Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Wat een ongelooflijke pech Yette, helaas geen aantelleritus dus... bah. 

Wat balen, yette! Veel sterkte voor dochter en ook een beetje voor jou natuurlijk!

Hier was het vanavond weer een onderwegsalade, deze keer met als basis een restje aardappel, tonijn en verschillende groente - een beetje niçoise-achtig. Misschien geïnspireerd door het topic, dus dankjewel Dewi. Was lekker!

Vandaag aten we haverrijst met kipsaté, ei en komkommer-rettichsalade. Met natuurlijk satésaus en nog wat bimi/edamame/sperziebonen.

Ik had zin in haver, dus ik at ook nog een hartige havermout met pijnboompitten, olijfolie, rozemarijn, Knoflook, parmezaanse kaas en wat gepofte gezouten kastanjes erdoor. 

De rest van de kastanjes heb ik klaargezet in een ovenschotel voor morgen als ik haast heb. Er zit knolselderij in, zoete aardappelen en spinazie. En kaas. Want kaas 

Lief wokte spitskool met nog het een en ander en mijn eerste zelfgemaakte tempeh van lokale bonen. Was lekker. 

Ik ga voor een avg'tje: bloemkool met puree en braadworst. Meteen extra veel puree, zodat we morgen met het restant snel een stamppotje kunnen fixen. 

yette

yette

11-03-2025 om 08:05 Topicstarter

De Vader eet niet mee, dus we eten lekker iets dat hij niet lust Gado gado! Gisteren heb ik de lontong al gekookt - met sereh, cardamom, gember en santen. 

Hier wordt het iets met de broccoli die ik nog heb. Ik denk dat ik het eet met volkoren fussili en misschien pesto en parmezaanse kaas, of zo. 

Yette, lontong zijn rijstkoeken toch? Kook jij die ook in zo’n zakje? En doe je dan de specerijen en de santen in het kookwater voor de smaak ofzo? Ik ben geïntrigeerd

Maak op verzoek van een kind : tex mex chili con carne; met Pinto bonen, mais, stukken rundvlees, tomaten ui, en een cheddar brood.

yette

yette

11-03-2025 om 09:42 Topicstarter

Moosey schreef op 11-03-2025 om 08:38:

Yette, lontong zijn rijstkoeken toch? Kook jij die ook in zo’n zakje? En doe je dan de specerijen en de santen in het kookwater voor de smaak ofzo? Ik ben geïntrigeerd

Het zijn (koude of warme) kleefrijst-blokjes. Je vindt ze bij de toko, idd in zakjes. Die toevoegingen aan het kookwater, zijn niet volgens recept of zo. Dat vind ik zelf gewoon leuk. 

Ook hier vanavond een agv-tje, vooral omdat de frutjes dat erg lekker vinden. Rode kool (laatste keer dit seizoen, vind het wel weer mooi geweest ermee) met een rundervinkje en verschillende soorten aardappeltjes (we hebben nog wat schijfjes, balletjes en minikrieltjes). 

Vanavond bestellen we wat. Nog geen idee, vriend mag deze keer kiezen 😃
Rest van de week kook ik wat extra voor een zieke vriendin, dingen die makkelijk in te vriezen zijn. Dat breng ik dit weekend langs. 

Ik kreeg om half twee ineens trek in een stuk zalm dus een moot zalm van 125 gram in de pan opgebakken maar eigenlijk spijt want dadelijk heb ik minder trek in mijn eten. Zalm is een machtige hap. Beetje dom; ik doe dat haast nooit. Ik denk dat ik dadelijk een wat kleiner hapje maak. Dus 60% ofzo van de gebruikelijke portie.

Ik had deze keer die van AH en die was ook wel goed. Wat zachter dan die ik gewoonlijk koop. Ik zou hem nog eens kopen.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

11-03-2025 om 17:19

bami wordt het hier

Ik had geen enkele inspiratie, maar denk nu aan nems (kleine loempiaatjes), gyoza en een groentesalade met noedels, boontjes en wat ik nog meer tegenkom in de groentela, die nodig leeg moet. Misschien een hard ei erdoor. Broccoli kan er bij en misschien een zieltogende paprika. O ja, en radijs. Ik gooi er een k&k-sesam-sojadressing overheen, dan zijn we ook weer klaar. 
De halfjaarlijkse trip naar Nederland staat over een paar weken weer voor de deur, dus ik bouw aan mijn boodschappenlijstjes.
Gisteren werd ik erg enthousiast van een broodrecept (ik heb zelfs het meel al in huis gehaald), maar toen puntje bij paaltje kwam had ik de puf niet. Ik kom maar niet van het idee af dat ik iets onder de leden heb, zonder daar hele duidelijke aanwijzingen voor te hebben. Gewoon niet fit, elke ochtend het gevoel van blèèègghhh, terwijl ik me hier suf zou moeten genieten. Raar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.