Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
Unwind
10-04-2023 om 21:57
Coreopsis schreef op 10-04-2023 om 18:10:
https://voerdebijbij.nl/voedselbanken/
Vanaf vandaag t/m 22 april kan iedereen een gratis zakje bloemzaad (bijenbloemen) halen bij de voedselbank.
Bedankt voor de tip! Wat een goede actie
FaithfulDuck87
10-04-2023 om 21:58
Gisteren gras gemaaid en vandaag nog een keer. Het was zo vreselijk lang, dat het niet in 1 keer lukte. Het gras is zo geel als wat en er zit veel dood gras tussen, dus moet ook nog eens flink verticuteren.
GroenTuintje
11-04-2023 om 00:19
Unwind schreef op 10-04-2023 om 21:57:
[..]
Bedankt voor de tip! Wat een goede actie
Helemaal eens
ShowyHummingbird30
11-04-2023 om 05:12
Friezinnetje schreef op 10-04-2023 om 21:58:
Gisteren gras gemaaid en vandaag nog een keer. Het was zo vreselijk lang, dat het niet in 1 keer lukte. Het gras is zo geel als wat en er zit veel dood gras tussen, dus moet ook nog eens flink verticuteren.
Mijn postzegeltje is ook weer gemaaid. Dat ging hier een stuk makkelijker want inmiddels half mos en dat groeit wel hard in de breedte maar niet in de hoogte. Ik heb het maar opgegeven dat nog weg te krijgen. Groen is groen en het verschil zie je nauwelijks vanaf een paar meter afstand. ![]()
Tara82
11-04-2023 om 17:43
Net de aardbeien plantjes die ik van het weekend kreeg van mijn tante in de grond gezet. Ik moet voor nog een stuk onkruid vrij maken, maar helaas gaat dat nu niet, omdat ik ziek ben. Het weer was het er wel voor vandaag. Hopelijk knap ik deze week op en kan ik in het weekend wat meer doen in de tuin. In de voortuin is nu een heel kaal stuk waar 1 jarige in stonden. Ik moet nog bedenken wat ik daar wil hebben. Andere planten groeien goed. De munt is aardig terrein aan het winnen, maar hij staat in een hoge bak, dus het is prima. Ik geniet van alle bloembollen. Alleen heb ik nu wel erg veel gele bloemen (tulpen en narcissen) staan. Volgende keer dus wat andere kleuren kopen.
duet
12-04-2023 om 16:46
Ik heb het hele paasweekend in de tuin doorgebracht. Ben nog veel bezig met grote opruimwerkzaamheden. Ik heb de hele border onder de kastanjeboom schoongemaakt. Alle bladafval en kastanjes van 2 jaar weggehaald. Verder wat hosta's die in de kern van de plant kaal waren uitgegraven en opnieuw in geplant tot een mooie bos. Mijn waterloopje staat weer. Ik heb mijn regenton leeg laten lopen, omdat het kraantje verstopt zat met prut. De hele ton en alles rondom de ton schoongemaakt en geveegd. Na alle regen van de laatste dagen zit de ton nu al weer voor driekwart vol. Ook de aardbeienborder die er vorig jaar al uit zag als een bloembed helemaal opgeschoond. Met pijn in het hart de bloeiers eruit gehaald, de hele boel omgespit en de aardbeien weer terug gezet. Ik hoop op een goede oogst dit jaar. Als het vrijdag droog is gaan we onze twee kersenbomen (10 meter hoog) toppen, zodat ze op laag niveau uitlopen en wij de kersen weer kunnnen plukken. De takken die we 2 jaar geleden getopt hebben lopen al mooi uit, nu de rest nog.
GroenTuintje
14-04-2023 om 11:41
even weer eens wat foto’s van bloeiende planten en bomen in eigen tuin

Kersenboompje geeft voor het eerst bloesem.

Vergeet-mij-nietjes en een net gespannen om bessenstruik.

Appelboom in bloesem. Achtergrond frambraam.

Perenboom vol bloesem. Hoop op dit jaar wel een goede oogst. Appelboom was wel goed voorgaande jaren, maar deze peer niet.

nog een bessenstruik en een insectenhotel.

1 vd Borders weer in de bloei
Plotsa
14-04-2023 om 22:58
Wat een heerlijk weer vandaag. De perenbloesem doet het goed, de perzik ook en de kers is vandaag ook gaan bloeien. De appel moeten we nog een paar dagen op wachten denk ik.
Verder bloeien de tulpen uitbundig, toch een mooi seizoen die lente. Bloeit het bij jullie ook goed? Bij Groentuintje iig wel zo aan die mooie foto's te zien.
GroenTuintje
14-04-2023 om 23:01
Plotsa schreef op 14-04-2023 om 22:58:
Wat een heerlijk weer vandaag. De perenbloesem doet het goed, de perzik ook en de kers is vandaag ook gaan bloeien. De appel moeten we nog een paar dagen op wachten denk ik.
Verder bloeien de tulpen uitbundig, toch een mooi seizoen die lente. Bloeit het bij jullie ook goed? Bij Groentuintje iig wel zo aan die mooie foto's te zien.
Klinkt ook leuk
heb je foto’s
?
Plotsa
14-04-2023 om 23:17
Nee, nog geen foto's van gemaakt. Zal de komende dagen eens wat foto's maken en kijken of het lukt om ze hier te plaatsen.
GroenTuintje
14-04-2023 om 23:19
Plotsa schreef op 14-04-2023 om 23:17:
Nee, nog geen foto's van gemaakt. Zal de komende dagen eens wat foto's maken en kijken of het lukt om ze hier te plaatsen.
Leuk
duet
15-04-2023 om 10:00
GroenTuintje schreef op 14-04-2023 om 11:41:
even weer eens wat foto’s van bloeiende planten en bomen in eigen tuin
![]()
Kersenboompje geeft voor het eerst bloesem.
Vergeet-mij-nietjes en een net gespannen om bessenstruik.
Mooi GT! Hou je kersenboompje wel op tijd in toom.
Wij hebben gisteren onze 2 kersenbomen van meer dan 10 meter hoog tot 2 meter getopt. Gigantische klus. Vorige eigenaar van ons huis heeft ze nooit gesnoeid waardoor ze van middelstam tot enorme reuzen waren uitgegroeid. 10 jaar geleden al terug getopt naar 6 meter, maar na 10 jaar waren ze weer meer dan 10 meter hoog. Nu de zaag er echt goed in gezet. Ik hoop dat ze op lage hoogte mooi gaan uitlopen en dat ik ze dan beter in toom kan houden. Nu kunnen we in ieder geval ook weer bij de kersen, als de kroon op 2 meter zit!
GroenTuintje
15-04-2023 om 10:21
duet schreef op 15-04-2023 om 10:00:
[..]
Mooi GT! Hou je kersenboompje wel op tijd in toom.
Wij hebben gisteren onze 2 kersenbomen van meer dan 10 meter hoog tot 2 meter getopt. Gigantische klus. Vorige eigenaar van ons huis heeft ze nooit gesnoeid waardoor ze van middelstam tot enorme reuzen waren uitgegroeid. 10 jaar geleden al terug getopt naar 6 meter, maar na 10 jaar waren ze weer meer dan 10 meter hoog. Nu de zaag er echt goed in gezet. Ik hoop dat ze op lage hoogte mooi gaan uitlopen en dat ik ze dan beter in toom kan houden. Nu kunnen we in ieder geval ook weer bij de kersen, als de kroon op 2 meter zit!
Dankje
en wow! Van 10 tot 2 meter? Kan dat zomaar
ToetieToover
15-04-2023 om 11:10
GroenTuintje schreef op 15-04-2023 om 10:21:
[..]
Dankje
![]()
en wow! Van 10 tot 2 meter? Kan dat zomaar![]()
Ja dat kan, maar ze bloeien op meerjarig hout dus het kan zijn dat je even geen vruchten hebt een jaartje. En kersensoorten kunnen een ziekte oplopen als je hevig snoeit, daar zijn ze gevoelig voor.