiezingen geweest. Het gros van de Palestijnse bevolking mocht toen nog helemaal niet stemmen, en we weten niet of er bijvoorbeeld in 2014 nog een meerderheid van de stemmen naar Hamas was gegaan.
Natuurlijk moet Israël het recht hebben zich te verdedigen, helaas was en is dat noodzaak wanneer bijna alle omringende landen je vijandig gezin zijn. Dus Israël had ook weinig andere keuze dan Gaza steeds verder economisch af te sluiten. Maar door die maatregelen tref je weer direct de bevolking, en neemt de weerstand en haat ook toe naar Israël.
Wanneer nu beide partijen, de Palestijnen en Israël, en de omringende Arabische landen, nou eens van het begin af aan hadden samengewerkt dan was dit nooit gebeurd. Maar alle partijen wilden of niet toegeven, of stelden te hoge eisen, of wilden Israël vernietigen. Want ook daarvan ben ik met wel degelijk bewust, dat Israël voor heel veel mensen geen bestaansrecht heeft, en dat kan natuurlijk ook niet zo zijn.
Wat ik wil zeggen is dat ik niet kan zeggen welke partij het meest schuldig of onschuldig is. Het ligt voor mij echt heel erg gecompliceerd.
Daglichtlamp
06-02-2025 om 20:06
Genuanceerde woorden Miraval, die konden we hier in dit draadje wel gebruiken.
Malibu2
06-02-2025 om 21:12
Ik werd gewezen op een interessant artikel uit de Trouw van 31 maart 1977 met als titel: "Wij zijn alleen Palestijn om politieke reden". Ik kan hier volgens mij geen eigen afbeeldingen plakken, maar het artikel bleek ook online te vinden.
Uit het artikel:
"Tussen Jordaniërs, Palestijnen, Syriërs en Libanezen bestaan er geen verschillen. Wij maken deel uit van één volk, de Arabische natie. Kijk maar, ik heb familieleden met het Palestijnse, Libanese, Jordaanse en Syrische staatsburgerschap. Wij zijn één volk. Alleen maar om politieke redenen onderschrijven wij zorgvuldig onze Palestijnse identiteit. Het is namelijk van nationaal belang voor de Arabieren om het bestaan van de Palestijnen aan te moedigen tegenover het zionisme. Ja, het bestaan van een aparte Palestijnse identiteit is er alleen om tactische redenen. De stichting van een Palestijnse staat is een nieuw middel om de strijd tegen Israel en voor de Arabische eenheid voort te zetten."
https://leiden.courant.nu/issue/NLC/1977-03-31/edition/0/page/7
Malibu2
07-02-2025 om 20:07
Muurbloem1985 schreef op 07-02-2025 om 17:55:
Interessant gesprek:
Bedankt voor de link, duidelijk verhaal en ben het helemaal eens met wat ze zegt.
En inderdaad: lang leve Twitter / X.
Malibu2
08-02-2025 om 11:24
Wat zien de drie mannen die vanochtend zijn vrijgelaten door Hamas er eng mager uit...
Muurbloem1985
08-02-2025 om 11:35
Malibu2 schreef op 08-02-2025 om 11:24:
Wat zien de drie mannen die vanochtend zijn vrijgelaten door Hamas er eng mager uit...
Wat een beesten, wat een barbaren zijn het ook.
Malibu2
08-02-2025 om 11:49
Israel geeft aan dat het gevolgen gaat hebben.
The shocking images that we have seen today will not go unaddressed.
https://x.com/IsraeliPM/status/1888166105354518914
Malibu2
08-02-2025 om 14:32
Minister van Buitenlandse Zaken Gideon Sa'ar:
For over a year, the entire international community has danced to the tune of the false propaganda of so-called ‘starvation’ in Gaza.
But the images don’t lie:
Hamas terrorists and other Gaza residents look perfectly fine.
The Israeli hostages look like Holocaust survivors and they are the only ones in the pictures who clearly appear to have suffered from starvation.
Hamas has committed crimes against humanity against civilian hostages.
This Hamas-Nazi evil must be eradicated!
Ik vermoed dat de oorlog over niet al te lange tijd weer hervat gaat worden. Want Hamas stapt niet uit zichzelf op, zoals ze zelf ook aangaven op dat doek achter het podium van de 'ceremonie'.
https://x.com/gidonsaar/status/1888194414964781493?t=D4wE7hNa4s46nI0suc6XIw&s=19
Miraval
08-02-2025 om 14:43
Wat een vreselijk beelden van die gijzelaars. Een enorme beproeving is het geweest voor hen, laten we hopen dat ze de nodige hulp en ondersteuning krijgen bij het verwerken van dit enorme trauma.
absor
08-02-2025 om 15:21
ik word wel boos hoe sommige media een gijzelaar telkens gelijk trekken met een veroordeelde misdadiger
Miraval
08-02-2025 om 15:29
absor schreef op 08-02-2025 om 15:21:
ik word wel boos hoe sommige media een gijzelaar telkens gelijk trekken met een veroordeelde misdadiger
Eens. Een gijzelaar is per definitie onschuldig.
Het vrijlaten van veroordeelde misdadigers was onderdeel van de afspraak, maar dat maakt die misdadigers natuurlijk niet ineens gelijk staand op dezelfde voet als een gijzelaar.
Malibu2
08-02-2025 om 19:45
Eli Sharabi, een van de uitgemergelde gijzelaars, hoorde pas vandaag dat zijn vrouw, twee dochters en zijn hond allemaal op 7 oktober door Hamas en/of Palestijnse burgers zijn vermoord.
Hij verwachtte hen vandaag terug te zien en zei dat ook toen hij tijdens de 'ceremonie' iets moest zeggen in de microfoon.
Hij had van Hamas gehoord dat zijn broer Yossi, die ook gegijzeld was, gedood is. Dat werd ook gemeld door Hamas tijdens de 'ceremonie', onder luid applaus van het publiek. Hamas houdt het lichaam van zijn broer nog gegijzeld in Gaza.
Or Levy, een van de andere uitgemergelde mannen, ontdekte ook pas vandaag dat zijn vrouw was vermoord op 7 oktober.
Dit is echt demonisch...
https://www.timesofisrael.com/freed-hostage-eli-sharabi-reportedly-unaware-his-family-was-killed-on-oct-7/
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.