Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 


Elaine68 schreef op 13-05-2024 om 21:33:

[..]

Dat zou ik echt niet meer weten. Maar dat een Westers land, waarmee wij liedjes zingen tijdens het songfestival, zo barbaars tekeer gaat, daar schrikken we van. En het duurt al een tijdje en ja, de mening over Israel begint wel een beetje te verschuiven, dat klopt.

Azerberdzjan en Armenië staan ook al jaren liedjes te zingen op het songfestival.

Ik vind het opvallend dat ineens iedereen het nodig vindt om te demonstreren. Ook heb ik het idee dat ze niet echt gehinderd worden door enige historische kennis. En ook niet door enige basiskennis over wat een terreurbeweging of genocide inhoudt. 

Thora schreef op 23-05-2024 om 01:28:

[..]

Azerberdzjan en Armenië staan ook al jaren liedjes te zingen op het songfestival.

Ik vind het opvallend dat ineens iedereen het nodig vindt om te demonstreren. Ook heb ik het idee dat ze niet echt gehinderd worden door enige historische kennis. En ook niet door enige basiskennis over wat een terreurbeweging of genocide inhoudt.

Oh ja natuurlijk. Jij weet precies hoe het allemaal zit en de rest weet van niks.

Beterhier schreef op 22-05-2024 om 21:47:

Aanrader!
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/05/22/francesca-albanese-mimir-cb1cdd7b-c8ff-496f-9b55-64e2b467ff61/

Bedankt voor de link.

Ik heb al meerdere stukken/ interviews van Mevrouw Francesca Albanese gelezen.

Zo ook onderstaande vond ik interessant:

Maakt Israël zich in Gaza schuldig aan genocide? Francesca P. Albanese, de speciale rapporteur van de Verenigde Naties over de bezette Palestijnse gebieden, gelooft van wel: ‘Er zijn veel bewijzen dat Israël de intentie heeft het Palestijnse volk en hun levensgebied te verwoesten.’

De Italiaanse mensenrechtenadvocate Francesca P. Albanese is zeer betrokken bij de Palestijnen. Ze is een van de oprichters van de Global Network on the Question of Palestine, en publiceerde samen met de Nederlandse advocaat Lex Takkenberg het boek Palestinian Refugees in International Law.‘Mijn VN-mandaat heeft alleen betrekking op de bezette gebieden, die in 1967 door Israël werden veroverd tijdens de Zesdaagse Oorlog’, vertelt Albanese.

‘Gelijk na deze oorlog eisten de VN dat Israël zich moest terugtrekken uit deze gebieden, maar dat heeft Israël nooit gedaan. Het is een militaire bezetting. Palestijnen hebben geen basale rechten, geen burgerrechten en geen politieke rechten. De Palestijnse Autoriteit, die op de Westbank ‘regeert’, is geen echte staat. Het is meer een groep gemeenteraden.’

‘Het Palestijnse territorium is gefragmenteerd’, vertelt ze verder. ‘Wat voor Israël heel functioneel is om het hele gebied te kunnen controleren. Maar het meest kwalijke zijn de gedwongen verplaatsingen van Palestijnse burgers, al decennialang. Denk aan de bouw van illegale nederzettingen op de Westbank en het onteigenen van huizen in Oost-Jeruzalem. Dit gaat in tegen de bepalingen van de Conventie van Genève. Je mag immers geen burgers verplaatsen naar bezette gebieden, evenmin mag je de inheemse bevolking uit bezet gebied verjagen.’

‘En nu valt Israël Palestijnse burgers aan. Het is een misdaad tegen de menselijkheid. Er zijn ook andere misdaden tegen de menselijkheid waar Israël schuldig aan is, zoals arbitraire detentie van verdachten, oneerlijke processen en het martelen van gevangenen.’

Maar hoe zit het met genocide, waar Israël nu van wordt beschuldigd? Is Israël hier schuldig aan?

‘Ik denk het wel. Het Internationaal Gerechtshof in Den Haag, dat de genocidezaak behandelt, heeft nog geen conclusies getrokken. Wel heeft het Hof Israël opgeroepen effectieve maatregelen te nemen opdat humanitaire hulp doorgang kan vinden. Om te bewijzen of Israël zich aan genocide schuldig maakt of niet is toegang tot het gebied nodig. Maar dat is nu niet mogelijk. Toch geloof ik, en dat heb ik ook geschreven in mijn rapport voor de VN-Veiligheidsraad, dat er veel bewijzen zijn voor Israëls intentie om het Palestijnse volk en hun levensgebied te verwoesten. En dat dit veel lichamelijke en mentale schade veroorzaakt.’

En hoe zit het met apartheid? Het opdelen van de Westbank in kleine stukjes, dat lijkt heel erg op hoe Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid zwarte gebieden verdeelde in zogenoemde thuislanden.

‘Kolonialisme en apartheid kunnen op een verschillende manier worden uitgewerkt. Zuid-Afrika was zo’n driehonderd jaar lang een kolonie, toen kwam de apartheid, dat in veel opzichten een continuering van het kolonialisme was. Het bijzondere van Zuid-Afrika was dat het systeem van raciale segregatie was gelegaliseerd. De rechten van zwarte mensen werden ontkend, ze moesten op aparte bankjes plaatsnemen, mochten bepaalde restaurants niet binnen, enzovoort.

‘Genocide, apartheid, kolonialisme, het is onderdeel van hetzelfde systeem’

‘Tegelijkertijd is er, bij alle vormen van apartheid, een gemeenschappelijk element. Het gaat om settler colonialism (vestigingskolonialisme), waarbij inheemse mensen worden weggestuurd en hun land wordt afgepakt door kolonisten die zich in dit land vestigen. Je kunt genocide niet los zien van settler colonialism. Het is de logische uitkomst hiervan, de piek. Genocide, apartheid, kolonialisme, het is onderdeel van hetzelfde systeem.’

De beroemde Poolse jurist Raphaël Lemkin ontwikkelde in 1944 het juridische genocidebegrip, waarbij hij keek naar de Armeense Genocide en de Holocaust. Is wat Israël nu doet met de Palestijnen daarmee te vergelijken?

‘Bij genocide draait het om verschillende aspecten, die in artikel 2 van de Genocide Conventie worden genoemd. Het gaat niet alleen om de daad maar ook om de intentie om mensen op grote schaal te vermoorden, met als doel een nationale, etnische, nationale of religieuze groep geheel of gedeeltelijk te vernietigen. Het is belangrijk om op te merken dat de nazi’s die in 1946 in Neurenberg werden berecht nooit veroordeeld zijn voor genocide, omdat de Genocide Conventie twee jaar later werd opgesteld. Ze werden veroordeeld voor misdaden tegen de menselijkheid. Maar natuurlijk was de Holocaust genocide.

De Genocide Conventie geeft een minder compleet beeld van genocide dan Lemkin in zijn werk. Hij begreep dat je het fenomeen niet los kan zien van vestigingskolonialisme. Het vernietigen van groepen, het overnemen van huizen en bezittingen van mensen, hun land. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan de Native Americans, die door de witte kolonisten zijn verjaagd naar ‘reservaten’, of aan de Aboriginals in Australië.’

Heeft Israël de intentie om het Palestijnse volk – deels of het geheel– te vermoorden?

‘Die is er al vanaf het begin. Een Palestijnse website, Love for Palestine, documenteert alle genocidale uitspraken van Israëlische leiders. Er zijn ongelooflijk veel van dit soort uitspraken. Tegelijkertijd zijn alleen deze uitspraken, die de intentie onthullen, niet genoeg om over genocide te spreken. Er moeten ook daden zijn die wijzen op het uitroeien van een bevolking.’

‘Gaza wordt collectief gestraft voor de gebeurtenissen van 7 oktober’

Albanese denkt dat deze daden er wel zijn. Ze onderbouwt dit met de cijfers van Hamas. ‘Israël valt burgers aan. Gaza wordt collectief gestraft voor de gebeurtenissen van 7 oktober. Daarom zijn er meer dan 30.000 mensen gedood, waarvan 70 procent vrouwen en kinderen. Er liggen bovendien nog 12.000 mensen onder het puin, waarvan er velen zijn overleden. Die doden zijn nog niet meegeteld. Het is ongelooflijk. Maar deze cijfers worden door Israël betwist.’

Israël beroept zich op het recht om zichzelf te verdedigen. Wat vindt u daarvan?

‘Er bestaan veel misvattingen over het recht op zelfverdediging. Allereerst: iedereen heeft een recht op bestaan. De Israëliërs en de Palestijnen. Maar we moeten niet doen alsof de gebeurtenissen van 7 oktober uit de lucht kwamen vallen. Er was een context. In de vijftien jaar voor 7 oktober zijn er meer dan 6000 Palestijnen gedood als gevolg van Israëlisch geweld, tegenover 300 Israëliërs. Natuurlijk heeft Israël het recht om de eigen burgers te beschermen, het eigen territorium. Maar dat is geen carte blanche om misdaden te plegen tegen een volk.’

In februari dit jaar noemde de Franse president Emmanuel Macron de gebeurtenissen van 7 oktober ‘de grootste antisemitische massamoord van onze eeuw’. Op X schreef u toen dat ‘de slachtoffers van 7 oktober niet werden gedood vanwege hun joodse geloof, maar in antwoord op de Israëlische onderdrukking’. Het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken veroordeelde uw opmerking en Israël verklaarde u tot persona non grata, die het land niet meer in mag. Hoe kijkt u op deze commotie terug?

‘Zoals ik ook eerder heb gezegd, ik betreur het dat sommigen mijn bericht interpreteerden als een ‘rechtvaardiging’ van de misdaden van Hamas, die ik verschillende keren sterk heb veroordeeld. Ik veroordeel alle vormen van racisme, ook antisemitisme. Echter, deze misdaden als ‘antisemitisch’ labelen verdoezelt de ware reden waarom ze plaatsvonden.

‘Ik ontken deze misdaad niet. Maar het was een aanval op Israël, niet op de Joden’

De Palestijnen worden al decennialang onderdrukt. Wat Hamas deed op 7 oktober is niet in lijn met het internationaal recht. Ik ontken deze misdaad niet. Maar het was een aanval op Israël, niet op de Joden. Het is onverantwoord om nu al te stellen dat de aanval antisemitisch was. Dat zou verder moeten worden uitgezocht, in hoeverre antisemitisme een rol speelde. Niettemin: de trigger voor de aanval is de bezetting. We moeten antisemitisme en verzet tegen settler colonialismvan elkaar onderscheiden.

‘Daarnaast speelt er nog iets anders. Als je zegt dat 7 oktober gemotiveerd was door antisemitisme en niet door de bezetting, dan percipieer je dat alle Palestijnen in Gaza antisemieten zijn. Dat ze, als collectief, een existentiële bedreiging vormen voor Israël. En dat is precies wat er gebeurt en waarom Israël ongeremd reageert.

En daarom heeft Israël u nu tot persona non grata verklaard…

‘Maar dat is niet nieuw. Israël heeft mij twee jaar geleden al de toegang tot Palestina ontzegd. En mijn voorganger was er ook niet welkom.’

‘Westerse landen kunnen zich meer met Israël dan met islamitische landen identificeren’

Waarom staan de Verenigde Staten en de Europese Unie nog steeds achter Israël? Zal dit veranderen?

‘Het moet veranderen. De kracht en de schoonheid van de mensenrechten ligt in het feit dat ze universeel zijn. Ze zijn overal en altijd van toepassing. Westerse landen en ook Australië, laten Israël nog steeds overal mee wegkomen. Dat komt omdat westerse landen zich meer met Israël dan met islamitische landen identificeren. Omdat westerse landen wit zijn. Het is een vorm van koloniaal denken.’

Ja, maar het heeft toch ook alles te maken met het westerse trauma van de Holocaust en het schuldgevoel daarover?

‘Europa vervolgde de Joden. Zij waren toen het slachtoffer. In het Westen is na de Tweede Wereldoorlog het idee ontstaan dat Israël ook het slachtoffer is. Maar dat is niet waar. Slachtoffer ben je in relatie tot anderen. Maar in relatie tot de Palestijnen is Israël de onderdrukker. Vroeger werden de Joden in Europa ontmenselijkt, nu ontmenselijkt Israël de Palestijnen. Israëliërs staan nu in een machtspositie tegenover de Palestijnen, maar ze gebruiken hun vroegere slachtofferpositie om anderen het slachtoffer te maken.’

‘De strijd van de Palestijnen inspireert anderen in hun strijd tegen onderdrukking’

Wat vindt u van het verwijt van selectieve verontwaardiging? Palestina roept terecht emoties op, hiervoor valt de aandacht voor de Oeigoeren, de Rohingya en andere verdrukte volkeren in het niet.

‘Absoluut. Maar voor het Zuiden is Palestina een belangrijk keerpunt. Het staat symbool voor de westerse hypocrisie, het feit dat voor het Westen de mensenrechten helemaal niet universeel zijn. En de strijd van de Palestijnen inspireert anderen in hun strijd tegen onderdrukking.’

Wat moet er gebeuren, ten slotte? Wat is de uitweg uit deze crisis?

‘Dat er geen andere weg is dan de wet respecteren, de notie dat iedereen gelijk is voor de wet. Vrijheid en gelijkheid voor iedereen. Geen apartheid, geen racisme. Dat is het eindpunt. Maar we zijn daar nog lang niet.’

Wat zijn dan de tussenstations?

‘Er moet een embargo tegen Israël komen, en sancties tegen de personen die verantwoordelijk zijn voor de misdaden tegen de Palestijnen in Gaza. Militairen, maar ook politici als premier Benjamin Netanyahu, de ministers Itamir Ben-Gvir en Bezalel Smotrich en president Yitzhak Herzog (die op zaterdag 10 maart in Amsterdam was, red.) moeten zich verantwoorden in Den Haag.

‘Het systeem van apartheid moet worden ontmanteld. Palestijnen moeten dezelfde rechten krijgen.’

https://dekanttekening.nl/interview/is-israel-schuldig-aan-genocide-deze-vn-rapporteur-denkt-van-wel/?amp


Haar heldere en accurate blik zijn een verademing om te lezen in deze tijd vol chaos en oorlog! Ik zou willen dat iedereen zo denkt, dan gaat het heel snel.

Elaine68 schreef op 23-05-2024 om 07:48:

[..]

Oh ja natuurlijk. Jij weet precies hoe het allemaal zit en de rest weet van niks.

Nee lieve schat. Daarom sta ik ook nergens te demonstreren.

Beterhier schreef op 23-05-2024 om 22:28:

Haar heldere en accurate blik zijn een verademing om te lezen in deze tijd vol chaos en oorlog! Ik zou willen dat iedereen zo denkt, dan gaat het heel snel.

Wishful thinking..

Wauw, ik weet niet hoe ik dat interview met Albanese moet omschrijven. Ze heeft eerder al aangegeven dat ze niet neutraal is. Ze erkende dat haar "deeply held personal views" on the Palestinian issue "could compromise my objectivity.”

Ze verwijst naar 30.000 doden waarvan 70% vrouwen en kinderen. Die cijfers lagen al lange tijd onder vuur en dat moet zij ook hebben geweten in haar rol. De VN heeft die cijfers gecorrigeerd, daar rept ze ook op haar Twitter-feed met geen woord over. Verbazingwekkend...

De tweet van haar waarnaar wordt verwezen was inderdaad vreselijk en het was helemaal terecht dat Duitsland en Frankrijk daarop reageerden. Ik heb het hier al weleens eerder geplaatst toen het over Albanese ging, maar ik doe het graag opnieuw. Google Translate geeft: 

Het 'grootste antisemitisme bloedbad van onze eeuw'? Nee, meneer Macron. De slachtoffers van 7/10 werden niet vermoord vanwege hun jodendom, maar als reactie op de onderdrukking van Israël. Frankrijk en de internationale gemeenschap hebben niets gedaan om dit te voorkomen. Mijn respect voor de slachtoffers. 

Albanese vergeet voor het gemak even het Hamas convenant. Daarin staan letterlijk de onderstaande quotes. Lees daarna nog eens de tweet van Albanese...

Israel will exist and will continue to exist until Islam will obliterate it, just as it obliterated others before it.

Moreover, if the links have been distant from each other and if obstacles, placed by those who are the lackeys of Zionism in the way of the fighters obstructed the continuation of the struggle, the Islamic Resistance Movement aspires to the realisation of Allah's promise, no matter how long that should take. The Prophet, Allah bless him and grant him salvation, has said:
"The Day of Judgement will not come about until Moslems fight the Jews (killing the Jews), when the Jew will hide behind stones and trees. The stones and trees will say O Moslems, O Abdulla, there is a Jew behind me, come and kill him. Only the Gharkad tree, (evidently a certain kind of tree) would not do that because it is one of the trees of the Jews." (related by al-Bukhari and Moslem).


The Islamic Resistance Movement believes that the land of Palestine is an Islamic Waqf consecrated for future Moslem generations until Judgement Day. It, or any part of it, should not be squandered: it, or any part of it, should not be given up. Neither a single Arab country nor all Arab countries, neither any king or president, nor all the kings and presidents, neither any organization nor all of them, be they Palestinian or Arab, possess the right to do that. Palestine is an Islamic Waqf land consecrated for Moslem generations until Judgement Day. 


Initiatives, and so-called peaceful solutions and international conferences, are in contradiction to the principles of the Islamic Resistance Movement. Abusing any part of Palestine is abuse directed against part of religion. Nationalism of the Islamic Resistance Movement is part of its religion. Its members have been fed on that. For the sake of hoisting the banner of Allah over their homeland they fight. "Allah will be prominent, but most people do not know."

Now and then the call goes out for the convening of an international conference to look for ways of solving the (Palestinian) question. Some accept, others reject the idea, for this or other reason, with one stipulation or more for consent to convening the conference and participating in it. Knowing the parties constituting the conference, their past and present attitudes towards Moslem problems, the Islamic Resistance Movement does not consider these conferences capable of realising the demands, restoring the rights or doing justice to the oppressed. These conferences are only ways of setting the infidels in the land of the Moslems as arbitraters. When did the infidels do justice to the believers?

There is no solution for the Palestinian question except through Jihad. Initiatives, proposals and international conferences are all a waste of time and vain endeavors. The Palestinian people know better than to consent to having their future, rights and fate toyed with.


The day that enemies usurp part of Moslem land, Jihad becomes the individual duty of every Moslem. In face of the Jews' usurpation of Palestine, it is compulsory that the banner of Jihad be raised. To do this requires the diffusion of Islamic consciousness among the masses, both on the regional, Arab and Islamic levels. It is necessary to instill the spirit of Jihad in the heart of the nation so that they would confront the enemies and join the ranks of the fighters.

It is necessary that scientists, educators and teachers, information and media people, as well as the educated masses, especially the youth and sheikhs of the Islamic movements, should take part in the operation of awakening (the masses).


https://x.com/FranceskAlbs/status/1756351236909965591?t=w2BOaNZ1AP9t-iUwPUBIbw&s=19

https://avalon.law.yale.edu/20th_century/hamas.asp

https://unwatch.org/report-un-to-name-investigator-on-israel-who-compares-it-to-nazi-germany/

Beterhier schreef op 23-05-2024 om 22:28:

Haar heldere en accurate blik zijn een verademing om te lezen in deze tijd vol chaos en oorlog! Ik zou willen dat iedereen zo denkt, dan gaat het heel snel.

Oei...

Je hebt hier helemaal gelijk. Als iedereen zo zou denken als Albanese, dan gaat het inderdaad heel snel. 

Ik bid dat je dat nooit zal zien gebeuren... 

Ik kan me prima vinden in hoe mevrouw Albanese deze situatie weergeeft.

Ik denk dat de meeste bronnen waar wij onze informatie vandaan halen enigszins gekleurd zijn. Daar ontkom je niet aan.

We weten inmiddels van elkaar hoe we erin staan. Geen enkele behoefte om mezelf telkens te moeten herhalen.

Zilver_gray schreef op 24-05-2024 om 10:39:

Ik kan me prima vinden in hoe mevrouw Albanese deze situatie weergeeft.

Ik denk dat de meeste bronnen waar wij onze informatie vandaan halen enigszins gekleurd zijn. Daar ontkom je niet aan.

We weten inmiddels van elkaar hoe we erin staan. Geen enkele behoefte om mezelf telkens te moeten herhalen.

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2521717-internationaal-gerechtshof-israel-moet-offensief-in-rafah-stoppen

En dat wordt nog eens onderstreept door de uitspraak van het Internationaal Gerechtshof , waarvan we mogen aannemen dat deze wel “neutraal” is.



Internationaal Gerechtshof: Israël moet offensief in Rafah stoppen


Het Internationaal Gerechtshof wil dat Israël onmiddellijk stopt met het offensief in Rafah, in het zuiden van de Gazastrook. Dat zegt de hoogste rechtbank van de Verenigde Naties in een tussenvonnis, in een zaak die is aangespannen tegen Israël door Zuid-Afrika.

Kijk hier de uitspraak van het Gerechtshof waarin de rechter Israël beveelt te stoppen met de militaire operatie in Rafah:


1024x576a.jpg

1:01Internationaal Gerechtshof beveelt Israël te stoppen met operatie in Rafah


Israël geeft vrijwel zeker geen gehoor aan het tussenvonnis. Het land zei voor de uitspraak al dat het een eventuele veroordeling naast zich zou neerleggen.

In de zaak beschuldigt Zuid-Afrika Israël van genocide. Het tussenvonnis is het derde in vijf maanden. In eerdere uitspraken, in januari en maart, heeft het Internationaal Gerechtshof (ICJ) bepaald dat Israël er alles aan moet doen om de burgerbevolking van Gaza te beschermen en humanitaire hulp toe te laten tot Gaza. Die oordelen bevestigt het hof ook in deze uitspraak.

Het ICJ zegt dat de situatie in Rafah sinds het vorige tussenvonnis verder is verslechterd. De rechters spreken nu van een desastreuze situatie. De grens bij Rafah moet van het hof meteen open om humanitaire hulp binnen te laten.

Gerechtshof en Strafhof


Dit tussenvonnis is gedaan door het Internationaal Gerechtshof (International Court of Justice, ICJ), een ander hof dan het Internationaal Strafhof (International Criminal Court, ICC).

Het ICJ houdt zich bezig met geschillen tussen landen; het ICC kan individuen vervolgen voor onder meer oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid. Beide instanties zijn gevestigd in Den Haag.

Verder stellen de rechters dat Israël onafhankelijke experts moet toelaten in Rafah voor onderzoek, zodat mogelijk bewijs niet verloren gaat.

"Dit is van groot belang", reageert Larissa van den Herik, hoogleraar Internationaal Publieksrecht aan de Universiteit Leiden. "Het hof heeft daarom ook in een aparte maatregel Israël opgedragen ervoor te zorgen dat er geen bewijs vernietigd wordt."

Extra maatregelen gevraagd


Israël voerde de militaire acties in Rafah de laatste tijd op. Dat is volgens het land nodig om de terreurgroep Hamas, waarmee het in oorlog is, definitief op de knieën te krijgen.

Eerder in de oorlog zijn honderdduizenden Palestijnen op aanwijzing van het Israëlische leger juist naar Rafah in het zuiden van de Gazastrook gevlucht, in de hoop dat ze daar relatief veilig zouden zijn.

Zuid-Afrika vroeg naar aanleiding van het Israëlische offensief om extra maatregelen om de bevolking te beschermen. Door de aanval op Rafah komt volgens het land het voortbestaan van het Palestijnse volk in gevaar.

Vanuit Rafah zijn honderdduizenden Palestijnen naar omliggende gebieden gegaan waar volgens het ICJ eerste levensbehoeften niet, of niet voldoende, beschikbaar zijn. "Het hof is van mening dat Israël de zorgen die het militaire offensief in Rafah heeft opgeroepen, niet voldoende heeft aangepakt en weggenomen", aldus de voorzitter van het hof.

Recht op zelfverdediging


Israël noemt de beschuldiging van genocide schandalig en zegt dat het alles doet om menselijk leed in Rafah te beperken. Ook zegt Israël dat Hamas burgers als menselijke schilden gebruikt. Verder hamert het land op zijn recht op zelfverdediging na de aanval van de terroristische organisatie op 7 oktober vorig jaar.

De uitspraken van het VN-hof zijn bindend, maar landen kunnen ze negeren. Het ICJ heeft geen middelen om naleving van zijn vonnissen af te dwingen. Om daadwerkelijk te kunnen oordelen of er genocide plaatsvindt in Gaza heeft het hof naar eigen zeggen nog jaren nodig.

Toch noemt Van den Herik het belangrijk dat er wel uitspraak is gedaan. "De uitspraak is van groot belang voor een goede werking van het recht, en vooral voor de bescherming van de zeer kwetsbare burgerbevolking in Gaza", zegt ze. Ze wijst ook op de sterke eensgezindheid van het hof; 13 van de 15 rechters schaarden zich achter de uitspraak. "Het hof was heel eensgezind."


Ayatollah Khamenei van Iran heeft een brief geschreven, gericht aan de Amerikaanse studenten die demonstreren. Zie de link voor de volledige brief in het Engels, hieronder wat quotes:

http://english.khamenei.ir/news/10823/As-the-page-of-history-is-turning-you-are-standing-on-the-right

Dear university students in the United States of America, this message is an expression of our empathy and solidarity with you. As the page of history is turning, you are standing on the right side of it.

Eehm.. Beste studenten, als de grootste onderdrukkers van het Iraanse regime claimen dat jullie aan de goede kant staan...

You have now formed a branch of the Resistance Front and have begun an honorable struggle in the face of your government's ruthless pressure—a government which openly supports the usurper and brutal Zionist regime.

Nou, dan worden jullie door degenen die het kunnen weten (regime van Iran) op gelijke voet gesteld met Hamas, Hezbollah, Islamic Jihad, IRGC, Bashar al-Assad... Niet een rijtje waar ik graag bij zou horen. 

The global Zionist elite – who owns most US and European media corporations or influences them through funding and bribery – has labeled this courageous, humane resistance movement as "terrorism".

Tja, niets aan toe te voegen...

The oppressive leaders of global hegemony mercilessly distort even the most basic human concepts.

Ja, laten we het eens hebben over leiders die onderdrukken. Ik ken meerdere mensen die Iran ontvlucht zijn en dat was niet omdat de leiders zo tolerant zijn. Vrouwenrechten? LGBT rechten? Vrijheid van religie? Het openlijk bekritiseren van het regime? Niet in Iran. In 2023 was Iran overigens verantwoordelijk voor 74% van de wereldwijd geregistreerde executies. 

I would like to assure you that today the circumstances are changing. A different fate awaits the important region of West Asia. The people's conscience has awakened on a global scale, and the truth is coming to light.
Moreover, the Resistance Front has grown in strength and will become even stronger.

Ja, de waarheid wordt steeds duidelijker en steeds moeilijker te ontkennen. 

Besides you students from dozens of American universities, there have also been uprisings in other countries among academics and the general public.
The support and solidarity of your professors is a significant and consequential development. This can offer some measure of comfort in the face of your government's police brutality and the pressures it is exerting on you. I too am among those who empathize with you young people, and value your perseverance.

Het blijft zo ironisch om deze man te horen prediken over politiegeweld in westerse landen en dat hij meeleeft met de studenten. Iedereen heeft de beelden gezien van protesten in Iran en hoe die werden neergeslagen, iedereen heeft de verhalen wel gehoord van bijvoorbeeld de Evin gevangenis. In Iran strijden mensen voor basic vrijheid en rechten die ze niet hebben onder ZIJN regime. Nogmaals, als Khamenei jullie steunt, staan jullie dan wel aan de goede kant? 

The Quran's lesson for human relations is: "Do not oppress and do not be oppressed" (2:279).

Hoe rijmen jullie deze quote van Khamenei met zijn eigen gedrag? Daarnaast raad ik aan altijd het hele vers én omliggende verzen te lezen als er uit de koran of welk boek dan ook gequoot wordt omdat context belangrijk is. Dit stuk in de koran gaat niet zozeer over het brede idee van social justice dat jullie claimen na te streven, maar over het vragen van rente over schulden en het laten terugbetalen daarvan: 
2:278 O, jullie die geloven. Vrees Allah en geef op wat er van (het vragen van) van rente overblijft, als jullie ware gelovigen zijn!
2:279 En als jullie dat niet doen, hoedt jullie dan voor de aankondiging van oorlog van Allah en Zijn boodschapper, maar als jullie berouw hebben, zullen jullie je geldelijke som behouden. Handel niet onrechtmatig en jullie zullen niet onrechtvaardig behandeld worden.
2:280 En als de schuldenaar in moeilijkheden verkeert, geef hem dan uitstel van betaling totdat hij wél kan betalen. Maar als jullie het als liefdadigheid kwijtschelden is dat beter voor jullie, als jullie dat maar weten.

The Resistance Front advances by a comprehensive understanding and the practice of these and hundreds of other such commands – and will attain victory with the permission of God.
My advice to you is to become familiar with the Quran.

Ik kan me volledig vinden in dat laatste advies. Luister daarnaast vooral eens (online) naar ex-moslims, dan krijgen jullie een eerlijker beeld dan wanneer je zonder meer afgaat op wat een online dawah boy claimt. 

De studenten demonstreren tegen genocide, niet voor het onderdrukkende regime in Iran. Tegen een genocide zijn is altijd legitiem, zelfs als Khamenei er ook geen fan van is. Kom op nou.

Dan had je beter naar de protestmars van de "far right" in Londen kunnen gaan. Daar liepen mensen eensgezind met vlaggen van de UK, Engeland, Schotland, maar ook oa Iran en Israël. Zonder problemen. 

Zouden die vlaggen ook geaccepteerd worden in de pro-Hamas marsen? Of krijg je dan een scenario als in Rotterdam? 

Malibu2 schreef op 02-06-2024 om 09:33:

Dan had je beter naar de protestmars van de "far right" in Londen kunnen gaan. Daar liepen mensen eensgezind met vlaggen van de UK, Engeland, Schotland, maar ook oa Iran en Israël. Zonder problemen.

Zouden die vlaggen ook geaccepteerd worden in de pro-Hamas marsen? Of krijg je dan een scenario als in Rotterdam?

Bizarre reactie, ik weet niet eens waar ik moet beginnen.  

Hoe dan ook, nogmaals: Israël voert een apartheidspolitiek en pleegt genocide. Ik ben blij dat steeds meer mensen eindelijk de straat op gaan want dat moet stoppen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.