Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

yette

yette

05-03-2023 om 09:15 Topicstarter

Bedankt voor de felicitaties! 
Gisteren bleek de moeder van Dochters vriend ook nog lemper ajam en risolles gemaakt te hebben die ze haar zoon mee gaf. Zo'n 15-20 van elk. Ze is een fantastische kok waar we regelmatig iets van krijgen, maar ik heb haar helaas nog nooit onmoet. Bij nader inzien was de verjaardag van De Dochter een mooie gelegenheid geweest om de ouders van de man waarmee ze samenwoont te ontmoeten. Maar dat bedacht ik tot mijn schaamte vanmorgen pas  Straks maar even met De Dochter bespreken, als ze uit bed is! 
Enniewee, ik kan zelf best goed koken (kuch) maar de finesse en het geduld van de moeder van mijn 'schoonzoon' is echt benijdenswaardig! 

Bij binnenkomst van de gasten hadden we dus onverwacht risolles en lemper, waarbij ik een Moscow mule serveerde (cocktail met oa wodka, limoen en gemberbier). Vervolgens mijn tapasplanken. Eerst vier soorten hartige broodjes en schalen met dipgroenten, gevolgd/aangevuld door kazen met confitures van druiven en vijgen, jaren '70 prikkers, tappenades, paté, salades, toastjes, pasteitjes met geitenkaas, tijm en gesuikerde walnoten, olijven, nog meer kaas, pie met stoofvlees en bockbier, druiven ... dat werk. Om 20.30 ben ik gaan slapen - met mijn NAH kost het me helaas allemaal veel meer energie.  Dus halverwege hebben ze zelf afgemaakt wat ik had voorbereid. Waaronder het nagerecht met mijn zelfverzonnen 18+ milkshake (oa slagroomijs, room, volle melk, verse fijngevijzelde kaneel & een ietsje cardamom en spiced rum) en een keuze uit Hema-taarten -  appelkruimel en chocolade cheesecake met merengue. 

Rond 3.00 kwam De Vader in bed kruipen, dus ik denk dat het geslaagd was 

En ze hebben nog opgeruimd ook 💜

Ze zijn volgens mij alleen een paar salades, de zalmfilet en het platbrood vergeten, die liggen nog in de koelkast in de schuur. Maar dat lijkt me ook prima bij het ontbijt! 

De quiche die ik gister wilde maken schoof door naar vandaag. We hadden een logeetje en aten patat en snacks uit de airfryer.
We krijgen ze bezoek voor de lunch, ik maak een pan groentesoep met ballen en haal harde en zachte broodjes en allerhande beleg. En dan vanavond 2 soorten miniquiche denk ik, maar moet nog boodschappen doen dus kan nog veranderen.

Potver Yette dat klinkt allemaal heerlijk!

@afrodite: dat stoofpotje in mosterdsaus, is dat volgens een recept? Dan wil ik graag een linkje als het kan, we houden hier in huis ook erg van mosterdsaus en eten eigenlijk niet zo vaak snijbonen, dus klinkt wel goed.

Vanavond maakt lief op mijn verzoek een van m'n lievelingsgerechten, Moroccan meatballs met eieren in tomatensaus, met Turks brood erbij, recept van Rick Stein. Heerlijk vind ik dat.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

05-03-2023 om 11:02

hier krulfrieten met wat pittige cheesebitterballen. En wat salade erbij

Teigera schreef op 05-03-2023 om 10:52:

@afrodite: dat stoofpotje in mosterdsaus, is dat volgens een recept? Dan wil ik graag een linkje als het kan, we houden hier in huis ook erg van mosterdsaus en eten eigenlijk niet zo vaak snijbonen, dus klinkt wel goed.

Vanavond maakt lief op mijn verzoek een van m'n lievelingsgerechten, Moroccan meatballs met eieren in tomatensaus, met Turks brood erbij, recept van Rick Stein. Heerlijk vind ik dat.

Haha, ik dacht: laat ik dit keer nou eens niet de ah-link erbij zetten, maar dit is 'm: Kipstoof in romige mosterdsaus https://www.ah.nl/r/1186276

ik heb het ook opgeslagen 

Dat klinkt fantastisch Yette! Wat jammer dat je er zelf niet ten volle van hebt kunnen genieten.  En die schoonfamilie ook,  ik zou ze inderdaad eens gauw beter leren kennen haha.

Wij vieren vandaag de verjaardag van oudste, ik heb gisteren al wat voorbereid, een traditionele quiche met spek en prei en een hartige taart met paddestoelen,  gorgonzola en hazelnoten.  Net een tomatengroentensoep gemaakt (met een pot van maggi). En als manlief de verstopping in de keuken verholpen heeft (🤞) ga ik nog verder met een broccoli soepje.  Verder nog wat hapjes zoals rauwkost met dip, stokbrood met kazen en salades en nachos met guacamole.  

Wij waren gisteren uit eten, want zoon logeert bij mijn zus. We hebben ons weer 6-gangen vol zitten vreten aan allerlei heerlijks. Dit restaurant kookt alles met dagverse, biologische producten en dat is heel goed te proeven. Ook op de drankenkaart heel veel leuke, alcoholvrije opties, zo'n verademing! We komen hier zo'n twee keer per jaar en het slaat een flink gat in de bankrekening, maar is het zó waard.

Ik had o.a. huisgerookte zalm met een bloemkoolsalade, kruidige pomodorisoep, Iberico ribfingers op Mexicaanse wijze en heilbotfilet die zó boterzacht was dat ik hem nauwelijks hoefde te kauwen

Vanavond weer kleuterproof: kipschnitzels uit de oven, gebakken aardappeltjes en geroerbakte witlof met een kaassausje.

afrodite05 schreef op 05-03-2023 om 11:49:

Haha, ik dacht: laat ik dit keer nou eens niet de ah-link erbij zetten, maar dit is 'm: Kipstoof in romige mosterdsaus https://www.ah.nl/r/1186276

Dank! Ik verwacht dat dit wel in de smaak zal vallen. 

Zelfgemaakte tomatensoep

yette

yette

05-03-2023 om 18:35 Topicstarter

Gefeliciteerd, Haas! Is de verstopping opgelost? 

Ik ben bezig met risotto met courgette, ingelegde citroen en saffraan. Erbij naar keuze een speklapje of vegding en salade.  

yette schreef op 05-03-2023 om 18:35:

Gefeliciteerd, Haas! Is de verstopping opgelost?

Voor nu lijkt het weer even te gaan. Is een terugkerend probleem doordat de leidingen slecht zijn aangelegd. (En wij niet de discipline hebben om elke maand door te spoelen met soda)

De soepen en quiche vielen goed in de smaak. Bijna alles is op. Nu uitpuffen met een kopje thee  

Nog gefeliciteerd, Haas!

Vanavond een ovenschotel van prei, gehakt, aardappelschijfjes en feta, met veel oregano.

Hier wordt het kha-zuurkoolstamp ( dus met bloemkool ipv aardappelen) en een tartaartje.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.