Je bedrijf starten in 2025? Lees deze slimme marketingtips

19 december 2024

Je bedrijf starten in 2025? Lees deze slimme marketingtips

Ben je van plan om in 2025 te starten met je eigen bedrijf? Natuurlijk kun je overal tips vinden die je kunnen helpen bij het starten. Zo heeft de KVK een uitgebreide website met tips voor starters. Maar hoe maak je een vliegende start op het gebied van marketing op een manier die toekomstgericht is? We geven in dit artikel een aantal tips die je mee kunt nemen.

Gebruik AI en automatisering vanaf dag één

Zorg ervoor dat je de juiste tools inzet die jou het werk makkelijker maken. Denk aan tools zoals ChatGPT (voor klantenservice en ondersteuning bij content), Zapier (voor automatisering van workflows) en AI-analytics tools. Dit zorgt ervoor dat je efficiënt werkt en direct de juiste processen inricht die nodig zijn om je bedrijf optimaal te laten werken. En dat geeft je een voorsprong op de concurrentie.

Speel in op actuele gebeurtenissen

Door je content aan te passen aan actuele momenten, vergroot je je bereik en de betrokkenheid. Een handige tool is een inhaakkalender. Gebruik de inhaakkalender van 2025 en haal daar alvast de beste momenten uit die passen bij jouw dienstverlening en je doelgroep. Denk aan:

  • Duurzaamheid: Earth Day (22 april)
  • Lokale events: koningsdag (27 april) in Nederland
  • Humor en fun: Internationale Pizzadag (9 februari)

Maar houd ook ruimte in je kalender om in te spelen op actuele gebeurtenissen die zich voordoen. Zorg er dan wel voor dat je snel inhaakt, anders loop je het moment mis.

Personaliseer je marketing met first-party data

Third party cookies verdwijnen, dus het is tijd om te focussen op first-party data: de data die je zelf verzamelt van klanten. Denk bijvoorbeeld aan het personaliseren van content door het aanbieden van waardevolle downloads, gepersonaliseerde e-mails en advertenties. Het effect van gepersonaliseerde marketing is veel groter dan generieke campagnes.

Adverteren op social media? Gebruik korte video’s

Allereerst is het goed om te weten op welke kanalen je doelgroep actief is. Dit kun je te weten komen door ze simpelweg te interviewen. Zet je social media in? Dan is er een grote kans dat je met korte video’s veel bereik kunt creëren. TikTok staat natuurlijk vol met deze korte video’s, maar ook op andere socialmediakanalen werkt deze content goed.

Zet LinkedIn in om je verhaal te delen

Zeker als startende ondernemer is het goed om je netwerk op te bouwen en te zorgen voor een goede personal branding. LinkedIn is daar het perfecte kanaal voor. Deel je verhaal, geef inzichten en toon je expertise. En ga ook in gesprek met andere ondernemers. Eigenlijk is LinkedIn onmisbaar voor alle ondernemers. Een waardevol kanaal om je bedrijf te profileren en verder uit te breiden.

Lees ook de tips voor het opzetten van je webshop en gebruik het forum als je meer vragen hebt over het opzetten van je eigen bedrijf.