Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Mija schreef op 15-01-2024 om 11:05:

[..]

Deze man is niet geschorst puur omdat hij politiek en sport heeft vermengd. Hij is bovendien daarnaast ook gearresteerd. Vooral dat laatste vind ik een totaal andere situatie:

“Nadat hij had gescoord toonde Jehezkel een bericht met de tekst "100 dagen. 07/10" (…) Kort na de wedstrijd werd de speler door zijn club geschorst omdat hij volgens de club "niet had gehandeld naar de waarden van ons land". Later op de dag kondigde de Turkse minister van Justitie een strafrechtelijk onderzoek aan naar Jehezkel wegens aanzetten tot haat.”

https://nos.nl/artikel/2504986-voetballer-in-turkije-opgepakt-om-steunbetuiging-aan-israel-na-doelpunt

Ja dat maakt het verhaal inderdaad wel een stukje anders naar mijn mening.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-01-2024 om 11:19

Mija schreef op 15-01-2024 om 11:05:

[..]

Deze man is niet geschorst puur omdat hij politiek en sport heeft vermengd. Hij is bovendien daarnaast ook gearresteerd. Vooral dat laatste vind ik een totaal andere situatie:

“Nadat hij had gescoord toonde Jehezkel een bericht met de tekst "100 dagen. 07/10" (…) Kort na de wedstrijd werd de speler door zijn club geschorst omdat hij volgens de club "niet had gehandeld naar de waarden van ons land". Later op de dag kondigde de Turkse minister van Justitie een strafrechtelijk onderzoek aan naar Jehezkel wegens aanzetten tot haat.”

https://nos.nl/artikel/2504986-voetballer-in-turkije-opgepakt-om-steunbetuiging-aan-israel-na-doelpunt

Dat is inderdaad wel heel extreem. Schorsing door de club kan ik nog wel begrijpen - want politiek statement tijdens de wedstrijd. Moet je gewoon niet doen en niet willen bij dit soort gevoelige onderwerpen. Juridische vervolging is absurd.

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6298365/netanyahu-zegt-tegen-vs-dat-tweestatenoplossing-voor-israel-geen-optie-is.html

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft de Verenigde Staten laten weten dat een tweestatenoplossing voor Israël niet acceptabel is. Dat scenario, waarbij een Israëlische en een Palestijnse staat naast elkaar bestaan, wordt door westerse bondgenoten als een mogelijke oplossing van het Gazaconflict gezien.

Netanyahu maakte op een persconferentie bekend dat Israël door blijft vechten in de Gazastrook totdat de "complete overwinning" is behaald. Daarmee doelt hij op de uitroeiing van Hamas en de veilige terugkeer van Israëlische gijzelaars. De premier gaf toe dat het mogelijk nog maanden duurt voordat dat doel is bereikt.

Die onverbiddelijke houding wordt steeds wankeler nu westerse bondgenoten de druk op Israël opvoeren. Zelfs de Verenigde Staten, die gelden als de belangrijkste bondgenoot van Israël, hebben opnieuw aangedrongen op een tweestatenoplossing.

Zo'n oplossing werd al vaker genoemd in het decennialang slepende conflict tussen Israël en de Palestijnen. Netanyahu is al langer tegen de oprichting van een Palestijnse staat. Maar na de aanvallen van Hamas op 7 oktober, waarbij meer dan elfhonderd mensen om het leven kwamen, is de tweestatenoplossing wat hem betreft definitief onacceptabel.

Druk op Israël is toegenomen

Maar met een oplopend dodental in de Gazastrook en toegenomen druk van bondgenoten zal Israël moeten nadenken over een duurzame oplossing voor na het conflict. De door Hamas gerunde gezondheidsautoriteiten melden dat tot nu toe bijna 25.000 Palestijnen om het leven zijn gekomen en dat 85 procent van de bevolking ontheemd is geraakt.

De Amerikaanse veiligheidsadviseur John Kirby zegt in een reactie op de uitspraken van Netanyahu dat de VS en Israël de zaken "duidelijk" anders zien. Het Witte Huis dringt aan op een diplomatieke oplossing in plaats van een militaire.

De uitspraken van Netanyahu maken eens temeer duidelijk dat de kloof tussen Israël en zijn belangrijkste bondgenoot sinds 7 oktober is gegroeid.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

19-01-2024 om 14:27

Zou Netanyahu gokken dat straks Trump gekozen wordt in de VS? Die zal nog minder dan Biden geneigd zijn om in te grijpen of druk uit te oefenen. Dan hoeft hij "alleen maar" proberen tijd te rekken dit jaar. En kan daarna Gaza bezetten, net als met de West Bank is gedaan.

Coreopsis schreef op 19-01-2024 om 14:27:

Zou Netanyahu gokken dat straks Trump gekozen wordt in de VS? Die zal nog minder dan Biden geneigd zijn om in te grijpen of druk uit te oefenen. Dan hoeft hij "alleen maar" proberen tijd te rekken dit jaar. En kan daarna Gaza bezetten, net als met de West Bank is gedaan.

Trump zal hem waarschijnlijk geen strobreed in de weg leggen. 
Ik zie de toekomst somber in voor de Gazanen.

Coreopsis schreef op 19-01-2024 om 14:27:

Dus zou je je kunnen afvragen waarom ze dat niet in Trumps eerste termijn hebben gedaan maar moeten wachten op een eventuele tweede termijn? De gedachte dat het straks erger kan worden en het daarom nu beter is lijkt mij erg misleidend juist omdat er tijdens Trump geen oorlog was in Palestina en geen oorlog op Europees grondgebied. 

Israel heeft de twee-staten oplossing afgewezen van Borell. Die gaf daarop aan dat de internationale gemeenschap Israël desnoods moet dwingen een Palestijnse te accepteren. Mooi dat hij voor een duidelijke bewoording kiest. 

LMEK schreef op 22-01-2024 om 14:24:

Israel heeft de twee-staten oplossing afgewezen van Borell. Die gaf daarop aan dat de internationale gemeenschap Israël desnoods moet dwingen een Palestijnse te accepteren. Mooi dat hij voor een duidelijke bewoording kiest.

Vind ik ook! Vraag me alleen af of Israël zich er ook maar iets van zal aantrekken.

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2506282-tussenvonnis-in-genocidezaak-tegen-israel-kan-vandaag-al-gevolgen-hebben

Het tussenvonnis van het Internationaal Gerechtshof is rechtstreeks te volgen bij de NOS, via ons liveblog en een stream op deze app/site. Het vonnis wordt vanaf 13.00 uur verwacht.

Ik vrees dat ze er het maximale uitgehaald hebben: 

• Israël moet er alles aan doen om genocide te voorkomen in Gaza. (…)
  • Het hof wil ook dat Israël er alles aan doet om bewijs van eventuele misdaden te bewaren en daarover binnen een maand verslag uitbrengt. 
  • Ook moeten personen die zich schuldig maken aan genocide of daartoe oproepen worden vervolgd.
  • Israël moet er verder voor zorgen dat er voldoende humanitaire hulp het gebied in kan. 

Het hof riep het land niet op alle militaire acties te staken, zoals Zuid-Afrika had geëist.

”Voorzitter Donoghue benadrukte dat het hof nog geen oordeel kan vellen of er daadwerkelijk genocide heeft plaatsgevonden. Daarvoor zal een proces nodig zijn dat nog jaren kan duren. Het hof vond echter wel dat er voldoende aanleiding is om nu al voorlopige maatregelen op te leggen, omdat de slachtoffers niet kunnen wachten op de uitkomst van die rechtszaak.“

Ik denk dat het deels afhangt van de reactie van de internationale gemeenschap of dit meer kan betekenen dan een opgeheven vinger.

https://nos.nl/artikel/2506337-tussenvonnis-internationaal-gerechtshof-israel-moet-genocide-in-gaza-voorkomen

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-01-2024 om 15:22

Dit is een enorme tegenvaller voor Israël. Allereerst heeft het Hof zich bevoegd verklaard om te oordelen over wel/geen genocide. Het was al bekend dat daar nu nog geen uitspraak over gedaan kan worden, dat is inderdaad een langduriger proces.

Maar Zuid Afrika heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat er sprake kan zijn van genocide. Israël moet nu flink wat bewijsmateriaal gaan aanleveren over wat er daadwerkelijk gebeurt. En een vervolgproces zal nu neem ik aan ook komen. Al hebben de Palestijnen daar op dit moment niet veel aan.

Het kan ook grote gevolgen hebben voor de steun van andere landen, die toch al duidelijk aan het afnemen was.

Coreopsis schreef op 26-01-2024 om 15:22:

Dit is een enorme tegenvaller voor Israël. Allereerst heeft het Hof zich bevoegd verklaard om te oordelen over wel/geen genocide. Het was al bekend dat daar nu nog geen uitspraak over gedaan kan worden, dat is inderdaad een langduriger proces.

Maar Zuid Afrika heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat er sprake kan zijn van genocide. Israël moet nu flink wat bewijsmateriaal gaan aanleveren over wat er daadwerkelijk gebeurt. En een vervolgproces zal nu neem ik aan ook komen. Al hebben de Palestijnen daar op dit moment niet veel aan.

Het kan ook grote gevolgen hebben voor de steun van andere landen, die toch al duidelijk aan het afnemen was.

Nou dit. 

Vond het wel teleurstellend dat ze niet hebben aangedrongen op een staakt het vuren.

Ik vraag me af of het bewijsmateriaal wat Israël moet aanleveren of ze daar gehoor aan zullen geven.

Zilver_gray schreef op 26-01-2024 om 15:39:

[..]

Nou dit.

Vond het wel teleurstellend dat ze niet hebben aangedrongen op een staakt het vuren.

Ik vraag me af of het bewijsmateriaal wat Israël moet aanleveren of ze daar gehoor aan zullen geven.

Dat is juist vrij logisch, voor een staakt het vuren zijn twee partijen nodig, en hier is alleen Israël aangeklaagd.

Daglichtlamp schreef op 26-01-2024 om 16:01:

[..]

Dat is juist vrij logisch, voor een staakt het vuren zijn twee partijen nodig, en hier is alleen Israël aangeklaagd.

Ik heb toch ook duidelijk de oproep gehoord aan Hamas om de gijzelaars vrij te laten.

Ook werd van beide partijen geëist dat men zich aan het humanitair oorlogsrecht houdt.

Daarnaast redeneerde het hof dat Zuid-Afrika voldoende duidelijk heeft gemaakt dat er mogelijk genocide is gepleegd. Donoghue haalde een uitspraak aan van de Israëlische defensieminister Gallant die Palestijnen "menselijke beesten" heeft genoemd, en president Herzog die zei dat Palestijnse burgers ook schuldig zijn aan de aanval op 7 oktober.

Het hof riep Hamas ook op alle Israëlische gijzelaars vrij te laten.

https://nos.nl/artikel/2506337-tussenvonnis-internationaal-gerechtshof-israel-moet-genocide-in-gaza-voorkomen

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/01/25/crisis-midden-oosten-25-januari-a4188055/appview
De organisatie van de Verenigde Naties voor Palestijnse Vluchtelingen (UNRWA) onderzoekt de mogelijke betrokkenheid van verschillende werknemers bij de aanvallen van Hamas op 7 oktober, waarbij 1.140 mensen om het leven kwamen. Dat meldt persbureau Reuters vrijdag. Hoofd van de VN-organisatie Philippe Lazzarini zegt informatie van de Israëlische autoriteiten te hebben gekregen over „de vermeende betrokkenheid van enkele UNRWA-medewerkers bij de gruwelijke aanvallen”.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.