Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ysenda

Ysenda

01-01-2025 om 11:30 Topicstarter

Jorni schreef op 01-01-2025 om 10:46:

Nieuw jaar nieuwe kansen. Ik heb net wat griekse yoghurt met rood fruit op. Dat was weer lekker. Jullie ook al een gezond ontbijt op?

Wij beginnen traditioneel met oliebollenwentelteefjes. Gezond begint op 2 januari. Straks bowlen met bruine fruitschaal en daarna gourmetten.

Normaal ontbijt ik met havermout,  maar vandaag niet.  Ik zit nog vol van gisteren.  Ik ga straks wel lunchen, want ik wil niet later in de middag gaan snaaien.

We hebben net de overgebleven oliebollen en chips weggegooid. Ik ben trots. Vanavond zal ik waarschijnlijk wel een gevoel van spijt hebben.

vandaag nog de restjes van gisteren opeten, maar ik heb wel rekening gehouden met 'gezondere' snacks. 

Verder zitten neuzen tussen de recepten van project gezond. Ik ga eens nadenken of ik echt de menus ga volgen of er alleen uitpak wat ik lekker/ bruikbaar vind.

zo griezel ik van het idee om beschuitjes met appelstroop te eten (en ben ik allergisch voor veel voedingsmiddelen) en heb ik de indruk dat ik het ritme voor de dag wel gevonden heb: ontbijt met kwark/ yoghurt/  noten/ zaden/ pitten/ lijnzaad.
Lunch met crackers met kaas/ filet americain/ eitjes/ kipfilet/ smeerkaas 15+
Tussendoor vaak komkommers tomaat etc

Hier geen ontbijt, daar ben ik niet echt van. Begin zo wel aan een vroege lunch, de broodjes zitten in de oven.

Straks even bedenken wat ik volgende week allemaal ga eten om aan mijn 30 planten te komen.

Loezzie hier is de bolognesesaus van project gezond een hit. Meestal maak ik een hele grote pan vol zodat ik veel porties kan invriezen. 

Ik wil ook graag meeschrijven.

Mijn achtergrond: door de kankerbehandeling ben ik 25 kg afgevallen. Daar is later weer 5 kg bijgekomen (met veel moeite). Toen woog ik 59 kg, een prima gewicht bij mijn lengte van 1.60 meter. Al snel werd ik wat zwaarder en schommelde ik rond de 60-61 kg. Het lukte mij niet om een kilo af te vallen. Langzamerhand werd het steeds iets meer. Vanmorgen stond ik op de weegschaal en was ik 63 kg! Nu is de maat vol, ik moet iets doen.
Het probleem is, dat ik weinig eet en ook niet alles mag.
Ik sport twee keer in de week met een personal trainer en ik merk wel dat mijn conditie verbetert en ik beter in mijn vel zit.
Maar nu afvallen…

Vandaag een brakke dag  Morgen werken en dan ga ik weer normaal eten.  Voorlopig even geen alcohol voor mij. 
Vrijdag ga ik sporten en wil dat zaterdag en zondag ook gaan doen. Maar nog steeds kan ik niet echt voluit door die heup. Het is een heel stuk minder qua pijn maar nog niet helemaal weg helaas.

Bailey26 schreef op 01-01-2025 om 11:47:

Hier geen ontbijt, daar ben ik niet echt van. Begin zo wel aan een vroege lunch, de broodjes zitten in de oven.

Straks even bedenken wat ik volgende week allemaal ga eten om aan mijn 30 planten te komen.

Loezzie hier is de bolognesesaus van project gezond een hit. Meestal maak ik een hele grote pan vol zodat ik veel porties kan invriezen.

Tnxs. Nog meer aanraders? Ik ga eens zoeken want ze hebben veel recepten, maar een deel staat in hun boeken en die heb ik (nog) niet.

Ik heb ook geen betaalaccount. Ik moet even kijken wat daar an de meerwaarde is.

Wat een wind vandaag. Ik heb vanochtend uitgeslapen, net als de rest van ons gezin. Ik was er als eerste uit, heb een bakje kwark met noten en gepofte spelt gegeten, een kop filterkoffie gedronken en rustig aan gedaan. Daarna zitten twijfelen over de hardlooptraining waar ik die zou doen. Iets verderop in het bos en daar dan op de fiets naartoe. Voordeel: mooie omgeving,, heuvelachtig, afwisselend. Nadeel. Geen zin in fietsen. Of dat ik daarnaartoe zou gaan met de auto. Voordeel niet fietsen, nadeel niet fietsen. 
Of dat ik gewoon in de wijk zou gaan rennen. Nadeel niet zo mooi, harde ondergrond en wachten bij stoplichten of oversteken. Voordeel: niet fietsen. Uiteindelijk gekozen voor met de auto naar het bos aangezien het fietsen blijkbaar de dealbreker was steeds in mijn hoofd.  Dat was een goed besluit. De eerste 5 minuten dribbelen gingen waardeloos. Ik kwam niet in een lekker ritme, verzuurde meteen, kortom prut. De 5 min wafelen en dynamisch stretchen daarna gingen wel lekker. Het stuk waar ik begon was een fietspad met een breed zandpad dat door bestemmingsverkeer ook als weg gebruikt wordt, licht glooiend. Toen na 5 minuten ook dat deel van de warmingup was afgelopen voelde ik me een stuk lekkerder en had al genoten van de prachtige omgeving en begon ik aan het doel van de training namelijk 6 km aan 1 stuk lopen. Dat ging heel prima. Ik heb een prachtige route door het bos gelopen, behoorlijk glooiend want volgens mijn Watch heb ik al 20 verdiepingen gelopen. Het ging echt heel lekker en ik heb tijdens het lopen ook echt actief om me heen gekeken en genoten van de omgeving. Ik heb toch wel geluk met mijn woonomgeving met zo veel mooie bossen en heide en natuur om me heen.
Vanmiddag een nieuwjaarsborrel met familie. Ik ga er op de fiets naartoe, dat dan weer wel …

toch de fiets vanmiddag, Ninoea? Stoer!

Ik heb ontbeten met oliebollen van gisteren en daarna de laatste paar weggedaan. 

Nu weer vol frisse moed gezonde keuzes maken. 

Ik heb ook nog 4 oliebollen maar omdat we gisteren bij vrienden waren en zij hadden zelf gebakken heb ik er al genoeg op. Dus ik heb ze net maar in de diepvries gedaan voor een keer over een aantal weken kan er dan een soort wentelteefjes van maken voor ontbijt /lunch.

Vandaag is restjes dag... 

Ik heb ontbeten met 2 oliebollen en een schaaltje chips. Dit doe ik echt alleen op 1 januari, haha! Daarna 10km gewandeld. Lunch was 2 crackers met vlokken en een peer. Vanavond een gewone maaltijd en de laatste snacks. Morgen ga ik wel uit eten, maar verder is het een normale dag! Ik wil dan ook weer gaan sporten. Alleen zulke spierpijn van maandag... Ook een teken dat ik weer echt aan de bak moet! Als ik fit ben, heb ik meestal geen spierpijn. 

Begin van de middag bijna 5 km gewandeld. Eerste van het jaar zit er weer op.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

01-01-2025 om 16:13

vandaag nog rustig aan, ik heb vanmorgen een appelbeignet op gegeten. Tussen de middag een bakje kwark met fruit en granola. Toen naar mijn vader gegaan voor nieuwjaarswensen, waar nog een broer en schoonzus waren en mijn zus en zwager en kinderen. De oliebollen die over waren, meegenomen. 1 hap van een oliebol gehad, maar dat was een echte OLIE-bol. Bah. Verder niet opgegeten. Nu weer thuis. 
Vrijdag weer naar PT en ik hoop morgen een rondje te lopen, dan lijkt het weer weer goed te zijn. 

We hadden toch nog oliebollen over dus daarmee hebben we ontbeten. Als lunch de salade met rauwkost opgemaakt. Straks als avondeten de restjes van gisteren.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.