Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Bevolkingsonderzoek borstkanker gehad..wie ook?


Beterlaat2021! schreef op 09-03-2023 om 08:17:

Ja, het blijft een raar apparaat. Er is ook geen plaats voor je hoofd als je eenmaal in de pletter zit. Wie dat toch heeft uitgevonden?

Ik vond horizontaal wat houding betreft nog wel gaan. De verticale foto als het apparaat kantelt vond ik echt lastig. Ik vond de medewerkster trouwens niet als een soort slager tekeer gaan. Vond haar erg aardig en rustig, ze leek haar best te doen om het met respect te doen

Ik vind het apparaat vreselijk, maar die mevrouw die zo heel dicht tegen je aan komt staan nog vreselijker, ondanks dat ze vriendelijk en rustig is. tegenwoordig moet ik zitten, omdat ik een keer ben flauwgevallen tijdens het onderzoek.

Gemberkoekje

Gemberkoekje

14-03-2023 om 11:46 Topicstarter

 Ik had dit topic gestart...uitslag net binnen...alles goed gelukkig.
Hopelijk ook een goede uitslag voor iedereen die nog moet 👍️

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

14-03-2023 om 11:51

Gemberkoekje schreef op 14-03-2023 om 11:46:

Ik had dit topic gestart...uitslag net binnen...alles goed gelukkig.
Hopelijk ook een goede uitslag voor iedereen die nog moet 👍️

Top 

Gemberkoekje schreef op 14-03-2023 om 11:46:

Ik had dit topic gestart...uitslag net binnen...alles goed gelukkig.
Hopelijk ook een goede uitslag voor iedereen die nog moet 👍️

Fijn! Is dat ook weer achter de rug! 

Gemberkoekje schreef op 14-03-2023 om 11:46:

Ik had dit topic gestart...uitslag net binnen...alles goed gelukkig.
Hopelijk ook een goede uitslag voor iedereen die nog moet 👍️

Dat is weer een zorg minder. 

Gemberkoekje schreef op 14-03-2023 om 11:46:

Ik had dit topic gestart...uitslag net binnen...alles goed gelukkig.
Hopelijk ook een goede uitslag voor iedereen die nog moet 👍️

Fijn!

fijn Gemberkoekje, vast een hele opluchting 🥳👍

Lieve vrouwen, ik schop dit topic even omhoog. Sorry voor de lange lap tekst.

Wat wil ik hiermee? 
Proberen wat dingen op een rij te krijgen?

Ik ben op vakantie in het buitenland (nog ruim twee weken) en ben drie dagen geleden gebeld door de huisarts. De uitslag van het bevolkingsonderzoek is niet goed. 

BI-RADS 4.

Ik knal nu alle kanten op. Het wachten is op een afspraak maken door de mamma-polikliniek.

Mocht het mis zijn, kan ik dan kiezen om direct beide borsten te laten amputeren? 
Voor mij zijn het "nietmeerfunctionele melkklieren".  Mijn zoon is 24 en ik hoef (krijg) echt geen baby meer. 

Borstkanker komt niet voor in mijn familie (vader- en moederkant). 

Ik begreep eerder dat mensen met een bepaalde genmutatie vroegtijdig voor een borstamputatie kunnen kiezen.
Zou ik dat ook kunnen, of gaat er gedramd worden over borstbesparend, reconstructie etc.? 

Ik wil geen verminking en als ik al twee jaar naar mijn collega kijk (andere kankervorm) dan sla ik bestraling, chemo en als het allemaal toch niet werkt alsnog amputatie liever over.

Ik heb ruim dertig jaar geleden een biopsie gehad bij mijn tepel (geen idee meer waarvoor) en toen een staphylokokkeninfectie opgelopen (impetigo van Bockhart). Deze werd niet herkend in het UMCG (Dermatologie) en ik heb twee jaar met pijn gelopen terwijl mijn tepel etterde. 

Uiteindelijk ben ik met een geleende pas naar de universiteitsbibliotheek gegaan en heb daar net zo lang boeken met 'echt vieze plaatjes' bekeken totdat ik iets herkende. Fotokopietje gemaakt en dit meegenomen naar het UMCG. De dermatoloog vond het 'niet-onwaarschijnlijk' en na twee antibioticakuren was ik genezen. 

Ik denk dat deze ervaring van twee jaar letterlijk krom lopen van de pijn meespeelt bij mijn wens om direct te amputeren.



https://www.kanker.nl/kankersoorten/borstkanker/onderzoeken/mammografie-bij-borstkanker

De afwijking kan misschien kanker zijn. Voor een definitieve uitslag is een biopsie nodig.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen:

  • 4a: kans op kwaadaardigheid is 2-10%
  • 4b: kans op kwaadaardigheid is 11-50%
  • 4c: kans op kwaadaardigheid is 51-94%

Ongeveer 4 op de 10 vrouwen met BI-RADS 4 heeft een kwaadaardige tumor.

ik heb borstkanker gehad. Ik heb de indruk dst het veelvoorkomend is en dat er (dus) veel kennis is. Ik had veel inspraak in de behandeling, ook daar waar ik wilde afwijken van wat gangbaar is. Het zal van je arts afhangen lijkt me. Mijn arts luisterde goed naar me en week zelfs af van het protocol op mijn uitdrukkelijke wens. Nu wilde ik minder in plaats van meer, zoals jij. Maar toch: er zijn zeker meedenkende artsen.

Het hele traject viel me erg mee. Achteraf bezien in elk geval, tijdens was het soms spannend Operatie, bestraling en hormoontherapie. Weinig last, nauwelijks bijwerkingen. Ik lees geen schrik of angst voor de diagnose, dat lijkt me terecht. Eerst maar even afwachten. 

En voor de ingreep: het kan bij één negatieve ervaring in het verleden blijven. Deze ingreep zou je alles mee kunnen vallen (achteraf).

Bedankt voor je reactie. 🌹

Waarvoor kreeg je hormoontherapie?

De tumor die ik had was hormoongevoelig. Gisteren stond er een heel stuk over in de krant: dat dit vaak voorkomt. In plaats van chemo, krijg je dan een middel dat voorkomt dat, simpel gezegd, zorgt dat je eigen hormonen als voeding kunnen dienen voor nieuwe tumoren. Zijn tabletten die je meerdere jaren slikt. Je (ik dan toch) komt er direct van in de overgang. Een heel boekje (echt) met heel veel mogelijk heel vervelende bijwerkingen, superheftige overgang bijvoorbeeld. Die heb ik allemaal niet gehad. Op één goed te verdragen bijwerking na. Verder helemaal geen last gehad🙏🍀🙏

Toen ik stopte met mijn anticonceptiepil (Trigynon), ben ik na twee weken gierend van ellende en letterlijk hysterisch weer gaan slikken. 

Verschrikkelijk, die overgang. 

Mijn nichtje had er ook behoorlijk last van en is hormonen gaan slikken. Zij was altijd erg alternatief, antroposofisch etc., maar dit werd haar toch te zot.

Mijn moeder had vooral last van opvliegers.

Wat een verdrietige ervaring heb je eerder gehad jaren geleden, Poezenmeisje. Wat zul je je alleen hebben gevoeld. 

Ik heb geen eigen ervaring met borstkanker, wel van een naast familielid. De ervaringen van haar waren dat er veel mogelijk is, ook als dat niet de standaard is. Maar geef het goed aan, en als een zorgverlener/met name bij artsen kan je switchen...niet prettig voelt, bespreek dit dan en vraag een ander.

Weet je inmiddels al wanneer je naar de polikliniek kunt? Lukt het ook nog om vakantie te vieren, of word je in beslag genomen door alle onzekerheden? In ieder geval vanaf hier een

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.