Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ysenda

Ysenda

17-07-2025 om 06:47 Topicstarter

Dag 17. Een uur later wakker dan mijn planning. Ik heb vannacht genoten van het geroffel van de regen op het dak. Ik lig er vlak onder. Het gaf me een kampeergevoel zonder dat je bang bent dat je tent lekt.

Maar dat uur later wakker maakte dat ik heel gehaast werd en moeite had mijn planning op te pakken. Normaal zou ik dan lamlendig in mijn bed blijven hangen maar vandaag niet. Ik ging hardlopen, onder een zeer dreigend grijze lucht. Het bleef droog. Het voelde wel heel zwaar. 

Daarna brunchen, voor het lopen neem ik een banaan, eet ik meer krijg ik buikkrampen.
Vervolgens klusjes: apotheek, bibliotheek en toen was ik mijn pony zat. Kapper ingelopen en gelukkig had die tijd. 
Tijd voor de film, ik zou nog net tijd hebben voor mijn lunch. Oeps bleek ik een half uur eerder afgesproken te hebben dan ik in mijn hoofd had, dus geen roerei bij mijn geroosterde brood maar brood met boter en een bak komkommer en op een holletje naar de bioscoop met mijn brood in de hand.
Na de film mijn avondeten nog kopen, lang wikken en wegen neem ik die quiche of toch wat gezonders. Gezond won.

Ik ging weer op tijd mijn bed in en op tijd slapen. Dat zijn echt twee verschillende dingen.

Vandaag werken, geen dubbele afspraken, wel veel en ik heb wat deadlines. Ik kan er geen lange dag van maken want ik heb een afspraak met PT. Ik merk dat de aanstaande vakantie van zoon mijn spanning doet toenemen. Niet dat ik me zorgen maak om hem maar mijn huis en ik zijn uit ons ritme en daar heb ik wel last van. Ik moet een balans vinden in het  aanpassen tussen actief blijven en rust nemen om om te schakelen. 

Gisterenochtend was het haasten om op tijd bij de bootcamptraining aanwezig te zijn. Ik had een belafspraak met de juf van onze oudste dochter om 8.15 uur. Juf is gerust gesteld over allerhande zaken op de woongroep. Daarna snel naar het bos gereden en getraind. In de middag heb ik zeer uitgebreid geluncht met mijn familie ivm een verjaardag. Dat was gezellig. Al die oude ooms en tantes en nieuwtjes enzo.
Daarna een drukke middag gehad en mijn vader geholpen met het leegtrekken van zijn hobby- en zijn slaapkamer. Die werden opgeknapt en moesten op tijd voor de aannemer leeg zijn. Dat was een beste klus.
‘‘s avonds had onze jongste zoon gekookt met restjes uit de koelkast en kelder. Pasta met roomkaas, spekjes en heel veel prei en pijnboompitten. Het was erg lekker en leuk dat het koken inmiddels dusdanig goed gaat dat hij begint te variëren en experimenteren. 

‘‘s avonds niet zo gezond gedaan en een zak peper&zoutchips leeggegeten. Voor het slapengaan nog een paar keer opgedrukt. 
Vanochtend staat hardlopen op het programma. 3 x 20 min wisselduurloop. Ik doe het weer rustig aan. Gisteren bij bootcamp merkte ik dat conditie begint terug te komen. Had geen klachten met lopen. 

Hardlopen vanochtend ging goed, maar nu wel een gevoelig been/gevoelige knie. Niet echt zeer, maar wel wat gevoelig. Aankijken hoe het gaat de rest van de dag en morgen. 
Training was prettig. Trainer gaf actieffeedbaxk op loophouding en dat was helpend. Heb hem er ook voor bedankt.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

17-07-2025 om 20:39

vanavond een rondje gefietst, ong 25 km. En nu vakantie. Even kijken hoe en wat ik dan ga doen. Mss ook nog wel een proefles boksen. Lijkt me ook leuk om te doen. 
Eten gaat nog steeds goed, was van morgen 54 kilo kwijt. Woog 77,9 kg

Ysenda

Ysenda

17-07-2025 om 21:00 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 17-07-2025 om 20:39:

vanavond een rondje gefietst, ong 25 km. En nu vakantie. Even kijken hoe en wat ik dan ga doen. Mss ook nog wel een proefles boksen. Lijkt me ook leuk om te doen.
Eten gaat nog steeds goed, was van morgen 54 kilo kwijt. Woog 77,9 kg

Je gaat lekker,  ik blijf hangen op 78,1

Zeilen is hobby. Maar doordat ik het wedstrijdgericht doe soms wel teveel van het goede. Net te fanatiek dan afentoe. En dan ben ik al geminderd ten opzichte van andere jaren.

Hier vanochtend lekker gewandeld met mijn hond, was leuk. Naar een fysio geweest, liep al te lang met klachten, dus blij dat ik nu heb doorgepakt. Vanavond een hardloopevenement met vriendinnen gedaan en ik ben laatste geworden. Haha iemand moet het zijn. En ik heb echt heerlijk relaxed gelopen, dus vond het prima zo.

Benieuwd naar je boksles friezinnetje! Ik deed dit voorjaar een proefles zenboksen en vond dat hartstikke leuk, maar toen stopte de instructeur ermee. Zou eigenlijk zoiets alsnog wel willen. Een combi tussen iets van yoga en boksen in 1 les. Maar geen idee waar. 

Ysenda

Ysenda

18-07-2025 om 06:45 Topicstarter

dag 18: wat een dag, het was koud in het deel van het gebouw waar ik zat. Van hot naar her , afspraken achter elkaar, van frustratie ben ik weggelopen uit mijn teammeeting wat een geneuzel ik heb nuttiger dingen te doen. Ga ik het nog wel met mijn manager over hebben. Het nieuwe gebouw is vermoeiend: veel achtergrond geluiden: zoemen van laptops, de airco, voortdurend mensen die langs lopen van sectie naar sectie. Dat je zoekt naar je vergaderruimte is logisch want er zit geen logica in de nummering. Het continu zoeken naar een overleggen, even naar het toilet tussen je cals betekend nieuw hokje zoeken, moet je de tafel en de stoel weer instellen, laptop koppelen, scherm instellen want waarom zou je overal dezelfde schermen hebben. Kortom mijn lontje is kort aan het worden.

Dan kom je al moe en met het gevoel te moeten huilen (1 van mijn manieren omprikkels los te laten) bij je PT. Dan is de uitdaging niet zo zeer het gewicht dat je probeert in beweging te krijgen maar wel mijn hoofd dat niet dat beetje extra kan doen om ipv 11, 15x die beweging te doen. Maar goed ik ben wel geweest, heb ook echt wel wat gedaan want ik voel nu mijn spieren.
Eten ging ook goed, net als optijd mijn bed in en gaan slapen.

Vandaag een lastige dag, zoon gaat op vakantie,  ik heb ook een lunch afspraak met een vriendin tussen het werk door.
Eten is nog niet helemaal gepland.  Dat is een risico op ongezonde keuzes. En vooral te veel eten. Ik heb qua sport een rustdag in de planning staan. 

Oh ysenda, lijkt me vreselijk zo op kantoor.
Ik vanochtend lekker te paard naar her strand, genoten van de mooie natuur. Vanmiddag een massage. En daarna naar de sauna. Dagje voor mij. Boek uitgelezen. Eten best netjes. Op naar morgen. 

Ysenda

Ysenda

19-07-2025 om 07:38 Topicstarter

Dag 19. 's Morgens zoon naar het station gebracht. Dat is een kwartiertje lopen. Hoe luxe is dat. 
Daarna naar mijn werk, daar was het rustig en we hadden een ruimte gereserveerd en dan weten mijn collega's wat voor mij het beste plekje is en die ene die dat niet wist want eigenlijk ander team sprong gelijk op "o, dan is deze nog beter" en ruilde met mij. Bij zo'n gereserveerde ruimte kun je wel je spullen de hele dag laten staan.

Lunchen ging goed, normaal neem ik een shake, nu water. En ipv een luxe broodje een salade met vis zonder dressing. Ik weet dat daar een bolletje krabsalade in zit en die dressing vind ik meer dan voldoende. Het brood en de boter heb ik laten staan.

Ik moest na het werk nog boodschappen doen, risico moment zeker in deze staat. Maar ik bedacht dat ik een omelet ging maken met groente en wat panchetta, broodje erbij en klaar. 

's Avonds naar the first night of the proms geluisterd en gelezen.  Natuurlijk nog even met zoon geappt die inmiddels geland was. Optijd mijn bed in en gaan slapen.

Vandaag eerst naar de sportschool, vanmiddag naar de F1 film en omdat dat niet bij mij in de stad is ook nog een hapje eten. 

Hè, ik ben echt stinkjaloers op de hardlopers en krachttrainers!  

Zelf ben ik te snel toch buiten gaan lopen, en toen ook nog te ver gegaan. Het was ook zulk mooi weer. 

Helaas, eenmaal thuis begon mijn knie, die al pijn deed, heel erg te zwellen en nu is het nog verre van weg! Ik vrees dat ik de prijs nog moet betalen van de wandeling, maar ik heb er geen spijt van. Volgende week moet ik rust houden.

Ik heb wat meer zout gegeten, een gram extra verdeeld over de dag (kaas) en daardoor was vanmorgen mijn gewicht een pond toegenomen. Maar het knoopje van mijn broek kan nog steeds makkelijk dicht.

Ysenda

Ysenda

19-07-2025 om 10:52 Topicstarter

rionyriony schreef op 19-07-2025 om 10:39:

Hè, ik ben echt stinkjaloers op de hardlopers en krachttrainers!

Zelf ben ik te snel toch buiten gaan lopen, en toen ook nog te ver gegaan. Het was ook zulk mooi weer.

Helaas, eenmaal thuis begon mijn knie, die al pijn deed, heel erg te zwellen en nu is het nog verre van weg! Ik vrees dat ik de prijs nog moet betalen van de wandeling, maar ik heb er geen spijt van. Volgende week moet ik rust houden.

Ik heb wat meer zout gegeten, een gram extra verdeeld over de dag (kaas) en daardoor was vanmorgen mijn gewicht een pond toegenomen. Maar het knoop van mijn broek kan nog steeds makkelijk dicht.

Je zal ook meer koolhydraten gegeten hebben, buiten temperatuur is ook anders, 1 gram zout kan geen 500g water vasthouden. Het is maximaal 80-100g.

Je legt voortdurend onjuiste verbanden tussen wat je eet en je gewicht, zo direct zit dat niet aan elkaar. En je gewicht fluctueert makkelijk ook al een kilo of meer over de dag. En bij vrouwen is ook in welk deel van hun cyclus ze zitten van grote invloed.

Vanmorgen lekker heuvelachtige wandeling. Korter dan gepland ivm het weer maar toch 8km! 

K heb me behoorlijk laten gaan en merk het aan een opgeblazen gevoel en meer buik. Morgen weer sporten sinds 2 weken (ivm vakantie niet gesport). Gelukkig pas donderdag weer op de weegschaal, het zal niet meer die 67 van voor mn vakantie zijn... 

Ies

Ies

19-07-2025 om 18:59

Riony, beterschap met je knie! 
Mooie wandeling Koettie! 
Goed bezig Ysenda! 
Hier somber wakker geworden, flink moeite met opstaan. Ik weet wel waarom, maar al lang niet meer zo graag willen blijven liggen. Ook geen afspraken, dat hielp ook niet om op te staan, behalve een hoop met mezelf. Veel klussen en huishouden etc. 
Maar wel opgestaan en toch aardig productief geweest. Al lijkt het een druppel op een gloeiende plaat Alles wel lekker rustig gedaan en mezelf gegund om een half uurtje te zwemmen in buitenbad. Oh dat was zo heerlijk! Heel rustig, want flink bewolkt. Fantastisch. Voelde me gelijk wat beter. 

Ik sport 2x in de week nu (bodypump) en merk echt dat ik sterker wordt. Op mijn vrije dagen ga ik met de kinderwagen lopen (soms met gemak 10 km). Ga dat straks wel missen denk ik als ze groter worden.. Alleen ga ik toch niet zo snel wandelen ofzo. 
Qua afvallen is er niet erg veel af, maar ik heb wel de indruk dat m’n buikomvang minder is, dus misschien is het in spiermassa gaan zitten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.