Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Digitalisering van de zorg

Dat er te weinig zorgpersoneel is en dat het zorgpersoneel veel tijd kwijt is aan administratieve zaken is al een tijdje regelmatig in het nieuws. Wat mij de laatste tijd opvalt is dat er veel zorg gedigitaliseerd word in mijn omgeving. Ik neem aan om personeelstekorten op te vangen. Gedeeltelijk begrijp ik dit wel en waar het goed werkt lijkt het mij zeker een goed alternatief. Zo heeft het ziekenhuis hier in de buurt tegenwoordig apparaten staan waarmee mensen zelf hun gewicht, bloeddruk etc. moeten meten voorafgaande aan een afspraak, iets dat eerst de assistent deed. Er zitten nog aardig wat kinderziektes in maar los daarvan snap ik wel dat zoiets gedigitaliseerd word.
Maar ik trek toch ook wel mijn wenkbrauwen op bij sommige vormen van zorg. Zo krijg ik een gedeelte van de kraamzorg als digitale zorg, dat houd in dat ik instructievideos kan kijken via een app, daar is verder geen persoonlijke begeleiding bij. Wat word er in jouw omgeving gedigitaliseerd in de zorg, en vind je dat een verbetering of niet?


Als ze nou eens al die belachelijk doorgeschoten administratie in de zorg zouden afbouwen, dan was er veel meer tijd voor patienten.
Sommige dingen vind ik wel goed, maar we schieten misschien ook wel door, zeker als we toe gaan naar diagnoses stellen na een gesprek via zoom ofzo. 
Instructievideo's lijken me soms prima, als het over eenvoudige dingen gaat. Maar complexere zaken niet. 

Voor mij is kraamzorg er toch zeker ook in de kraamvrouw en baby in de gaten te blijven houden. Hoe gaat het met ze. Zijn er zorgen, moeten ze ergens aan de bel trekken?Zowel medisch als psychisch en sociaal- emotioneel.  Dat lukt niet via instructievideo's. Verder is het als je voor de eerste keer ouder wordt toch wel erg fijn als er iemand is die laat zien hoe alles gaat. Kindje in bad, verschonen met trucjes om te voorkomen dat je onder geplast wordt enz. Dat je na 1 voorbeeld evt nog filmpjes kan kijken vind ik een prima ontwikkeling. 
Bij borstvoeding is het denk ik erg fijn dat er genoeg kraamhulp is. Dat gaat meestal niet vanzelf
Ik hoop dat er goed gekeken gaat worden hoeveel zorg er nodig is in een gezin. Dat het maatwerk wordt. Ik denk wel dat tekenen van een postnatale depressie eerder gezien zullen worden bij volledige kraamzorg dan bij 1 of 2 uurtjes per dag. 

Ik hoop dat er goed gekeken gaat worden hoeveel zorg er nodig is in een gezin. Dat het maatwerk wordt. Bij mijn eerste waren de uren nodig. Zelfs nog uitbreiding gehad. Bij de tweede hebben we haar eigenlijk elke dag eerder naar huis gestuurd. Toen was het veel minder nodig (en de klik was ook minder). 

Ik heb er zelf nog niet zoveel ervaring mee behalve het elektronisch aanmelden in een ziekenhuis (waar dan alsnog mensen bij staan om te helpen) en dat er foto's van vlekjes doorgestuurd worden door de huisarts naar de dermatoloog voordat er doorverwezen wordt. Bij die laatste hoop ik altijd dat er zo geen dingen gemist worden. 

Mijn moeder heeft een chronische aandoening waarvoor ze elk half jaar even gezien werd door een arts. Met corona ging dat met een foto en een digitale of telefonische afspraak. Op verzoek van mijn moeder is dat zo gebleven zolang haar huid rustig is. Dat lijkt me ook prima dan. 

Digitalisering van de zorg heeft niet alleen als doel personeelstekorten op te vangen, maar ook als doel om te bezuinigen. Ik werk in de zorg en vind het niet altijd een verbetering. Er vindt veel verschuiving van taken plaats, administratie die door de specialist gedaan moet worden, waardoor er uiteindelijk minder tijd en aandacht voor de patiënt is.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

22-03-2023 om 12:04

De administratie moet gewoon veel verder teruggeschroefd worden. Elk wissewasje moet tegenwoordig in de computer, maar als het er op aankomt "hoor ik het toch liever uit uw eigen mond". Zelf mijn fysio spendeert uren om zowel de achtergrond als de hulpvraag als het einddoel als weet-ik-wat allemaal te moeten opschrijven. Terwijl ik niet eens een echt einddoel heb.

We houden onszelf bezig op deze manier. 

Het digitaliseren van bloeddruk, gewicht, hartslag snap ik ook niet. Een assistent kan het 10x sneller dan jijzelf en straks zul je zien dat iemand het moet begeleiden omdat 70-plussers het apparaat niet snappen. Dus wat is dan nog de winst?

Instructie-video's zijn mijns inziens alleen ter ondersteuning, nooit ter vervanging. Een fysio-therapeut doet de oefening voor en checkt of jij de beweging goed nadoet. Thuis kun je de instructie-video dan nog een nakijken als geheugensteuntje... 

Verdere digitalisering moet er m.i. in resulteren dat er meer handen aan het bed komen: medicijnen uittellen, patieten-dossiers van het ene ziekenhuis naar het andere (wat een gedoe is dat, zeg), vervolg-afspraken maken/wijzigen... het kan allemaal digitaler en efficienter.

Een deel van de digitalisering gebeurt ook "omdat het kan", omdat er aanbod is.
Ontwikkelaars van software en 'slimme apparaten' laten zien wat ze allemaal kunnen, op congressen, beurzen en heidagen. Degenen die daar dan onder de indruk zijn en besluiten 'dat gaan we ook doen' zijn niet zelden de directeurs en managers die geen rechtstreeks patientcontact hebben en dus iets doordrukken wat de werkvloer niet echt wil.

Ik zeg niet dat het altijd zo gaat, maar ik heb het wel zien gebeuren.

ik denk dat de digitalisering in principe goed is. Echter spreekt elke systeem weer een andere taal, waardoor de data niet voldoende kunnen samenwerken en dus geen of beperkte stuurinformatie geeft. En dat maakt mijn inziens digitalisering in de zorg onvoldoende ondersteunend is. 

Madamecannibale

Madamecannibale

22-03-2023 om 13:19 Topicstarter

Daddy_gijs schreef op 22-03-2023 om 12:04:


Het digitaliseren van bloeddruk, gewicht, hartslag snap ik ook niet. Een assistent kan het 10x sneller dan jijzelf en straks zul je zien dat iemand het moet begeleiden omdat 70-plussers het apparaat niet snappen. Dus wat is dan nog de winst?

Daar heeft het ziekenhuis hier iets op gevonden. Bij elk apparaat staat een vrijwilliger. Ook een manier om kosten te besparen.

Madamecannibale schreef op 22-03-2023 om 13:19:

[..]

Daar heeft het ziekenhuis hier iets op gevonden. Bij elk apparaat staat een vrijwilliger. Ook een manier om kosten te besparen.

Tja, zolang er vrijwilligers zijn. We zullen zien. 

Ik zou graag meer mogelijkheden hebben om digitaal een afspraak vast te leggen. Dochter komt regelmatig bij dermatoloog, zij plannen dat en sturen dan een papieren brief. Als die dag niet uit komt moet ik bellen.  

Ook communicatie tussen zorgverleners kan beter. Laatst had dermatoloog iets bij dochter vastgesteld en antibiotica voorgeschreven. Huisarts wist dat niet (We kwamen bij huisarts omdat het weer terug kwam). Terwijl we altijd aangeven dat gegevens gedeeld mogen worden. 

Mugske schreef op 22-03-2023 om 18:59:

Ik zou graag meer mogelijkheden hebben om digitaal een afspraak vast te leggen. Dochter komt regelmatig bij dermatoloog, zij plannen dat en sturen dan een papieren brief. Als die dag niet uit komt moet ik bellen.

Ook communicatie tussen zorgverleners kan beter. Laatst had dermatoloog iets bij dochter vastgesteld en antibiotica voorgeschreven. Huisarts wist dat niet (We kwamen bij huisarts omdat het weer terug kwam). Terwijl we altijd aangeven dat gegevens gedeeld mogen worden.

Herkenbaar dat heeft soms te maken dat de systemen niet met elkaar kunnen communiceren vanwege dr verschillende software. 

Ik vind het brieven sturen over wanneer je een afspraak hebt echt hopeloos ouderwets. En dan om het te verzetten moeten bellen. Bizar, dat mag wat mij betreft echt gedigitaliseerd worden, met als keuze dat je ook nog een brief krijgt.

IdolizedMouse16

IdolizedMouse16

22-03-2023 om 20:10

Ik had van de week een mail dat mijn belafspraak van 28 maart niet door kon gaan en dat deze verplaatst was naar 28 maart.
Voor de duidelijkheid, bij deze belafspraken wordt geen tijd vastgelegd, je moet maar zien dat je beschikbaar bent wanneer er die dag gebeld wordt.

Tegenwoordig moet je in het ziekenhuis ook aanmelden met een legitimatiebewijs waarna je een papiertje krijgt met een QR-code. Op de afdeling gekomen moet je die QR-code scannen om jezelf aan te melden waarna het stuk papier weg gegooid mag worden. Milieutechnisch echt een grote vooruitgang.

Tatemae schreef op 22-03-2023 om 19:22:

[..]

Herkenbaar dat heeft soms te maken dat de systemen niet met elkaar kunnen communiceren vanwege dr verschillende software.

Ik vind het brieven sturen over wanneer je een afspraak hebt echt hopeloos ouderwets. En dan om het te verzetten moeten bellen. Bizar, dat mag wat mij betreft echt gedigitaliseerd worden, met als keuze dat je ook nog een brief krijgt.

Hier maken ze het nog leuker.

Ik krijg een papieren afspraak die mij zo'n beetje nooit schikt.

Dan moet ik bellen. Geven ze mij een andere dag en uur.

En dan vertrekt er alweer een papieren exemplaar naar me thuis.

Terwijl ze ook een app hebben waar alles in staat én alles ook nog eens per mail gaat.

Leuk voor mensen zonder computer of telefoon, maar vooral van die 2de en 3de papieren brief (en dat ze daar dan ook nog een postzegel aan uitgeven) snap ik toch écht niets.

Tatemae schreef op 22-03-2023 om 19:22:

[..]

Herkenbaar dat heeft soms te maken dat de systemen niet met elkaar kunnen communiceren vanwege dr verschillende software.

Ik vind het brieven sturen over wanneer je een afspraak hebt echt hopeloos ouderwets. En dan om het te verzetten moeten bellen. Bizar, dat mag wat mij betreft echt gedigitaliseerd worden, met als keuze dat je ook nog een brief krijgt.

Normaal komt dat soort informatie van de dermatoloog wel bij de huisarts terecht. Dus niet echt consistent. 


Bij de tandarts en fysio maak ik een afspraak voor de volgende keer  en dan krijg ik een bevestiging in de mail en paar dagen van te voren een herinnering. Superhandig.

Ik ben wel erg blij met de mogelijk van ehealth met mijn behandelaar. Via een app hou ik een dagboek bij, doe ik oefeningen en krijg informatie. Op het moment dat ik bij mijn behandelaar ben kunnen we heel effectief te werk gaan, want de standaard vraag "hoe is het met je" kan hij lezen en volgen in de app. Ik vind het echt een verdieping op de behandeling. Ook kan ik tussendoor met hem chatten of zelfs videobellen als ik dat zou willen. Ok heb het gevoel dat ik zelf veel meer regie heb en dat mn herstel hierdoor veel sneller gaat. Dus dat stukje digitalisering ben ik erg positief over. 

Mugske schreef op 22-03-2023 om 21:28:

[..]

Normaal komt dat soort informatie van de dermatoloog wel bij de huisarts terecht. Dus niet echt consistent.


Bij de tandarts en fysio maak ik een afspraak voor de volgende keer en dan krijg ik een bevestiging in de mail en paar dagen van te voren een herinnering. Superhandig.

Bij mij helaas niet, ook niet tussen de gynaecoloog en verloskundige. Ik voelde me net zo'n doorgeefluik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.