Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Betaalde extra dienst vanuit verloskundige

Ik hoop dat dit in de goede peiler staat.

Aan het begin van mijn zwangerschap heb ik een vragenlijst ingevuld. Het ging er vooral om of ik ook bang was voor de bevalling en dat soort zaken. Na een half jaar kreeg ik een mail vanuit de praktijk dat ik contact moest opnemen met een specifieke medewerker voor een afspraak om deze uitkomsten te bespreken. Ik had op dat moment helemaal geen klachten of angsten, maar ik voelde me wel beroerd dus met haar besproken dat het geen kwaad kon om toch een afspraak te maken. Dat kon heel snel. Twee dagen later kon ik bij haar (in de verloskundigenpraktijk) terecht. Prima gesprek, maar niets nieuws gehoord. Er dus ook eigenlijk niets aan gehad.

Begin deze week kreeg ik een e-mail met een factuur. Na contact met haar bleek het helemaal niet om een service van de praktijk te gaan, maar een extra betaalde dienst. Blijkbaar biedt ze haar diensten aan mensen van de praktijk aan, via haar eigen bedrijf. De verloskundigenpraktijk geeft haar dus ongevraagd inzicht in het klantenbestand en in die ingevulde vragenlijst. 

Ze vertelde ook dat de zorgverzekering dit altijd vergoed, maar dat is helemaal niet het geval. Ik moet dit dus zelf betalen. Het gaat om honderd euro voor een gesprek waar ik niets aan heb gehad en waar ik ook niet om hem gevraagd. Ik dacht dat het een standaardgesprek was vanuit de verloskundigenpraktijk. Ze had die eerste e-mails namelijk verstuurd vanuit de praktijk zelf.

Mijn vraag aan jullie; mag dit zomaar? Hebben jullie dit wel eens meegemaakt? En wat zouden jullie doen? 


Dit is natuurlijk beneden alle peil. Kijk even goed de informatie bij die vragenlijst door, of daar een toestemmingsformulier bij zat voor het delen van je gegevens. Zo niet, dan hebben ze een fors datalek. Als je die term laat vallen schrikken ze zich een hoedje denk ik. 

Heeft die juf je op voorhand een offerte of prijslijst doen toekomen? Kon je weten dat het een aparte dienst was en wat de kosten waren?Zo niet: in ieder geval niet betalen. Ik zou beide partijen schriftelijk laten weten dat het niet door de beugel kan, dat je melding zult maken van het ongevraagd delen van je gegevens en dat je verwacht dat die rekening vervalt. Zo niet: klacht indienen. 


Sterkte, niet leuk dit in je zwangerschap.

Duiveninhetnieuws schreef op 29-07-2021 om 19:40:

Dit is natuurlijk beneden alle peil. Kijk even goed de informatie bij die vragenlijst door, of daar een toestemmingsformulier bij zat voor het delen van je gegevens. Zo niet, dan hebben ze een fors datalek. Als je die term laat vallen schrikken ze zich een hoedje denk ik.
Heeft die juf je op voorhand een offerte of prijslijst doen toekomen? Kon je weten dat het een aparte dienst was en wat de kosten waren?Zo niet: in ieder geval niet betalen. Ik zou beide partijen schriftelijk laten weten dat het niet door de beugel kan, dat je melding zult maken van het ongevraagd delen van je gegevens en dat je verwacht dat die rekening vervalt. Zo niet: klacht indienen.
Sterke, niet leuk dit in je zwangerschap.

Nou idd, die mevrouw begeeft zich wel op glad ijs om dit soort trucjes uit te halen met zwangeren. Of zou ze dit juist bewust zo doen want 'die zwangeren laten het er vast bij zitten'. 

Als de VK praktijk hun gegevens deelt met andere bedrijven (?) in het pand moet jij daar expliciet toestemming voor geven en als diegene daarna contact met jouw opneemt moet zij je op de hoogte stellen van de extra kosten.

Bij ons in de VK praktijk werkt een assistent die ook cursussen geeft. Zij mag absoluut niet de gegevens van de zwangeren in het systeem gebruiken, maar ze mag bijv. wel flyers ophangen voor haar cursus in de wachtruimte enzo.

Ma85tilde

Ma85tilde

29-07-2021 om 19:55 Topicstarter

Duiveninhetnieuws schreef op 29-07-2021 om 19:40:

Heeft die juf je op voorhand een offerte of prijslijst doen toekomen? Kon je weten dat het een aparte dienst was en wat de kosten waren?

Nee, niet. Tijdens het telefoongesprek kan ik mij wel herinneren dat ze zei dat ze me nog extra informatie zou mailen, maar die kwam niet. Het gesprek was ook meteen twee dagen later al, dus geen punt van gemaakt. Mij ook niet afgevraagd wat die extra informatie dan zou kunnen zijn. Misschien stond daar wel iets in over eventuele kosten. 
En helaas heb ik al betaald. Het was meteen een herinnering. Ook dat eerste factuur heb ik ‘toevallig’ niet gehad. Ze zei na contact dat het ook wel goed zat, want mijn zorgverzekering betaalde dat gewoon. Nou, mooi niet dus. Ik voel me er ontzettend stom over.

Ma85tilde schreef op 29-07-2021 om 19:55:

[..]

Nee, niet. Tijdens het telefoongesprek kan ik mij wel herinneren dat ze zei dat ze me nog extra informatie zou mailen, maar die kwam niet. Het gesprek was ook meteen twee dagen later al, dus geen punt van gemaakt. Mij ook niet afgevraagd wat die extra informatie dan zou kunnen zijn. Misschien stond daar wel iets in over eventuele kosten.
En helaas heb ik al betaald. Het was meteen een herinnering. Ook dat eerste factuur heb ik ‘toevallig’ niet gehad. Ze zei na contact dat het ook wel goed zat, want mijn zorgverzekering betaalde dat gewoon. Nou, mooi niet dus. Ik voel me er ontzettend stom over.

Je bent op een hele geniepige manier in de val gelokt. Neem het jezelf niet kwalijk. 
Hoe had je dit kunnen weten? Het gaat niet om je wekelijkse ritje naar de supermarkt maar een nieuwe situatie. Weet jij veel hoe de zorg vanuit een verloskundigenpraktijk geregeld is?

Heb je de praktijk al gebeld om dit verhaal aan hen voor te leggen? Ik moet zeggen dat ik dit ook wel vreemde praktijken vind. Vraag me af wat de praktijk hierover te zeggen heeft.

Aardbei_86 schreef op 29-07-2021 om 20:00:

Heb je de praktijk al gebeld om dit verhaal aan hen voor te leggen? Ik moet zeggen dat ik dit ook wel vreemde praktijken vind. Vraag me af wat de praktijk hierover te zeggen heeft.

Hier ben ik ook benieuwd naar!

Ma85tilde schreef op 29-07-2021 om 19:55:

[..]

(..)
En helaas heb ik al betaald. Het was meteen een herinnering. (…)

Terugvorderen. Via de mail zodat het vastligt (en ook meteen het verhaal zoals je in de OP hebt verwoord). Zijn ze nou helemaal betoeterd! 

Heb je hier iets aan? https://klachtverloskunde.nl/

Ma85tilde

Ma85tilde

29-07-2021 om 20:03 Topicstarter

Aardbei_86 schreef op 29-07-2021 om 20:00:

Heb je de praktijk al gebeld om dit verhaal aan hen voor te leggen? Ik moet zeggen dat ik dit ook wel vreemde praktijken vind. Vraag me af wat de praktijk hierover te zeggen heeft.

Ik heb maandag een afspraak, dus ik hoop het dan te kunnen bespreken. De herinnering kreeg ik maandagavond, dinsdag contact gezocht en daarna declaratie meteen ingediend bij zorgverzekering. Net dus gehoord dat het helemaal niet vergoed wordt. Ik wilde maar even bij jullie checken of dit normale gang van zaken is of dat ik gewoon niet goed heb opgelet of heb doorgevraagd.

Ik zou het bedrag direct terugstorten naar je eigen rekening en daarna de praktijk bellen en je verhaal doen. Niet wachten tot maandag, want dat is de controle van je zwangerschap. 

Als ze zich eruit proberen te lullen, dan zeggen dat je er een zaak van gaat maken, omdat dit tegen alle regels ingaat betreffende vertrouwelijk omgaan met jouw gegevens. 

Je mag niet zomaar informatie doorsluizen naar een commercieel bedrijf en daar je voordeel mee doen en ook niet iemand onder valse voorwendselen gebruik laten maken van een dienst en pas later vertellen dat het geld kost. Het is logisch dat jij dacht dat het hoorde bij de zorg die iedere zwangere in Nederland krijgt. 

Ik raad je aan om echt voor jezelf op te komen, want dit gaat erg ver. 

En al zou het wel betaald worden door de zorgverzekering, dan verrijkt zij zich nog over de rug van onschuldige zwangeren. 

Zou ook direct morgen bellen, niet wachten tot maandag. 

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

29-07-2021 om 20:20

Julali schreef op 29-07-2021 om 20:14:

Ik zou het bedrag direct terugstorten naar je eigen rekening en daarna de praktijk bellen en je verhaal doen. Niet wachten tot maandag, want dat is de controle van je zwangerschap.

Helaas is het nog steeds niet mogelijk een bedrag te laten terugstorten wat je zelf hebt overgemaakt. Wel ben ik het ermee eens dat ik zsm naar de praktijk zou bellen en ook niet wachten tot maandag.

Ik zou: de dame bellen/mailen dat het bedrag niet wordt vergoed door de verzekering, dat je niet gevraagd hebt om een betaalde dienst, dat je niet vooraf werd verteld dat het geld kost en dat je je geld dus terug wilt. (Als je belt; dan daarna ook mailen ter bevestiging).
Als ze hierop tegensputtert: zeggen dat je niet gediend bent van dit soort praktijken en dat je een officiële klacht zult indienen als ze het geld niet binnen x dagen terug stort.

Daarnaast: de verloskundigen praktijk bellen, vragen hoe het kan dat deze dame, die dus geen verloskundige is die toegang mag hebben tot jouw dossier of gegevens, aan jouw gegevens komt.

Ik meen dat zij geen verloskundige is en jou dus ook niet behandelt, maar wel vanuit de praktijk haar eigen diensten uitvoert?
Het is logisch dat, omdat je vanuit de praktijk werd benaderd en daar ook het gesprek hebt gehad, dat je aannam dat het een dienst was die onder de verloskundige zorg viel.

Ik zou me hier heel erg over opwinden . Sterkte nog, hou je bloeddruk laag en succes met de laatste loodjes.

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

29-07-2021 om 20:26

Ik zou alle boze horror-hormonen aanwenden om dit geld terug te krijgen, het overal melden waar mogelijk en op zoek naar een andere verloskundige.

Krijg al last van horror-hormonen na dit lezen en ik ben niet eens zwanger! OK, wel erg chagrijnig vandaag...

Ma85tilde

Ma85tilde

29-07-2021 om 20:31 Topicstarter

Ik moet wel erg lachen om jullie laatste reacties m.b.t. hormonen. Ikzelf wind mij er ontzettend over op, maar mijn hormonen schreeuwen juist dat ik het er bij moet laten zitten, want straks denken ze dat ik niet eens 100 euro over heb. Dus hoe moeten we dan die baby betalen 

Ik ga morgen toch maar bellen dan, of mailen of ik vraag of mijn man belt. Die is momenteel iets subtieler dan dat ik zelf ben 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.