Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

'Body Positivity'-campagne in Spanje . Hier ook een goed idee ?

Rondstruiner schreef op 30-07-2022 om 21:52:

[..]

Je laat hier volgens mij alleen maar mee zien dat jij je dus heel erg laat beïnvloeden door wat je in de media ziet. Je kunt er ook voor kiezen om je daar bewust van te zijn en er eens wat afstand van te nemen.

Want het is niet de smaak van "de mens". Het is niet universeel hè, dat slank mooi zou zijn en voller niet mooi. Dat was/is in andere tijden en in andere culturen juist andersom.

Een beetje voller kan best mooi zijn, maar er is een verschil tussen voller en ongezond overgewicht, of obesitas hebben. 

Friezinnetje schreef op 30-07-2022 om 21:56:

[..]

tuurlijk niet, er is niets universeel.

Je hebt iets als de gulden snede in de natuur waardoor er ook veel architectuur op gebaseerd is. Bepaalde verhoudingen in het gezicht worden onbewust automatisch aantrekkelijker gevonden bijv.

Het is ook onzin wanneer een vrouw diw een borstvergroting of andere ingreep heeft laten doen zegt dat dat "alleen voor zichzelf" is.
Want het is omdat je jezelf vergelijkt met anderen, niet af wilt wijken van de norm.

Pistache schreef op 30-07-2022 om 22:02:

[..]

Een beetje voller kan best mooi zijn, maar er is een verschil tussen voller en ongezond overgewicht, of obesitas hebben.

Maar tegelijkertijd: dat iemand slank is wil helemaal niet zeggen dat die persoon ook gezond is of gezond leeft. Er zijn zoveel manieren om ongezond te leven. Mensen die roken zijn bijvoorbeeld vaak heel slank, maar hun longen rotten langzaam weg.  

amarna schreef op 30-07-2022 om 22:07:

Het is ook onzin wanneer een vrouw diw een borstvergroting of andere ingreep heeft laten doen zegt dat dat "alleen voor zichzelf" is.
Want het is omdat je jezelf vergelijkt met anderen, niet af wilt wijken van de norm.

Het ligt eraan. Als een vrouw helemaal geen borsten heeft, dan vind ik het best logisch dat ze borsten wil hebben. Als een vrouw kleine borsten heeft, maar ze wil cup D in plaats van B, dan ben ik het met je eens. 

amarna schreef op 30-07-2022 om 22:07:

Ik denk dat je daarin gelijk hebt. Waarom anders je borsten laten vergroten? Zodat je er zelf de hele tijd naar kan kijken?

Rondstruiner schreef op 30-07-2022 om 22:09:

[..]

Maar tegelijkertijd: dat iemand slank is wil helemaal niet zeggen dat die persoon ook gezond is of gezond leeft. Er zijn zoveel manieren om ongezond te leven. Mensen die roken zijn bijvoorbeeld vaak heel slank, maar hun longen rotten langzaam weg.

Slank betekent niet per definitie gezond, dat ben ik zeker met je eens. Maar zwaar overgewicht en obesitas is wel per definitie ongezond.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

30-07-2022 om 22:19

Zilver_gray schreef op 30-07-2022 om 22:12:

[..]

Ik denk dat je daarin gelijk hebt. Waarom anders je borsten laten vergroten? Zodat je er zelf de hele tijd naar kan kijken?

Het zal voor een deel vast ‘aangepraat’ zijn maar ik geloof absoluut niet dat cosmetische ingrepen altijd voor een ander zijn. Alles wat je doet om er leuk uit te zien zou daar dan onder vallen van haar verven en make-up gebruiken tot aan kleding toe. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 22:21

Zilver_gray schreef op 30-07-2022 om 22:12:

[..]

Waarom niet?

redbulletje schreef op 30-07-2022 om 22:05:

[..]

Je hebt iets als de gulden snede in de natuur waardoor er ook veel architectuur op gebaseerd is. Bepaalde verhoudingen in het gezicht worden onbewust automatisch aantrekkelijker gevonden bijv.

Zo simpel is het niet.

"Kan je iemands schoonheid kwantificeren, in een aantal gulden sneden uitdrukken? nee dat kan niet. Het is wel zo dat een verregaande symmetrie in het gezicht meestal aantrekkelijker is, en die symmetrie hangt mogelijk samen met de gulden snede. Er is veel onderzoek gedaan naar gezichtsverhoudingen en aantrekkelijkheid, maar elk onderzoek heeft andere resultaten: onomstotelijk bewijs dat een gulden gezicht beter is, is er dus niet."

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/het-geheim-van-de-gulden-snede/

BrightEchidna89

BrightEchidna89

30-07-2022 om 22:24

In het begin las ik hier een aantal keer de opmerking in de trant van "waar zijn de mannen?". Man zijnde: laat ons alsjeblieft hierbuiten. Mannen van mijn generatie en ouder gaan zonder problemen naar het strand, ongeacht hun lichaam. Bij jongere generaties begin ik spijtig genoeg wel een fixatie op te merken over hun lichaam. 

Over de campagne zelf: spijtig dat ze obese personen normaliseert. 

Hetvrijewoord schreef op 30-07-2022 om 22:19:

[..]

Het zal voor een deel vast ‘aangepraat’ zijn maar ik geloof absoluut niet dat cosmetische ingrepen altijd voor een ander zijn. Alles wat je doet om er leuk uit te zien zou daar dan onder vallen van haar verven en make-up gebruiken tot aan kleding toe.

Ik denk dat het hebben van borsten toch van een andere orde is dan er “leuk uit willen zien”.Het gaat om je “vrouw willen voelen”,  make up en kleding is leuk, maar borsten hebben als vrouw is wat bij een vrouwelijk lichaam hoort.

En ik bedoel niet meteen een plastic fantastic cup e ofzo. Gewoon borsten.

Battle-Royale schreef op 30-07-2022 om 22:21:

[..]

Waarom niet?

Omdat ik denk dat het wat dieper zit dan enkel “mooie borsten”. Het vrouw zijn, het aantrekkelijk gevonden worden (door anderen).

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

30-07-2022 om 22:31

Valdemar schreef op 30-07-2022 om 22:24:

In het begin las ik hier een aantal keer de opmerking in de trant van "waar zijn de mannen?". Man zijnde: laat ons alsjeblieft hierbuiten. Mannen van mijn generatie en ouder gaan zonder problemen naar het strand, ongeacht hun lichaam. Bij jongere generaties begin ik spijtig genoeg wel een fixatie op te merken over hun lichaam.

Helemaal eens. Verschrikkelijke ontwikkeling. Je leest het steeds vaker. Volle vrouwen die hun lijf normaliseren. Met als toppunt beroepshuilebalk Asha ten Broeke.

Nee, obese is niet normaal en ook niet gezond. Niks mis met paar kilo meer. Sterker nog. Een gezond gewicht is met enige regelmaat net wat meer dan wat men zelf als streefgewicht ziet. Maar obesitas is niet gezond. 

En nee, dat is niet body shamen. Ik heb zelf fors overgewicht. Maar de dag dat ik dat ga normaliseren mag je me met een pan op mijn hoofd slaan. 

Valdemar schreef op 30-07-2022 om 22:24:

Nee, dan heb je het niet begrepen. De campagne staat er juist voor dat iedereen, hoe oud, jong, dun, dik, groot of klein je ook bent naar het strand kan gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.