Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

En nu staat het alweer op losse schroeven omdat Hamas zich niet houdt aan de afspraak om 24 uur van tevoren de namen van de vrij te laten gijzelaars aan te leveren.

Ook weer typerend hoe Nu het omschrijft "Bestand op losse schroeven, Netanyahu wil eerst gijzelaarslijst". Ze schrijven niet "Bestand op losse schroeven, Hamas houdt zich niet aan afspraak over gijzelaarslijst". 

Ben benieuwd wat er de komende uren gaat gebeuren. Ik hoop voor de gijzelaars dat ze vrij komen maar wat er nu gebeurt verbaast me niet. 

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6342465/live-gaza-bestand-op-losse-schroeven-netanyahu-wil-eerst-gijzelaarslijst.html

https://www.timesofisrael.com/as-ceasefire-nears-hamas-yet-to-provide-names-of-hostages-slated-for-release-sunday/

Het verbaasd mij eigenlijk niks, deze nieuwe ontwikkelingen. Met terroristen van Hamas valt niet te onderhandelen, het zijn gewoon nazi´s. De schoften zouden om "technische reden" (Technische reden mijn reet) geen lijst hebben, hoe moeilijk kan het zijn om namen op te schrijven van mensen die vrijgelaten moeten worden volgens afspraak?  Wat ik denk is dat ze alle gijzelaars al lang hebben gedood en dat ze daarom geen afspraak "kunnen" maken, dus dat ze de boel hebben voorgelogen. Als dit zo is en Trump komt morgen aan de macht die al heeft gezegd dat de hel zal losbarsten boven Gaza als ze de gijzelaard niet teruggeven ben ik heel benieuwd wat er de komende dagen gaat gebeuren.

De namenlijst is ontvangen en het staakt-het-vuren is alsnog ingegaan. 

Ik moet eerst nog maar eens zien of het echt gaat gebeuren of het niet een leugen is.

Muurbloem1985 schreef op 19-01-2025 om 10:55:

Ik moet eerst nog maar eens zien of het echt gaat gebeuren of het niet een leugen is.

Ik denk dat het wel gaat gebeuren, het zal Hamas teveel kosten als ze nu terugkrabbelen. Of het op het afgesproken tijdstip gebeurt? Daar ging het volgens mij bij de vorige ronde nog weleens mis. 

Ik vrees vooral voor de gijzelaars, wie er nog in leven zijn en hoe ze er dan aan toe zijn. 

Ik vind het zo erg dat die twee kleine kinderen niet op de lijst staan.

En ik erger me intens aan die domme doos van Partij voor de dieren die het heeft over aan beiden kanten gijzelaars vrij laten. Dan heb je echt enorm lef. Wat een trut is dat zeg

Koko67 schreef op 19-01-2025 om 14:39:

Snap ik ook niet eerst waren het 33 die vrijgelaten zouden worden nu ineens drie, maar niemand die het verder interesseert blijkbaar.

Koko67 schreef op 19-01-2025 om 14:39:

Ze staan wel op de lijst van de 33 mensen die in de komende zes weken  van het staakt-het-vuren teruggebracht moeten worden (dood of levend..) maar vandaag zijn het drie andere jonge vrouwen. 

https://x.com/Israel/status/1880893973218345077?t=8oXd4vXRKHBkXB8rtDC1Eg&s=09

Malibu2 schreef op 19-01-2025 om 14:48:

[..]

Ze staan wel op de lijst van de 33 mensen die in de komende zes weken van het staakt-het-vuren teruggebracht moeten worden (dood of levend..) maar vandaag zijn het drie andere jonge vrouwen.

https://x.com/Israel/status/1880893973218345077?t=8oXd4vXRKHBkXB8rtDC1Eg&s=09

Oh, die lijst heb ik niet gezien. Wat fijn

Muurbloem1985 schreef op 19-01-2025 om 14:45:

[..]

Snap ik ook niet eerst waren het 33 die vrijgelaten zouden worden nu ineens drie, maar niemand die het verder interesseert blijkbaar.

Die 33 gijzelaars worden verspreid over de 6 weken van het staakt-het-vuren vrijgelaten. Vandaag 3 gijzelaars, en op dag 7 worden 4 andere gijzelaars vrijgelaten. De overige 26 worden in de vijf weken daarna vrijgelaten volgens een bepaald schema, maar we weten niet hoeveel van deze 33 er nog in leven zijn. 

Muurbloem1985 schreef op 19-01-2025 om 14:45:

[..]

Dat is net als tijdens de vorige wapenstilstand, vrijlaten gegijzelden gaat in delen, zodat beide partijen er belang bij hebben om de wapenstilstand niet te breken.

Het lijkt me heel frustrerend als het je familie is die daar vast zit.

Overigens kan ik me goed voorstellen dat met de chaos die er inmiddels is in Gaza na meer dan een jaar oorlog een lijst opstellen nog niet zo gemakkelijk is, de hele top  van Hamas is inmiddels toch zo ongeveer omgekomen, dus weten wie welke gegijzelden vasthoud en of deze mensen nog leven is niet zomaar gedaan denk ik.

Overigens zijn de eerste 33 toch levende gegijzelden? Het overdragen van de doden is volgens mij pas voorzien in stap 3 (ook al weer zoiets verschrikkelijks, het gijzelen van doden, omdat Hamas weet hoe belangrijk het is in het joodse geloof om je doden te begraven).

Ze weten nu nog niet wie er nog in leven zijn van deze 33 mensen. Daar moeten ze binnenkort wel informatie over krijgen.

"The government’s hostages and missing persons coordination unit on Friday notified the families of the 33 Israeli hostages expected to be set free in the first phase of the Gaza ceasefire deal.

Those on the list, to be returned over a period of 42 days, are so-called “humanitarian” cases: women, children, elderly individuals and the infirm.

Notably, Israel has not been told how many of the 33 are alive, though it expects the majority are. Israel will receive a full status report on all those on the list seven days into the ceasefire. Some unconfirmed media reports have said Israel has insisted on first receiving the living among the 33, with bodies returned at the end."

https://www.timesofisrael.com/these-are-the-33-hostages-set-to-be-returned-in-phase-one-of-the-gaza-ceasefire/

En dan komen er ook nog 2000 Palestijnse gevangenen vrij, mensen die Israëlische mensen vermoord hebben, vaak op vreselijke manieren, het erge is Hamas heeft gewonnen.

Muurbloem1985 schreef op 19-01-2025 om 17:17:

En dan komen er ook nog 2000 Palestijnse gevangenen vrij, mensen die Israëlische mensen vermoord hebben, vaak op vreselijke manieren, het erge is Hamas heeft gewonnen.

35 gijzelaars voor 2000 verkrachters en moordenaars, ik snap niet dat Israël daar mee ingestemd heeft. 35 om 35 lijkt mij meer dan genoeg

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.