Eten
Teigera
11-01-2026 om 11:06
Gisteren stond hier een groot deel van de dag een voorraad erwtensoep in de slowcooker te pruttelen. Het rook al heerlijk. Dat eten we vanavond, wat er overblijft (ik gok ongeveer de helft) gaat de vriezer in voor een andere keer.
Gisteravond met lief uit eten geweest, was een fijne avond. Restaurant heeft recent een bib gourmand ontvangen dus we waren nieuwsgierig, waren er nog niet eerder geweest. Begonnen met een lekker glaasje bubbels
Voorgerecht was meteen een geweldige start, tom kha kai met tartaar van gamba, peer en Thaise basilicum. Smaakexplosie in je mond en de wijn erbij was fantastisch (heel fris, groene appels, combineerde goed met de pittigheid van de tom kha kai). Tussengerecht was krokant gebakken polenta met crème van ingekookte tomaat, crème van oude kaas, geroosterde ui en pastinaak, met een kruidige bouillon. Ook weer heel lekker. Hoofdgerecht vonden wij het minst lekker, al was het heel goed gekookt en op smaak, maar dit was niet zo míjn smaak. Was kwartel met broccolipuree, geroosterde spitskool, gevogeltejus en morielje gevuld met saffraanrisotto. Morielje vind ik heerlijk, maar proefde ik vrijwel niet in dit gerecht: de spitskool was te overheersend. Als ik een hapje nam zónder de spitskool was het erg lekker en veel meer in balans. Het dessert was weer geweldig: een klein taartje met bodem van amandel, chocolademousse erop en abrikozengelei bovenop - ernaast kruim met chocolade en amandelijs, en puree van abrikozen. Eigenlijk 2x dezelfde drie ingrediënten maar dan weer helemaal anders klaargemaakt, echt super. De serveerster gaf aan dat de gerechten van het chefs menu regelmatig wisselen, dus hier moeten we nog maar eens naartoe.
MijnNaamIsHaas73
11-01-2026 om 11:31
wauw dat klinkt fantastisch Teig!
Gefeliciteerd met de jarige ted.
Gisteren aten wij spinazia a la crème met gekookte aardappelen en een gehaktbal (van de slager)
Vanmiddag komt er visite, man heeft een grote pan erwtensoep gemaakt. Ik maak zo nog een pannetje kippensoep en verder hebben we borrelhapjes, worstenbroodjes en evt nog een punt pizza (afhankelijk van het aantal eters)
ToetieToover
11-01-2026 om 11:58
Eindelijk ga ik even niet koken voor hordes hongerige mensen, ik heb wandelend inkopen gedaan en ga zometeen van alles ‘mealpreppen’ voor de komende werkweek. Dat betekent alsnog extra koken, maar dat is geen punt.
Ik zet twee ovenschotels klaar: eentje met onder meer aubergine, knolselderij-kikkererwtenpuree, zoete aardappelen en feta en eentje met een kimchi+zuurkoolmix in kerriesaus met bovenop aardappel-aardpeer-ui mix en daarin duw ik op het laatste moment wat kipchipolata’s. Die zijn nu nog bevroren namelijk. Niet omdat het onderweg zo koud was maar dat hád de oorzaak kunnen zijn. Brrrrrrrr!
Vandaag eten we socca met harira.
Morgen eten we groene groentenmix (paksoi, snijbonen, spinazie) met zalm en k&k kimbap . De zalm en de Kimbap laat ik nog even ongekookt, want die liggen braaf in de vriezer te wachten. Het Oosterse sausje staat al wel klaar.
Gek genoeg vind ik op het laaste moment iets van kip of vis ontdooien en bakken geen probleem, maar groenten wassen en snijden doe ik liever vooraf anders wil ik ze nog wel eens helemaal overslaan.
Dinsdag en woensdag de ovenschotels en donderdag ben ik waarschijnlijk uitgeteld en moet vriendlief iets gezonds verzinnen en daarvoor inkopen doen.
Smulkruimel
11-01-2026 om 19:37
Laat opgestaan en helemaal ontregeld met eten en weinig trek. Avond eten was 1 beschuit met hagelslag en 1 met suiker en een plak jonge kaas. Morgen alles weer gewoon.
Eten jullie een toetje na het eten?
Hier nooit toetjes als yoghurt, fruit, vla. Wel een uurtje na het eten thee met iets lekkers chocola of iets zelfgebakken lekkers. Is ook een soort toetje -
dat is echt mijn eind van de dag moment. Alles klaar en dan lekker relaxen met iets lekkers.
Soms een beetje ijs of kleine magnum. De ene keer een week lang elke avond ijs en dan weer een half jaar niet.
Smulkruimel
11-01-2026 om 21:28
Dorestad schreef op 10-01-2026 om 19:49:
15 liter bruine bonensoep gemaakt. Koelde super snel af in de diepvries.
Van gedroogde bonen die nog door mijn vadergekweekt zijn.
Wat een enorme pan soep, heerlijk!!
Mijn grootste pan is 10 liter en meestal heb ik dan 8-9 liter en dat vind ik al heel veel soep 😊
Dorestad
11-01-2026 om 21:44
Smulkruimel schreef op 11-01-2026 om 21:28:
[..]
Wat een enorme pan soep, heerlijk!!
Mijn grootste pan is 10 liter en meestal heb ik dan 8-9 liter en dat vind ik al heel veel soep 😊
Het werd steeds meer. Ik had zo onwijs veel groente laten snijden door eega dat ik steeds meer vocht moest toevoegen. Deze hoeveelheid had ik van tevoren niet bedacht.
Moosey
11-01-2026 om 21:47
Haha, dat heb je soms met soep.
Ik trad op met mijn bandje vanmiddag, was heeeellll leuk. Belandde om half acht flauw van de honger in een ramen-tentje waar ze echt een fantastische spicy ramen met varkensvlees serveerden. Superlekker.