Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Jorni schreef op 18-01-2025 om 09:44:

[..]

Bah wat demotiverend als ik dat ook zo zou hebben dan zou ik ook gewoon een zak chips opentrekken of naar de friettent gaan. Als je lijnt wil je wel resultaat zien. Waar doe je het anders voor. Maar goed en knap dat je dat niet hebt gedaan.

Ja ik vind dat ook goed van mezelf.  Dat was vroeger wel anders geweest. Ik ben nu ook bewuster bezig met eten en alles in de app zetten en dus niet meer gedachteloos eten.

Ik wil gewoon voor de vakantie over 7 weken een paar kilo eraf hebben. Zit ook nog  verjaardag man en een evenement en carnaval tussen maar we gaan geen 5 dagen meer maar een tweetal waarschijnlijk wel. 

Poison schreef op 18-01-2025 om 09:25:

Gewoon niet elke dag wegen maar elke week of elke 2 weken, dan heb je die frustratie van dagelijkse schommelingen ook niet. Tenminste, dat is mijn tactiek

Ik weeg wel dagelijks, maar slechts 1x per week telt het echt zeg maar. De rest is meer voor de leuk. En probeer ik niet teveel gewicht (haha) aan te hangen als het eens tegen valt.

Die ene keer is vandaag, dus mijn wekelijkse voortgang kan ik weer posten:

Aug '24 startgewicht: 78,3kg (BMI 28,1)

Vorige week: 70,6kg (BMI 25.3)

Vandaag: 69.9kg (BMI 25,1)

Dolfje schreef op 18-01-2025 om 09:53:

[..]

Ja ik vind dat ook goed van mezelf. Dat was vroeger wel anders geweest. Ik ben nu ook bewuster bezig met eten en alles in de app zetten en dus niet meer gedachteloos eten.

Ik wil gewoon voor de vakantie over 7 weken een paar kilo eraf hebben. Zit ook nog verjaardag man en een evenement en carnaval tussen maar we gaan geen 5 dagen meer maar een tweetal waarschijnlijk wel.

Dat moet haalbaar zijn toch? Doe je dat door gezond te eten of beperk je bijvoorbeeld koolhydraten?

Jorni schreef op 18-01-2025 om 10:14:

[..]

Dat moet haalbaar zijn toch? Doe je dat door gezond te eten of beperk je bijvoorbeeld koolhydraten?

Beide. En andere keuzes te maken. Geen cappuccino uit de automaat op het werk bijvoorbeeld en echt  alles dingen ( zoals havermout bijvoorbeeld) goed af te wegen.  Ik eet al tijden niet meer echt koolhydraatarm maar beperk het wel een beetje.

ik was vanochtend ook bijna een kilo zwaarder, maar met een verschil: ik had het er echt helemaal zelf naar gemaakt. 

Schommelingen tot 2,5 kilo zijn heel normaal en komen vaak door vocht/hormonen/ontlasting. Daar kun je dus niet echt conclusies uit trekken. Ik snap de behoefte om dat wel te doen heel goed trouwens, ik deed het drie zinnen geleden nog...

Ik weeg wel elke dag omdat die schommelingen erbij horen. En als ik deze week op een 'goed' moment weeg en volgende week op een 'slecht' moment zodat er twee kilo bij is ben ik volgende week enorm gemotiveerd. Nu kan ik naar het gemiddelde per week kijken, en dat helpt mij.

Schoondochter schreef op 18-01-2025 om 10:55:

ik was vanochtend ook bijna een kilo zwaarder, maar met een verschil: ik had het er echt helemaal zelf naar gemaakt.

Schommelingen tot 2,5 kilo zijn heel normaal en komen vaak door vocht/hormonen/ontlasting. Daar kun je dus niet echt conclusies uit trekken. Ik snap de behoefte om dat wel te doen heel goed trouwens, ik deed het drie zinnen geleden nog...

Ik weeg wel elke dag omdat die schommelingen erbij horen. En als ik deze week op een 'goed' moment weeg en volgende week op een 'slecht' moment zodat er twee kilo bij is ben ik volgende week enorm gemotiveerd. Nu kan ik naar het gemiddelde per week kijken, en dat helpt mij.

Ik had het te laat gezien en kan mijn bericht niet meer aanpassen, maar ik bedoel natuurlijk dat ik dan volgende week gedemotiveerd ben, niet gemotiveerd...

Ik tel alleen de maandelijkse weegschaal bij de voedingsdeskundige mee, omdat daar ook de lichaamssamenstelling en buikomvang wordt gemeten. Zelf tussendoor wegen doe ik wel eens, maar eigenlijk geeft dat alleen maar onrust in mijn hoofd.

Vanochtend krachttraining gedaan en daarna een heerlijke yogales. Straks met de kinderen naar de dojo. Ze gaan allebei een nachtje uit logeren, dus man en ik gaan gezellig uit eten en naar een toneelstuk. Zometeen op de menukaart alvast kiezen wat ik wil eten.

Gisteravond in de bioscoop wilde ik m&m's salted caramel kopen, maar zo'n zak is dus 800 calorieën! Ik heb hem nu maar gedeeld met mijn vriendin. (Bij kickboksen ruim 400 calorieën verbrand, dus het pastte in het budget.) Vorig jaar had ik die zak zonder nadenken helemaal in mijn eentje leeggegeten.

Shout out naar iedereen die het moeilijk heeft en de moed dreigt te verliezen! Ho moed mensen! We doen het niet voor niets! Gezonder eten is sowieso goed voor je, en gaat je uiteindelijk brengen waar je wilt zijn. Ook al zie je nu niet direct verschil op de weegschaal! 
Of… misschien laat je de weegschaal even voor wat hij is. Dan voel je meer andere effecten wellicht. Je broek zit losser, je voelt je fitter of wat dan ook.  
Fijn weekend allemaal 🍀

Ik ben flink in huis bezig geweest.  Heb boodschappen gedaan. Maar vermoed dat ik mijn stappendoel vandaag  niet ga halen.  Zit nu even ter ontspanning  met een boek.  Straks een paar uurtjes  slapen. En dan de nachtdienst  in. Tot 12 uur haal ik nog wel wat actieve stappen  maar niet voldoende om mijn dagtotaal te halen vrees ik
 Nu zou ik natuurlijk  nog even een wandelingetje kunnen maken . Maar gezien dat ik nog niet weet  hoe mijn nacht wordt, druk of rustig, en mijn chronische pijn, lijkt me dat niet heel verstandig.  Ik heb nog tot 3 uur om er over na te denken. Daarna  ga ik slapen. Proberen althans.

Dolfje schreef op 18-01-2025 om 09:53:

[..]

Ja ik vind dat ook goed van mezelf. Dat was vroeger wel anders geweest. Ik ben nu ook bewuster bezig met eten en alles in de app zetten en dus niet meer gedachteloos eten.

Ik wil gewoon voor de vakantie over 7 weken een paar kilo eraf hebben. Zit ook nog verjaardag man en een evenement en carnaval tussen maar we gaan geen 5 dagen meer maar een tweetal waarschijnlijk wel.

Lieve Dolf, zou het voor jou niet fijner zijn alleen te focussen op de gezonde keuzes die je maakt en niet dat er een paar kilo af 'moet'? Die paar kilo die je er nu vol frustratie af werkt, eet je er tijdens je vakantie weer aan. En natuurlijk zijn die er na de vakantie weer snel af, maar ik kan me voorstellen dat het je zo frustreert! Ik weeg mij inmiddels iedere dag, maar heb ook periodes gehad dat ik meer focuste op gezonde keuzes en dan zette ik mijn weegschaal op zolder, zodat ik er niet iedere dag toch op ging staan en gefrustreerd raakte. Wees lief voor jezelf! Ga door met je gezonde keuzes (je bent zo goed bezig!) en kijk lekker uit naar de verjaardag van man, carnaval en je vakantie. Het wordt mentaal anders zo zwaar.

(En dit is slechts een tip omdat ik met je frustratie mee leef, wat je er verder mee doet moet je zelf weten, jouw lijf, jouw leven )

Ik lees hier ook (bijna) alles, maar reageren is haast niet meer te doen. Wel gezellig zo en fijn dat zoveel mensen steun hebben door hier gewoon te schrijven, als mis ik het persoonlijke van het oude topic ook wel.

Ik ga inmiddels erg goed op mijn wandeling iedere dag. Sporten is wat minder de laatste dagen want ik ben wéér verkouden. Heb het deze winter flink te pakken. Weegschaal is blij, ik denk dat dat wandelen toch meer doet dan ik zelf verwacht. Het weer mag wel wat beter worden, ik loop al dagen in de saaie mist. Inmiddels ook oortjes besteld, zodat ik muziek of een podcast kan luisteren.

Vandeweek had ik lasagne van courgette gemaakt en daar, naast wat rundergehakt, ook linzen door gedaan. Was heel lekker en gelijk een flinke bak peulvruchten binnen. Zoon zei dat hij dit iedere dag wel wilde eten, dus een succes.

Schoondochter schreef op 18-01-2025 om 10:55:

Ja dit dus inderdaad.  Ik ben dan bang om het goede moment in de week/maand net te missen 

Drukke week gehad hier. Vanochtend ook weer vroeg op vanwege afspraken. Net na de lunch in bed gedoken en nu weer wakker.
Ik word negatief van slaapgebrek. Goede zelfzorg maar ik raak wel tijd kwijt.

Ik schrijf mijn gewicht maar één keer per maand op maar weeg mij wel elke vrijdag. Ik denk dat bijna iedereen wel moeite heeft met zo'n plus kilootje terwijl je wel goed bezig bent. Verstandelijk weet je wel dat het normaal is en je naar de langere termijn moet kijken maar gevoelsmatig blijft dat moeilijk. 

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

18-01-2025 om 13:42

RoosOpJeHoed schreef op 18-01-2025 om 12:51:

Het weer mag wel wat beter worden, ik loop al dagen in de saaie mist. Inmiddels ook oortjes besteld, zodat ik muziek of een podcast kan luisteren.

Dat is een goed idee die ik zo meteen ga gebruiken, een podcast luisteren. Muziek doe ik wel al want anders is het wandelen soms wel heel saai maar ik heb voor nu nog een interessante podcast klaarstaan.

Gisteren had ik een soort terugval, ik was moe en at de kaas helemaal op in een snaai bui. Nou ja, kan gebeuren. Dan de rest van het weekend matigen. Ook ging ik veel te laat naar bed waardoor ik nu weer moe ben en passiever. Dat is dus het patroon dat ik moet doorbreken, niet te laat naar bed.

En nu naar buiten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.