Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat valt je op op Funda? DEEL 2

Altijd leuk, pareltjes van Funda.

Post alle gekke, leuke, bizarre, maffe, mooie dingen die je tegenkomt op Funda!

Link naar deel 1:

https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/wat-valt-je-op-op-funda?page=87#2627

Moosey schreef op 16-12-2025 om 13:06:

Maar die wastafels waren er dus toch eerder dan de badkamer Dorestad? Grappig, ik zat er net dus over te denken of men dan niet meteen een badkamer ging bouwen in huizen waar waterleiding kwam. Maar het is natuurlijk helemaal niet gek dat je eerst voor een minder ruimte-rovende oplossing koos, je had immers nooit een douche gehad dus waarom zou je die nu wel willen. Waarschijnlijk is de douche überhaupt van later datum dan het stromend water in huizen..

Ja, ik heb ook nog wel mensen gekend die tot in de jaren '90 geen douche in huis hadden. Met die wastafels op elke kamer kon ieder zich wassen en dat scheelde natuurlijk wel rijen bij de badkamer. Wij hadden vroeger op de logeerkamer een wastafel, dat was op zich wel prettig voor de privacy van de gasten, die konden dan ook nog tutten en tandenpoetsen in hun eigen ruimte. 

Maar pas toen ik die wastafels zag op die foto's realiseerde ik me dat dat iets uit het verleden is. 

mut

mut

16-12-2025 om 17:02

Bij mijn eerste 2 kinderen woonden we ook in huis met wastafels op de slaapkamers. Heerlijk vond ik het, vieze billen? naast de commode was de kraan met warm en koud water. Er was ook een oude douchekamer (alleen douche) en een meer moderne badkamer (douchen in bad, wc en wastafel, wasmachine stond daar ook). Wat mij betreft wil ik best opnieuw een wastafel op de slaapkamer.

Dorestad schreef op 16-12-2025 om 14:30:

Dat klopt Moosey. Die douche/badkamer kwam dus eind jaren 70 pas.

Begin jaren 70 kregen mijn ouders een douche, die kwam in een van de inbouwkasten. 

Toen ik 30 jaar geleden verhuisde naar Nijmegen kreeg ik een woning, waar nog geen douche inzat maar een lavet. De verhuurder had me gelukkig van te voren verteld dat de cv er nog in kwam, en de badkamer nog gerenoveerd moest worden. 😅 (voor ik erin kwam)

lavet_2_http_peteraten_punt_nl.jpg

Wauw Yumi Bizar eigenlijk aan hoeveel luxe we gewend zijn geraakt de afgelopen 75 jaar..

Yumi schreef op 16-12-2025 om 17:20:

[..]

Begin jaren 70 kregen mijn ouders een douche, die kwam in een van de inbouwkasten.

Toen ik 30 jaar geleden verhuisde naar Nijmegen kreeg ik een woning, waar nog geen douche inzat maar een lavet. De verhuurder had me gelukkig van te voren verteld dat de cv er nog in kwam, en de badkamer nog gerenoveerd moest worden. 😅 (voor ik erin kwam)

lavet_2_http_peteraten_punt_nl.jpg

Mijn ouders hadden ook een lavet in hun eerste huis, vond mijn moeder geweldig met twee kleine kinderen. 

mut schreef op 16-12-2025 om 17:02:

Bij mijn eerste 2 kinderen woonden we ook in huis met wastafels op de slaapkamers. Heerlijk vond ik het, vieze billen? naast de commode was de kraan met warm en koud water. Er was ook een oude douchekamer (alleen douche) en een meer moderne badkamer (douchen in bad, wc en wastafel, wasmachine stond daar ook). Wat mij betreft wil ik best opnieuw een wastafel op de slaapkamer.

In ons huis uit de jaren 70 was ook een slaapkamer met een wastafel, met warm en koud water. Dit is later de babykamer geworden en mijn handige echtgenoot had daar een meubel gemaakt waar het babybadje in zat. Een plank erboven voor dingetjes en er naast een aankleedgedeelte en eronder kastjes. Reuze handig. Wel met een vooruitziende blik. De wand met behang erachter voorzien van doorzichtig plakplastic want twee jongetjes...lol 

Moosey schreef op 16-12-2025 om 18:37:

Wauw Yumi Bizar eigenlijk aan hoeveel luxe we gewend zijn geraakt de afgelopen 75 jaar..

Mijn ouders verkochten hun huis in 2010 aan de dochter van de overburen. Tijdens de bezichtiging was ze helemaal verbaasd dat er overal al centrale verwarming in zat. Dat hadden haar ouders toen nog steeds niet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.