Gezondheid en welzijn
Mick87
22-05-2026 om 10:34
Wie heeft er nog meer een grafhekel aan de zomer?
oké, kom maar door.
Wie heeft er nog meer een hekel aan de zomer? Nu de zomerse dagen weer voor ons liggen kan ik er niet omheen: ik HAAT het.
Die kutzon de hele dag, inclusief hoge zonkracht. Het lange licht. De hitte. En dan nog alle prikkels: schreeuwende kinderen in een zwembadje, barbecues, feestjes en dan nog het gejubel over het heerlijke weer waar je van MOET genieten. Echt sodemieter op. Gelukkig is het over 15 weken alweer september.
Medestanders ?
Mick87
31-05-2026 om 23:56
Yumi schreef op 31-05-2026 om 20:30:
[..]
Herken alles wat je schrijft, inclusief bbq, zelfs iemand met een vuurkorf, rokende onderbuurman de overdaad aan geluiden. Vorige week zaterdag schrok ik wakker om 8.30 uur, had de hele nacht doorgeslapen. De buren waren op vakantie, gisterenavond teruggekomen vanmorgen waren ze rond 5.30u weer op het balkon. 4 jaar geleden verhuisd als ik de keuze nog een keer mocht maken dan ging ik de stad uit.
Jezus. Om half zes op het balkon. Aso
Isook
10-06-2026 om 12:15
Hield ik maar van wiet, want heel onze slaapkamer inclusief die van onze kinderen rook ernaar. Onze buren hebben tot vannacht 1 uur geblowd achter in hun tuin.
De temperatuur buiten was wel goed. Dat dan weer wel. 
Mick87
12-06-2026 om 20:53
MissBobby schreef op 12-06-2026 om 08:14:
En daar gaan we weer…. Vanaf woensdag/donderdag 25/30 graden….
Bah geen zin in. Maar ja. Het is juni. Nu al bijna twee weken gematigd weer. Dus die zomerse opleving. Tja.... het hoort er even bij.
Auwereel
12-06-2026 om 21:53
MissBobby schreef op 12-06-2026 om 08:14:
En daar gaan we weer…. Vanaf woensdag/donderdag 25/30 graden….
Een van mijn apps verwacht zelfs 34 graden op zaterdag. Ik hoop heel erg dat dat naar beneden wordt bijgesteld. Het mag dan bijna zomer zijn, het is nog geen hoogzomer!
CharlieB
12-06-2026 om 22:14
Mick87 schreef op 12-06-2026 om 20:53:
[..]
Bah geen zin in. Maar ja. Het is juni. Nu al bijna twee weken gematigd weer. Dus die zomerse opleving. Tja.... het hoort er even bij.
Ik heb ook geen zin. Vooral niet in meer dan 30 graden, maar het is natuurlijk nog even afwachten hoe erg het echt gaat worden.
Inderdaad de afgelopen 2 weken ruimschoots kunnen bijkomen. Maar ik vind het zo jammer dat we dan meteen weer naar die 30 gaan. Gewoon even een tijdje 22-24 graden, een beetje bewolkt en een beetje zon, af en toe een klein buitje (hoeft ook geen noodweer te zijn). Gewoon rustig weer, dat had ik wel leuk gevonden. Helaas heb ik het niet voor het zeggen ☺️
Wat ik dan wel écht heel fijn vind, is dat de langste dag al bijna is en dat daarna de dagen (ook al gaat dat heel langzaam) weer korter worden. In ieder geval weer de, voor mij, goede kant op!
Mick87
12-06-2026 om 22:40
CharlieB schreef op 12-06-2026 om 22:14:
[..]
Ik heb ook geen zin. Vooral niet in meer dan 30 graden, maar het is natuurlijk nog even afwachten hoe erg het echt gaat worden.
Inderdaad de afgelopen 2 weken ruimschoots kunnen bijkomen. Maar ik vind het zo jammer dat we dan meteen weer naar die 30 gaan. Gewoon even een tijdje 22-24 graden, een beetje bewolkt en een beetje zon, af en toe een klein buitje (hoeft ook geen noodweer te zijn). Gewoon rustig weer, dat had ik wel leuk gevonden. Helaas heb ik het niet voor het zeggen ☺️
Wat ik dan wel écht heel fijn vind, is dat de langste dag al bijna is en dat daarna de dagen (ook al gaat dat heel langzaam) weer korter worden. In ieder geval weer de, voor mij, goede kant op!
Ja ik vind het contrast echt te hoog ja. Van te koud voor de tijd van het jaar naar: boven de 30. Helaas gevolg klimaatverandering. In mijn beleving was het in mijn jeugd vrij ongewoon temperaturen boven de 30 graden.
Gelukkig Inderdaad de langste dag komt eraan en dan gaat het inderdaad weer de goede kant op.
Poezenmeisje
12-06-2026 om 23:40
Ik ben vanochtend terug gekomen uit Spanje en ben nu al flauw van de Nederlandse zomer.
😄
EchteNoorderling
13-06-2026 om 07:28
Ik ben van de hel (midden in stad) naar de hemel (mooi dorp) gegaan, niet meer wakker worden/ überhaupt niet eens in slaap komen van buren op een illegaal balkon naast mijn slaapzolder, maar nu raam wagenwijd open en wakker worden van de vogels. En nu geniet ik wel van mooie dagen. Vroeger dacht ik bij een zonnige dag: bah dat wordt weer lawaai en overlast.
Jujubee
13-06-2026 om 07:55
Mick87 schreef op 12-06-2026 om 22:40:
[..]
Ja ik vind het contrast echt te hoog ja. Van te koud voor de tijd van het jaar naar: boven de 30. Helaas gevolg klimaatverandering. In mijn beleving was het in mijn jeugd vrij ongewoon temperaturen boven de 30 graden.
Gelukkig Inderdaad de langste dag komt eraan en dan gaat het inderdaad weer de goede kant op.
Ja, precies dat. Donderdag had ik het ijskoud in mijn dunne spijkerjack onderweg naar mijn werk en ik vind het in huis ook al dagen fris. Dus ik loop lekker in mijn dikke joggingbroek, mijn thermosokken, etc. Ik heb het snel koud. En dan ineens weer naar 30 graden gaan. Die overgang kan ik echt slecht hebben. Ik word daar vaak ook extra verkouden van (ben chronisch verkouden sinds corona), dus tja, liever niet ineens van 16 naar 30 graden. Maar net wat je zegt: klimaatverandering. Je merkt gewoon aan het extreme weer dat Moeder Natuur flink de weg kwijt is dankzij ons. Ik ben over 12 dagen jarig en ik zie zowaar dan 23 graden staan i.p.v. 30. De afgelopen jaren was het steevast bloedheet op mijn verjaardag (op vorig jaar na, toen maar 25 graden). Toen ik klein was, was het altijd regenachtig en fris. Nu is er bijna altijd een hittegolf. Mijn broers verjaardag, drie weken voor mij, is nog steeds wel vaak wisselvallig. Ik zal al blij zijn als het wat minder lang licht is.
Zo rond augustus heb ik liever hittegolven dan nu, want dan is het al sneller donker. Ik slaap zo ruk met dit weer. Ik probeer eerder naar bed te gaan met een slaapmasker op, maar dan nog doe ik voor elf uur geen oog dicht. En ik moet er vroeg uit bij mijn nieuwe werk, voor vijven, dus ik ben wel lekker brak die dagen. Mijn slaapkamer is grotendeels donker, maar boven mijn gordijnen piept toch altijd wat licht uit.
Roos57
13-06-2026 om 08:33
MissBobby schreef op 12-06-2026 om 08:14:
En daar gaan we weer…. Vanaf woensdag/donderdag 25/30 graden….
Ja bah 😦
DeOnbekende
13-06-2026 om 09:39
Jujubee schreef op 13-06-2026 om 07:55:
[..]
Ja, precies dat. Donderdag had ik het ijskoud in mijn dunne spijkerjack onderweg naar mijn werk en ik vind het in huis ook al dagen fris. Dus ik loop lekker in mijn dikke joggingbroek, mijn thermosokken, etc. Ik heb het snel koud. En dan ineens weer naar 30 graden gaan. Die overgang kan ik echt slecht hebben. Ik word daar vaak ook extra verkouden van (ben chronisch verkouden sinds corona), dus tja, liever niet ineens van 16 naar 30 graden. Maar net wat je zegt: klimaatverandering. Je merkt gewoon aan het extreme weer dat Moeder Natuur flink de weg kwijt is dankzij ons. Ik ben over 12 dagen jarig en ik zie zowaar dan 23 graden staan i.p.v. 30. De afgelopen jaren was het steevast bloedheet op mijn verjaardag (op vorig jaar na, toen maar 25 graden). Toen ik klein was, was het altijd regenachtig en fris. Nu is er bijna altijd een hittegolf. Mijn broers verjaardag, drie weken voor mij, is nog steeds wel vaak wisselvallig. Ik zal al blij zijn als het wat minder lang licht is.
Zo rond augustus heb ik liever hittegolven dan nu, want dan is het al sneller donker. Ik slaap zo ruk met dit weer. Ik probeer eerder naar bed te gaan met een slaapmasker op, maar dan nog doe ik voor elf uur geen oog dicht. En ik moet er vroeg uit bij mijn nieuwe werk, voor vijven, dus ik ben wel lekker brak die dagen. Mijn slaapkamer is grotendeels donker, maar boven mijn gordijnen piept toch altijd wat licht uit.
Het was altijd al zomer eind juni, ook vroeger was het geen maand die in de regel "regenachtig en fris" was.
Mick87
13-06-2026 om 09:51
DeOnbekende schreef op 13-06-2026 om 09:39:
[..]
Het was altijd al zomer eind juni, ook vroeger was het geen maand die in de regel "regenachtig en fris" was.
Ik heb het idee dat juni de laatste 10 jaar vooral bloedheet is. Uitzondering is 2024 en nu dit jaar dan. Hoewel we weer richting bloedhitte gaan. Zo geen zin in, maar wel genoten de afgelopen twee weken met koeler weer.
Als juni weer voorbij is gaan we voor mij de goede kant weer op. Tuurlijk is het dan nog doorbijten maar voor mij voelt het toch goed als mei en juni er weer op zitten en de dagen weer korter worden en het najaar ergens in de verte in zicht is.
Jujubee
13-06-2026 om 10:05
Mick87 schreef op 13-06-2026 om 09:51:
[..]
Ik heb het idee dat juni de laatste 10 jaar vooral bloedheet is. Uitzondering is 2024 en nu dit jaar dan. Hoewel we weer richting bloedhitte gaan. Zo geen zin in, maar wel genoten de afgelopen twee weken met koeler weer.
Als juni weer voorbij is gaan we voor mij de goede kant weer op. Tuurlijk is het dan nog doorbijten maar voor mij voelt het toch goed als mei en juni er weer op zitten en de dagen weer korter worden en het najaar ergens in de verte in zicht is.
Ja, dat dus. Natuurlijk is het altijd hoogzomer eind juni en logisch dat het warm is, maar mijn verjaardagen zijn echt een stuk heter geworden de afgelopen tien jaar. Flink heter. Soms was het ook al eind mei heet.
Auwereel
13-06-2026 om 11:31
Jujubee schreef op 13-06-2026 om 07:55:
[..]
Ja, precies dat. Donderdag had ik het ijskoud in mijn dunne spijkerjack onderweg naar mijn werk en ik vind het in huis ook al dagen fris. Dus ik loop lekker in mijn dikke joggingbroek, mijn thermosokken, etc. Ik heb het snel koud. En dan ineens weer naar 30 graden gaan. Die overgang kan ik echt slecht hebben. Ik word daar vaak ook extra verkouden van (ben chronisch verkouden sinds corona), dus tja, liever niet ineens van 16 naar 30 graden. Maar net wat je zegt: klimaatverandering. Je merkt gewoon aan het extreme weer dat Moeder Natuur flink de weg kwijt is dankzij ons. Ik ben over 12 dagen jarig en ik zie zowaar dan 23 graden staan i.p.v. 30. De afgelopen jaren was het steevast bloedheet op mijn verjaardag (op vorig jaar na, toen maar 25 graden). Toen ik klein was, was het altijd regenachtig en fris. Nu is er bijna altijd een hittegolf. Mijn broers verjaardag, drie weken voor mij, is nog steeds wel vaak wisselvallig. Ik zal al blij zijn als het wat minder lang licht is.
Zo rond augustus heb ik liever hittegolven dan nu, want dan is het al sneller donker. Ik slaap zo ruk met dit weer. Ik probeer eerder naar bed te gaan met een slaapmasker op, maar dan nog doe ik voor elf uur geen oog dicht. En ik moet er vroeg uit bij mijn nieuwe werk, voor vijven, dus ik ben wel lekker brak die dagen. Mijn slaapkamer is grotendeels donker, maar boven mijn gordijnen piept toch altijd wat licht uit.
Het is nog veel erger wat we aan aanpassingsvermogen nodig hebben. De temperatuur is wel 16°C maar gevoelstemperatuur 11°C. En dan omschakelen naar een gevoelstemperatuur van 30°C of meer!