Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Zwanger worden februari 2025

Oef, late reactie, zie ik nu. Maar nee, de krampen zijn er nog steeds zo nu en dan. Ik denk dat het de groei van de baarmoeder of rek op de banden is ofzo. Bij de vorige zwangerschap had ik ook vaak vage pijntjes en krampjes, dus het zal wel bij mij horen. Ik denk dat ik die pijntjes was vergeten ofzo. Maar zo zijn er wel meer zwangerschapsgerelateerde dingen die ik (gelukkig) was vergeten.

Wij hebben dus inmiddels de 13w-echo gehad. Alles was goed, gelukkig. Het was wel lastig om de kleine goed in beeld te krijgen, hij lag waarschijnlijk te slapen en in een onhandige houding, waardoor de echoscopiste niet alle metingen kon doen. Dus flink zitten duwen, daarna nog inwendig geprobeerd, later weer uitwendig. Uiteindelijk moest ze veel porren en heeft ze wel alles kunnen meten wat ze moest meten, maar al dat geduw gaf me extra misselijkheid waar ik de rest van de dag en de dag erna nog last van had. Zelfs een keer overgegeven en tegelijkertijd in mijn broek geplast, een nieuw dieptepunt zullen we maar zeggen... Echt, ik ben zo klaar met dat zwanger zijn. Het is heel leuk dat we een tweede kindje verwachten, maar die zwangerschap zou ik het liefst willen skippen. 

Hoe is het verder met jou, Masatu? Is de misselijkheid bij jou onder controle? En de termijnecho, is die niet nu ergens?

Hier veel misselijk en vermoeid. Tot gisteravond.. toen was opeens de vermoeidheid volledig weg, en ben ik ook niet meer misselijk geweest, vanmorgen ook niet. Dat was wel heel erg plotseling, en leek wel erg op wat ik had ervaren voor de vorige miskraam... Gelukkig kon ik vanmiddag bij de verloskundige terecht voor een extra echo. Na een dag vol stress kwam daar gelukkig het bericht dat alles er helemaal goed uit zag, met een mooi kloppend hartje en spartelend in het rond  Qua lengte gegroeid tot 9w+3d. Ik dacht zelf nu 9+2 te zijn, dus dat klopt perfect. Heel erg fijn, wat een opluchting!
Volgende week heb ik de termijnecho. 

Vandaag een goede 13-weken echo gehad (op 13+1), en vorige week een goede nipt  Ik begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen zo.
Misselijkheid is vrijwel verdwenen, nog wel wat wankel 's ochtends. En 's avonds moe. Maar goed te doen.
Hoe gaat het met jullie?

Zo, hier is het al een tijdje stil. Zijn er inmiddels meer zwangeren die mee willen kletsen?

Masatu, hoe gaat het met jou, hoe ver ben je nu?

Ik zit inmiddels op 22 weken. Ein-de-lijk over de helft, want pfff, wat valt deze zwangerschap me zwaar. Ik ben misselijker dan de vorige zwangerschap (ondanks een hogere dosis medicatie) en krijg er nu al heel vroeg (of in elk geval eerder dan ik me van de vorige keer kan herinneren) extra kwaaltjes bij. Ik ben het nu al zo zat... Begrijp me niet verkeerd, we zijn heel blij dat er een tweede kindje komt, maar die zwangerschap mogen ze wat mij betreft afschaffen. Ik ben gewoon jaloers op alle vrouwen die er fluitend doorheen fietsen, terwijl het voor mij 9 maanden afzien en opofferen is. Ik kan ook lang niet alles ongestraft doen of eten, omdat dat dan weer de misselijkheid triggert. 

Gelukkig lijkt het met de baby allemaal goed te gaan. Hij trappelt als een malle (en hard!) en er zit ook al een duidelijk herkenbaar dagritme in. Dat terwijl de placenta aan de voorkant ligt, waardoor het voelen officieel pas later mogelijk was, maar ik voel het al sinds 16w ofzo. Als ik het man wil laten voelen, stopt de baby uiteraard net met schoppen, dus zit man ongeduldig te wachten op niets. Zelf voel ik het al wel uitwendig, maar het lijkt net alsof die kleine weet wanneer iemand wil voelen, want dan stopt het. Maar dat herkennen we ook van zoon. Zouden ze hetzelfde karakter hebben? Deze baby weet in elk geval feilloos mijn blaas te vinden. Ik heb al een paar keer in een winkel om een wc moeten smeken 

Ik vind het wel lastig om voldoende rust te pakken. Zoon is momenteel erg verkouden en slaapt ineens tussen de middag een uur ipv twee. Hopelijk betekent dat niet dat hij het slaapje steeds minder nodig heeft (hij zegt zelf ook dat hij moe is), maar wordt hij alleen maar wakker van het hoesten en snotteren. Ik hoop dat die verkoudheid snel over is, ook zodat we weten of hij dan weer twee uur gaat slapen. Fingers crossed!

De topictitel is natuurlijk ook misleidend gezien het inmiddels (gelukkig) niet meer om zwanger worden gaat bij ons, maar eerder een "Zwanger in 2025/26 kletstopic". Misschien moeten we die eens aanmaken op zoek naar andere zwangeren die er ongetwijfeld zijn.

Los daarvan: ik ben inmiddels 18,5 week zwanger. Komende woensdag de 20w-echo, dan komen we hopelijk ook het geslacht te weten!
Verder is de misselijkheid wel weg, maar ik voel mij ook een stuk slechter dan de vorige zwangerschap. Ik vind het lastig om aan te wijzen waar ik dan precies last van heb, maar het is vooral een algemeen gevoel van vermoeidheid/nergens zin in hebben. Ondanks dat mijn man heel veel doet kost het ook gewoon (veel) energie om een peuter in huis te hebben rondrennen denk ik. Zeker nu hij regelmatig van die baldadige / "ik doe alles wat niet mag"-buien heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.