Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Te laat

Moosey schreef op 08-01-2024 om 22:42:

welk recept?

Ja sorrie, vergat de link 

Jynta1981 schreef op 08-01-2024 om 22:41:

[..]

Ik maak het ongeveer zoals dit recept maar dan niet vega/vegan en zonder wijn met extra bouillon én ik gooi alles in de slowcooker. Heel lekker makkelijk recept en iedereen eet het graag hier thuis.

https://eerlijkereten.nl/diner/hemelse-stoofpot-met-kip/

Goed, had het niet moeten vragen. Vegan kip? 

Moirmel schreef op 09-01-2024 om 00:25:

[..]

Neeneeneenee ik zei al, ik maak het normaal. Dus met gewone kippendij en  kippenbouillon.

Kan het originele recept niet vinden, vandaar. 

Jynta1981 schreef op 09-01-2024 om 07:11:

[..]

Neeneeneenee ik zei al, ik maak het normaal. Dus met gewone kippendij en kippenbouillon.

Kan het originele recept niet vinden, vandaar.

Sorry, te snel gelezen en zit redelijk snel op mijn paard als ik een term lees als "vegan kip".

Je recept herlezen en daar je aangeeft gewoon kip te gebruiken: hoe bereidt je deze? Volgens het recept zou je die pas op het einde toevoegen, maar tegen de tijd dat je kip gaar is, zijn je groenten dan toch compleet plat gekookt. 
Mijn idee zou zijn om de groenten en de saus te bereiden in een wok terwijl je de kip in een ovenschaal bakt en vervolgens alles nog een poosje in de oven te steken.

Moirmel schreef op 09-01-2024 om 00:25:

[..]

Om je op je paard te houden: tofu is daar prima geschikt voor. Of nog beter: peasmakers. Vrij smakeloos (net als kip) maar heel goed te kruiden en daardoor veelzijdig. Bomvol eiwitten. Zijn vegans dol op. https://www.peasmaker.nl/

Ik moet vanavond weer werken en neem gerookte kipfilet in stukjes en komkommer mee, was van plan vanmiddag tussendoor thuis een kom soep te eten maar heb alleen nog te grote porties erwtensoep in de diepvries en ook geen blikje of zak meer staan dus ik ga nog even naar de winkel.
Man eet een biefstuk met noedels en wat hij er verder nog bij gooit weet ik niet. Er liggen nog sperziebonen in de diepvries ook en hij kijkt maar wat hij doet. Ik had nog 3 biefstukken over van kerst dus kan hij die mooi een opmaken vanavond.

Libertine schreef op 09-01-2024 om 07:54:

[..]

Om je op je paard te houden: tofu is daar prima geschikt voor. Of nog beter: peasmakers. Vrij smakeloos (net als kip) maar heel goed te kruiden en daardoor veelzijdig. Bomvol eiwitten. Zijn vegans dol op. https://www.peasmaker.nl/

Ik hap.
Totaal geen probleem met vegan of vegetarisch, maak het zelf minstens één keer per week; maar wat me stoort is dat ze dan vlees willen imiteren terwijl de keuze uit groenten zo uitgebreid is. 
En als je kip smakeloos noemt, dan ken je enkel de kip uit de supermarkt en heb je nog nooit kip gegeten die fatsoenlijk gevoed en verzorgt werd. 

Vanavond voor man en kinderen spaezli,en een fleischkaese. Voor mij kipfilet met gewokte groenten.

Moirmel schreef op 09-01-2024 om 08:34:

[..]

Ik hap.
Totaal geen probleem met vegan of vegetarisch, maak het zelf minstens één keer per week; maar wat me stoort is dat ze dan vlees willen imiteren terwijl de keuze uit groenten zo uitgebreid is.
En als je kip smakeloos noemt, dan ken je enkel de kip uit de supermarkt en heb je nog nooit kip gegeten die fatsoenlijk gevoed en verzorgt werd.

Vlees wordt geïmiteerd zodat mensen die graag vlees eten makkelijker overstappen. En omdat de meeste vega(n)s dol zijn op vlees maar het vanwege leed en klimaat niet eten. Van mij hoeft het niet hoor, nepkip.

jij kruid je kip nergens mee?

Moirmel schreef op 09-01-2024 om 07:47:

[..]

Sorry, te snel gelezen en zit redelijk snel op mijn paard als ik een term lees als "vegan kip".

De kip zelf is anders wel vegan. Dus in dat opzicht klopt het wel

GeorgieBrown schreef op 09-01-2024 om 09:26:

[..]

De kip zelf is anders wel vegan. Dus in dat opzicht klopt het wel

Vrijwel alle dieren die hier worden gegeten

Libertine schreef op 09-01-2024 om 08:53:

[..]

Vlees wordt geïmiteerd zodat mensen die graag vlees eten makkelijker overstappen. En omdat de meeste vega(n)s dol zijn op vlees maar het vanwege leed en klimaat niet eten. Van mij hoeft het niet hoor, nepkip.

jij kruid je kip nergens mee?

Als je geen vegetariër bent raad ik je aan om in je omgeving een boer te zoeken met vethanen. Misschien dat de regels in Nederland anders zijn, dus vergeef me voor deze onwetendheid, maar in België worden die normaal geslacht na 6 weken en de biologische na 12 weken. 
Toen we zelf vethanen hadden, slachten we die na 6 maanden en dat vlees is dus inderdaad compleet anders dan wat je in de supermarkt krijgt. Zelf slacht ik alleen nog mijn kippen als ze niet meer leggen (na een jaar of 4 meestal) en dat vlees is veelal enkel nog goed voor soep of vol au vent vanwege de taaiheid. 

Maar om op je vraag te antwoorden: kip die we in de supermarkt kopen kruid ik inderdaad, maar zo'n goed gevoede vethaan heeft weinig meer nodig dan peper en zout. 

Vind het wel een beetje spijtig dat mensen kennelijk niet meer weten hoe vlees hoort te smaken (en te kleuren) door de ingrepen van de massaproductie. 

Sorry voor het off-topic gedeelte, zoals eerder vermeld vandaag staan er hier mosselen op het menu.

Libertine schreef op 09-01-2024 om 09:35:

[..]

Vrijwel alle dieren die hier worden gegeten

Kan het niet laten.
Dit klopt niet. Zowat alle veedieren worden bijgevoederd met diermeel. Je vleeskoeien eten dus effectief andere koeien. 

Moirmel schreef op 09-01-2024 om 09:49:

[..]

Kan het niet laten.
Dit klopt niet. Zowat alle veedieren worden bijgevoederd met diermeel. Je vleeskoeien eten dus effectief andere koeien.

Maar dat is niet hun keuze. In principe heeft Libertine wel gelijk. Afgezien van varkens dan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.