Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
Netherfield
22-01-2026 om 18:18
Ik hoorde vandaag dat een collega een tegeltuin heeft. Hele achtertuin alleen maar tegels. En tegen het onkruid gooit hij er drie keer per jaar strooizout op. Heb hem gezegd dat hij een barbaar is.
Mama-Inge
22-01-2026 om 19:16
Hier is het ontzettend koud en absoluut geen weer nog om in de tuin bezig te zijn.
Ik heb al wel een sneeuwklokje in bloei
Gebruikersnaaminvullen
22-01-2026 om 22:08
Volgende week is er weer een tuinvogeltelling.
https://www.vogelbescherming.nl/tuinvogeltelling
Maheiden
01-03-2026 om 19:18
Al 2 van de 3 siergrassen gesnoeid. Kan vanaf maart maar die ene week maakt niet veel uit. Helemaal niet met dit weer.
Ik heb ook wat opkomend blad weg gehaald want volgens mij onkruid. Hoop ik maar, soms weet ik niet meer wat er staat 🙄
GroenTuintje
01-03-2026 om 20:06
hier gisteren hele tuin opgeruimd qua blad en takken. De roos is ook gesnoeid en de klimop ook een beetje bijgewerkt.
Tuinfluiter
10-03-2026 om 14:44
Bij de insectenhotels in mijn tuin is het een drukte van belang. Verder ook al aardhommels en citroenvlinders gezien.
Een merelpaar is druk bezig met het bouwen van een nest. Ze vliegen af en aan met bouwmateriaal.
In het grasveld staan krokussen te bloeien en in de borders narcissen.
In de achtertuin heb ik vorige week al aardig wat klussen gedaan. De voortuin wil ik ook aan beginnen maar dan moet ik eerst weer fit zijn, heb een vervelend virus te pakken.
Hier is het tuin seizoen begonnen.
Neweve
10-03-2026 om 15:18
Netherfield schreef op 10-03-2026 om 14:05:
Ik zag hommels in de tuin!
Wij hadden er ook echt veel!
Ik liep een beetje achter in de tuin maar dit weekend veel gesnoeid. Het voelde echt goed om door de tuin te dartelen.
We hebben een peper boompje in de tuin. De helft is aangetast door iets (mix van dorre takken en geen nieuwe knoppen)... twijfel of ik het moet weg snoeien, dan wordt het boompje wel gek scheef.
ToetieToover
10-03-2026 om 16:15
O heerlijk dat voorjaar! Ik geniet vooral van achter het raam van mijn uitzicht vanwege de hooikoorts. Ik heb viooltjes neergezet vlakbij het raam. De bollen komen zo snel de grond uit, je ziet ze bijna groeien! De bedrijvigheid van de vogels volg ik ook. Zo te zien wordt er in vier van de 7 nestkasten al druk gewerkt. 2x kan ik genieten van een enorm drukke mannenmus (1x in de houten kast en 1x in de betonnen kast) een pimpelmezenpaar (betonkast met kleine opening) en een koolmeespaartje (houten kast waar ook mussen in passen). Ik zag ook al ganzen in mijn heg, daar waar vorig jaar er nest zat, maar die kijken de kat nog even uit de tuin.
Het winterkoninkje heb ik ook alweer horen zingen. Heel klein beestje dat heel hard kan zingen! Ik hoop dat het betekent dat die ook weer komt broeden.
ToetieToover
12-03-2026 om 09:57
Netherfield schreef op 12-03-2026 om 09:39:
Ja dat vind ik dan toch jammer van de Gamma
Ik hoop dat niemand zich hierdoor laat inspireren. Het is zo onbegrijpelijk, in deze tijd waarin je extreem warme dagen en periodes met veel neerslag tussen de drogere periodes kunt verwachten. Dat is sowieso voor je eigen tuincomfort belangrijk om structuren in je tuin te maken van planten. Oppervlaktes op de grond, heggen of begroeide schuttingen. Groen boven je hoofd in plaats van een parasol. Daarnaast is het goed voor de natuur in het algemeen. Het argument ‘onderhoudsarm’ gaat ook niet op als je alle planten tussen je tegels uit wilt krabben. Leg die tegels wat verder uit elkaar en laat het onkruid de inheemse planten groeien. Van je terras kun je zo de blaadjes in het groene deel van je tuin vegen. Weinig stress, lijkt mij. Een beetje zitten en de vlinders en hommels bekijken. Met spanning volgen wanneer je plant in bloei komt. De vogels observeren (ik leerde dat een gans “kakelt” als die een ei bijlegt!!) Wat valt er nou te beleven zo’n kale tuin?!
Meesje
12-03-2026 om 10:32
Dit is niet de droomtuin. Het is een filmpje en het wordt een stuk groener. Nog steeds errug veel tegels (maar ja, die verkopen ze natuurlijk ook). Maar wel stukken beter dan dit (plaatjes plakken snap ik niet, dus kan geen voorbeeld plaatsen)
Neweve
12-03-2026 om 10:54
Meesje schreef op 12-03-2026 om 10:32:
Dit is niet de droomtuin. Het is een filmpje en het wordt een stuk groener. Nog steeds errug veel tegels (maar ja, die verkopen ze natuurlijk ook). Maar wel stukken beter dan dit (plaatjes plakken snap ik niet, dus kan geen voorbeeld plaatsen)
Ik vroeg me al af waarom er geen planten in de bak stonden. Het voelde onaf.