Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ysenda schreef op 07-06-2025 om 17:43:

Nadat we onze oude kat hebben laten inslapen voor mijn vakantie hebben we sinds gisteren een klein katertje erbij.
Het is een schatje en zo anders dan de 5jarige poes die we al hadden. Inmiddels kunnen ze samen op de bank liggen, best heel goed na 2 dagen.

Eten en sport heb ik even los gelaten maar ga ik morgen weer op pakken.

Ah wat leuk!!! 

Hier vandaag 63 km op de fiets achter de rug. Wel elektrisch maar op een gewone fiets zou ik niet zover komen. 
nu gaan we een film kijken met popcorn erbij en straks kijken wat we gaan eten. Vrijdagochtend ga ik weer fietsen. 

Fijne middag/ avond 

Ninoea schreef op 07-06-2025 om 14:42:

Fijn dat je broek door die 200 gr lekkerder zit. Ik was ziek en heb een beginnende blessure aan mijn knie. Heb dus heel rustig aan gedaan afgelopen week. Vrijdag heb ik een afspraak met mijn vorige hardlooptrainer die ook personal training doet en goed onderlegd is. Ik ga kijken wat mijn knie nodig heeft, looptechniek bekijken en wat ik nodig heb om sportieve doelen te bereiken. Ben heel benieuwd. Ik wil eigenlijk door maar ik heb even hulp nodig.

Hoe gaat het met je knie nu? Wees maar voorzichtig. Beter minder doen dan dat je pezen zich teveel afbreken.

Ik kon vandaag een stukje wandelen dus naar het tuincentrum gegaan . Ik ben nooit zo fantasierijk wat betreft wandeldoelen. Het was iets drukker dan anders, laten we zeggen 2 tot 3 keer zo druk als op andere maandagen. Ik had dus grotere drukte verwacht.

Ook daar heeft de Chinese (wan)smaak toegeslagen voor het zoveelste jaar op rij. Terugtocht ging ook goed.

Hier vanochtend hardgelopen met een maatje. Niet echt heel veel stappen gezet want we hadden woorden. Ik was wel blij dat ik heb uitgesproken waar ik tegenaan liep. Smiddags een buitenritje door de polder gemaakt met de paarden dus evengoed nog wel in beweging geweest.
Tussendoor klusjes als wasjes draaien en dergelijke. Goed te tijd genomen om te koken. En zometeen de dag afsluiten door een film te kijken met mijn buren. Morgen al vroeg werken en ik zie er een beetje tegenop. 

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

09-06-2025 om 19:25

Lang niet meegeschreven, wel gelezen. Het bleef een beetje hetzelfde. Mijn valkuil blijft als ik alleen ben dat ik te laat naar bed ga. Kijken of ik daar de komende tijd meer routine in kan krijgen. Bij 8 uur slaap functioneer ik het beste maar had behalve minder uren slaap ook meer nachtmerries. Niks aan. De nachtmerries zijn gelukkig weer voorbij.
Tijdens de vakantie in Berlijn at ik weliswaar naast evenwichtige maaltijden (veel Vietnamees met groenten) dagelijks een gebakje maar wandelde ook gemiddeld 22.000 stappen per dag over een periode van tien dagen, niet verkeerd. Gewicht bleef gelijk. Prima.
Vorige week was druk met werk, vrijwilligerswerk en dagjes elders. Gisteren en vandaag merkte ik hoe moe ik was en heb ik veel geslapen, meer dan 9 uur per nacht. Toch heb ik deze week 3x kunnen sporten. Ik voel me goed.
M’n gewicht is weer ietsje omlaag en ik merk dat ik genoeg energie heb met hoe ik nu eet. Iets waar ik verder niet al teveel over nadenk. Ik eet wanneer ik trek heb, vaak weer een boterham met kaas maar ook cottage cheese of groenten met gebakken eieren en ‘‘s avonds AVG (bij vriend) of roerbak (vaak vega als ik alleen ben). Snoepen doe ik niet behalve dat gebakje in het weekend.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

09-06-2025 om 19:46

Vandaag 15.000 stappen gewandeld, het was mooi weer en nu beetje huishouden aan het doen. Boodschappen zijn gehaald waardoor ik morgen tussen de middag kan sporten. Vanavond om 22u naar bed.

Lange werkdag gehad. Daarna zou ik zeilen, maar mijn maatjes zeiden af. Dus weinig beweging. Wel trots dat ik mij niet heb laten verleiden tot restaurant voedsel. Braaf naar huis gegaan voor mijn eigen prakje. En de tijd die over was vanavond gebruikt om een achterstallige administratieve klus op te pakken. 
Anfisa knap dat je je bedtijd probeert aan te pakken.  

Wat extra stappen gemaakt doordat ochtendafspraak, werk en avondafspraak drie verschillende locaties betrof. Morgen mogelijk geen tijd voor lunchwandeling, eens zien of ik daar s avonds nog wat op verzin....

De souvenir-chocolaatjes heb ik opgesnoept in plaats van uitgedeeld op het werk... 
Morgen komt Picnic dus ik vermijd wat verleidingen in de supermarkt (maar er zit wel wat snaai bij...).

Vf_Watervrouw schreef op 10-06-2025 om 23:08:

Wat extra stappen gemaakt doordat ochtendafspraak, werk en avondafspraak drie verschillende locaties betrof. Morgen mogelijk geen tijd voor lunchwandeling, eens zien of ik daar s avonds nog wat op verzin....

De souvenir-chocolaatjes heb ik opgesnoept in plaats van uitgedeeld op het werk...
Morgen komt Picnic dus ik vermijd wat verleidingen in de supermarkt (maar er zit wel wat snaai bij...).

Dat had in vorige week gedaan met mijn vriend. Een zak snoep voor op kantoor gekocht, zitten we die avond op de bank... Zullen we? Ach, de volgende ochtend snel een nieuwe voor kantoor gehaald.

Deze dag ben ik goed begonnen. Mijn hardlooprondje zit erop, en ik vertrek zo naar kantoor. Ik zocht naar tijd vandaag, mijn planning die nogal vol, en ik zou niet gaan sporten. Maarja, om kwart voor vijf wakker dus toen maar opgestaan. Lekker!

Ies

Ies

11-06-2025 om 23:51

Vandaag een actieve dag, uiteindelijk 24.000 stappen, dat krikt mijn gemiddelde wel weer op! Eindelijk een gaatje gevonden om even te wandelen en te zwemmen. Was erg lekker. Daarna wel moe, viel wat tegen dat ik toch nog best veel moest doen, en nu al overal spierpijn haha.
Nu vakantie en ik ga wel even een goed plannetje maken om het bewegen wat meer vast te kunnen houden en in te  plannen in mijn overvolle agenda. (Ideaal Schoondochter, zo vroeg wakker worden!)  Het doet me zo goed en momenteel heb ik het hard nodig, er speelt zoveel en bewegen helpt enorm. 

Hier de ochtend zo voorbij met allemaal klusjes thuis. Middag gestart met een rondje hardlopen, maar lunch lag wat zwaar op de maag. Na een paar km misselijk gestopt. En had al veel nodig om mijzelf te overtuigen om te gaan. 
Vanavond nog gaan zeilen en we hebben een goed wedstrijdje gevaren voor mijn gevoel. Toch nog goed geindigd de dag dus.

Sinds paar dagen weer bijhouden wat ik eet. De weegschaal gaf een gewicht aan van de week dat ik nooit meer hoopte te zien. 

Gisteren is mijn Nutribullet blender binnengekomen. Gisteren gezonde slushpuppies gemaakt met ananas. Dadelijk smoothie met spinazie, mango en eiwitpoeder maken. Ik ben vandaag aan het werk bij een frietkraam dus beginnen met goed vullend ontbijt. 

Ysenda

Ysenda

12-06-2025 om 07:58 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 12-06-2025 om 06:45:

Sinds paar dagen weer bijhouden wat ik eet. De weegschaal gaf een gewicht aan van de week dat ik nooit meer hoopte te zien.

Gisteren is mijn Nutribullet blender binnengekomen. Gisteren gezonde slushpuppies gemaakt met ananas. Dadelijk smoothie met spinazie, mango en eiwitpoeder maken. Ik ben vandaag aan het werk bij een frietkraam dus beginnen met goed vullend ontbijt.

Zo gezond zijn smoothies niet, en ze vullen ook minder goed dan het fruit en groente gewoon eten.

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vruchtensap.aspx

Ja klopt inderdaad, krijg je veel suiker in. Ik doe ongeveer evenveel fruit erin als ik normaal dan zou eten, aangevuld met havermout, melk en yoghurt 

Vanochtend meegedaan met een warme pilates les die heel goed beviel. Beweging gelijk binnen haha. De rest van de dag allerlei klusjes gedaan thuis. En vanavond een film gekeken met buren. En een boek uitgelezen over vegan leven. Best wel interessant. Goede balans tussen ontspanning en inspanning vandaag. 

Ysenda schreef op 12-06-2025 om 07:58:

[..]

Zo gezond zijn smoothies niet, en ze vullen ook minder goed dan het fruit en groente gewoon eten.

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vruchtensap.aspx

Als je smoothie grotendeels uit groenten bestaat is het prima. Vooral met daarnaast nog eiwitten toegevoegd. De hoeveelheid mango zou ik anders in de yoghurt of havermout hebben gegeten. Het is echt anders dan gewoon vruchtensap of een fruitsmoothie. 

Ik had er alleen nog wat havermout oid bij moeten gooien voor de vezels. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.