Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Pannenkoeken hier vanavond! 

yette

yette

26-07-2025 om 22:51 Topicstarter

Ted68 schreef op 26-07-2025 om 10:59:

Koshari: Lekker! Heb jij een goed recept Yette? En zou je dat willen delen?

Ik maak het eigenlijk meestal uit de losse pols In tegenstelling tot de originele verhoudingen waarin vaak gelijke hoeveelheden rijst, vermicelli of elleboogjes macaroni en linzen gaan, gebruik ik iets minder pasta. Bovendien kies ik vaak voor orzo ipv vermicelli. 

De linzen kook ik deels voor, omdat ze wat langer moeten dan de rijst. Vervolgens in een zware pan flink wat wokolie de vermicelli (of dus orzo) zachtjes bruin bakken, basmatirijst erbij tot ze ietwat doorzichtig is, linzen erbij en vers gevijzeld korianderzaad en komijn (origineel 1:1, maar ik gebruik veel meer koriander dan komijn). Ook heel even meebakken en vervolgens kokende kippenbouillon erbij (rijst:bouillon +/- 1:4) en zachtjes gaar koken. 

Origineel serveer je koshari met oa krokant gebakken ui. Als je dat doet, kan je de olie van de ui gebruiken ipv wokolie. 

Verder kan je het zo ingewikkeld maken als je wil. Hier is een goed en uitgebreid recept: https://www.seriouseats.com/koshari-egyptian-lentils-rice-and-pasta-recipe-8653829

Ottolenghi heeft een wat simpelere versie, ook erg lekker, met een saus van verse tomaten. Ik heb er vandaag alleen zough bij gezet. 

Toos inspiratieloos en lui en nergens zin in om te koken dus gestoomde gyoza en k&k noedelsoep.

Dank je Yette, ga ik proberen!

Man maakt vandaag Mante met yoghurt saus. 

Soort van chili con carne

Vanmorgen begonnen om enorm veel lasagne te maken.  4 rechthoekige bakblikken vol van 30 bij 40 staan nu af te koelen.  Straks verdelen en diepvries bakstenen van maken. Hulp gehad van kind want ik ben bekaf.
Vanavond eten we gebakken vroege aardappelen uit tuin ouder.  Biefstukje.  Salade. 

Gisteren wilde ik iets maken met 1 van de 2 gigantische courgettes die we van mijn schoonouders hadden gekregen. Ze waren zo groot dat ze niet echt smakelijk waren, dus het was vooral bedoelt als gezonde vulling van iets. Het werd een insta recept (mez2g0/?igsh=aXU5bjcyMWRhcnRs" target="_blank" rel="nofollow">https://www.instagram.com/reel/DGpmez2g0/?igsh=aXU5bjcyMWRhcnRs).

Maar ik vond het recept niet zo heel bijzonder. Doen we niet nog een keer.

Vandaag bietjes risotto. Want we hadden ook bnietjes gekregen en dit vinden we het lekkerste eten met bietjes. 

yette

yette

27-07-2025 om 16:10 Topicstarter

Er zijn nog 4 Turkse pizza's van vrijdag, maar het is nog niet duidelijk of we met 3, 4, 5 of 6 mensen eten. Ik moet echt eens betere afspraken maken over hoe laat ze laten weten waar ze eten. 

Gelukkig heb ik een halve Turkse supermarkt in huis. Indien nodig kan de maaltijd worden uitgebreid met Libanees platbrood, lamsshoarma, falafel, extra groenvoer, wellicht wat dolma's? 

Wij aten op de camping,  pasta met ragu uit blik. Prima te eten. Vooraf hadden we nog een klein stukje koude pizza dat over was van de lunch

Spinazie, tartaar en aardappelpuree. Hollandse pot 

Lief was die z’n rug gegaan gister dus koken ging niet. Zelf even snel een noodlesoep geflanst na werk, met koolrabi, paprika, komkommer en wat spekjes. En vissaus en sriracha en brede rijstnoedels. Was heel lekker. 

yette

yette

28-07-2025 om 08:55 Topicstarter

Gevulde tomatensoep met vriezervondsten - geroosterde pompoen, paprika & aubergine met gepofte knoflook en ravioli met cashewnoten. Denk dat ik er een strooisel bij verzin van verse kruiden, parmezaan, geroosterde cashews en misschien nog wat citroenrasp. Het wordt dus experimenteren. 
Erbij stokbrood, tomatentapenade, kruidenboter, hummus. 

Spaghetti Bolognese....had nog een zak saus in de vriezer 

Deel 2 van de chili con carne. Had bij de lunch ook al een kleine portie gegeten 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

28-07-2025 om 16:00

of ik maak een flatbread van cottage cheese en eieren en wat kruiden. Daarbij eet ik dan kipgehaktballetjes. Of ik eet de lamuchan met kip, die kant en klaar lag in de super met wat sla en tomaatjes. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.