Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Van groep 3 naar groep 5

Klas overslaan ja of nee. Dat is de grote vraag. Ik neig naar nee, school naar klas overslaan. Wat zijn de voor en tegens en hoe kun je wel passend onderwijs geven als je niet klas over slaat.

Kind is pienter, volgens school hoogbegaafd, volgens mij gewoon slim kind wat goed logisch kan nadenken. Loopt sterk voor op rekenen, taal wel voorsprong. Geen test resultaten. 
Is gevoelig kind, geliefd door kinderen uit de groep, maar niet populair en 1 echte vriend (die ws gaat verhuizen) minder tot geen aansluiting bij de groep daarboven. Al ligt kind wel goed in die groep. 

Wat zijn jullie ervaringen of adviezen? 


Even kort, mijn dochter is van groep 3 naar groep 5 gegaan. Het eerste jaar was best even aanpoten voor haar, ze ging tegelijkertijd naar voltijds HB onderwijs. Toch zit ze wel op haar plek, inmiddels in groep 7. 
Wat ik dan wel weer verrassend vind is dat ze qua puberteit niet onderdoet voor haar leeftijdsgenoten van groep 7. Ze is gewoon snel.
Als het kind graag dingen leert, dan staat het kind aan. Zaak natuurlijk om dat zo te houden, een klas overslaan kan daar voor nodig zijn. 
Of meer in de richting van HB zoeken. Krijgt kind extra uitdagend werk? Is er een plusklas? 
Iets van rekentijgers? 

Je krijgt vast uiteenlopende adviezen en uiteenlopende ervaringen. Ik kan je ook alleen mijn ervaring meegeven.
Kind in groep 2 getest, IQ > 145, rekenen en lezen op groep 5 niveau ongeveer. Motorisch onhandig, fijne motoriek nog knudde, bang bij gym, verlegen, en qua spel prima aansluitend bij 2 kinderen in de klas (ook slimme kinderen maar minder uitzonderlijk dan hij).
School wilde versnellen, wij niet, omdat uit het didactisch onderzoek 3 jaar voorsprong kwam (volledig autodidact) en wij max 1 jaar versnellen wenselijk vinden, en niet dachten dat dat iets zou oplossen. Kind wilde zelf niet, dat speelde ook mee.
Wij hebben dus vanaf het begin ingezet op verbreden en eigen programma. Dat ging wisselend, sommige jaren heel goed, andere wat minder (hing van leerkracht af). 
Daarnaast ingezet op hobby's, hij schaakte al snel op hoog niveau en trainde daarvoor ook onder schooltijd.
School heeft hem in groep 5 opnieuw doorgetoetst en toen zat hij met alles op niveau eind groep 8 en toen hebben ze veel druk uitgeoefend op versnellen (2x, zowel eind groep 5, als eind groep 6). We hebben het niet gedaan. Hij had vrienden en was happy. Hij leerde cognitief niks op school qua rekenen en taal maar dat deerde hem niet en hij leerde er wel heel veel andere dingen, qua sport, creatief, sociaal en emotioneel. Ook de zaakvakken vond hij leuk en ging hij zich vaak nog extra in verdiepen.
Hij ging 1 dagdeel per week naar een externe plusklas met 2 klasgenoten en 1 dagdeel per week naar de interne plusklas. Dat mocht eigenlijk niet allebei maar voor hem werd een uitzondering gemaakt.

Dit kind is autodidact (nog steeds, hij is nu 17). En gedisciplineerd en georganiseerd. Als je kind 'uit' gaat bij onvoldoende uitdagend aanbod, of er met de pet naar gaat gooien, of ongelukkig is, dan heb je een heel andere situatie.

sorry dubbel geplaatst

Op welke basis willen ze ineens gaan versnellen en niet eerst eventueel verrijking in de huidige groep (of volgend jaar in groep 4) aanbieden?

 Hoe zit het met de leerstof van groep 4? Hij gaat nu vlot in groep 3, maar even een jaar ertussen smijten zonder meer is natuurlijk niet echt een optie. Dan mist hij leerstof en vaardigheden.

Hoe gaan ze voorkomen dat je in groep 6 of 7 niet tegen hetzelfde aanloopt?

En van welk jaardeel is hij? Versnellen als hij jarig is in februari lijkt mij handiger dan als hij jarig is in november. Bij dat laatste is hij bijna 2 jaar jonger dan de oudsten uit zijn nieuwe groep.

Aanvulling: ik zou zonder officieel doortoetsen en een IQ test sws niet versnellen.
Voorsprong in groep 3 zegt nog niet zo heel veel.
Ik ken ook een kind dat versnelde van gr 3 naar gr 5 ivm voorsprong, maar de voorsprong verdween en in bovenbouw moest kind aanpoten om mee te komen. Werd een leerling met gemiddelde prestaties. Ouders hadden spijt dat ze akkoord waren gegaan met versnellen zonder meer onderzoek.

In groep 3 leren ze niet zoveel. Leren lezen en simpel rekenen, als je kind slim is kan het dat vaak al voordat het aan groep 3 is begonnen. Een voorsprong in groep 3 zegt niet zoveel. Als er problemen zijn, dan zou je kunnen overwegen om een klas over te slaan, maar dan zou ik meer onderzoek laten doen om de keuze te ondersteunen. Een IQ-test of didactisch doortoetsen.

Mijn eigen kind heeft groep 6 overgeslagen. Mijn andere kind is van school veranderd in groep 5. Het is helemaal niet eenvoudig om in een groep waar de kinderen elkaar al langer kennen erbij te komen. Ik heb het 2x meegemaakt met mijn kinderen. Ik zou hen dat alleen laten doorstaan als de problemen zo groot zijn, dat je geen andere keuze hebt. Als je kind vriendjes heeft en het naar zijn zin heeft, dan zou ik hem laten waar hij is, want voor het welzijn op school is dat wel een van de belangrijkste dingen.


Wat bij mijn kind die een klas oversloeg ook een probleem was, was het omgaan met de hiaten die er dan ontstaan door het overslaan van een klas. Ze kon alles goed bijhouden in de nieuwe klas, maar er zijn dan toch dingen waarvan je kind de instructie niet heeft gehad (in het geval van ons kind waren dat bijv breuken, want dat leer je in groep 6). Daar moet je kind dan extra instructie voor krijgen. Maar dan moet er wel iemand zijn die dat kan en wil doen. Op onze school kon/wilde de eigen juf dit niet. Die maakte zich ervan af door tegen het kind te zeggen ‘Je moet het vragen als je het niet snapt’. En verder was er geen extra ondersteuning door het lerarentekort. Mijn dochter had wel door dat ze goed kon leren, je komt ook nieuw in zo’n klas omdat je zo goed kunt leren. Dat hebben de kinderen ook echt wel door. Mijn dochter durfde dus niets te vragen.


En wat ook niet te onderschatten is, de keuze voor een klas overslaan, betekent de hele verdere schoolloopbaan dat je kind een jaar of meer jonger is dan de rest. Mijn kind is bijna 2 jaar jonger (vroege leerling) en komt met 10 jaar van de basisschool en als alles goed blijft gaan met 16 van het vwo. In groep 7 merkten we het verschil niet zo, maar in groep 8 beginnen veel kinderen al te puberen en ons kind niet en dan is het verschil ineens wel groot. 


Kortom: als er geen problemen zijn die er aanleiding toe geven, dan zou ik het niet doen.

S.ndra schreef op 15-04-2024 om 05:53:

In groep 3 leren ze niet zoveel. Leren lezen en simpel rekenen, als je kind slim is kan het dat vaak al voordat het aan groep 3 is begonnen. Een voorsprong in groep 3 zegt niet zoveel. Als er problemen zijn, dan zou je kunnen overwegen om een klas over te slaan, maar dan zou ik meer onderzoek laten doen om de keuze te ondersteunen. Een IQ-test of didactisch doortoetsen.


je vergist je. groep 3 is essentieel. of ze kunnen lezen of rekenen is totaal oninteressant. in groep 3 begint het "echte" schoolleren. de overgang van kleuter naar in de klas zitten. dát is de belangrijkste competentie die ze in groep 3 leren in mijn ogen. 

de meeste kinderen moeten 3x in hun schoolcarrière een grote aanpassing doormaken die voor onrust kan zorgen:

- start bij de kleuters

- start groep 3

- overgang naar de middelbare school

verder geen mening of dit specifieke kind wel of niet groep 4 moet overslaan. ik wilde even erg duidelijk maken dat als je focust op hoeveel sommen of woorden ze kunnen maken dat je dan groep 3 niet hebt begrepen. 

Groep 3 is ook de basis van leren schrijven, dat zou ik niet over willen slaan. De leesbaarheid van kinderhandschriften vind ik sowieso al enorm verslechterd de afgelopen jaren, maar je kind heeft er wel baat bij om goed te kunnen schrijven. Ook als er langere stukken geschreven moeten worden, bijvoorbeeld bij de zaakvakken.

Een klas overslaan zou ik ook alleen doen als je kind echt ongelukkig wordt van te weinig uitdaging. Kan school nog verbreding en verdieping verzorgen? Of uitdaging op andere vlakken? 

In mijn optiek moet je alleen versnellen als het kind zich in de huidige groep ongelukkig voelt en er dus echt op dit moment een probleem is.

Alleen voorlopen qua stof is niet genoeg reden, want dat los je met een jaartje versnellen niet op. Zo'n kind loopt dan binnen no time weer ruim voor. Dat moet je oplossen d.m.v. verdiepen en verbreden en een (externe) plusklas. Pas als een kind ook verder niet in de (leeftijds-)groep lijkt te passen of zich zo verveelt dat het beter is om de basisschooltijd in te korten, dan is versnellen een goed idee.

Gaat het kind met plezier naar school, heeft het aansluiting in de klas en heb je niet de indruk dat er op het moment een probleem is, dan zou ik niet aan versnellen denken.

 

ik geloof niet in verdiepen en verbreden. In die zin, dat leerkrachten hun handen zo vol hebben dat er geweldige plannen worden geschreven over wat het kind extra aangeboden moet krijgen maar in de praktijk er weinig van terecht komt. De zwakke kinderen hebben toch voorrang en als ze dan al iets anders doen is er geen tijd voor instructie of om het na te bespreken. Dus kind mag dan zelf wat aanrommelen. Dat is onze ervaring geweest. 

Heppydepeppy

Heppydepeppy

15-04-2024 om 11:59 Topicstarter

Mijn idee was ook om eerst uit te testen waar kind staat. Voordat er een besluit genomen kan worden. Maar zoals butterflywhy ook al zegt, dat merk ik hier ook, de intentie is er wel, maar door tijdsdruk komt het er niet veel van. 

Rekentijger wordt wel gebruikt, pienter ook, maar veel is zelf er mee aan de slag gaan ipv goede begeleiding hierin. 

Klas overslaan heeft niet mijn voorkeur, maar zie verbreden ook niet echt goed komen (in elk geval niet bij de juf van groep 3 en 4) 
Plusklas kan pas vanaf groep 5 helaas.

Kind gaat wel met plezier naar school, maar geeft vaak aan het veel te saai en makkelijk te vinden. 

Krijg de indruk dat school versnellen wat wil doordrukken. Snel nog even paar maandjes groep 4 doen en dan na de zomer mee naar groep 5. Voelt niet goed. 
Alsof dat dat makkelijker voor hun is, want dan hoeft niet ingezet worden op verbreden. (wat ze dus vanwege tijdsdruk moeilijk kunnen geven) 

Mijn zoon heeft ook groep 4 overgeslagen. Hij lag enorm voor op de rest van de klas in groep 3, en de IB-er voerde aan dat in groep 5 meer diversiteit in de lessen zit omdat er ook vakken als aardrijkskunde en geschiedenis bij komen. Groep 4 is vooral verdieping taal en rekenen, daar had hij niet veel te halen. 

Het heeft bij zoon uitstekend uitgepakt. Hij lag in groep 5 in no time weer voor, en kreeg verrijkingsstof bij taal en rekenen en heeft later nog op de Day a Week school gezeten (google maar eens, en kijk of jullie school wil meedoen). Hij heeft het altijd prima naar zijn zin gehad op school en heeft nadien fluitend VWO afgerond.

Ik zou niet zonder meer kiezen voor versnellen. Sowieso zou ik hem laten testen, dan weet je waar je het concreet over hebt. Verder is van belang hoe de groep is waar hij in terecht zou komen en welke leerkracht hij zou krijgen. Hoe weet hoe je zoon in de groepen boven hem ligt? Kan aan de school liggen natuurlijk, maar bij ons was er onderling niet zoveel contact dat je daar een oordeel op kon baseren.
Als je nu een onderzoekstraject start, heb je hopelijk voor het eind van de zomervakantie een uitslag, dus dat zou ik zsm opstarten. En mijn advies zou dan zijn om het in eigen hand te houden, niet via school te laten lopen.

Mocht een klas skippen aan de orde zijn, dan zou ik hem zeker zo snel mogelijk mee laten draaien in de nieuwe klas, al is het maar een dag per week. Maar zoals gezegd, eerst onderzoek, dan verder kijken.

Heppydepeppy schreef op 15-04-2024 om 11:59:

Klas overslaan heeft niet mijn voorkeur, maar zie verbreden ook niet echt goed komen (in elk geval niet bij de juf van groep 3 en 4)
Plusklas kan pas vanaf groep 5 helaas.



Ben je al het gesprek aangegaan over de plusklas? 

Bij mijn dochter op school hadden ze ook als standpunt dat de plusklas pas vanaf groep 5 kon. Onze dochter liep bij de kleuters al zo ver voor dat we daar het gesprek over zijn aangegaan. Een groep overslaan was wat ons betreft geen optie i.v.m. de sociaal/emotionele ontwikkeling van dochter.

Dochter kon in groep 2 al lezen op het niveau eind groep 8, heel goed rekenen voor haar leeftijd (niveau is toen niet getest), maar kon nog niet (goed) schrijven. Na diverse gesprekken met school is ze in groep 3 na de kerstvakantie naar de plusklas gegaan. Toen kon ze goed genoeg schrijven om in de plusklas mee te kunnen doen.

Inmiddels zitten er ook andere kinderen uit groep 3 en 4 in de plusklas. En er is een 'plusklas' voor de kleuters opgericht, waar nu mijn jongste in zit. 'Plusklas' tussen aanhalingstekens, omdat het officieel geen plusklas is. Het is een groepje kinderen dat van de leraar ondersteuner extra uitdaging krijgt in de vorm van verbreding of verdieping.

Mijn zoon is versneld van groep 5(hb) naar groep 6(hb). Ik zou willen dat we dat vroeger hadden gedaan, zo vroeg mogelijk eigenlijk. Nou is mijn zoon wel een jongen die snel 'uit' gaat en erg last heeft van de leerkuil. Dit betekent dat hij niet uit zichzelf uitdagingen aan gaat en ook zichzelf niet zelf gaat prikkelen om weer aan te gaan. Juist daarom vond ik het belangrijk dat hij in een klas terecht kwam waar hij weer meer uitdaging zou ervaren en waar hij de leerkuil wel door móet.

Zelf heb ik als kind dubbel gekleuterd en ben ik met mijn hoogbegaafdheid daardoor mijn hele schoolcarrière met gemak doorgekomen. Ik heb het altijd enorm naar mijn zin gehad, lag goed in de groep en vond school leuk (ondanks dat het veel te makkelijk was). Maar dat gemak is mij later wel duur komen te staan (in de vorm van veel psychische klachten op volwassen leeftijd), want ik had geen enkele ervaring met mijn faalangst de baas zijn. Dat kan je pas leren als je faalervaringen op doet of dreigt op te doen. En die situatie deed zich nauwelijks voor. Het zoeken naar voldoende uitdaging, kans om door de leerkuil te gaan en ook eens een keer op je bek mogen gaan, is daarom voor mij echt speerpunt in mijn opvoeding. En dat is de basis geweest van mijn keuze om kind wel te laten versnellen. Maar daar zit dus wel ook wat projectie bij uit mijn eigen verleden en het hangt ook nog erg samen met hoe mijn kinderen in elkaar zitten. Een klasgenootje van mijn zoon bijvoorbeeld, gaat wél in haar vrije tijd zelf de uitdaging aan binnen sport en hobby. Dan maak je wellicht ook al weer andere keuzes.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.