Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
GlamorousGuanaco18
10-07-2022 om 14:09
Tul1969 schreef op 10-07-2022 om 13:39:
[..]
Het erge is dat ze het waarschijnlijk meent ook
Veel mensen in landelijke gebieden zien het zo en ik moet zeggen dat ik dat ook wel snap.
Ik snap dan weer niet waarom het vaak hand in hand gaat met steun voor de boerenacties. Want de meeste van deze mensen zijn geen boer en velen zouden er juist baat bij hebben als de problemen in de landbouw opgelost zouden worden.
Fleurtje_5
10-07-2022 om 14:40
Tickel schreef op 10-07-2022 om 10:36:
[..]
Wat wil je zeggen met deze plaatjes?
Precies dat wat ik er onder had geschreven "Het is zondag, Rustdag".
Het was lekker rustig op het forum, en op het plaatje lagen de koeien lekker in de wei te genieten.
Fleurtje_5
10-07-2022 om 14:43
Dorestad schreef op 10-07-2022 om 12:30:
[..]
Mijn ouders kregen aardappelrooiverlof. Vrije dagen van de lagere school, jaren na wo 2 tot in jaren 50. Gingen voor dag en dauw met hele gezin naar het land om de aardappelen te rooien bij de boer. Hoe romantisch. Huilen vanwege de pijn in je ijskoude handen, van het hele dagen op het land liggen.
De zomerschoolvakanties zijn in het leven geroepen omdat dan het oogsten begon en de kinderen mee moesten helpen met oogsten.
Tul1969
10-07-2022 om 14:46
Fleurtje_5 schreef op 10-07-2022 om 14:43:
[..]
De zomerschoolvakanties zijn in het leven geroepen omdat dan het oogsten begon en de kinderen mee moesten helpen met oogsten.
Niet dus
https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/geschiedenis/hoe-de-zomervakantie-ontstaan
Fleurtje_5
10-07-2022 om 14:57
Tul1969 schreef op 10-07-2022 om 14:46:
[..]
Niet dus
https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/geschiedenis/hoe-de-zomervakantie-ontstaan
O zeg...nou...poepoeh, dat hebben wetenschappers in 2014 ontdekt? Hoelang zijn ze met dat onderzoek bezig geweest?
In 2014 was mijn moeder al heel oud, anders had ze het die wetenschappers vast willen vertellen dat er in die tijd waar zij het over had, in hun omgeving, niemand op vakantie ging. Vakantie? Misschien voor stadsmensen maar niet voor boeren die elk dubbeltje omdraaide voor het werd uitgegeven.
Waarvan? Boeren hadden het dan juist erg druk in de zomer. Ze konden het vee ook niet mee nemen in 'hun tentje'.

Mensen aan het kamperen in 1972. (Bron: Nationaal Archief)
Voor jou is 1972 lang geleden maar mijn moeder had het niet over 1972.
Er waren in haar jeugdjaren zelfs kinderen die op 10 jarige leeftijd van school werden gehaald om de kost te verdienen.
Klopt wel dat er sinds 1960 vijf werkdagen waren in plaats van zes werkdagen.
Tul1969
10-07-2022 om 15:10
Fleurtje_5 schreef op 10-07-2022 om 14:57:
[..]
O zeg...nou...poepoeh, dat hebben wetenschappers in 2014 ontdekt? Hoelang zijn ze met dat onderzoek bezig geweest?
In 2014 was mijn moeder al heel oud, anders had ze het die wetenschappers vast willen vertellen dat er in die tijd waar zij het over had, in hun omgeving, niemand op vakantie ging. Vakantie? Misschien voor stadsmensen maar niet voor boeren die elk dubbeltje omdraaide voor het werd uitgegeven.
Waarvan? Boeren hadden het dan juist erg druk in de zomer. Ze konden het vee ook niet mee nemen in 'hun tentje'.
Er waren in haar jeugdjaren zelfs kinderen die op 10 jarige leeftijd van school werden gehaald om de kost te verdienen.
Weleens maar het jaartal in m’n Nick gekeken? 🤣🤣🤣
Mevrouw75
10-07-2022 om 15:12
[..]
Oh, weet je nou ook al niet hoe historisch onderzoek gedaan wordt? Er staat trouwens een prachtig linkje in de tekst met daarin dit: "De zomervakantie zoals wij die nu nog kennen, bestaat al minstens sinds de jaren 1830 en niet pas sinds de jaren 1950, zoals weleens beweerd wordt." Toen leefde jouw moeder nog niet, of je bent wel heel erg machtig oud.
En nog even om jouw huiswerk gedaan te hebben:
De oogstmythe
Veel mensen denken dat de oogst in augustus tot het ontstaan van de zomervakantie heeft geleid. Kinderen konden dan ingezet worden bij de oogst.
Enkele jaren geleden, in 2014, hebben historici aangetoond dat dit niet waar is. Kinderen van agrariërs waren vooral in de drukkere perioden van het najaar (de oogst – ook in september! – en de verkoop van de oogst) en in het voorjaar (de zaaitijd) nodig om hun ouders bij te staan op het
platteland. En niet primair in de zomermaanden juni, juli en augustus. Daarnaast begint de zomervakantie in veel landen in juni of juli, en dus
niet in de ‘oogstmaand’ augustus of in september.
redbulletje
10-07-2022 om 15:31
Als kind (10-11 jaar denk ik) heb ik in de zomervakantie nog aardbeien en boontjes geplukt, dat was toen heel populair onder basisschool kinderen voor een leuke bijverdienste.
Tul1969
10-07-2022 om 15:32
[..]
Ja. Mijn vader onder andere.
BlushingCaribou16
10-07-2022 om 15:33
redbulletje schreef op 10-07-2022 om 15:31:
Als kind (10-11 jaar denk ik) heb ik in de zomervakantie nog aardbeien en boontjes geplukt, dat was toen heel populair onder basisschool kinderen voor een leuke bijverdienste.
Ik heb toen ik 10-13 was zomers in de kassen gewerkt.
Tul1969
10-07-2022 om 15:34
redbulletje schreef op 10-07-2022 om 15:31:
Om 5 uur s ochtends opgestaan en pas tegen een uur of 7 in de avond weer naar huis? En je centjes ingeleverd bij je ouders? En met een beetje mazzel verzoop je pa jouw hard verdiende geld?
Dorestad
10-07-2022 om 15:40
Mevrouw75 schreef op 10-07-2022 om 15:12:
[..]
Oh, weet je nou ook al niet hoe historisch onderzoek gedaan wordt? Er staat trouwens een prachtig linkje in de tekst met daarin dit: "De zomervakantie zoals wij die nu nog kennen, bestaat al minstens sinds de jaren 1830 en niet pas sinds de jaren 1950, zoals weleens beweerd wordt." Toen leefde jouw moeder nog niet, of je bent wel heel erg machtig oud.
En nog even om jouw huiswerk gedaan te hebben:
De oogstmythe
Veel mensen denken dat de oogst in augustus tot het ontstaan van de zomervakantie heeft geleid. Kinderen konden dan ingezet worden bij de oogst.
Enkele jaren geleden, in 2014, hebben historici aangetoond dat dit niet waar is. Kinderen van agrariërs waren vooral in de drukkere perioden van het najaar (de oogst – ook in september! – en de verkoop van de oogst) en in het voorjaar (de zaaitijd) nodig om hun ouders bij te staan op het
platteland. En niet primair in de zomermaanden juni, juli en augustus. Daarnaast begint de zomervakantie in veel landen in juni of juli, en dus
niet in de ‘oogstmaand’ augustus of in september.
Klopt3, aardappelrooiverlof was in oktober volgens mij. Met geregeld nachtvorst. Ik zal mijn ouders even navragen wanneer precies.
redbulletje
10-07-2022 om 15:42
Tul1969 schreef op 10-07-2022 om 15:34:
[..]
Om 5 uur s ochtends opgestaan en pas tegen een uur of 7 in de avond weer naar huis? En je centjes ingeleverd bij je ouders? En met een beetje mazzel verzoop je pa jouw hard verdiende geld?
Volgens mij rond 6-7 uur beginnen tot een uurtje of 16. Gewoon een paar dagen en lekker veel extra geld (in de ogen van een kind) Geheel op vrijwillige basis op aanbevelen van een klasgenootje.