Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
01-01-2024 om 16:43
Israël wil bouwvakkers uit het buitenland halen
Israël wil bouwvakkers uit het buitenland halen om het wegvallen van Palestijnse werknemers door de oorlog in Gaza te compenseren. Een functionaris van de Israëlische overheid zegt tegen het Israëlische dagblad Calcalist dat die bouwvakkers mogelijk uit China en India moeten komen.
Sinds de oorlog met Hamas zijn 80.000 Palestijnse bouwvakkers uit Israël geweerd en kampt het land met arbeidstekorten. Veel bouwprojecten lopen vertraging op.
Israël hoopt dat er in het eerste kwartaal van dit jaar ongeveer 10.000 buitenlandse bouwvakkers naar het land komen.
NOS.
Hadden ze zich dat niet eerder kunnen bedenken?
Daglichtlamp
01-01-2024 om 17:44
Zilver_gray schreef op 01-01-2024 om 16:43:
Hadden ze zich dat niet eerder kunnen bedenken?
Tja Hamas had ook kunnen bedenken dat 7 oktober zou leiden tot nog meer werkloze Palestijnen. De rede is in een oorlog nu eenmaal ver te zoeken.
Zilver_gray
01-01-2024 om 18:30
Daglichtlamp schreef op 01-01-2024 om 17:44:
[..]
Tja Hamas had ook kunnen bedenken dat 7 oktober zou leiden tot nog meer werkloze Palestijnen. De rede is in een oorlog nu eenmaal ver te zoeken.
Deze Palestijnen werkten in Israël; hebben niks met de aanslagen van Hamas te maken . Niet logisch om deze mensen het recht om te werken te ontzeggen. Is ook alleen maar omslachtig voor Israël om nu elders arbeidskrachten vandaan te moeten halen.
Wat Hamas heeft gedaan is verschrikkelijk, Israël straft daarvoor onschuldige burgers (werknemers).
Daglichtlamp
01-01-2024 om 19:51
Zilver_gray schreef op 01-01-2024 om 18:30:
[..]
Deze Palestijnen werkten in Israël; hebben niks met de aanslagen van Hamas te maken . Niet logisch om deze mensen het recht om te werken te ontzeggen. Is ook alleen maar omslachtig voor Israël om nu elders arbeidskrachten vandaan te moeten halen.
Wat Hamas heeft gedaan is verschrikkelijk, Israël straft daarvoor onschuldige burgers (werknemers).
Als je zo gemakkelijk onderscheid zou kunnen maken tussen Hamas en de Palestijnen dan was deze hele oorlog sinds 7 oktober natuurlijk helemaal niet nodig op deze manier.
ShowyHummingbird30
01-01-2024 om 20:45
Dat vind ik een gevaarlijke redenering. Je suggereert daarmee mijn inziens dat elke Palestijn mogelijk een Hamasterrorist is zolang het tegendeel niet bewezen is. Dat is het omkeren van de bewijslast.
Israël gebruikt een dergelijke redenering inderdaad om het collectief straffen/uitsluiten van een heel bevolkingsgroep op basis van afkomst te rechtvaardigen. En dat bijt nogal met de rechtsstaat die ze beweren te zijn.
Daglichtlamp
01-01-2024 om 21:41
Coreopsis schreef op 01-01-2024 om 20:45:
Dat vind ik een gevaarlijke redenering. Je suggereert daarmee mijn inziens dat elke Palestijn mogelijk een Hamasterrorist is zolang het tegendeel niet bewezen is. Dat is het omkeren van de bewijslast.
Israël gebruikt een dergelijke redenering inderdaad om het collectief straffen/uitsluiten van een heel bevolkingsgroep op basis van afkomst te rechtvaardigen. En dat bijt nogal met de rechtsstaat die ze beweren te zijn.
Dat was niet wat ik schreef. Ik vind ook niet dat je zo mijn woorden mag gebruiken. De situatie is al zo verdrietig voor alle betrokken onschuldigen.
Mija
01-01-2024 om 21:56
Dat is geen redenering. Het is een gegeven dat je Hamasstrijders niet van burgers kan onderscheiden in een situatie waarin er geen sprake is van geüniformeerde soldaten. Hoe je daarmee moet omgaan, is een andere vraag.
Zilver_gray
01-01-2024 om 22:12
Daglichtlamp schreef op 01-01-2024 om 19:51:
[..]
Als je zo gemakkelijk onderscheid zou kunnen maken tussen Hamas en de Palestijnen dan was deze hele oorlog sinds 7 oktober natuurlijk helemaal niet nodig op deze manier.
Deze hele oorlog was inderdaad niet nodig. En zal naar verluid nog maanden duren.
Ook werknemers die ten tijde van de aanslag al in Israël verbleven moesten terug.
https://m.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20231103_40506000?utm_source=google&utm_medium=organic
Duizenden Palestijnen die vastzaten in Israël zijn volgens de grensautoriteiten in Gaza teruggestuurd. Ze staken de grensovergang Karem Abu Salem in Zuid-Gaza over, die normaal alleen gebruikt wordt voor vracht.
Israël kondigde donderdagavond aan dat de werkers niet konden blijven. "Israël verbreekt alle contact met Gaza. Er zullen geen Palestijnse werkers uit Gaza meer zijn", aldus het kabinet. Medewerkers die bij het uitbreken van de oorlog al in Israël verbleven, worden dus ook teruggestuurd.
Hoeveel Gazanen in Israël waren voor werk, is niet bekend. De Israëlische overheidsorganisatie COGAT zei dat zo'n 18.500 inwoners van Gaza een werkvergunning hebben voor Israël.
Hisham Adwan, het hoofd van de grensautoriteit van Gaza, zegt tegen persbureau AFP dat de werkers vastzaten in Israël en nu "teruggebracht" zijn.
OmaVan2
01-01-2024 om 23:43
Juist omdat een Palestijnse burger niet altijd goed is te onderscheiden van een Hamasstrijder had mijn inziens Israël niet aan de aanvallen op Gaza moeten beginnen. Je kan het wel over bewijslast hebben, maar in een oorlogssituatie is dat niet echt zinvol. Als Israël een zo dichtbevolkt gebied zo intensief bombardeert dan neemt het voor lief dat er burgers omkomen. Wat mij betreft is dat voorwaardelijke opzet om Palestijnse burgers te doden.
Naar mijn idee was het doel van Hamas om deze reactie uit te lokken, maar is het verschrikkelijk uit de hand gelopen. De reactie van Israël is veel extremer dan verwacht.
Het trieste is dat Israël zijn doel niet gaat bereiken, de Hamas terroristen die over tien jaar Israëlische vrouwen verkrachten en in brand steken zijn nu jongetjes van tien die toekijken hoe hun moeder of zusje dood onder het puin vandaan wordt getrokken. Hamas heeft waarschijnlijk wel een deel van hun doel bereikt, namelijk aandacht, maar tegen een verschrikkelijk hoge prijs.
Joanjett
03-01-2024 om 10:55
Malibu2 schreef op 01-01-2024 om 09:55:
Ik zag gisteren dit interview met Mia Schem die was ontvoerd naar Gaza. Wat een sterke vrouw. Ik had destijds al beelden gezien van de hereniging met haar moeder.
https://youtu.be/y02xPRX6vCE?si=Ea2zdB6Lxbh1OQV6
Verschrikkelijk hoe ze als beesten die vrouwen hebben afgeslacht en verkracht. Dan heb je niet meer met mensen van doen in mijn ogen. En dan is de Islamitische wereld en zijn de meegillers verontwaardigd dat Israel terugslaat. Echt ik weet ook hier af en toe niet wat ik lees.
ShowyHummingbird30
03-01-2024 om 12:01
"De" islamitische wereld bestaat niet. Net zoals "de" joodse wereld niet bestaat.
Je bent nogal akelig aan het generaliseren.
Oh, en iemand die kanttekeningen plaatst bij de acties van Israël bestempelen als "meegiller", tja.
Joanjett
03-01-2024 om 14:41
Ik vind het echt zo en de vele kiezers dus ook. Verder blijf ik maar weg uit dit "pro-palestijnen" topic want ik word er naar van.
LMEK
03-01-2024 om 15:02
Joanjett schreef op 03-01-2024 om 14:41:
Ik vind het echt zo en de vele kiezers dus ook. Verder blijf ik maar weg uit dit "pro-palestijnen" topic want ik word er naar van.
Bedankt voor de informatie. We zullen je missen maar respecteren je besluit weg te blijven!
Denksport
04-01-2024 om 18:13
LMEK schreef op 03-01-2024 om 15:02:
[..]
Bedankt voor de informatie. We zullen je missen maar respecteren je besluit weg te blijven!
We?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.