Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Lief en ik eten vanavond spaghetti met witte wijnsaus en zalmforeleitjes. De frutjes vonden die eitjes niet zo'n succes, zij krijgen een restje grote schelpen gevuld met ricotta en spinazie, in tomatensaus uit de oven. Iedereen blij .

Sterkte vrouw92 met je griep! Vervelend.

Beterschap Vrouw92!

Wij eten vanavond spinaziestamppot. Zoon en ik delen een stukje zalm (nog even bedenken of ik de zalm ga grillen, bakken in de pan of als pakketje in de oven), man krijgt er een hamburger bij.

@Marin125. Hier is het recept:

ca. 500 gram biefstuk, zo mals mogelijk
2 dl.rijstazijn
1,35 dl. sojasaus
4,5 el. sake
1 el. donkere basterdsuiker
1 kleine ui, in dunne plakjes
2 tenen knoflook, in dunne plakjes

Doe alle ingrediënten voor de marinade in een pannetje en verwarm roerend tot de suiker opgelost is. Dan gelijk uitzetten. Laat afkoelen.
Smeer de biefstuk in met wat olie en veel zout. Laat een minuutje of vijf zo staan.
Schroei de biefstuk aan in een zeer hete grillpan. Geen olie meer toevoegen!
Als alle kanten dichtgeschroeid zijn, leg je het vlees in een schaal koud water. Dat klinkt gek, maar dat is nodig om direct het gaarproces te stoppen.
Dep het vlees droog en leg het in de marinade. Laat zo lang mogelijk marineren, ik maak het vaak een dag van tevoren. Regelmatig omdraaien en begieten met de marinade.

Eet je die biefstuk dan koud, Dewi ? In of bij de noedelsalade ?

Zaterdag aten we gegrilde onglet met door JV gemaakte kruidenboter, sperziebonen, gekruide aardappeltjes uit de oven en sla. Gisteren aten we uiteindelijk de dim sum/gyoza en wortelsla.

Voor vanavond maak ik snelle “lahmacun” van wraps met lamsgehakt. Erbij/erop fijngesneden little gem, tomaat, rode ui en yoghurt-knof-kruidensaus.

Ik eet vandaag spruitjesstamppot met groenteballetjes en ik heb kippensoep besteld. Die kan ik ook wel gebruiken. 

irmaladouce schreef op 13-01-2025 om 11:00:

Eet je die biefstuk dan koud, Dewi ? In of bij de noedelsalade ?

Ja, die eet ik koud, naast de noedelsalade. Daar doe ik een soja-sesamdressing doorheen en een paar scheppen ui en knoflook uit de marinade. Je moet alleen de volgende dag geen afspraak bij de tandarts of een sollicitatiegesprek hebben .

Dewi-Sri2 schreef op 13-01-2025 om 10:29:

@Marin125. Hier is het recept:

ca. 500 gram biefstuk, zo mals mogelijk
2 dl.rijstazijn
1,35 dl. sojasaus
4,5 el. sake
1 el. donkere basterdsuiker
1 kleine ui, in dunne plakjes
2 tenen knoflook, in dunne plakjes

Doe alle ingrediënten voor de marinade in een pannetje en verwarm roerend tot de suiker opgelost is. Dan gelijk uitzetten. Laat afkoelen.
Smeer de biefstuk in met wat olie en veel zout. Laat een minuutje of vijf zo staan.
Schroei de biefstuk aan in een zeer hete grillpan. Geen olie meer toevoegen!
Als alle kanten dichtgeschroeid zijn, leg je het vlees in een schaal koud water. Dat klinkt gek, maar dat is nodig om direct het gaarproces te stoppen.
Dep het vlees droog en leg het in de marinade. Laat zo lang mogelijk marineren, ik maak het vaak een dag van tevoren. Regelmatig omdraaien en begieten met de marinade.

Dank je. Zo ken ik het nog niet. Wel eerst marineren. Maar je dompelt het vlees dus in het water?

yette

yette

13-01-2025 om 13:12 Topicstarter

Ik maak vandaag pasta met gegrilde groenten (courgette, paprika, ui), een romige kruidensaus en 'plantaardige kipstukjes'* die sinds vanmorgen in een marinade met knoflook, basilicum en rode peper staan. 

* Plantaardige kipstukjes? Ik blijf me erover verwonderen. Zouden ze echt denken dat we achterlijk zijn? Noem het gewoon 'vegetarische stukjes' of 'soja snippers' of zo! Er komt geen kip aan te pas. Laat staan een ... euhhhm ... 'plantaardig kip' 

f608x342-64141_93864_5050.jpeg

Marin125 schreef op 13-01-2025 om 12:10:

[..]

Dank je. Zo ken ik het nog niet. Wel eerst marineren. Maar je dompelt het vlees dus in het water?

Ja, eerst zeer heet aanschroeien aan alle kanten en dan het water in om nagaren te stoppen. Helemaal droogdeppen en dan de marinade in. Als het klaar is voor gebruik, in dunne plakjes snijden.

Het is trouwens ook lekker om in de zomer de plakjes biefstuk op te rollen met in reepjes gesneden komkommer. Prikkertje erdoor. Lekker bij de borrel of weer een salade.

We eten vanavond restjes van gisteren. Wat dingen bij de Turkse deli gehaald, maar dat was zoveel dat we er twee dagen ven kunnen eten.
Morgen maak ik daging smoor. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

13-01-2025 om 16:38

wortelen, kipburger en aardappeltjes. 

Broodje hamburger met kaas, wat uitgebakken spek en een gebakken ei

Dan jullie wel voor de felicitaties....
Hier staan de kippen in de oven, erbij komt zoete aardappel frites, en sla. Als toetje hebben we nog een cheesecake, gemaakt door de vriendin van een van de zonen.

Hier pasta ( tortelinni) met pompoen en spekjes. En ik maak denk ik ook even een snelle linzensoep van linzen uit blik en restje gezeefde tomaten ( en ui en kruiden natuurlijk).

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.