Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
GroenTuintje
24-05-2023 om 17:39
Unwind schreef op 24-05-2023 om 17:37:
[..]
Echt prachtig! Hele mooie bos, die doet er niks voor onder aan bloemen van de bloemist! Wat leuk dat je dat uit eigen tuin kunt plukken. Richt jij je tuin daar specifiek ook op in en houd je daar dan rekening mee met de planten die je uitzoekt?
Ben ik ook benieuwd naar 
Tuinfluiter
24-05-2023 om 17:41
Wat een mooie foto's leuk.
GroenTuintje is het een zephirine drouhin roos. Die had ik in mijn oude tuin en wil ik in mijn nieuwe tuin ook weer planten.
GroenTuintje
24-05-2023 om 18:19
Tuinfluiter schreef op 24-05-2023 om 17:41:
GroenTuintje is het een zephirine drouhin roos. Die had ik in mijn oude tuin en wil ik in mijn nieuwe tuin ook weer planten.
Zou heel goed kunnen
het is een uitloper van een rode stamroos
ToetieToover
24-05-2023 om 18:23
Tuinfluiter schreef op 24-05-2023 om 17:41:
Hoe is het met de verhuizing, is die al achter de rug en heb je al nadere plannen gemaakt voor de tuin? Een roos dus in ieder geval 🌹
ToetieToover
24-05-2023 om 18:27
GroenTuintje schreef op 24-05-2023 om 18:19:
[..]
Zou heel goed kunnen
het is een uitloper van een rode stamroos
![]()
Hij is prachtig
Ga je er ook expres bij zitten? Ik doe dat als mijn blauwe regen bloeit, die krijgt dan tegen de avond meer geur en dan zit ik daar te mijmeren. Duurde even totdat mijn lief doorhad waar ik toch uithing ‘s avonds
maar nu is hij wel uitgebloeid. En doet hij zijn naam ‘regen’ eer aan. Het regent bloemen.
GroenTuintje
24-05-2023 om 18:48
ToetieToover schreef op 24-05-2023 om 18:27:
[..]
Hij is prachtig
![]()
Ga je er ook expres bij zitten? Ik doe dat als mijn blauwe regen bloeit, die krijgt dan tegen de avond meer geur en dan zit ik daar te mijmeren. Duurde even totdat mijn lief doorhad waar ik toch uithing ‘s avonds
maar nu is hij wel uitgebloeid. En doet hij zijn naam ‘regen’ eer aan. Het regent bloemen.
Zou ik wel moeten doen
maar met de achterdeur open, ruik ik de rozen ook zo nu en dan
Tuinfluiter
24-05-2023 om 19:26
ToetieToover schreef op 24-05-2023 om 18:23:
[..]
Hoe is het met de verhuizing, is die al achter de rug en heb je al nadere plannen gemaakt voor de tuin? Een roos dus in ieder geval 🌹
We zitten bijna twee weken in ons nieuwe huis. De verbouwingen zijn goed gegaan en de meeste dozen zijn uitgepakt.
Vandaag ben ik begonnen aan de voortuin. Daar stond heel veel heel hoog gras. Dat heb ik eruit gehaald en er kwam een aardige annabelle ondervandaan. Die heb ik laten staan en ik heb een stamroos the fairy, lavendel, wilde marjolein en vrouwenmantel gepland. Morgen ga ik de andere helft gras vrijmaken en bedenken wat ik er in ga zetten.
De achtertuin gaan we in het najaar aanpakken. Nu maai ik het gras en haal onkruid weg.
Ik heb wel dahliaknollen geplant wel wat laat dus ik hoop dat het goed gaat. Ik heb al ongeveer 20 jaar dezelfde dahlia's in mijn tuin dus ben benieuwd.
Kortom ik ben lekker bezig en heb nog veel te doen.
Tuinfluiter
24-05-2023 om 19:37
GroenTuintje schreef op 24-05-2023 om 18:48:
[..]
Zou ik wel moeten doen
maar met de achterdeur open, ruik ik de rozen ook zo nu en dan
![]()
Bij ons stond hij tegen de gevel vlak bij de tuin deur. We roken hem dus ook binnen. Ik vind kamperfoelie in de avond ook altijd heerlijk ruiken.
GroenTuintje
24-05-2023 om 20:11
Tuinfluiter schreef op 24-05-2023 om 19:37:
[..]
Bij ons stond hij tegen de gevel vlak bij de tuin deur. We roken hem dus ook binnen. Ik vind kamperfoelie in de avond ook altijd heerlijk ruiken.
De kamperfoelie staat bij ons eind vd tuin, ergens verstopt in de border
ToetieToover
24-05-2023 om 20:42
Tuinfluiter schreef op 24-05-2023 om 19:26:
[..]
We zitten bijna twee weken in ons nieuwe huis. De verbouwingen zijn goed gegaan en de meeste dozen zijn uitgepakt.
Vandaag ben ik begonnen aan de voortuin. Daar stond heel veel heel hoog gras. Dat heb ik eruit gehaald en er kwam een aardige annabelle ondervandaan. Die heb ik laten staan en ik heb een stamroos the fairy, lavendel, wilde marjolein en vrouwenmantel gepland. Morgen ga ik de andere helft gras vrijmaken en bedenken wat ik er in ga zetten.
De achtertuin gaan we in het najaar aanpakken. Nu maai ik het gras en haal onkruid weg.
Ik heb wel dahliaknollen geplant wel wat laat dus ik hoop dat het goed gaat. Ik heb al ongeveer 20 jaar dezelfde dahlia's in mijn tuin dus ben benieuwd.
Kortom ik ben lekker bezig en heb nog veel te doen.
Leuk, al die ontdekkingen van wat er in de tuin staat! En plannen maken, vind ik zelf heel leuk
ToetieToover
24-05-2023 om 20:47
Geur vind ik heel belangrijk van een tuin. De geur van versgemaaid gras.
En ook van bloeiende bloemen, vooral van blauwe regen, viooltjes, rozen en kamperfoelie.
Ik heb een mooie geur- en kleurcombinatie die straks gaat shinen hier: roos Compassion met kamperfoelie. De roos geurt overdag, de kamperfoelie in de avond. En de kleuren zijn heel harmonieus, plus het contrast van de bloemvormen en het roodpaarse blad van de roos met het grijzige blad van de kamperfoelie. 
duet
24-05-2023 om 22:33
Unwind schreef op 24-05-2023 om 17:37:
[..]
Echt prachtig! Hele mooie bos, die doet er niks voor onder aan bloemen van de bloemist! Wat leuk dat je dat uit eigen tuin kunt plukken. Richt jij je tuin daar specifiek ook op in en houd je daar dan rekening mee met de planten die je uitzoekt?
Nee, niet echt. Mijn dochter had gezegd dat ze voor haar verjaardag bloemen wilde en ik herinnerde me ineens dat mijn eigen moeder vroeger voor mij vaker bloemen uit haar tuin mee nam. Toen ontstond het idee om dat dit jaar voor mijn dochter ook een keer te doen. En de bos was inderdaad erg goed gelukt. 
Tuinfluiter
25-05-2023 om 07:35
ToetieToover schreef op 24-05-2023 om 20:42:
[..]
Leuk, al die ontdekkingen van wat er in de tuin staat! En plannen maken, vind ik zelf heel leuk
![]()
Wij vinden plannen maken ook leuk en we krijgen steeds meer ideeën ik wil in iedergeval volgend jaar veel meer bloemen in mijn tuin.
Moosey
25-05-2023 om 08:19
Bloemen uit de tuin: ik heb daar ook nooit op gepland, maar eigenlijk kan ik altijd mei-oktober wel boeketten maken uit de tuin. Je kunt zoveel gebruiken! Bloeiende heesters of takken met mooi blad, fluitenkruid en boterbloemen, varens, akelei, bloeiende grassen, margrieten, rozen, dahlia’s. Wat ik ook graag gebruik zijn klimplanten zoals wingerd of vogelwikke, die hangen dan zo’n beetje over de rand van de vaas te krullen, prachtig!
Ik woon in bloementelers-gebied en zal nooit commerciële snijbloemen kopen, het is zo’n beroerde industrie.. Maar boeketten uit de tuin maken vind ik echt heel leuk.
Een vriendin van me selecteert er wel echt op qua tuinplanten en op werk hebben we ook een snijbloemenbed waar mensen zelf kunnen plukken. Dat is ook heel gaaf.
het geeft ook herinneringen