Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Restitutiepolis zorgverzekering 2023

Tot nu toe had ik altijd een restitutiepolis, om zo maximale keuzevrijheid te hebben bij het kiezen van zorg. Voor komend jaar lijkt de spoeling in restitutiepolissen vrij beperkt. Een van de opties is Stad Holland. Iemand daar ervaring mee? Of een advies voor een andere goede restitutiepolis? https://www.poliswijzer.nl/zorgverzekering/kennisbank/nieuwe-zorgpremies-2023

ik zit al jaren bij de dsw. Officieel geen echte restitutie maar ik heb wel vrije keuze. Ik vind ze super fijn en bereikbaar.

Ik wil/moet hier ook echt induiken. Ik ben voor 4 ziektes onder behandeling bij 3 ziekenhuizen. En dat klinkt vast overdreven maar ik vind een goede verstandhouding en mogen meedenken erg belangrijk dus ik ben al 2 keer een fijne arts gevolgd naar een ander ziekenhuis.

Dus vrije zorgkeuze vind ik persoonlijk ook erg belangrijk maar veel opties qua restitutie polissen zie ik inderdaad ook niet. 

Ik heb overigens geen ervaring Met Stad Holland dus je hebt ook vrij weinig aan mijn bericht 😁 maar ik heb dezelfde zoektocht dus ik kijk hier ook even mee.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-11-2022 om 21:08 Topicstarter

StadHolland is een merk van DSW. Dus ik hoop dezelfde goede klantenservice en zo als DSW. Daar hoor ik inderdaad meer positieve verhalen over. Maar Stad Holland zelf is echt een kleintje, dus ik ken niemand die daar verzekerd is.

Ik ben al jaren zeer tevreden over ASR en ga zeker niet overstappen!

Ik denk dat ik gewoon bij DSW blijf, ik ben heel tevreden. DSW heeft een combinatiepolis van restitutie en natura. 

Stad Holland kende ik nog niet, maar ik zie dat ze voor de vacatures doorverwijzen naar DSW en ze zitten op hetzelde adres. Stad Holland biedt itt DSW wel een echte restitutiepolis en is ook iets duurder. De aanvullende pakketten zijn zo te zien hetzelfde als bij DSW. Volgens mij zit dat wel goed.

Het was wel even slikken, de nieuwe premie, ik moet voor komend jaar ook een aanvullend pakket voor tandarts en fysio. Maar niks aan te doen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-11-2022 om 06:50 Topicstarter

Kersje schreef op 12-11-2022 om 00:01:

Ik ben al jaren zeer tevreden over ASR en ga zeker niet overstappen!

ASR was afgelopen jaar wel de allerduurste met de restititiepolis, maar goed om te lezen dat je daar dan ook kwaliteit voor terug krijgt.

Ben wel eens verzekerd geweest bij Stad Holland, was daar tevreden over! Je kunt ook makkelijk declaraties doen via hun app. Prima verzekeraar vind ik, maar heb verder ook geen ingewikkelde dingen medisch gezien.

Even een off-topic vraag hoor, maar met zo’n restitutiepolis moet je alle zorg eerst zelf voorschieten toch? Hebben jullie dan duizenden euro’s achter de hand voor het geval er acuut iets gebeurd, of je anderszins vele dure behandelingen moet ondergaan? 

Ik hoef eigenlijk weinig zelf iets voor te schieten. De afgelopen jaren alleen voor de corona herstelzorg omdat ik bij een zorgverlener zat die niet aan contracten deed. En voor de acupunctuur, maar dat word maar 50% vergoed.
Voor de rest hoef ik niks voor te schieten.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-11-2022 om 10:36 Topicstarter

masatu schreef op 12-11-2022 om 09:47:

Even een off-topic vraag hoor, maar met zo’n restitutiepolis moet je alle zorg eerst zelf voorschieten toch? Hebben jullie dan duizenden euro’s achter de hand voor het geval er acuut iets gebeurd, of je anderszins vele dure behandelingen moet ondergaan?

Daar heb ik spaargeld voor. Ik vind het veel vervelender als achteraf blijkt dat ik een bepaald percentage helemaal zelf moet betalen omdat mijn zorgverlener geen contract blijkt te hebben. Dat loopt helemaal in de papieren met de hoeveelheid zorg die ik helaas jaarlijks moet gebruiken.

Verder hoef je dus alleen voor te schieten als je zorgverlener geen contract heeft.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-11-2022 om 10:38 Topicstarter

Mischa83 schreef op 12-11-2022 om 09:29:

Ben wel eens verzekerd geweest bij Stad Holland, was daar tevreden over! Je kunt ook makkelijk declaraties doen via hun app. Prima verzekeraar vind ik, maar heb verder ook geen ingewikkelde dingen medisch gezien.

Bedankt voor je ervaring.

masatu schreef op 12-11-2022 om 09:47:

Bedoel je qua behandelingen/operaties of medicatie? Het enige wat ik ooit heb moeten voorschieten is een zalfje ofzo, verder nooit iets. Gaat allemaal direct naar ASR. Ik wil gewoon helemaal vrij in keuze zijn waar ik me laat behandelen, vandaar altijd een restitutiepolis.

Daglichtlamp schreef op 12-11-2022 om 06:50:

[..]

ASR was afgelopen jaar wel de allerduurste met de restititiepolis, maar goed om te lezen dat je daar dan ook kwaliteit voor terug krijgt.

De klantenservice van ASR heb ik idd zeer goede ervaringen mee, bij vragen nemen ze echt de tijd voor je en doen ze erg veel moeite iets voor je uit te zoeken en daarover terug te bellen. Zo had ik ooit een vraag over een bepaalde revalidatie en kwamen zij ook met bepaalde zaken waar ik ook gebruik van kon maken en ikzelf nog niet aan gedacht had. Erg fijn!

Klopt wel dat ASR niet de goedkoopste is, maar ik betaal in januari mijn zorgpremie voor het hele jaar, waardoor ik ook weer wat korting krijg. Alle kleine beetjes helpen 😉

Bedankt voor de uitleg, dan heb ik het verkeerd begrepen. Als ik op internet zoek, zie ik namelijk dit soort berichten "Restitutie is een ander woord voor terugbetaling. Het principe van een restitutiepolis is dan ook dat je de rekening voor zorg zelf betaalt en doorstuurt naar de verzekeraar. Deze betaalt de kosten terug als deze vallen binnen de dekkingsvoorwaarden van de verzekering.", en dat leek mij nogal duur worden als je alles eerst zelf moet betalen gezien die ziekenhuisrekeningen flink kunnen oplopen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-11-2022 om 11:51 Topicstarter

masatu schreef op 12-11-2022 om 11:34:

Bedankt voor de uitleg, dan heb ik het verkeerd begrepen. Als ik op internet zoek, zie ik namelijk dit soort berichten "Restitutie is een ander woord voor terugbetaling. Het principe van een restitutiepolis is dan ook dat je de rekening voor zorg zelf betaalt en doorstuurt naar de verzekeraar. Deze betaalt de kosten terug als deze vallen binnen de dekkingsvoorwaarden van de verzekering.", en dat leek mij nogal duur worden als je alles eerst zelf moet betalen gezien die ziekenhuisrekeningen flink kunnen oplopen.

De hoogste rekening die ik ooit heb voorgeschoten was volgens mij rond de 1000 euro. Maar dat is geld dat je gewoon weer terug krijgt.

De DSW is overigens ook supersnel met declareren. Dus meestal declareer ik voor ik betaal en heb vaak binnen 3 dagen het geld voor een rekening waar ik 2 weken de tijd heb om te betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.