Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

@Moirmel water waar paste in heeft gekookt zal vast wat zetmeel van de pasta in zich hebben waardoor het een beetje bindt. Dat zou een verschil kunnen maken.

Ik heb echt een gekke week qua eten.
Gisteren aten we sushi op verzoek van de kinderen.
Vrijdagavond was ik uit eten met een vriendin en het was echt heel lekker, met een mooi dranken arangement erbij (twee keer wijn, een bier en een sake).  Eerste twee amuses, daarna iets met tomaten, venkel en amandelen. Verder kan ik het me niet herinneren, en ze hebben altijd alleen een menu van de chef, dus ik kan het ook niet terug vinden.
Donderdagavond aten we pizza bij mijn broer voor de verjaardag van mijn nichtje (dat was de derde keer pizza in 7 dagen . Beetje genant).
Woensdagavond was ik met mijn lief uit eten bij een restaurant in de buurt wat net vernieuwd was. Ze hadden alleen niet gezegd dat er walnoten op de pizza zaten (en daar is mijn lief allergisch voor), en dat zorgde voor wat onrust. We vonden het allebei niet echt een geslaagde avond. Het duurde heel lang voor het eerste eten kwam, toen bleek dat de pizza met walnoten was en we konden niet echt kiezen wat we verder wilden eten. Dus na 3/4 maaltijd naar huis, zak chips gehaald in de supermarkt en Lupin op gezet en die gekeken terwijl we chips aten.

Vanavond eten we nog een keer de crispy bloemkool die we hier hadden opgedaan. Zin in!

@Moirmel: ik dacht ook aan quiche pompoen met geitenkaas, deze bv: https://deliciousmagazine.nl/recepten/pompoentaart-met-geitenkaas/

@afrodite: wat een goed idee, mosterd-preisoep voor lunch. Misschien ga ik dat nog wel even maken vanmiddag.

Gisteren met de kinderen en broer en diens gezin naar een museum geweest, heerlijke dag gehad met z'n allen. Het was veel buiten en gelukkig was het droog, we kwamen wel allemaal modderig thuis maar ach. In de avond kwam schoonvader eten, heb gnocchi met pompoen-spinaziesaus met Parmezaan gemaakt. Toe had ik griesmeelpudding voor de frutjes. Daarna paste schoonvader op de frutjes en konden wij gezellig een avondje op stap met vrienden. 

Vanavond een gerecht dat altijd in de smaak valt: pie met champignons, kip, prei, mosterd en tijm. 

yette

yette

22-10-2023 om 11:12 Topicstarter

Kaasschnitzels, vanmiddag uit te vinden hartige muffins waarin ik een boerenkoolkliekje wil verwerken (met oa uitgelekte Griekse yoghurt, eieren, knof & verse kruiden?) en een salade met bietjes, komkommer, rucola en feta. 

@Teig, hoe maak je de pie?

https://www.jamieoliver.com/recipes/chicken-recipes/chicken-mushroom-puff-pie/
Jamie Oliver-recept. Hij gebruikt bosui, ik gebruik dat niet maar wel een prei. Ik gooi er ook regelmatig groentelarestjes doorheen. Ik maak geen onderkant van bladerdeeg, dus ik giet het geheel na het koken in de ovenschaal, leg er bladerdeeg op (beetje inprikken her en der) en dan bak ik het af in de oven. 

Vanavond is het eindelijk tijd voor in balsamico gekaramelliseerde spruitjes, ui (liefst rode, maar als ik dat niet kan vinden heb ik nog sjalotjes), blauwe kaas en peer uit de oven. Misschien donkergroene linzen erbij, misschien iets anders. 

Teigera schreef op 22-10-2023 om 10:06:

@Moirmel: ik dacht ook aan quiche pompoen met geitenkaas, deze bv: https://deliciousmagazine.nl/recepten/pompoentaart-met-geitenkaas/

...

Bedankt, ziet er goed uit dus deze zal het worden. 

vandaag hier op tafel: falafel met ijsbergsla en knoflooksaus en paddestoelensoep van kippenbouillon met veel kruiden, in ieder geval tijm, rozemarijn en knoflook. Later heb ik er nog wat arepa’s bijgebakken met kaas.

Rest van het arepa deeg ligt in de koelkast. Ik denk dat ik het ga gebruiken om een ovenschaal mee af te dekken. Soort omgekeerde hartige taart, want ik zie hier heel veel quiche langskomen! Ik heb nog wel wat groentelaresten en wat ei en room, voor de vulling. Even zoeken naar vis om erdoor te doen in de vriezer zometeen. Bedankt voor de inspiratie!

Wij zijn onderweg naar huis.  Tijd om een menu voor de komende dagen te bedenken en een boodschappenlijstje te maken.
Ik maak vanavond melanzane, daar eten we brood (ciabatta) bij.

Geen zin om de deur uit te gaan, dus we eten uiensoep met kaascroutons.

citroentje schreef op 22-10-2023 om 13:46:

Geen zin om de deur uit te gaan, dus we eten uiensoep met kaascroutons.

Lekker! Past wel bij de herfst.
Hoe maak je de soep en kaascroutons?

600 gram uien in 30 gram boter uur karamelliseren. Dan oregano, tijm en knoflook meebakken, 30 gram bloem en eetlepel bruine basterd erbij en ook even goed aanbakken. Liter groentebouillon erbij en scheutje balsamico. Ook nog uurtje zachtjes op. Croutons: oudgeworden afbakbroodjes besprenkelen met paar druppels weer, olijfolie en kaas. Onder de gril tot kaas gesmolten. Voor serveren beetje tuinkers over de coupons.

citroentje schreef op 22-10-2023 om 15:55:

600 gram uien in 30 gram boter uur karamelliseren. Dan oregano, tijm en knoflook meebakken, 30 gram bloem en eetlepel bruine basterd erbij en ook even goed aanbakken. Liter groentebouillon erbij en scheutje balsamico. Ook nog uurtje zachtjes op. Croutons: oudgeworden afbakbroodjes besprenkelen met paar druppels weer, olijfolie en kaas. Onder de gril tot kaas gesmolten. Voor serveren beetje tuinkers over de coupons.

Lekker dankjewel 

Ik was donderdag weer op de been. 3 dagen bankhangen was ook meer dan genoeg.
Donderdagavond aten we tosti’s met geitenkaas en rauwe ham.
Vrijdag appte de buurvrouw of we zin hadden om sushi te gaan eten en dat was een geslaagd spontaan avondje. Heerlijk gegeten.

Zaterdag werd een oom 80 en gezellig met nichten en neven bijgekletst. Was een goed lunchbuffet met soepen, salades en broodjes kroket. Toen we thuis kwamen amper nog trek dus wat borrelnootjes gesnackt.

Heb vandaag 3 kg stoofperen geschild en opgezet met bessensap en rode wijn. Huis ruikt heerlijk. Eten we vanavond met hertenbiefstuk en gebakken aardappels. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

22-10-2023 om 16:54

kipgehaktballetjes met een salade erbij van veldsla, ei, italiaanse mix van nootjes, croutons en gedroogde tomaten. Aangevuld met nog wat restjes uit de koeling

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.